آموزش جوشکاری در دنیای اتوماسیون و رباتیک

0

جوشکاری رباتیک فرآیند استفاده از یک سیستم اتوماسیون برای انجام کارهای جوشکاری است. ربات جوشکاری هر دستگاه خودکاری است که در یک برنامه جوشکاری کار می کند. ربات ها و جوشکاری سابقه طولانی دارند.  جوشکاری رباتیک به بخش صنعتی کمک می کند تا فرآیندهای خود را خودکار کند، دقت را افزایش دهد، ایمنی را افزایش دهد و زمان انجام کار را کاهش دهد. انواع مختلفی از فرآیندهای جوشکاری رباتیک وجود دارد. در این مقاله از آموزشگاه فنی به تفصیل به بررسی اصول جوشکاری رباتیک می پردازیم و مزایا و کاربردهای آنها را درک می کنیم.

جوشکاری رباتیک چیست

جوشکاری رباتیک یک روش جوشکاری خودکار است که توسط ربات جوشکاری که نوع خاصی از ربات های صنعتی است انجام می شود. ربات های جوشکار معمولاً ثابت هستند و برای انجام مکرر عملیات جوشکاری مشابه استفاده می شوند. ربات صنعتی یک دستکاری کننده قابل برنامه ریزی و چند منظوره است که برای جابجایی مواد، قطعات، ابزارها یا دستگاه های تخصصی از طریق حرکات برنامه ریزی شده متنوع به منظور بارگیری، تخلیه، مونتاژ، جابجایی مواد، بارگیری و تخلیه ماشین و سایر عملیات تولیدی طراحی شده است. آنها در خطوط مونتاژ و سایر برنامه های تولیدی استفاده می شوند. هر جا که مواد نیاز به کار داشته باشند.

در جوشکاری رباتیک، فرآیند جوشکاری توسط ربات‌هایی انجام می‌شود که بر اساس برنامه‌ای جوشکاری را انجام می‌دهند و می‌توانند متناسب با پروژه مورد نظر مجددا برنامه‌ریزی شوند. جوشکاری رباتیک یک نسخه بسیار پیشرفته از جوشکاری خودکار است که در آن دستگاه‌ها جوشکاری را انجام می‌دهند، اما جوشکارها همچنان فرآیند را کنترل و نظارت می‌کنند.

استفاده از فناوری رباتیک امکان نتایج دقیق و سریع، ضایعات کمتر و ایمنی بیشتر را فراهم می کند. ربات‌ها قادرند به مکان‌های غیرقابل دسترس برسند و می‌توانند خطوط جوش‌های پیچیده و دقیق را سریع‌تر از جوش‌کاری دستی انجام دهند. این امر موجب کاهش زمان تولید می شود و انعطاف پذیری بیشتری را امکان پذیر می کند. با طیف وسیعی از ماشین آلات موجود، ربات ها می توانند با طیف گسترده ای از فرآیندهای جوشکاری از جمله جوشکاری قوس الکتریکی، مقاومتی، نقطه ای، TIG، لیزر، پلاسما و جوشکاری MIG سازگار شوند. تمرکز اصلی بر ایجاد برنامه‌های جوشکاری مناسب و جک‌ها در کاربرد جوشکاری است.

کاربردهای جوشکاری رباتیک

جوشکاری رباتیک در زمان های اخیر به ویژه در بخش های فلزی و سنگین رشد زیادی داشته است. اغلب در صنایعی که از جوش نقطه ای و لیزری استفاده می کنند استفاده می شود، زیرا باعث صرفه جویی در زمان و بهره وری بالاتر می شود. در حالت ایده‌آل، ربات‌ها می‌توانند در هر صنعتی که کاربردهای جوشکاری دارد، جوشکاری کنند. رایج ترین صنایع برای جوشکارهای رباتیک عبارتند از خودرو، هوافضا، فلزات و ساخت و ساز. شرکت‌های فعال در این صنایع اغلب با جوشکاری رباتیک موفقیت زیادی کسب می‌کنند. دلیل این امر انواع محصولاتی است که این شرکت‌ها می‌سازند که به راحتی به اتوماسیون وام می‌دهند. در ادامه به مواردی نیز اشاره می شود.

  • جوش رباتیک برای فرآیندهای جوشکاری کوتاه و موارد تکراری که نیازی به نظارت مداوم، تنظیمات و تغییرات ندارند، مناسب است.
  • برخی از ربات ها ممکن است برای فرآیندهای جوشکاری طولانی مانند در بخش کشتی سازی نیز استفاده شوند. این به این دلیل است که این روبات ها محورهای خارجی را تسهیل می کنند.
  • جوشکاری رباتیک به طور گسترده در فعالیت های تولید انبوه استفاده می شود که راندمان و کمیت آن حیاتی است. این ربات ها بر اساس نیاز قابل برنامه ریزی هستند. همچنین می‌توان از ربات‌ها برای فرآیندهای تولیدی کوچک‌تر و یک‌باره، به روشی مقرون‌به‌صرفه نیز استفاده کرد.

صرفه جویی و  افزایش راندمان

به دلیل مزایای صرفه جویی در زمان و راندمان بالا، جوشکاری رباتیک در صنایع فلزی و سنگین و به ویژه در صنعت خودروسازی که از جوش نقطه ای و لیزری استفاده می کند، اهمیت پیدا کرده است. این نوع جوشکاری اتومات برای جوش های کوتاه با سطوح منحنی و اقدامات قابل پیش بینی قابل تکرار و بدون نیاز به جابجایی مداوم و تغییرات در فرآیند جوشکاری مناسب است. با کمک محورهای خارجی، ربات برای جوش های طولانی به عنوان مثال در صنعت کشتی سازی نیز مناسب است.

اگرچه جوشکاری رباتیک بیشتر در تولید انبوه مورد استفاده قرار می گیرد، که در آن کارایی و کمیت ضروری است، برنامه هایی را می توان متناسب با هر نیازی ایجاد کرد و از رباتیک می توان برای تولیدات کوچکتر استفاده کرد و در عین حال مقرون به صرفه بودن را حفظ کرد.

ترکیب جوشکاری و هوش مصنوعی

جوشکاری رباتیک ترکیبی از جوشکاری، رباتیک، فناوری حسگر، سیستم های کنترل و هوش مصنوعی است. قطعات شامل نرم افزار با برنامه ریزی خاص، تجهیزات جوشکاری که انرژی را از منبع برق جوش به قطعه کار می رساند و رباتی که از تجهیزات برای انجام جوشکاری استفاده می کند. سنسورهای فرآیند ربات پارامترهای فرآیند جوشکاری و سنسورهای هندسی آن پارامترهای هندسی جوش را اندازه گیری می کنند. با به دست آوردن و تجزیه و تحلیل اطلاعات ورودی از سنسورها، سیستم کنترل خروجی فرآیند جوشکاری رباتیک را بر اساس مشخصات روش جوشکاری تعریف شده در برنامه تطبیق می دهد.

بسته به کاربرد مورد نظر، ربات ها می توانند بازوهای رباتیک یا پورتال ربات باشند. به طور معمول، ربات‌های صنعتی شش محوره شامل یک بازوی سه محوره و یک مچ سه محوره استفاده می‌شوند، زیرا مشعل جوشکاری را قادر می‌سازد تا روی مچ دست نصب شود تا به تمام موقعیت‌های لازم برای جوشکاری سه‌بعدی دست یابد.

سیستم باید با ربات ادغام شود و تجهیزات جوشکاری باید با آن سازگار باشد و ترجیحاً به طور خاص برای جوشکاری رباتیک طراحی شده باشد زیرا در این صورت، تمام فرآیندها توسط ربات قابل کنترل است.

برنامه ریزی جوشکاری رباتیک

در جوشکاری رباتیک تمرکز اصلی بر روی نرم افزار و برنامه نویسی صحیح است. هزینه های اصلی شامل تجهیزات، آزمایش و آموزش اپراتورها است، به همین دلیل است که رباتیک کردن فرآیند جوشکاری همیشه نیاز به برنامه ریزی دقیق دارد. تولید جوش، شامل تمام عملیات و هزینه های آن، نیاز به تجزیه و تحلیل تخصصی مدیریت پروژه دارد. علاوه بر این، سازگاری این تجهیزات با رباتیک نیاز به بررسی دارد.

برای اطمینان از جوشکاری صحیح، مشخصات باید دقیق باشد. در جوشکاری خودکار، جوش ها ثابت هستند، بنابراین می توان آنها را تا حد امکان اندازه گیری کرد. قطعات ثابت به ربات اجازه می دهد تا جوش را در همان مکان به طور مکرر اجرا کند. همه فرآیندها را می توان به لطف برنامه های از پیش برنامه ریزی شده کنترل کرد، که ربات را به کار می گیرد.

ربات ها برای اجرای یک وظیفه معین به ورودی اپراتور متکی هستند. با این حال، این کار نباید محدود به جوش دادن یک قطعه در هر بار باشد، زیرا ربات می تواند دوباره برنامه ریزی شود. ربات را می توان به گونه ای ساخت که کارهای مشابه را تکرار کند، اما برنامه باید پس از تغییر کار اصلاح شود.

انواع جوش رباتیک

انواع مختلفی از جوش وجود دارد. به طور طبیعی، ممکن است تعجب کنید که ربات ها چه نوع جوشکاری را می توانند انجام دهند. ربات ها معمولاً می توانند هر نوع فرآیند جوشکاری را انجام دهند. این شامل:

  • جوش نقطه ای: جوش نقطه ای نوعی جوش مقاومتی است که دو قطعه فلز را در یک نقطه به یکدیگر متصل می کند. از این رو، نام “جوشکاری نقطه ای” نامیده می شود. این فرآیند از مقادیر زیادی جریان الکتریکی از طریق فلز برای ایجاد مقادیر زیادی گرما استفاده می کند. این گرما فلز را ذوب می کند و اجازه می دهد دو ورقه به هم بپیوندند.
  • جوش قوس الکتریکی: جوشکاری قوس الکتریکی یک شکل قدیمی و در عین حال بسیار رایج از جوشکاری است. همانطور که از نام آن پیداست، در جوشکاری قوس الکتریکی از یک قوس الکتریکی برای جوش دادن فلز به یکدیگر استفاده می شود. مانند جوشکاری نقطه ای، الکتریسیته کاتالیزور این فرآیند است. جریانی از یک چوب فلزی به مواد می گذرد. چوب فلزی به عنوان الکترود شناخته می شود. جریان به صورت یک قوس روشن ظاهر می شود. این قوس گرمای لازم برای ذوب دو قطعه فلز را با هم فراهم می کند.
  • جوشکاری مقاومتی: جوشکاری مقاومتی یک اصطلاح گسترده تر برای چندین نوع جوش است. این شامل هر جوشی است که در آن جریان الکتریکی از طریق تماس مستقیم از دو قطعه فلز عبور می کند تا آنها را به یکدیگر جوش دهد. جوش نقطه ای یکی از انواع جوشکاری مقاومتی است. انواع دیگر عبارتند از جوشکاری پروجکشن و جوشکاری درز.
  • جوشکاری MIG: جوشکاری MIG یکی از انواع جوشکاری قوس الکتریکی است. MIG مخفف گاز بی اثر فلزی است. اغلب به دلیل سرعت و تطبیق پذیری با انواع مختلف فلزات ترجیح داده می شود. جوشکاری MIG برای کاربردهای جوشکاری رباتیک نیز رایج است. یکی دیگر از اجزای جوشکاری MIG استفاده از گاز محافظ است. این گاز از فرآیند جوشکاری در برابر آلاینده هایی که ممکن است در اتمسفر فوری باشد محافظت می کند.
  • جوشکاری TIG: جوشکاری تیگ یکی دیگر از انواع جوشکاری قوس الکتریکی است. TIG مخفف گاز بی اثر تنگستن است. این فرآیند از یک الکترود تنگستن برای ایجاد قوس خود استفاده می کند. مانند جوشکاری MIG، این نوع نیز از گاز برای محافظت در برابر آلودگی استفاده می کند. جوشکاری TIG یک نوع بسیار دشوار است که برای اپراتورها تسلط پیدا کند. همچنین به سرعت سایر انواع جوشکاری قابل مقایسه نیست. آنچه را در سرعت از دست می دهد در جوش متمرکزتر و اغلب قوی تر به دست می آورد.
  • جوش لیزری: جوشکاری لیزری از پرتو لیزر پرقدرت برای ایجاد جوش های کوچک و متمرکز استفاده می کند. این سبک امکان کنترل بی نظیر را فراهم می کند و برای جوشکاری فلز و پلاستیک مفید است. سیستم های جوشکاری لیزری شامل انواع فیبر، گاز و حالت جامد می باشد. این سیستم ها برخی از بالاترین نرخ های سرعت و دقت قابل دستیابی برای صنعت جوش را ارائه می دهند. با این حال، باید انتظار داشته باشید که سیستم های جوش لیزری یکی از گران ترین گزینه ها در بازار جوش باشند.
  • جوش پلاسما: جوش پلاسما شبیه به جوشکاری TIG است و گاهی اوقات حتی از الکترود تنگستن استفاده می کند. بیشتر در ساخت مشعل تفاوت دارد. مشعل دارای یک نازل مسی کوچک است که قوس را با سرعت و دمای بالا خارج می کند. مزیت جوش پلاسما در اینجاست. دمای استاندارد قوس الکتریکی برای جوشکاری پلاسما می تواند در محدوده 25000 درجه سانتیگراد تا 30000 درجه سانتیگراد باشد. در مقایسه، دمای استاندارد برای سایر انواع جوش قوس الکتریکی می تواند در محدوده 5000 درجه سانتیگراد تا 6000 درجه سانتیگراد باشد.

مزایای فرآیند جوشکاری رباتیک

عوامل زیادی وجود دارد که شرکت ها را به سمت خودکارسازی فرآیند جوش سوق می دهد. بازدهی عظیم در حال حرکت از جوش دستی به جوشکاری خودکار است. دلایل رایج عبارتند از:

  • زمان چرخه: زمان چرخه اغلب یک نگرانی فوری برای فرآیندهای جوشکاری با حجم بالا است. برنامه‌هایی که به سطوح بالایی از توان عملیاتی نیاز دارند، گاهی اوقات سرعت اپراتور را عامل محدودکننده در تولید می‌دانند. به عبارت دیگر، جوشکارهای دستی محدودیت‌هایی در سرعت جوش دارند که می‌تواند بر تولیدکنندگان تأثیر منفی بگذارد. ربات ها می توانند با سرعت بالاتری حتی از جوشکارهای انسانی ماهر جوش دهند. این سرعت نه تنها در طول فرآیند جوشکاری بلکه در زمان مورد نیاز برای حرکت بین موقعیت ها نیز مشاهده می شود. علاوه بر این، ربات ها به دلیل تغییر شیفت نیازی به استراحت یا خرابی ندارند. یک جوشکار رباتیک تا زمانی که مواد در دسترس باشد می تواند به جوشکاری ادامه دهد. این عوامل اغلب منجر به قابل توجه ترین بازگشت سرمایه برای تولید کنندگان می شود.
  • هزینه های کار و دقت: جوشکاران ماهر یک کالای گران قیمت و محدود در بازار کار امروزی هستند. این امر تولیدکنندگان را برای حفظ عملیات در موقعیت دشواری قرار می دهد. تفاوت مهارت منجر به تفاوت قابل توجه کیفیت در جوشکاری می شود که تأثیر منفی بر فروش دارد. علاوه بر این، هزینه‌های نیروی کار تأثیر قابل‌توجهی بر قیمت نهایی تولیدکننده دارد. به همین دلیل، بسیاری از شرکت ها خودکار کردن فرآیند جوشکاری را یک تصمیم ضروری برای رقابتی ماندن می دانند.
  • ثبات: کنترل کیفیت برای کاربردهای جوشکاری ضروری است. عیوب و ناهماهنگی های کوچک باعث ایجاد فضای خالی، تاب برداشتن و ضعف در جوش می شود. مشکلاتی از این دست حتی می تواند محصول را غیر قابل استفاده کند. این منجر به ضایعات بیشتر و هدر رفتن مواد می شود. اکثر سازندگان هر سال مقدار مواد هدر رفته را پیگیری می کنند. این هزینه را می توان با ادغام یک ربات جوشکاری در فرآیند شما جبران کرد. قوام رباتیک به معنای کیفیت جوش یکسان در هر بار و ضایعات کمتر در مقایسه با جوش دستی است.
  • دقت، درستی: برای کاربردهای خاص، دقت فوق العاده مورد نیاز است. این سطح از عملکرد فقط از طریق خودکار کردن فرآیند جوشکاری قابل دستیابی است. بازخورد با وضوح بالا که توسط موتورهای سروو روی ربات ها ارائه می شود، امکان دقتی را فراهم می کند که توسط جوشکاران انسانی قابل مقایسه نیست. این دقت بارها و بارها قابل دستیابی است زیرا ربات نیز مانند جوشکارهای دستی خسته نمی شود.
  • راندمان مواد: جوشکارهای رباتیک با استفاده از مواد کارآمدتر هستند. از آنجایی که روبات‌ها از مجموعه دستورالعمل‌های برنامه‌ریزی‌شده‌ای پیروی می‌کنند، هر بار که یک قطعه را جوش می‌دهند، از همان مقدار ماده استفاده می‌کنند. حتی جوشکاران ماهر هم اشتباه می کنند و ناهماهنگی دارند. تغییراتی در میزان مواد جوشکاری مصرف شده از قسمتی به قسمت دیگر در فرآیند دستی وجود دارد. این مواد شامل الکترود، پلاسما، گازها و غیره است.
  • ایمنی: فرآیند جوشکاری ذاتاً خطرناک است. این خطرات عبارتند از شوک الکتریکی، قرار گرفتن در معرض قوس، خطرات انفجاری و … . هر فرآیندی که شامل برق با ولتاژ بالا و دمای بالا باشد برای انسان خطرناک خواهد بود. جوشکارهای دستی در طول فرآیند جوشکاری همیشه در معرض این خطراتی نظیر سوختگی، برق گرفتگی، کوری و … هستند. این صدمات با استفاده از جوشکارهای رباتیک کاهش می یابد. این مهم است که به یاد داشته باشید ربات ها خطر را از فرآیند حذف نمی کنند. ربات ها به سادگی یک اپراتور انسانی را از قرار گرفتن مستقیم در معرض فرآیند حذف می کنند. هنگام ادغام ربات جوشکار در تاسیسات خود، باید پروتکل های ایمنی مناسب و استراتژی های کاهش خطر را دنبال کنید.

انواع ربات مورد استفاده برای جوشکاری

از نظر فنی، هر نوع ربات ثابتی را می توان در یک کاربرد جوشکاری استفاده کرد. این ربات ها عبارتند از:

  • بازوهای مفصلی
  • ربات های شش محوره
  • ربات های اسکارا
  • استوانه ای
  • دکارتی یا گنتری

اگر بتوان ابزار جوشکاری را تا انتهای بازوی آن نصب کرد، هر یک از این روبات‌ها می‌توانند جوشکار باشند. با این حال، انواع شش محوره تا حد زیادی رایج ترین نوع ربات های جوشکاری هستند. دلیل این امر این است که آنها انعطاف پذیرترین نوع ربات هستند. ربات شش محوره می‌تواند خود را به گونه‌ای منحرف کند تا در زوایایی که توسط سایر انواع ربات قابل دستیابی نیست، جوش دهد. این ربات همچنین می تواند مقیاس حرکتی وسیعی را برای بسیاری از کاربردهای جوشکاری داشته باشد.

یک نوآوری اخیر در آموزش جوشکاری ، گنجاندن ربات های شش محوره مشترک برای جوشکاری است. آموزش فرآیندهای جدید به ربات های مشارکتی نسبت به ربات های صنعتی استاندارد آسان تر است. فرآیند آموزش اغلب با تکنیک هدایت دستی انجام می شود. یک اپراتور می تواند ربات را در این فرآیند با دست راهنمایی کند تا قطعه جدیدی برای جوشکاری به آن آموزش دهد. این به رباتیک مکانی برای کاربردهای با حجم متوسط می دهد. ربات های صنعتی استاندارد برای آموزش یک قطعه جدید نیاز به کد جدیدی برای نوشتن دارند. این ممکن است به یک متخصص نیاز داشته باشد که چندین ساعت تا چند روز برای توسعه و آزمایش کد وقت بگذارد. یک اپراتور ممکن است در عرض چند دقیقه به یک کوبات قطعه جدیدی آموزش دهد.

نکته مهم در اینجا این است که ربات های جوشکاری مشترک محدودیت هایی دارند. عواملی مانند اندازه، سرعت و ظرفیت محموله به این معنی است که روبات‌های مشارکتی برای همه کاربردهای جوشکاری مناسب نیستند. برای تعیین اینکه آیا یک ربات مشارکتی راه حل مناسبی برای ربات جوشکاری شما است یا خیر، مهم است که الزامات خاص برنامه خود را در نظر بگیرید. یک متخصص می تواند به شما در این تصمیم کمک کند.

ملاحظات اضافی

ملاحظات دیگری وجود دارد که باید در مورد جوشکارهای رباتیک در نظر بگیرید. به ندرت می توان ربات را بدون تجهیزات اضافی وارد فرآیند کرد. ربات ها همچنین ممکن است در هر کاربرد جوشکاری کار نکنند. به این دلایل، شناسایی تامین کنندگان با تجربه بسیار مهم است.

تجهیزات اضافی می تواند شامل جگ و سیستم های ایمنی باشد. جیگ یک سیستم مکانیکی است که قطعات جوش داده شده را به روشی قابل پیش بینی به ربات نگه می دارد و ارائه می دهد. جیگ ها می توانند چیزهایی مانند میزهای چرخشی یا سیستم های گیره بسته به کاربرد باشند. جیگ ها همچنین می توانند بسیار گران باشند. به همین دلیل، مهم است که به این فکر کنید که چگونه قطعه برای فرآیند جوشکاری شما به ربات ارائه می شود.

مانند هر رباتی، تجهیزات ایمنی باید در هزینه کلی پروژه لحاظ شود. تجهیزات ایمنی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • قفس های ایمنی
  • حسگرها
  • پرده های سبک
  • اسکنرهای ایمنی
  • رله های ایمنی

فرآیند جوشکاری خطرات دیگری دارد که رعایت ایمنی را مهم‌تر می‌کند. ربات ها طوری طراحی شده اند که به طور خودکار وظایف خود را به طور مکرر انجام دهند. سیستم‌های ایمنی تضمین می‌کنند که اگر اپراتور انسانی یا مانعی وجود داشته باشد، ربات به روشی ایمن و قابل پیش‌بینی رفتار خواهد کرد.

موارد منع ربات های جوشکاری

سناریوهای خاصی وجود دارد که ربات ها ممکن است برای برنامه شما مفید نباشند. فرآیندهای خاص ممکن است در نوع محصول مورد استفاده بسیار متفاوت باشد. به عنوان مثال، کسب و کاری را در نظر بگیرید که بسیاری از قطعات سفارشی را در حجم کم تولید می کند. این تجارت ممکن است خود را در حال برنامه ریزی مجدد یک روبات در سال چندین بار بیابد. این هزینه اضافی و خرابی ممکن است یک ربات را برای این فرآیند ناکارآمد کند.

خطرات دیگر شامل وابستگی به ربات ها در برنامه های خاص است. اگر یک شکست یک ربات بتواند کل فرآیند را متوقف کند، ممکن است خود را در معرض خطر قرار دهید. به همین دلیل، مهم است که اقدامات نگهداری پیشگیرانه و قطعات یدکی را در محل خود داشته باشید.

آینده جوشکاری رباتیک

در حال حاضر، جوشکاری رباتیک تنها در بخش کوچکی از پروژه های ساختمانی استفاده می شود. با این حال، با فناوری های نوظهور، روند احتمالاً تغییر خواهد کرد. نوآوری های آینده ربات های جوشکاری تعاملی بسیار بیشتری را توسعه خواهند داد:

  • ربات های جوشکاری کنترل شده توسط ذهن: در حال حاضر، اپراتورها باید ربات‌های جوشکاری را برنامه‌ریزی کنند تا آنها را در یک فرآیند شروع کنند. اپراتورها باید ربات های جوشکاری را قبل از شروع یک روش برنامه ریزی کنند. اپراتورهای آینده ممکن است به جای استفاده از رابط کامپیوتری، تنها به این فکر کنند که می خواهند ربات چه کاری انجام دهد. محققان گجتی ساخته اند که سیگنال های مغز را به حرکات بازوی جوشکاری رباتیک تبدیل می کنداین روش . اگر در صنعت استفاده شود، ممکن است میزان آموزش مورد نیاز جوشکارهای دستی موجود را برای تبدیل شدن به اپراتورهای رباتیک کاهش دهد. به جای استفاده از یک برنامه کامپیوتری، متخصصان ممکن است یک کلاهک بگذارند و طرح ها را بررسی کنند تا به ربات یاد دهند که چگونه قطعات را به درستی به یکدیگر جوش دهد. از سوی دیگر، بعید است که این فناوری به این زودی ها محقق شود.
  • ربات های مشارکتی: نمونه های اولیه در حال حاضر برای روبات های مشترک استفاده می شود. این دستگاه ها دارای طراحی کاربرپسندی هستند که امکان تعامل ساده انسانی را فراهم می کند. حسگرها این ربات ها را قادر می سازند تا داده ها را به دست آورند و به شرایط متغیر پاسخ دهند. برای انجام عملیات در مقیاس بزرگ، ربات های صنعتی از لحاظ تاریخی به برنامه ریزی قبلی نیاز داشته اند. این گجت‌ها پرهزینه هستند و بعید است که بتوانند جایگاهی بین شرکت‌های کوچک پیدا کنند. مهندسان ربات‌های مشارکتی بادوام‌تری را توسعه داده‌اند که می‌توانند با انسان‌ها در محیط‌های صنعتی برای غلبه بر این چالش کار کنند. برای کمک به جوشکاری دستی، ربات های مشارکتی ممکن است در مناطق جوشکاری دستی گنجانده شوند.

منابع:

https://howtorobot.com/expert-insight/brief-introduction-welding-robots-and-their-uses

https://www.kemppi.com/en-US/support/welding-abc/robotic-welding/#96c45860

ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نمیشود