مهندسی و اقتصاد: تاثیر مهندسی بر رشد اقتصادی

0

همه ما می دانیم که مهندسان کار مهمی را انجام می دهند که زیرساخت های کشور را تامین می کند. این مهندسان هستند که در پشت زیرساخت‌های فیزیکی کشور، از جاده‌ها گرفته تا پل‌ها، سدها و مدیریت زباله و همچنین زیرساخت‌های دیجیتال، مانند شبکه‌های ارتباطات و ناوبری که بخشی از زندگی روزمره هستند، فعالیت می‌کنند. در واقع، تقریباً در هر زمینه ای، از جمله تولید، مراقبت های بهداشتی، تحقیقات و موارد دیگر، می توانید یک مهندس پیدا کنید! با توجه به اینکه مهندسان نقش برجسته ای در زیرساخت های کشور دارند، جای تعجب نیست که مهندسی بر اقتصاد کشور تأثیر مستقیم دارد. در واقع هر چه یک کشور بیشتر در بخش مهندسی خود سرمایه گذاری کند، تولید ناخالص داخلی آن بالاتر خواهد بود.

مهندسی و اقتصاد

مطالعه ای که توسط آکادمی سلطنتی مهندسی (RAEng) در بریتانیا انجام شد نشان داد که میزان سرمایه گذاری یک کشور در مهندسی مستقیماً بر تولید ناخالص داخلی کشور تأثیر می گذارد. این تحقیق که توسط مرکز تحقیقات اقتصاد و بازرگانی (Cebr) گردآوری شد، نشان داد که بین سرمایه گذاری یک کشور در مهندسی و تولید ناخالص داخلی سرانه آن ارتباط مستقیمی وجود دارد. برای رسیدن به این نتیجه، این مطالعه قدرت بخش های مهندسی 99 کشور مختلف را اندازه گیری کرد. پس از رتبه بندی و تجزیه و تحلیل داده های خود، محققان دریافتند که افزایش 1 درصدی در شاخص مهندسی با افزایش 0.85 درصدی تولید ناخالص داخلی سرانه مرتبط است. نتیجه این است که هر چه یک کشور بیشتر در بخش های مهندسی آموزشگاه فنی خود سرمایه گذاری کند، احتمالاً تولید ناخالص داخلی کشور بالاتر خواهد بود! برای جزئیات بیشتر در مورد اندازه گیری و روش ها به لینک های بالا مراجعه کنید.

از بین 99 کشور مورد مطالعه، ایالات متحده در رتبه 17 قرار گرفت. این کشور در رتبه پنجم کشورهای مورد بررسی قرار گرفت، بنابراین بخش مهندسی آمریکا در میان کشورهایی است که قابل تحسین است. با این حال، ایالات متحده فضایی برای بهبود در شاخص مهندسی دارد. فضایی برای افزایش تعداد زنان در رشته های مهندسی دارد. ایالات متحده هنوز هم عقب است و تنها ۱۹ درصد از مهندسان زن هستند. با این حال، دانشگاه هایی مانند دارتموث زنان را تشویق می کنند تا به این رشته بپیوندند. فقط در این سال، دارتموث اولین دانشگاه آمریکایی بود که تعداد فارغ التحصیلان مهندسی خود، زنان بیشتری نسبت به مردان داشت! امیدواریم این روند در بین دانشگاه های دیگر آمریکا تبدیل شود.

پتانسیل اقتصادی مهندسی

از جاده‌ها گرفته تا شبکه‌های حمل‌ونقل، منابع آب و انرژی، پل‌ها، و مدیریت زباله و سایر دارایی‌ها از ابتدا تا انتها توسط مهندسان توسعه یافته و به طور مداوم نگهداری و بهبود می یابد و مدیریت پروژه می شود. در مورد بخش دیگر، زیرساخت دیجیتال – از ارتباطات گرفته تا شبکه های ناوبری و سایر دارایی های دیجیتال، وظیفه مهندسان ایجاد و مدیریت این بخش مهم از زندگی شهری است. مهندسان نقش بزرگی در مراقبت های بهداشتی و غذا و در ساخت و تحقیق دارند.

در نهایت، با ساختن این زیرساخت، چه فیزیکی و چه دیجیتال، مهندسان نقش بزرگ و پایداری را در تقویت رشد اقتصادی در روستاها، شهرها، جوامع، قلمروها و کشورها ایفا می‌کنند. مسکن و سرویس بهداشتی خوب کیفیت زندگی همه مردم را افزایش می‌دهد، در حالی که حمل‌ونقل خوب به شرکت‌ها کمک می‌کند کالاهای خود را مبادله کنند و همچنین کارگران را قادر می‌سازد تا تحرک بیشتری داشته باشند. علاوه بر این، در بخش دیجیتال، برای مثال، اینترنت سریع، کارایی را افزایش می‌دهد، بهره‌وری را افزایش می‌دهد و به کسب‌وکارها قدرت می‌دهد تا فراتر از مرزهای محلی یا ملی خود نگاه کنند. پشت هر پروژه، هر نوآوری که وضعیت جهان را بهبود می بخشد، یک مهندس یا چندین مهندس پیدا خواهید کرد.

در مقاله‌ای توسط مجمع جهانی اقتصاد با عنوان «چرا مهندسان اهمیت ویژه‌ای دارند»، اهمیت و امکانات مهندسی به اشتراک گذاشته شده است. مهندسان توانایی تطبیقی برای مقابله با مسائل بزرگ مقیاس، از جمله بهبود اقتصادهای در حال مبارزه را دارند. تنوع مجموعه مهارت های مهندسی در زمینه امروزی، قابلیت های راه حل های مهندسی را گسترش می دهد. این منابع نشان می‌دهند که مهندسان نه تنها در تأثیرگذاری بر زندگی روزمره، بلکه در سلامت اقتصاد ما نقشی حیاتی دارند. بنابراین، راه آسانی برای تقویت اقتصاد سرمایه گذاری در مهندسی است.

چگونه مهندسان بر رشد اقتصاد جهانی تأثیر می گذارند

مهندسی به کار بردن یک رویکرد مبتنی بر شواهد برای یک مشکل، سپس طراحی، پیاده سازی و حفظ راه حل است. مهندسی را می توان در طیف گسترده ای از رشته های تخصصی طبقه بندی کرد که شامل، اما نه محدود به، عمران و محیط زیست، معماری، حمل و نقل و مکانیک، شیمیایی و فرآیند، مواد و معدن، هوا فضا، ساخت و طراحی، محاسبات و ارتباطات، برق و … الکترونیک، انرژی و نیرو، پزشکی و مهندسی زیستی، در میان بسیاری از زمینه های دیگر.

وقتی صحبت از مهندسان می شود، آنها افرادی هستند که راه حل هایی برای مشکلات ما طراحی می کنند و به ساختن آینده ما کمک می کنند. کار آنها ایجاد، طراحی، ساخت و نگهداری مواد، سازه ها، دستگاه ها، سیستم ها، ماشین ها و فرآیندها است. آنها افرادی هستند که زیرساخت‌های اطراف ما را ایجاد می‌کنند – از جاده‌ها گرفته تا شبکه‌های خدمات شهری. آنها افرادی هستند که غذاهایی را که ما می خوریم و مواد جدیدی را که در تولید هر چیزی که دنیای ما را بهتر می کند استفاده می شود، توسعه می دهند. مهندسان همیشه نقشی حیاتی در توانمندسازی کشورها برای پیشرفت در سرتاسر جهان دارند.

توسعه اقتصادی

توسعه اقتصادی، از طریق فرآیند توسعه زیرساخت‌های انسانی و فیزیکی، استانداردهای زندگی جامعه را حفظ و ارتقا می‌دهد.

اصولاً توسعه اقتصادی نتیجه سرمایه گذاری در تولید ایده های جدید از طریق نوآوری و خلق ایده است

کالاها و خدمات جدید، انتقال دانش و توسعه زیرساخت های قابل دوام.

توسعه زیرساخت ها فقط جاده ها و پل ها نیست، بلکه ایجاد زیرساخت های دیجیتال و ارتباطات و ایجاد دانش از طریق آموزش و پرورش است که می تواند توسط کسب و کارها برای ایجاد کالاها و خدمات جدید استفاده شود.

در مورد سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه، این سرمایه گذاری سهم قابل توجهی در توسعه اقتصادی دارد، زیرا فرصت های جدید را شناسایی می کنند و سپس آنها را برای تحقق ارزش به بازار می آورند که به نوبه خود منجر به افزایش بهره وری در داخل می شود.

تاثیر اقتصاد در دوره مهندسی

رابطه مهندسی با اقتصاد چه ارزشی برای یک دانشجوی مهندسی، یک مهندس آینده، اقتصاد دارد که به طور موثر تدریس می شود؟ با نشان دادن مهندسی در ارتباط مناسب با سایر فعالیت‌ها، دیدگاه‌های او را گسترش خواهد داد. این به ایجاد عادت بسیار ارزشمند تفکر گروهی و نه فردی کمک خواهد کرد، به ویژه در زمینه خدمات به دانشجوی دوره مهندسی مکانیک کمک می کند تا اهداف نهایی مهندسی را ببیند. این برای بهترین دانشجویان مهندسی، کمک خواهد کرد تا در سال های آینده تجربه مهندسی، دیدگاه گسترده تری را که الهام بخش، نیروی محرکه معنوی مهندس بزرگ است، به ارمغان بیاورند. اقتصاد و مهندسی ارتباط نزدیکی دارند.

اقتصاد به عنوان علم اجتماعی کسب درآمد تعریف شده است. با همان تناسب، مهندسی ممکن است به عنوان علم فیزیکی برای کمک به گروه‌هایی از مردان برای ایجاد زندگی بهتر تعریف شود. این همان تعریف کلاسیک تردگولد است، “مهندسی هنر هدایت منابع بزرگ قدرت در طبیعت برای استفاده و راحتی انسان است.” دو خط فکری بسیار نزدیک به هم مرتبط هستند که اقتصاد و مهندسی لزوماً به یکدیگر واکنش نشان می دهند و مکمل یکدیگر هستند. هر خط فکری به درک کامل دیگری کمک می کند.

چهار تصویر از روابط نزدیک بین اقتصاد و مهندسی در ادامه می آید. چهار تصویر به تأثیر توسعه موتور بخار بر شرایط اقتصادی می پردازد: ضایعات اقتصادی تولید شده توسط پایانه های با طراحی ضعیف و استفاده غیرضروری از پایانه ها در مراکز بزرگ جمعیت، ضایعات اقتصادی تولید شده از ارسال محموله بر روی آن یکی از آنها. دو راه آهن بین دو شهر که هزینه واقعی حمل بار در آنها بیشتر است و توصیه می شود از برخی آبراه ها غفلت شود. برای هدف حاضر اهمیتی ندارد که آیا شما با نتایج من در این چهار تصویر موافق هستید یا خیر. نکته مهم این است که در هر یک از این تصاویر، مانند بسیاری از موضوعات دیگر، به احتمال زیاد با ترکیب دیدگاه های نزدیک مهندس و اقتصاددان به نتایج واقعی می رسیم – مهندسی و اقتصاد آنقدر به هم مرتبط هستند که آنها به یکدیگر واکنش نشان داده و مکمل یکدیگر باشند. از این رو آموزش موثر اقتصاد باعث بهبود مهندس آینده خواهد شد. کتاب‌های درسی اقتصاد، درک واقعی آن موضوع را ضروری می‌دانند تا تغییرات اقتصادی بزرگی را که با توسعه ماشین بخار به وجود آمده است، بیان کنند. موتور بخار به کار رفته در ماشین‌های رانندگی و دستاوردهای مهندسی، سیستم کارخانه و سایر ویژگی‌های برجسته سازمان صنعتی و تجاری کنونی ما را به ارمغان آورد. موتورهای بخار اکنون زغال سنگ را قادر می‌سازند تا ده برابر بیشتر از آنچه که همه مردان جهان در آن روز می‌توانستند انجام دهند، اگر همگی در کار فیزیکی سخت بودند، زغال سنگ را انجام دهند. این افزایش بی حد و حصر در انرژی موجود در جهان، در طول قرن توسعه ماشین بخار، تغییرات اقتصادی بزرگی را در ویژگی کار که مستقیماً توسط مردان انجام می شود ایجاد کرده و بهره وری کل آنها را به شدت افزایش داده است.

 مهندس تلاش می کند تا هزینه حمل و نقل بار از مبدا تا مقصد را کاهش دهد. بدون دیدگاه اقتصاددان، او مستعد این است که مبدأ و مقصد در خشکی را کاملاً توسط ریل‌های فولادی راه‌آهن به هم مرتبط بداند و صرفاً تلاش کند تا حداکثر ممکن هزینه واحد حمل بار از طریق جاده را کاهش دهد. بین پایانه ها اگر او از دیدگاه معمول اقتصاددان استفاده کند، منبع را فراتر از یک پایانه و مقصد را فراتر از پایانه دیگر می بیند. او می‌بیند که کاهش هزینه‌های ترمینال مهم است، که گاهی از اهمیت بالایی برخوردار است. او می بیند که مشکلات پایین نگه داشتن هزینه های ترمینال زمانی که ترمینال در میان شهری بیش از یک میلیون نفر قرار دارد بسیار بیشتر از زمانی است که در یک مرکز پر ازدحام جمعیت نباشد. او می بیند که ضایعات اقتصادی، که مصرف کننده نهایی قربانی آن است، زمانی رخ می دهد که کالاها به صورت غیرضروری به ترمینال در نیویورک یا شیکاگو بروند یا از آن عبور کنند. اندیشیدن به لحاظ اقتصادی در این مورد به کار می‌رود که توجه مهندس را بر یکی از نکات مهم در مسئله مهندسی خود متمرکز کند، یعنی ضرورت اصلی کاهش یا اجتناب از هزینه‌های پایانه در شهرهای بزرگ.

یک راه آهن خوب دو شهر بزرگ را به هم متصل می کند. یک مهندس با دقت زیاد، راه آهن دومی را بین همان دو شهر می‌سازد که کوتاه‌تر، با پیچ‌های راحت‌تر و درجه‌های پایین‌تر، و هزینه واحد حمل بار از شهری به شهر دیگر به طور قابل‌توجهی کمتر از جاده اول است. سپس نرخ‌سازان تقریباً نیمی از بار را وادار می‌کنند که از خطی عبور کند که هزینه واقعی حمل و نقل در آن بیشتر است. اگر آن مهندس اقتصاد را نیز بفهمد، می‌بیند که کارش تا حدی توسط نرخ‌سازان باطل شده است، که فرستادن نیمی از حمل‌ونقل از مسیری پرهزینه‌تر برای کل جامعه یک اتلاف اقتصادی است. او آماده است تا در زمانی که فرصت دارد، اصرار کند که نرخ حمل و نقل باید حداقل تا حدی بر اساس هزینه های راه آهن باشد. تصمیم در مورد اینکه چه آبراه هایی باید به نفع کل جامعه توسعه یابد و کدام یک باید نادیده گرفته شود، ظاهراً باید عمدتاً بر اساس مهندسی گرفته شود. مهندس باید و می تواند اگر دانش خاص خود را عاقلانه به کار گیرد، به نتایج تقریباً درستی دست یابد که کدام آبراه ها امکان کاهش هزینه های واحد حمل بار از مبدا تا مقصد را به حداقل ممکن می رساند که این هزینه ها را می توان کاهش داد. تنها توسط راه آهن با این حال، بسیاری از مهندسان، برخی از توانایی‌های بسیار، مطمئناً به نتایج اشتباهی رسیده‌اند و از کانال‌ها و رودخانه‌های بهبودیافته حمایت کرده‌اند، که بر اساس آن‌ها نمی‌توان هزینه واحد واقعی حمل و نقل بار از مبدأ به مقصد را به همان اندازه که در راه‌آهن‌های موجود در حال حاضر وجود دارد، کم کرد. بین منبع و مقصد ذکر شده یکی از دانشجویان اقتصاد، دبیر فعلی انجمن اقتصاد غرب، بهترین بیانیه موجود را در مورد مشکل آبراه ها در مقابل راه آهن نوشته است. او به وضوح اشتباهات اساسی بسیاری از استدلال های آبراه ها را نشان داده است – مغالطه هایی که مهندسان باید اولین بار آنها را می دیدند. این یک نمونه بارز از تفکر روشن در زمینه اقتصادی است که نور درخشانی را در زمینه مهندسی پرتاب می کند. مهندسی در درجه اول خدمت به جامعه است، به گروه های بزرگی از مردان، نه به افراد. متأسفانه بسیاری از مهندسان نمی توانند این را به وضوح ببینند. مطالعه اقتصاد باید به رشد وجدان اجتماعی در دانشجوی مهندسی کمک کند و او را وادار به تفکر در قالب گروه‌های مردانه کند.

اقتصاد تمایل دارد دانشجوی مهندسی را به دیدگاه گسترده‌تری سوق دهد که به نوبه خود الهام‌بخشی می‌دهد که نیروی محرکه ثابتی را تولید می‌کند که مهندس آینده را از دلسردی‌ها و موانع به سوی دستاوردهایی سوق می‌دهد که ارزشمند هستند. در اینجا برخی از اثرات خوب بر دانشجویان مهندسی ناشی از تدریس مؤثر اقتصاد نشان داده شده است. لازم به ذکر است که هیچ پیشنهادی مبنی بر اینکه محتوای درس عمومی اقتصاد یا نحوه تدریس آن برای یک دانشجوی مهندسی با سایر دانشجویان آزاد یا متخصص اقتصاد متفاوت باشد ارائه نشده است. اعتقاد بر این است که ایجاد چنین تفاوت هایی اشتباهی است که به ضرر دانشجوی مهندسی است. به همین ترتیب، دروس پیشرفته در اقتصاد که توسط دانشجویان مهندسی گرفته می شود، نباید از نظر محتوا یا نحوه تدریس با دروسی که همان موضوعات را پوشش می دهند و به سایر دانشجویان ارائه می شود، متفاوت باشد. مهندس آینده بیشترین سود را از همان آموزش کامل و گسترده در اقتصاد خواهد برد که برای سایر دانشجویانی که به آنها اشاره شد بهترین است. نویسنده کوشیده است در این مقاله دلایل این اعتقاد راسخ را بیان کند

برای درک اهمیت مهندسی برای رشد و توسعه اقتصادی، مدل‌های اقتصادسنجی برای تخمین رابطه تجربی بین یک شاخص کلیدی اقتصاد کلان (متغیر وابسته، به عنوان مثال خروجی اقتصادی) و شاخص مهندسی (یک متغیر مستقل) ساخته‌ایم. این به ما اجازه داد تا بررسی کنیم که آیا رابطه مثبت و قوی بین توسعه اقتصادی و شاخص مهندسی وجود دارد یا خیر.

بسیاری از عوامل مختلف بر رشد و توسعه اقتصادی تأثیر می‌گذارند، علی‌رغم تأثیر مهندسی. تلاش برای تجزیه و تحلیل همه این عوامل، کار بزرگی است و خارج از محدوده این تحلیل است. با این حال، قبل از افزودن شاخص مهندسی به مدل‌های مختلف ساخته شده، سعی کرده‌ایم تا مجموعه‌ای از این عوامل را کنترل کنیم. بر اساس شواهد و مطالعات موجود، این “عوامل کنترل” در سراسر کشورها شامل میانگین سال های تحصیل، امید به زندگی، در دسترس بودن اعتبار تجاری و باز بودن یک کشور برای تجارت است.

مدل‌های اقتصادسنجی ساخته‌شده برای این مطالعه از مجموعه داده‌های کامل 99 کشور با پوشش برای سال 2013، آخرین سالی که بیشتر داده‌ها برای آن در دسترس است، استفاده می‌شود. بنابراین مدل های ساخته شده ماهیت مقطعی دارند. فقدان داده‌های سری زمانی برای چندین مؤلفه شاخص مهندسی، ما را از استفاده از مشخصات مدل پانل برای این تحلیل باز داشت. بنابراین نتایج باید با احتیاط درمان شوند. با این حال، در دسترس بودن داده ها برای 99 کشور اجازه می دهد تا استنتاج هایی در مورد رابطه بین توسعه اقتصادی و شاخص مهندسی استخراج شود. برای تست استحکام Index مهندسی، ما از پنج نسخه مختلف از Engineering Index همانطور که در بخش قبل توضیح داده شد استفاده کرده‌ایم که وزن‌های متفاوتی را بر روی اجزای شاخص مهندسی خاص قرار می‌دهند.

ارتباط بین تولید ناخالص داخلی سرانه و شاخص مهندسی

تولید ناخالص داخلی سرانه کل تولید هر کشور تقسیم بر تعداد کل جمعیت کشور امکان مقایسه عملکرد اقتصادی نسبی یک کشور در مقابل کشور دیگر را فراهم می کند. این یک معیار مناسب برای توسعه اقتصادی است، زیرا معیاری است که برای استانداردهای زندگی در سراسر کشورها پذیرفته شده است. تولید ناخالص داخلی سرانه بر حسب PPP بیان می شود تا امکان مقایسه معنادار بین هر یک از 99 کشور فراهم شود.

ژاپن، سوئیس و سوئد برخی از بالاترین امتیازات شاخص مهندسی را به خود اختصاص داده اند و در میان برخی از ثروتمندترین کشورهای جهان قرار دارند. یکی از موارد پرت مشاهده شده لوکزامبورگ است. در حالی که این کشور بالاترین تولید ناخالص داخلی سرانه را با بیش از 80000 دلار دارد، در رتبه بندی شاخص مهندسی در رتبه هجدهم قرار دارد. در مقابل، در حالی که اسلوونی تولید ناخالص داخلی سرانه نسبتاً پایینی در حدود 18600 دلار دارد، امتیاز شاخص مهندسی آن نسبتاً بالا است و حدود 58 درصد است و در بین 99 کشور در نظر گرفته شده در رتبه بیستم قرار دارد. هر رابطه ای بین شاخص مهندسی و تولید ناخالص داخلی سرانه بعید است که با افزایش تولید ناخالص داخلی سرانه ثابت باشد.

برای تاثیر رابطه بین تولید ناخالص داخلی سرانه و شاخص مهندسی عوامل دیگر نظیر سرمایه گذاری سرمایه انسانی، سرمایه گذاری سرمایه فیزیکی، کیفیت زندگی و باز بودن تجارت وجود دارد این عوامل به عنوان “متغیرهای کنترل” در زمینه تحلیل نامیده می شوند. دلیل گنجاندن این متغیرهای کنترلی این است که بسیاری از عوامل دیگر بر توسعه اقتصادی تأثیر خواهند گذاشت. مدلی که صرفاً شامل تولید ناخالص داخلی سرانه و شاخص مهندسی باشد به دو دلیل کلیدی ناقص خواهد بود. اولاً، توانایی آن در توضیح تفاوت‌های تولید ناخالص داخلی سرانه در بین کشورها ضعیف خواهد شد. ثانیاً، با عدم انعکاس سایر عوامل مؤثر بر توسعه اقتصادی، به طور بالقوه از سوگیری تأثیرگذار بر مؤلفه شاخص مهندسی تطابق ندارد. سپس این سوگیری ما را به سمت تعیین نادرست اهمیت مهندسی برای توسعه اقتصادی سوق می دهد. ما پروکسی هایی را برای این متغیرهای کنترلی به شرح زیر در نظر گرفته ایم:

سرمایه گذاری سرمایه انسانی: این میزان با میانگین سال های تحصیل برای افراد 15 ساله و بالاتر است، تعیین می شود.

سرمایه گذاری فیزیکی: برای استفاده از تشکیل سرمایه ثابت ناخالص (GFCF) سرانه، که منبع آن از شاخص های توسعه جهانی بانک جهانی است، استفاده می شود.

کیفیت زندگی: این شاخص با امید به زندگی در هر دو جنس مشخص می شود، همانطور که از شاخص های توسعه جهانی بانک جهانی تهیه شده است.

تجارت: این میزان با مجموع واردات و صادرات به عنوان سهمی از تولید ناخالص داخلی تعیین می شود. با افزودن تدریجی این متغیرهای کنترلی به مدل، می‌توانیم بررسی کنیم که آیا رابطه مثبت بین تولید ناخالص داخلی سرانه و شاخص مهندسی قوی است یا خیر. اگر شاخص مهندسی محرک مهم و متمایز توسعه اقتصادی باشد وقتی متغیرهای کنترلی دیگر به مدل اضافه شوند، رابطه مثبت باید معنادار باقی بماند. برای در نظر گرفتن رابطه غیرخطی ظاهراً بین تولید ناخالص داخلی سرانه و شاخص مهندسی، تأثیر بر تولید ناخالص داخلی سرانه حاصل از امتیاز بالاتر شاخص مهندسی بر حسب درصد رشد مدل‌سازی شده است

منابع

https://www.jstor.org/stable/pdf/1823139.pdf

https://ecea.ae/en-US/blogs/detail/how-engineers-impact-global-economic-growth

https://www.kcw-et.com/news/economic-growth-engineering/

ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نمیشود