معرفی انواع مخازن ذخیره و استانداردهای مرجع آن

0

gartenmöbel design
bettwäsche tom und jerry
planeta sport muske patike novi pazar
giorgio armani sport
adidas beckenbauer trening
bomber jakke burgunder
гуми 18 цола
esprit round sunglasses
liemenes mergaitems
windows wont connect to iphone usb

معرفی انواع مخازن ذخیره و استانداردهای مرجع آن

مخازن ذخیره سازی در صنعت مدرن ضروری هستند. برای اطمینان از حداکثر ایمنی و کارایی، مواد شیمیایی، نفت، گاز طبیعی، آب و انواع سوخت، از دیزل بزرگ گرفته تا سوخت جت، در مخازن ایمن و با کارایی بالا حمل و نگهداری می شوند. ساخت‌ها، تنظیمات و پوشش‌های منحصربه‌فرد برای مقاومت در برابر مواد خورنده و خطرناک در دسترس هستند که از طریق آن‌ها می‌توان این سیستم‌ها را متناسب با طیف وسیعی از تنظیمات و نیازهای تاسیسات طراحی کرد.

 انواع مخازن برای نگهداری انواع فرآورده ها مانند نفت خام و مشتقات آن، بوتان، پروپان، LPG، حلال ها، آب و غیره استفاده می شود. از بین انواع مخازن مخازن نگهداری آموزشگاه فنی مخازن زمینی بیشترین کاربرد را دارند. مخازن ذخیره سازی به عنوان مخازنی برای نگهداری ذخیره کافی از هر محصول برای استفاده بعدی و یا تجاری سازی استفاده می شوند. مخازن ته صاف استوانه ای عمودی به ما این امکان را می دهند که مقادیر حجمی زیادی را با هزینه کم ذخیره کنیم، تنها با این محدودیت که می توان از آنها فقط در فشار اتمسفر یا فشارهای داخلی نسبتاً کوچک استفاده کرد.

مخازن ذخیره سازی

مخازن ذخیره سازی مایعات آلی، مایعات معدنی و بخارات در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. اکثریت قریب به اتفاق مخازن ذخیره سازی مطابق با استاندارد API-650 موسسه نفت آمریکا طراحی و توسعه یافته اند.

این مخازن در اندازه های مختلف با قطر 2 تا 60 متر یا بیشتر تولید می شوند. اینها اغلب در حوضچه های محفظه قرار می گیرند تا نشت در صورت شکستن مخزن کنترل شود.

تولید و پالایش نفت، پتروشیمی و صنایع شیمیایی، ذخیره سازی و فعالیت های انتقال فله و سایر مشاغلی که مایعات و بخارات را مصرف یا تولید می کنند، همگی بخش هایی هستند که از مخازن ذخیره سازی استفاده می کنند.

انواع مخازن ذخیره سازی

رایج ترین انواع مخازن ذخیره سازی که برای نگهداری مایعات استفاده می شود به شرح زیر است:

  1. مخازن با سقف ثابت
  2. مخازن سقف شناور خارجی
  3. مخازن سقف شناور داخلی
  4. مخازن سقف شناور خارجی گنبدی
  5. مخازن افقی
  6. مخازن فضای بخار متغیر
  7. مخازن LNG گاز طبیعی مایع.

چهار نوع مخزن اول به شکل استوانه ای هستند و محور آن عمود بر بستر است. این مخازن تقریباً کاملاً زیرزمینی هستند. مخازن افقی ممکن است در هر دو کاربرد بالای زمینی و زیرزمینی مستقر شوند. برای حفظ یکپارچگی ساختاری در فشارهای بالا، مخازن تحت فشار اغلب به صورت افقی و کروی شکل ساخته می شوند.

مخزن سقف ثابت

مخزن سقف ثابت کم هزینه ترین روش در طراحی مخزن برای ساخت است و به طور کلی حداقل تجهیزات مناسب برای ذخیره سازی مایعات در نظر گرفته می شود. یک مخزن سقف ثابت معمولی از یک پوسته فولادی استوانه ای با سقف مخروطی یا گنبدی شکل تشکیل شده است. اگرچه مخازن ذخیره سازی مدرن اغلب کاملاً جوش داده می شوند و در نظر گرفته شده اند که مایع و بخار مقاوم باشند، مخازن قدیمی اغلب به هم چسبانده یا پیچ می شدند.

اغلب بر روی بسیاری از مخازن با سقف ثابت دریچه تنفس (شیر فشار)  قرار می گیرد و مخزن را قادر می سازد در فشار داخلی یا خلاء بسیار کم کار کند. از آنجایی که این شیر از خروج بخارات حتی زمانی که دما، فشار هوا، یا سطح مایع فقط کمی تغییر می کند، جلوگیری می کند، انتشار گازهای گلخانه ای از مخزن سقف ثابت ممکن است قابل توجه باشد. علاوه بر این، گیج‌های شناور و منهول‌های سقفی امکان دسترسی به این مخازن را فراهم می‌کنند و ممکن است منابع انتشار گازهای فرار باشند.

مخزن سقفی شناور خارجی

یک مخزن سقفی شناور معمولی از یک پوسته فولادی استوانه‌ای روباز با سقفی ساخته می‌شود که روی سطح مایع ذخیره‌شده شناور است و با سطح مایع بالا و پایین می‌رود. سقف شناور از سه جزء تشکیل شده است: عرشه، اتصالات و سیستم آب بندی لبه. عرشه سقف شناور از صفحات فولادی جوش داده شده ساخته شده است و در سه ساختار اصلی پان، پانتون، یا دو طبقه موجود است:.

در حالی که امروزه بسیاری از عرشه های پانسی مورد استفاده قرار می گیرند، روند فعلی به سمت سقف های پانتونی و دوطبقه شناور است. سازندگان انواع مختلفی از انواع اصلی عرشه‌های شناور وجود دارند که هر کدام بر ویژگی‌های متفاوتی مانند تماس کامل مایع، قابلیت تحمل وزن، پایداری سقف یا چیدمان پانتون تأکید دارند. به جز شکاف حلقوی کوچک بین عرشه و پوسته، عرشه شناور سطح مایع را می پوشاند. عرشه ممکن است با مایع در تماس باشد یا بلافاصله بالای آن روی پانتون ها شناور باشد.

مخازن سقف شناور خارجی با سیستم مهر و موم لبه ای عرضه می شوند که در اطراف سقف اجرا می شود و دیواره مخزن را لمس می کند. حتی زمانی که سقف بلند می شود و پایین می آید، سیستم آب بندی لبه در مقابل دیواره مخزن حرکت می کند. به همین ترتیب، عرشه شناور دارای اجزایی است که عرشه را سوراخ کرده و وظایف عملیاتی را انجام می دهد. طراحی سقف شناور خارجی تلفات تبخیری از مایع ذخیره شده به سیستم آب بند لبه و اتصالات عرشه (تلفات ذخیره سازی ایستاده) و هرگونه مایع در معرض دید روی دیواره مخزن (اتلاف خروج) را محدود می کند.

مخزن سقف شناور داخلی

برای مخازن سقف های ثابت و شناور دائمی وجود دارد. مخازن سقف شناور داخلی به دو دسته کلی طبقه بندی می شوند:

  1. مخازن با سقف ثابت که در داخل مخزن توسط ستون های عمودی نگه داشته می شوند
  2. مخازن با سقف ثابت که خود نگهدارنده و بدون ستون های نگهدارنده داخلی است

سقف ثابت همیشه بدون سوراخ نیست، اما کل فضای باز مخزن را پوشش می دهد. مخازن سقف ثابت تبدیل شده به مخازن سقف شناور داخلی عموماً دارای سقف خود نگهدارنده هستند، اگرچه مخازن سقف شناور خارجی تبدیل به مخازن سقف شناور داخلی اغلب دارای سقف خود نگهدارنده هستند.

مخازن ممکن است با سقف ثابت یا سقف شناور داخلی ساخته شوند. مخازن سقف شناور داخلی دارای سقف ثابت هستند که به خوبی بالای سطح مایع شناور است (عرشه تماسی) یا توسط پانتون هایی چندین اینچ بالاتر از سطح مایع پشتیبانی می شود (عرشه غیر تماسی). سقف شناور داخلی که با افزایش سطح مایع بالا و پایین می رود.

سقف شناور خارجی گنبدی

مخزن سقفی شناور خارجی گنبدی

مخازن سقف شناور خارجی گنبدی دارای عرشه های سنگین و همچنین سقف ثابت در بالای پوسته هستند. سقف های ثابت اغلب به مخازن سقف شناور بیرونی گنبدی منتهی می شوند. هدف از سقف ثابت فقط به عنوان یک مانع بخار نیست، بلکه مسدود کردن باد است. یکی دیگر از انواع بسیار محبوب سقف ثابت، سقف گنبدی آلومینیومی خود نگهدارنده است که بسته می شود. آنها مانند مخازن سقف شناور داخلی به طور سیال تهویه می شوند. برای مخازن سقف شناور خارجی، اتصالات عرشه و مهر و موم لبه اساسا مشابه هستند.

مخزن فضای بخار متغیر

مخزن افقی

اکثر مخازن ذخیره سازی فولادی روی زمین و زیر زمینی مخازن افقی هستند. مخازن افقی طوری ساخته می شوند که طول مخزن بیش از شش برابر قطر نباشد تا یکپارچگی سازه تضمین شود. به طور معمول، مخازن افقی دارای دریچه‌های فشار خلاء، دریچه‌های گیج و دریچه های نمونه‌برداری هستند. مخازن زیرزمینی ممکن است به صورت کاتدی محافظت شوند تا از خوردگی پوشش مخزن جلوگیری شود. این کار در دوره حفاظت کاتدی با استفاده از آندهای متصل به یک سیستم جریان تحت تاثیر یا با استفاده از آندهای گالوانیکی در مخزن انجام می شود. اما، بیشتر فرآورده های نفتی تصفیه شده شامل بازدارنده های خوردگی هستند که حفاظت کاتدی داخلی را بی اثر می کنند.

مخزن فضای بخار متغیر

مخازن بخار قابل انبساط در مخازن فضای بخار متغیر برای رسیدگی به تغییرات دما و فشار هوا نصب می شوند. مخازن فضای بخار متغیر گاهی اوقات به طور جداگانه مورد استفاده قرار می گیرند، حتی اگر آنها اغلب با فضاهای بخار مخزن سقف ثابت ادغام شوند. مخازن فضای بخار متغیر ممکن است مخازن سقف بالابر یا مخازن دیافراگمی انعطاف پذیر باشند. مخازن سقف تلسکوپی در مخازن سقفی نوع بالابر استفاده می شود مخازن دیافراگمی قابل تنظیم از غشاهای انعطاف پذیر برای افزایش ظرفیت استفاده می کنند. واحدهای گازگیر جداگانه یا دستگاه های یکپارچه که روی مخازن سقف دائمی بالا قرار می گیرند. وقتی بخار توسط مایع جابجا می شود، تلفات متغیر فضای بخار رخ می دهد. برای از دست دادن بخار، ظرفیت ذخیره بخار مخزن باید فراتر رود.

مخزن ذخیره LNG

مخزن ذخیره LNG نوع خاصی از مخزن ذخیره سازی است که برای ذخیره سازی گاز طبیعی مایع استفاده می شود. مخازن ذخیره‌سازی ممکن است روی مخزن ‌های LNG، بالا یا در مخزن ‌های LNG قرار داده شوند. مخازن ذخیره LNG ظرفیت ذخیره LNG را در دمای بسیار پایین 162- درجه سانتیگراد دارند.

هر مخزن ذخیره LNG دارای دو سیلندر است: یکی با LNG و دیگری با مواد عایق. مخازن مهار رایج ترین این نوع مخزن هستند. ارتفاع مخزن  ها 55 متر (180 فوت) و قطر آن 75 متر است. بدون نشتی، فشار و دما در مخزن همچنان افزایش می یابد. LNG یک کرایوژن است و در دمای بسیار پایین مایع نگهداری می شود. هنگامی که فشار ثابت نگه داشته شود، دمای مخزن تغییر نمی کند. به این حالت تبرید خودکار می گویند.

استانداردهای API برای مخازن

API-620 طراحی و ساخت مخازن ذخیره سازی بزرگ، جوشی و کم فشار

راهنمای ساخت مخازن با فشار داخلی تا 15psig. برای مخازن بزرگی که مونتاژ می شوند و برای ذخیره سازی واسطه های نفتی و فرآورده های نفتی استفاده می شوند.

مخازن فولادی جوش داده شده API 650 برای ذخیره سازی نفت

این سند بر ساخت مخازنی که محصولات هیدروکربنی را در فشار کاری کم (تا 2.5 psig) ذخیره می کنند، نظارت می کند.

حفاظت کاتدی API-651 برای مخازن ذخیره سازی نفت در بالای زمین

بحث در مورد مشکلات خوردگی در مخازن ذخیره سازی بالای زمینی نفت و لوله کشی مرتبط به علاوه شرح دو روش متداول برای ارائه حفاظت کاتدی در برابر خوردگی.

API-652 پوشش مخازن ذخیره نفت در بالای زمین

با پوشش کف مخزن، برای مخزن ذخیره هیدروکربن ساخته شده از فولاد، خوردگی را به طور موثر محدود کنید. دستورالعمل هایی در مورد مواد پوشش، کاربردهای آنها، بازرسی پوشش کف مخزن و غیره ارائه شده است.

بازرسی، تعمیر، تغییر و بازسازی مخزن  API-653

دستورالعمل بازرسی، تعمیر، تغییر و بازسازی مخازن ذخیره سازی هیدروکربن و مواد شیمیایی در سطح زمین، ساخته شده از فولاد. حداقل الزامات برای حفظ یکپارچگی مخازن ذخیره سازی جوش داده شده یا پرچ شده، غیر یخچالی، اتمسفر، در بالای زمین، مورد بحث قرار گرفته است.

API-2000 تهویه اتمسفر و مخازن ذخیره سازی فشار پایین

راهنمای الزامات تخلیه بخار معمولی و اضطراری برای مخازن بالای زمینی نفت و فرآورده های نفتی، مخازن ذخیره سازی یخچالی در بالای زمین و زیرزمین. مخازن مورد بحث در سند برای فشارهای کم از خلاء کامل تا 15 psig طراحی شده اند.

API-2015 آماده سازی مخازن ذخیره سازی نفت

راهنمای آماده‌سازی، تخلیه، جداسازی، تهویه، آزمایش اتمسفر، تمیز کردن، ورود به کار گرم و راه‌اندازی مجدد فعالیت‌ها در، روی و اطراف اتمسفر و فشار پایین (حداکثر 15psig) مخازن ذخیره‌سازی بالای زمین حاوی مواد قابل اشتعال، احتراق یا سمی.

API-2517 تلفات تبخیر از مخازن سقف شناور خارجی

راهنمای تخمین مجموع تلفات تبخیر یا انتشار هیدروکربن های اتمسفر از مخازن سقف شناور خارجی حاوی مخلوط های هیدروکربنی چند جزئی یا ذخایر ذخیره تک جزء.

API-2519 تلفات تبخیر از مخازن داخلی سقف شناور

خلاصه ای از عملکرد پوشش های شناور داخلی برای جلوگیری از تلفات تبخیر. اثرات پوشش های شناور داخلی بر عملکرد مخزن و همچنین مقررات مربوط به اندازه گیری، نمونه برداری و خواندن دما در سند شرح داده شده است.

API-2350 محافظ بیش از حد برای مخازن ذخیره سازی نفت

پوشش حفاظت از پر شدن بیش از حد تمام مخازن ذخیره سازی بالای زمین در تاسیسات نفتی، از جمله پالایشگاه ها، پایانه ها، کارخانه های حجیم و پایانه های خط لوله که مایعات کلاس I (اشتعال پذیر) یا کلاس II (قابل احتراق) را دریافت می کنند.

API-2550 اندازه گیری و کالیبراسیون مخازن ذخیره سازی نفت

روشهای کالیبراسیون مخازن استوانه ای عمودی که بزرگتر از یک درام یا بشکه هستند. مراحل انجام اندازه‌گیری‌ها در بخش اول سند و روش‌های محاسبه حجم مخزن در قسمت دوم آورده شده است.

استانداردهای طراحی برای مخازن اتمسفر و کم فشار

مخازن اتمسفر طراحی و ساخته شده مطابق با هر یک از استانداردهای مهندسی شناخته شده آموزش تاسیسات باید مطابق با الزامات 66.21.4.2.1 تلقی شوند:

API 12B، مخازن پیچ‌دار برای ذخیره‌سازی مایعات تولیدی

API 12D، مخازن جوش داده شده میدانی برای ذخیره سازی مایعات

API 12F، مخازن جوش داده شده را برای ذخیره مایعات تولیدی بخرید

API 650، مخازن جوش داده شده برای ذخیره روغن

UL 58، مخازن زیرزمینی فولادی برای مایعات قابل اشتعال و احتراق

UL 80، مخازن فولادی برای سوخت های نفت سوز و سایر مایعات قابل احتراق

UL 142، مخازن فولادی روی زمین برای مایعات قابل اشتعال و احتراق

UL 142A، ایمنی برای مخازن زیرزمینی خاص برای مایعات قابل اشتعال یا احتراق خاص

UL 1316، مخازن ذخیره سازی زیرزمینی پلاستیکی تقویت شده با الیاف شیشه برای فرآورده های نفتی، الکل ها و مخلوط های الکل و بنزین

UL 2080، مخازن مقاوم در برابر آتش برای مایعات قابل اشتعال و احتراق

UL 2085، مخازن روی زمین محافظت شده برای قابل اشتعال و احتراق. مایعات

UL 2258، مخازن غیر فلزی روی زمین برای نفت سوخت و سایر مایعات قابل احتراق،

الزامات استانداردها:

  1. مخازن باید به کارکرد از اتمسفر تا فشار گیج 0.5 psi (3.5 کیلو پاسکال) محدود شوند،
  2. مخازن جوی طراحی و ساخته شده مطابق با ضمیمه F استاندارد API 650، مخازن جوش داده شده برای ذخیره نفت، باید مجاز به کار در فشارهای اتمسفر تا فشار گیج 2.5 psi (17.2 کیلو پاسکال) باشند.
  3. مخازن باید طبق ضمیمه F استاندارد 650 API، مخازن جوش داده شده برای ذخیره نفت، لنگر انداخته شوند.
  4. مخازن جوی که مطابق با ضمیمه F استاندارد API 650، مخازن جوش داده شده برای ذخیره نفت طراحی و ساخته نشده اند، فقط در صورتی مجاز به کار در فشارهای اتمسفر تا فشار گیج 1.0 psi (6.9 کیلو پاسکال) هستند. انجام می شود تا مشخص شود که مخزن می تواند فشار بالا را تحمل کند.
  5. مخازن استوانه ای و مستطیلی افقی باید در فشارهای اتمسفر تا فشار گیج 1.0 psi (6.9 کیلو پاسکال) مجاز باشند و باید به فشار گیج 2.5 psi محدود شوند. (17 کیلو پاسکال) در شرایط تهویه اضطراری.
  6. مخازن کم فشار و مخازن تحت فشار باید به عنوان مخازن اتمسفر استفاده شوند.
  7. مخازن اتمسفر نباید برای نگهداری مایعات قابل اشتعال (قابل اشتعال یا احتراق) در دمای بالاتر از نقطه جوش آن استفاده شود.
  • API 620، طراحی و ساخت مخازن ذخیره سازی بزرگ، جوشی و کم فشار
  • کد ASME برای مخازن تحت فشار بدون آتش، بخش VIII، بخش 1
  • مخازن کم فشار نباید بالاتر از فشار طراحی شده خود کار کنند
  • مخازن تحت فشار باید مجاز به استفاده به عنوان مخازن کم فشار باشند.
  • مخازن با فشار ذخیره سازی بالاتر از فشار گیج 15 psi (100 کیلو پاسکال) باید مطابق با استانداردهای مهندسی شناخته شده طراحی و ساخته شوند.

کدها و استاندارد های طراحی مخازن

کدهای طراحی متفاوتی برای مخازن ذخیره سازی وجود دارد. قبل از هر طراحی، کاربر نهایی باید کد طراحی مناسب برای عملیات مخزن را تعیین کند. کدهای طراحی که بیشتر برای مخازن ذخیره سازی استفاده می شود در بخش های زیر توضیح داده خواهد شد.

API 650

مخازنی که سیالات مایع در آنها ذخیره شده و طراحی شده اند تا در برابر عملکرد فشار اتمسفر کمتر از 18 کیلو پاسکال یا فشارهای داخلی بیش از وزن سقف، با دمای بالاتر از 93، 3 درجه سانتیگراد مقاومت کنند، در محدوده این آیین نامه طراحی گنجانده شده است. . دمای داخلی می تواند تا 260 درجه سانتیگراد با محدودیت های خاص افزایش یابد.

استاندارد API 650 طراحی و محاسبه عناصر مختلف مخزن را پوشش می دهد. با توجه به مواد ساخت و ساز، الزامات و توصیه‌ها بیان می‌شود، به عنوان مثال: توالی نصب، روش‌های جوشکاری، آزمایش‌ها و بازرسی‌ها و همچنین دستورالعمل‌هایی برای عملیات.

API 620

استاندارد API 620 طراحی و ساخت مخازن بزرگ ساخته شده با فولاد کربنی، کار در سطح فشار متوسط، عمودی، بالای زمین و با دمای عملیاتی بالاتر از 93.3 درجه سانتیگراد را پوشش می دهد. محدوده فشار در محدوده این است:

 18 کیلو پاسکال <فشار داخلی ≤ 103,4 کیلو پاسکال

ضمیمه “R” این استاندارد برای مخازنی که بین 4،44 درجه سانتیگراد و 51،1- درجه سانتیگراد کار می کنند، اعمال می شود و ضمیمه “Q” برای مخازن ذخیره گازهای مایع (سرویس برودتی) با دمای تا -167.8 درجه سانتیگراد اعمال می شود.

ASME ANSI B96.1

الزامات این استاندارد مشابه موارد ارائه شده در کد API 650 است، اما برای مخازن ذخیره سازی ساخته شده از آلومینیوم قابل استفاده است.

AWWA 1000 “انجمن کار آب آمریکا”،

“استاندارد برای مخازن بالابر فولادی جوش داده شده، لوله های پایه و مخازن برای ذخیره آب”.

این دستورالعمل معادلات یا روش های طراحی خاصی را برای تعیین طراحی اجزای مختلف ایجاد نمی کند. برعکس، الزامات کلی مربوط به بارهای طراحی، تنش های مجاز، معاینات رادیوگرافی و غیره را تعیین می کند. این دستورالعمل باید همراه با کد طراحی مورد استفاده قرار گیرد. این دستورالعمل بیان می‌کند که ممکن است از روش‌های طراحی کد API 650 استفاده شود.

API 12D

این استاندارد طراحی، ساخت و نصب مخازن استوانه ای عمودی روی زمین، فولادی ساخته و جوش داده شده با ظرفیت های اسمی از 79.5 مترمکعب تا 1590 متر مکعب (در اندازه های استاندارد) را پوشش می دهد.

API 12F

الزامات این استاندارد مشابه API 12D است و برای مخازن با ظرفیت های اسمی از 14.3 تا 119.25 متر مکعب اعمال می شود

کد API 650

این کد بر اساس دانش و تجربیات خریداران، تولیدکنندگان و استفاده کنندگان مخازن ذخیره جوشی در اندازه ها و ظرفیت های مختلف است. معیار دقیق تری را می توان برای یک کاربرد خاص اتخاذ کرد. در حالی که دامنه کد به ذخیره سازی نفت و مشتقات آن (قابل استفاده برای ذخیره سازی مواد شیمیایی، آب و غیره) محدود نمی شود، در عمل، زمانی که به کد API 650 اشاره می شود، ذخیره سازی محصولات مشتق شده از نفت استنباط می شود. هدف اساسی این کد، از طریق الزامات مندرج در بخش‌های مختلف آن، تسهیل خرید و ساخت مخازن ذخیره‌سازی است.

استاندارد API 650

حداقل الزامات طراحی، ساخت، نصب، مواد و بازرسی مخازن استوانه ای عمودی بالای زمین، بدون سردخانه، با سقف باز یا بسته، ساخته شده با صفحات فولادی جوش داده شده را پوشش می دهد. این استاندارد فقط مخازنی را پوشش می دهد که مایعات مایع در آنها ذخیره می شود و از فولاد ساخته شده اند که به طور یکنواخت روی بستری از ماسه، شن، بتن، آسفالت و غیره قرار می گیرند. طراحی شده برای مقاومت در برابر عملیات فشار اتمسفر (کمتر از 18 کیلو پاسکال) یا فشارهای داخلی بیش از وزن سقف در واحد سطح و دمای عملیاتی که بیش از 93 درجه سانتیگراد نباشد.

ضمیمه “M” طرح هایی را اجازه می دهد که دمای عملیاتی را تا 260 درجه سانتیگراد افزایش دهید، مشروط بر اینکه مشخصات و محدودیت های خاصی از مواد و الزامات طراحی اضافی رعایت شود.

فشارهای داخلی کمی بالاتر زمانی پذیرفته می شود که الزامات ذکر شده در پیوست “F” برآورده شود.

قوانین مشخص شده در استاندارد API 650 خارج از محدودیت های ذکر شده در زیر قابل اجرا نیستند:

در اتصال پیچی، سطح فلنج نزدیک به مخزن است.

در اتصالات پیچی نزدیکترین رزوه به مخزن.

در اتصالات جوشی (بدون فلنج)، اولین جوش محیطی نزدیک به مخزن.

این کد بر اساس اندازه استاندارد مخازن نیست، برعکس، به طراح اجازه می دهد – از طریق الزامات مختلف موجود در کد – اندازه ای را انتخاب کند که به بهترین وجه متناسب با هر برنامه کاربردی باشد.

این کد به ده بخش و بیست و هفت پیوست تقسیم شده است. بخش ها و ضمائم ذکر شده در زیر آمده است:

بدنه اصلی:

 بخش 1: دامنه. الزامات عمومی، محدودیت ها، مسئولیت ها و الزامات مستندسازی در این بخش مشخص شده است.

 بخش 2: مراجع. دستورالعمل ها، کدهای طراحی و مشخصات مختلف را ذکر می کند. از آخرین نسخه منتشر شده استفاده می شود مگر اینکه خلاف آن ذکر شده باشد.

بخش 3: تعاریف. اصطلاحات و تعاریف مورد استفاده در سراسر کد در این بخش ذکر شده است.

بخش 4: مواد. این بخش حداقل الزامات مربوط به صفحات، میله ها، پروفیل ها، لوله ها، فلنج ها، پیچ و مهره ها، مواد مصرفی جوش و غیره را نشان می دهد.

بخش 5: طراحی. حداقل الزامات اجزای زیر مشخص شده است: اتصالات جوش صفحه، ملاحظات طراحی، صفحات پایین، صفحات حلقوی، صفحات پوسته، تیرهای میانی و بالایی، سقف ها، اثرات باد و لنگر مخزن.

بخش 6: ساخت. این بخش الزامات کلی ساخت و بازرسی مغازه را شرح می دهد.

بخش 7: نعوظ. نیازهای بار مختلف در طول نصب مخزن ذخیره نشان داده شده است. به عنوان مثال: جزئیات جوش، NDE، بازرسی، تعمیرات و تحمل ساخت.

 بخش 8: روش های بازرسی اتصالات. تست رادیوگرافی، تست مغناطیسی، تست اولتراسونیک، تست نفوذ مایع، معاینه بصری، تست خلاء.

 بخش 9: روش جوشکاری و صلاحیت جوشکار. حداقل الزامات برای مشخصات و تایید رویه های جوشکاری و صلاحیت جوشکار در این بخش مشخص شده است.

بخش 10: علامت گذاری. پلاک نام، تقسیم مسئولیت، گواهینامه و غیره

منابع:

https://etcfunsafe.com/downloads/STI-STUDY-NOTES-TRIAL.pdf

https://up.codes/s/design-standards-for-storage-tanks

https://enggcyclopedia.com/2011/09/api-standards-tanks/

https://velosiaims.com/different-types-of-storage-tanks-and-its-use/

ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نمیشود