چگونه جوشکاری از مهارت تا استعداد تبدیل می‌شود؟

0

با توجه به گسترش بین المللی بخش ساختمان، جوشکارها تقاضای زیادی دارند. هنگام انتخاب یک حرفه، داشتن درک قوی از توانایی های لازم برای تحقق در آن زمینه بسیار مهم است. برخی از رایج ترین کلیشه ها در مورد جوشکاران بر خواسته های فیزیکی کار متمرکز هستند. اما طیف گسترده ای از توانایی ها وجود دارد که ممکن است به شما در استخدام و پیشرفت در زمینه انتخابی خود کمک کند. اگر می خواهید جوشکاری را به عنوان یک حرفه دنبال کنید، مهارت های مختلفی باید به دست آورید. اگر شما هم کارآموز جوشکاری آموزشگاه فنی هستید باید بدانید که برای تبدیل شدن به یک متخصص جوش چه آموزش هایی لازم است.

یک جوشکار به چه نوع مهارت هایی نیاز دارد

فرآیند جوشکاری با مطالعه طرح های اولیه توسط جوشکار و محاسبه اندازه گیری های لازم به منظور برش و مونتاژ صحیح اجزای فلزی آغاز می شود. بیشتر شغل آنها در ساخت و ساز و صنایع تولیدی است. کار جوشکارها در ساخت انواع مختلف کشتی ها، وسایل نقلیه، هواپیماها و اجزای معماری ضروری است. همچنین برای تعمیر اجسام فلزی با درزگیری ترک ها، شکاف ها و فرورفتگی ها استفاده می شود.

معمولاً کارفرمایان جوشکارانی را می خواهند که دارای مدرک جوشکاری و برخی از تجربه های کاری یا فنی مرتبط باشند. از سوی دیگر، بسیاری از جوشکاران با دریافت گواهینامه معتبر در رزومه شانس خود را بیشتر می کنند.

کسانی که می خواهند جوشکار باشند، ممکن است ابتدا این حرفه را به عنوان یک شاگرد یاد بگیرند. طیف گسترده ای از گزینه های شغلی برای علاقه مندان به این رشته وجود دارد. در نهایت، این به شما بستگی دارد که چقدر کار می خواهید انجام دهید.

با داشتن تجربه شغلی و مدرک معتبر، شما مهارت ‌های جوشکاری لازم را کسب میکنید. با این حال، راه هایی برای جوشکار وجود دارد که ممکن است منجر به سفرهای بین المللی و اشتغال پرسود شود. تقریباً برای هر کسی امکان ورود به صنعت جوشکاری وجود دارد به شرطی که مجموعه ای از توانایی های مناسب را داشته باشد.

انواع مهارت های جوشکاری

کارفرمایان به دنبال جوشکاری هستند که بتوانند نیازهای آنها را تامین کنند، بنابراین مهم است که بر مهارت های مناسب در طول فرآیند استخدام تاکید شود.

مهارت های ریاضی

 جوشکارانی که دارای پیشینه ریاضی قوی هستند تمایل دارند از رقبا متمایز شوند. شما به مهارت هایی مانند خواندن نقشه ها و درک طرح ها و همچنین توانایی تعیین نسبت موارد نیاز به جوشکاری نیاز دارید. برای برش فلز به اندازه‌های دقیق، به مهارت‌های ریاضی نیز نیاز دارید.

اندازه گیری دقیق در صنعت جوشکاری بسیار مهم است. خواندن نقشه‌ها، اندازه‌گیری فواصل و زوایا، و تخمین قدرت هر جوش، همگی به درک ریاضیات نیاز دارند که هر روز به عنوان جوشکار از آن استفاده خواهید کرد. کالیبراسیون تجهیزات یک مهارت اساسی است که به پیشینه ریاضی نیاز دارد. اگر در ریاضیات خیلی خوب نیستید یا مدتی است که دوره ای را در این موضوع گذرانده اید، ممکن است بخواهید در یک دوره تکمیلی ثبت نام کنید، کتاب بخرید یا در کلاس های ارتقاء ریاضی در جامعه محلی خود ثبت نام کنید.

توانایی های عددی خوب برای تبدیل شدن به یک جوشکار ماهر مفید است. اگر بدانید که چگونه ریاضیات اولیه را انجام دهید، نقشه ها را بخوانید و شماتیک های دو بعدی و سه بعدی را تفسیر کنید، کار بهتری انجام خواهید داد. جوشکارانی که اغلب نیاز دارند اقلام و اجزای فلزی را به اندازه‌های دقیق برش دهند، ممکن است توانایی‌های ریاضی را ارزشمند بیابند. در کل اگر با اعداد و ارقام خوب باشید در کارتان به نفع شما خواهد بود. خواندن نقشه‌ها، پی بردن به مقدار مواد مورد نیاز، محاسبه هزینه مواد، اندازه‌گیری، تشکیل اتصالات، محاسبه تغییرات فشار، درک زاویه‌ها و قضاوت در مورد استحکام جوش، همه به این توانایی‌ها نیاز دارند.

یک جوش عالی تنها با آگاهی از تئوری جوش، ترکیب مواد و برهمکنش فلزات و مواد مختلف می تواند ساخته شود. توجه به جزئیات برای جوشکاران ماهر ضروری است. آنها باید بتوانند کارهایی مانند ارزیابی کیفیت خرید احتمالی تجهیزات را انجام دهند. علاوه بر این، قبل از جوشکاری، آنها باید هرگونه روغن یا زنگ زدگی را از قطعات جدا کرده و حباب یا شکستگی را از بین ببرند. در نهایت، آنها باید کارهایی را انجام دهند که تحمل خطای کمی دارند. هنگام انجام هر یک از این فعالیت ها توجه دقیق به جزئیات ضروری است.

یک جوش قوی مستلزم آن است که جوشکار به کوچکترین جزئیات مانند حذف روغن و زنگ از قطعه کار، آزمایش تجهیزات قبل از استفاده، پوشیدن لباس محافظ همیشه و رعایت رویه های استاندارد جوشکاری توجه کند. توانایی مشاهده حتی کوچکترین جزئیات در تجارت جوش ضروری است. یکپارچگی جوش ممکن است حتی با کوچکترین خطاها به خطر بیفتد. این ممکن است ناشی از شکست شما در آماده سازی کافی مواد، استفاده از تجهیزات قدیمی یا نادرست، یا پذیرش نتایج قابل قبول باشد.

حرفه جوشکاری حرفه ای است که در آن فقط کوچکترین خطاها را می توان تحمل کرد، بنابراین ناگفته نماند که هوشیاری مداوم لازم است. توانایی شما در تمرکز بر جزئیات جزئی عامل کلیدی در موفقیت شما به عنوان یک جوشکار خواهد بود. علاوه بر این، جوشکاران اغلب در حین کار با خطراتی روبرو هستند. در نتیجه، حفظ یک محیط کاری منظم و ایمن بر عهده آنهاست.

  • نگهداری از فضاهای اداری
  • تنظیم اندازه قطعات فلزی با برش و سنگ زنی
  • تغییرات در جریان فلز را می توان شناسایی کرد
  • رعایت مشخصات
  • شناسایی اتصالات بازرسی قطعات و مواد با اطمینان از رعایت مقررات ایمنی

توانایی های بدنی

در صورتی که مهارت های فیزیکی چشمگیر داشته باشید، آینده شغلی ممکن است بهبود یابد. توانایی بلند کردن، خم شدن، پیچیدن و اسکات برای مونتاژ و جداسازی وسایل سنگین مانند اتومبیل و هواپیما بسیار مهم است.

نگه داشتن مشعل در موقعیت برای مدت زمان طولانی نیاز به گرفتن محکم و دست های ثابت دارد.

  • قدرت و استقامت
  • قابلیت درک سه بعدی
  • قابلیت فوکوس نزدیک
  • هماهنگی چشم و دست
  • قادر به بلند کردن وزن قابل توجه از طریق مهارت دستها
  • اعتماد به توانایی خود
  • مقابله با شرایط نامطلوب کاری

مهارت های شخصی

کار به عنوان جوشکار تفاوت قابل توجهی با کار در دفتر دارد. جوشکاری به دلیل نیاز به حمل اجسام سنگین و گاهاً شرایط ناخوشایند کاری، شغلی از نظر فیزیکی سخت است. برای شروع کار جوشکاری، باید توانایی های فیزیکی زیر را داشته باشید. با به دست آوردن تخصص در این بخش، مشاغل مدیریت، بازرسی و مهندسی از نظر فیزیکی کمتر می شوند.

اینها استعدادهای قابل انتقالی هستند که به شما کمک می کنند در هر زمینه ای موفق شوید، نه تنها در جوشکاری. در نهایت مجبور خواهید بود با افراد دیگر کار کنید، به دنبال کار بگردید و شاید حتی تحصیلات بیشتری را دنبال کنید. شاید به این فکر کرده اید که یک کارآفرین شوید و متوجه شده اید که باید برای سرمایه گذاری جدید خود کارکنانی را تامین کنید.

  • اداری: اگرچه جوشکاری عمدتاً یک حرفه عملی است، اما به کارهای اداری نیز نیاز دارد. جوشکارها باید جزئیات گرا، سازماندهی خوبی داشته باشند و بتوانند موجودی را پیگیری کنند تا در صورت کم شدن موجودی، مجدداً انبار شوند.
  • مدیریت پروژه: جوشکاران همچنین باید بتوانند پروژه ها را برنامه ریزی و مدیریت کنند. این ممکن است شامل کار به تنهایی یا کار موثر با یک تیم باشد.
  • فناوری و ابزار: برای به هم پیوستن قطعات فلزی، جوشکاران باید بتوانند آنها را به هم بچسبانند، لبه های قطعات را گرم کنند و در امتداد آنها لحیم کاری قرار دهند.

همچنین، آنها باید بتوانند از آسیاب ها و سایر ابزارهای تکمیل فلز استفاده کنند، همچنین کیفیت جوش ها و قطعات را بررسی کرده و نشتی ها را رفع کنند. جوشکاران همچنین باید بتوانند کویل ها را از نظر نشت هوا بررسی کنند و دکل های جوشکاری و ماشین ابزار را راه اندازی کنند.

جوشکاران همچنین باید در ابزارهای دستی، آهن لحیم کاری، گیج های جوش فیله و لب به لب و تجهیزات بالابر و کنترل مهارت داشته باشند. مشعل های لحیم کاری، تجهیزات جوشکاری رباتیک، و قوس کربنی هوا همه ابزارهایی هستند که جوشکاران باید با آنها آشنا باشند و با آنها راحت باشند. جوشکاران برای انجام صحیح وظایف خود باید با چشم انداز تکنولوژیک در حال تحول همگام باشند.

هماهنگی خوب دست و چشم

تسلط بر فرآیند جوشکاری ممکن است از نظر فنی دشوار باشد. داشتن دست های آرام و هماهنگی قوی دست و چشم برای تولید جوش های باکیفیت ضروری است. این یکی از زمان‌برترین توانایی‌ها برای تسلط بر کارآموزی جوشکاری یا آموزشگاه بازرگانی است. دستیابی به انواع مختلف جوش، مدیریت حوضچه های جوش، حفظ چسبندگی محکم ابزار، و تولید جوش های قوی و صاف نیاز به تمرین دارد. انتظار داشته باشید که با ایجاد جوش های متزلزل و اشتباهات بزرگ شروع کنید. این معمولی است با این حال، استقامت و تمرین نتیجه خواهد داد، و با به دست آوردن مهارت‌های جوشکاری لازم برای تبدیل شدن به یک جوشکار متخصص، جوش های شما باید به سرعت شروع به بهبود کنند.

قدرت بدنی و استقامت

قوی بودن و توانایی استقامت در شرایط کاری چالش برانگیز از ویژگی های کلیدی یک جوشکار است زیرا ممکن است کار از نظر فیزیکی سخت باشد. بسته به حرفه تان، ممکن است مرتباً مجبور شوید وسایلی با وزن پنجاه تا صد پوند (یا بیشتر) حمل کنید. هم استقامت ذهنی و هم جسمی به خوبی در این مسیر کار به شما کمک می کند، زیرا ممکن است لازم باشد در حین جوشکاری برای مدت طولانی در یک مکان بایستید و همچنین ممکن است مجبور شوید در آب و هوای نامساعد کار کنید.

توانایی یادگیری همیشه چیزهای جدید

تمایل و استعداد یک جوشکار برای یادگیری بسیار مهم است، به خصوص زمانی که آنها به تازگی شغل خود را به عنوان کارآموز یا در مدرسه تجارت شروع می کنند. شما دانش زیادی در مورد جوشکاری در طول سالیان به دست خواهید آورد، از اصول TIG، MIG، و جوشکاری چوب گرفته تا جزئیات مربوط به جوشکاری و گازهای محافظ و بهترین شیوه ها برای ایجاد انواع جوش ها. به همین دلیل، بهترین روش های جوشکاری همیشه همراه با فناوری جوش در حال پیشرفت هستند.

توانایی ارتباط خوب و کار گروهی

اگرچه جوشکارها ممکن است به تنهایی روی قطعات جداگانه کار کنند، اکثر کارهای جوشکاری تلاش های مشترکی هستند، بنابراین بسیار مهم است که بتوانیم با دیگران خوب کار کنیم و در محل کار به خوبی ارتباط برقرار کنیم.

کارگری قابل اعتماد بودن، پرسیدن سوال در زمانی که چیزی را نمی‌فهمید، کمک به تیم، کارآمد بودن در وقت خود و کنار آمدن با دیگران همگی بسیار مهم هستند. به دست آوردن این توانایی ها شما را به عضوی ارزشمند در هر گروه جوشکاری تبدیل می کند.

درک و توانایی خواندن نقشه ها

مهارت های خواندن طرح اولیه برای همه افرادی که در برنامه ریزی پروژه ساختمانی مشارکت دارند ضروری است. آنها به عنوان کتابچه راهنمای شما در تمام پروژه ها، از ساخت بخش های جداگانه گرفته تا ساخت یک سازه کامل، با ارائه تمام جزئیاتی که برای سفارش مواد خود نیاز دارید و شروع به کار با آن می کنید، خدمت می کنند.

آشنایی با تکنیک های مختلف جوشکاری

بسیاری از شرکت ها ترجیح می دهند جوشکاران با تجربه را استخدام کنند، حتی زمانی که برنامه های کارآموزی در دسترس هستند. ماهرترین جوشکارها در انواع تکنیک ها به خوبی مسلط هستند. محبوب ترین فرآیندهای جوشکاری MIG (گاز بی اثر فلز)، TIG (گاز بی اثر تنگستن)، چوب و هسته شار هستند، با این حال مشاغل یا بخش های خاص ممکن است نیاز به مجموعه ای پیشرفته از توانایی ها داشته باشند. اگر زمینه خاصی را در ذهن دارید، ممکن است در مورد روش های جوشکاری که برای آن شغل مفیدتر است، اطلاعات بیشتری کسب کنید.

توانایی انجام وظایف مربوط به ساخت

خود جوش تنها جزء کوچکی از وظایف یک جوشکار است. برش مشعل، سنگ زنی، اریب کردن، لحیم کاری پایه، و لحیم کاری چند نمونه از فعالیت های ممکن دیگر هستند. بنابراین، این که یک جوشکار بسیار مورد توجه باشید، مستلزم درک جامع این توانایی ها و سایر توانایی ها است.

مهارت های بین فردی قوی

جوشکاران بیشتر روز خود را در محاصره افراد دیگر می گذرانند. برای همکاری با دیگر متخصصان در حوزه کاری خود و همچنین مدیران پروژه، تامین کنندگان و مشتریان، به مهارت های ارتباطی موثر نیاز دارید. داشتن مهارت های ارتباطی برای توصیف اقدامات خود، هدف آنها، و مراحلی که برای تکمیل آنها انجام خواهید داد، برای عملکرد موثر کار و از بین بردن سردرگمی بسیار مهم است. اگر در تماس با آنها مهربان و خوش برخورد باشید، احتمال بیشتری وجود دارد که بخواهند دوباره با شما کار کنند.

اخلاق کار خوب

تعهد در جوشکاری مانند هر شغلی ضروری است. هم مشتریان و هم همکاران شما در تجارت به شما متکی هستند تا وظایف خود را به موقع انجام دهید. کارگری که تمام تلاش خود را نمی کند ممکن است کل عملیات یک سایت ساخت و ساز را کند کند. داشتن یک اخلاق کاری قوی یکی از با ارزش ترین ویژگی هایی است که یک فرد می تواند داشته باشد.

مهارت های فن آوری و ابزار

جوشکارها برای طیف وسیعی از پروژه‌ها به کار گرفته می‌شوند که هر کدام مجموعه‌ای از چالش‌های خاص خود را دارند. به عنوان یک جوشکار، باید بتوانید خود را با شرایط مختلف وفق دهید، که به مهارت فنی بالایی نیاز دارد تا با طیف گسترده ای از ابزارها و دستگاه ها آشنا شوید، و تعیین کنید کدام قطعه از تجهیزات برای آن مناسب است. هر کار، و سپس با موفقیت از آن برای تکمیل کار استفاده کنید.

جوشکاران باید در زمینه های مختلف تکنولوژیکی مهارت داشته باشند، از جمله:

  • سازگاری با تغییر روش ها و ابزار
  • داشتن قابلیت استفاده از تجهیزات جوشکاری رباتیک
  • داشتن مهارت های لازم برای مونتاژ و جداسازی ماشین آلات
  • دانش کار ابزارهای دستی آشنایی با ماشین های سنگ زنی و تکنیک های تکمیل فلز
  • داشتن خرد و مهارت برای انتخاب منابع مناسب برای شغل مورد نظر

جوشکاری نیز مانند بسیاری از مشاغل دیگر نیاز به آموزش دارد. یکی از راه های شروع در مسیر شغلی جوشکار، ثبت نام در یک آموزشگاه حرفه ای است. دوره های آموزش جوشکاری معمولا شامل حدود یک سال آموزش کلاسی است که در آن شما مکانیک و فیزیک جوشکاری را یاد خواهید گرفت، و سپس یک سال یا بیشتر کارآموزی که در آن یک جوشکار باتجربه را دنبال می‌کنید و در حین کار یاد می‌گیرید.

پس از پایان دوره کارآموزی، می توانید یک جوشکار واجد شرایط شوید و سپس به طور مستقل کار کنید. بسته به زمینه ای که وارد می کنید، ممکن است لازم باشد مهارت های جوشکاری بیشتری مانند کار با خواص یک آلیاژ خاص یا مشعل جوشکاری را بیاموزید. توصیه می‌کنیم همیشه در جایی که می‌توانید به یادگیری مهارت‌های جدید ادامه دهید، زیرا هرچه بیشتر داشته باشید، برای کارفرمایان آینده مطلوب‌تر خواهید بود، به‌ویژه در صنایع ویژه‌ای که به دقت و تجربه زیادی مانند هوافضا نیاز دارند.

چشم انداز صنعت جوش: روندها و نوآوری ها

ماندن در صدر روندها نیز مهم است. برخی از روندهای فعلی در جوشکاری شامل جوشکاری رباتیک و خودکار است که امکان جوشکاری دقیق تر، سازگارتر و به موقع در خط مونتاژ تولید را فراهم می کند. جوشکاری پرتو لیزر نیز یکی از ترندهاست که به جای یک جت گاز بسیار داغ، از یک پرتو نور با شدت بالا استفاده می شود که در نتیجه جوش های تمیزتر، ظریف تر و دقیق تر ایجاد می شود. فناوری های دیگری مانند جوشکاری اولتراسونیک و پرتوهای الکترونی نیز در حال توسعه هستند. مواد و فلزات مورد استفاده برای جوشکاری نیز در حال تغییر هستند. یکی از متداول‌ترین فلزات در صنعت، آلومینیوم و آلیاژهای منیزیم-لیتیوم که تقریباً به همان اندازه قوی اما سبک‌تر هستند همچنین فلزات واکنش‌پذیرتری هستند و به تکنیک‌های متفاوتی نیاز دارند. هدگیر واقعیت مجازی نیز برای کمک به آموزش مهارت های جوشکاری استفاده می شود و بخشی از تلاش های پایداری برای کاهش ضایعات در صنعت است. این موارد ممکن است در آموزش کلاس درس شما گنجانده شوند یا نباشند، بنابراین حتماً به یادگیری ادامه دهید و به روز باشید.

چالش ها و راه حل ها در مشاغل جوشکاری

جوشکاری می تواند یک شغل خطرناک باشد. گازهای قابل اشتعال، جت های گاز بسیار داغ و اجسام فلزی سنگین میتوانند خطرآفرین باشند. مشعل های جوشکاری نه تنها می توانند منجر به خطرات احتراق و باعث سوختگی بسیار شدید شوند، بلکه می توانند سمی نیز باشند و مشعل های جوشکاری چنان داغ می سوزند که اشعه ماوراء بنفش آزاد می کنند. تجهیزات ایمنی مناسب مانند سپرهای صورت برای جلوگیری از اشعه ماوراء بنفش و مواد مقاوم در برابر حرارت برای محافظت در برابر گرما ضروری است. جوشکاران اغلب از ماسک‌های تنفسی برای محافظت از راه هوایی خود در برابر گازها یا ذرات فلزی مضر استفاده می‌کنند و از گوش‌گیرهای ضد صدا برای محافظت از گوش‌های خود در برابر صداهای بلند ابزار‌آلات استفاده می‌کنند.

تبدیل شدن به یک جوشکار زمان می برد و این زمینه با فناوری و پروژه های جدید در حال تغییر است. بهترین راه‌حل آماده‌سازی آشنایی با تجهیزات و پروژه‌ای است که روی آن کار می‌کنید و درک اینکه در صورت بروز نقص و شرایط اضطراری چه کاری باید انجام دهید.

به یاد داشته باشید، جوشکارها فقط در ساخت و ساز کار نمی کنند. آنها در صنایع خصوصی، تولیدی و غیره کار می کنند، جایی که فرصت های زیادی برای رشد جانبی وجود دارد. جوشکاران اغلب ممکن است در کنار اپراتورهای تجهیزات، سنگ تراشان، برقکاران و غیره که در همان ساختمان یا کار مورد نظر کار می کنند، کار کنند. جوشکاران می توانند در صورت کسب تجربه کافی و علاقه به رهبری یک تیم، به سمت مدیریت حرکت کنند.

جوشکاری، کاربردها و صنایع متنوع

مهارت های جوشکاری همچنین درهای فراتر از جوشکاری در محل را باز می کند. به یاد داشته باشید، جوشکارها فقط در ساخت و ساز کار نمی کنند. آنها در صنایع خصوصی، تولید، ارتش و غیره کار می کنند، جایی که فرصت های زیادی برای رشد جانبی وجود دارد. یا اگر شغل دیگری یا تجارت جالبی پیدا کردید، می توانید به صورت جانبی حرکت کنید. از این گذشته، جوشکاران اغلب ممکن است در کنار اپراتورهای تجهیزات، سنگ تراشان، برقکاران و غیره که در همان ساختمان یا کار مورد نظر کار می کنند، کار کنند. شما همچنین می توانید به عقب برگردید و یک مربی شوید تا نسل بعدی کارگران را آموزش دهید. جوشکاران می توانند در صورت کسب تجربه کافی و علاقه به رهبری یک تیم، به سمت مدیریت حرکت کنند.

ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نمیشود