آموزش طراحی تاسیسات الکتریکی

0

طراحی تاسیسات الکتریکی در حقیقت شامل طراحی مدارهای الکتریکی، ماشین آلات و سیستم هایی است که بر اساس برق کار می کنند. این موارد می‌تواند به سادگی یک مدار سوئیچینگ لامپ تا پیچیدگی  سیستم‌های شبکه‌ی متصل به هم باشد. این ممکن است شامل طراحی ماشین آلات الکتریکی مانند موتور، ترانسفورماتور، دستگاه های الکترومغناطیسی، تابلو برق و غیره باشد. سیستم های کنترل الکتریکی یکی از فرآیندهای طراحی تاسیسات الکتریکی هستند. هر یک از این سیستم های طراحی به خودی خود موضوع جداگانه ای هستند و یک طراح برق باید با آنها آشنا باشد. طراحی سیستم الکتریکی چالش های مربوط به طراحی و توسعه را حل می کند تا اطمینان حاصل شود که آنها اقتصادی، ایمن و قابل اعتماد هستند. این همچنین شامل طرح های الکتریکی، روشنایی، زمین و افت ولتاژ می شود. مهندسان از طراحی برای تولید، حمل و نقل و توزیع برق استفاده می کنند.

طراحی برق چیست؟

طراحی تاسیسات الکتریکی فرآیند برنامه ریزی و ایجاد تجهیزات الکتریکی مانند اجزای الکتریکی، شماتیک ها، تجهیزات روشنایی، سیستم های قدرت و زیرساخت های مخابراتی است. طراحی الکتریکی مستلزم برنامه ریزی، ایجاد، آزمایش، یا نظارت بر توسعه و نصب تجهیزات الکتریکی، از جمله تجهیزات روشنایی، سیستم های قدرت، توزیع برق، سیستم های آتش نشانی و ایمنی جان، قطعات الکترونیکی، و زیرساخت های ارتباطات صوتی و داده ای است. معمولاً کارگران این رشته مهندسان برق با مدرک لیسانس یا حتی فوق لیسانس در رشته مهندسی برق هستند. مهندسان طراحی برق سیستم های الکتریکی جدیدی را برای کاربردهای مختلف توسعه می دهند. آنها ایده های سیستم ها را تحقیق می کنند و طرح هایی را برای این سیستم ها ترسیم می کنند، معمولاً با استفاده از یک برنامه کامپیوتری. آنها مسئول توسعه مشخصات و طرح‌بندی سیستم هستند.

در ساده‌ترین تعریف، طراحی الکتریکی، طراحی انواع سیستم‌های الکتریکی است. بسیاری از پروژه‌های طراحی الکتریکی با ایده‌ای شروع می‌شوند که از بخش بازاریابی و فروش یا بخش تحقیق و توسعه در یک شرکت سرچشمه می‌گیرد. پروژه های طراحی الکتریکی ممکن است نشان دهنده یک محصول جدید قابل فروش باشد یا ممکن است به دنبال بهبود یک محصول یا سیستم موجود باشد.

طراحی سیستم های الکتریکی طراحی سیستم های الکتریکی است. این می تواند به سادگی یک سلول چراغ قوه باشد که از طریق دو سیم به یک لامپ متصل می شود یا به اندازه شاتل فضایی درگیر است. سیستم های الکتریکی گروهی از اجزای الکتریکی هستند که برای انجام برخی عملیات به هم متصل می شوند. اغلب سیستم ها با سیستم های دیگر ترکیب می شوند. آنها ممکن است زیر سیستم های سیستم های بزرگتر باشند و زیرسیستم های خود را داشته باشند. به عنوان مثال، یک سیستم الکتریکی ترانزیت سریع مترو از منبع تغذیه الکتریکی کنار راه، سیستم کنترل کنار راه و سیستم های الکتریکی هر واگن حمل و نقل تشکیل شده است. سیستم الکتریکی هر واگن ترانزیت زیر سیستمی از سیستم مترو است. در داخل هر خودروی ترانزیت نیز زیرسیستم هایی مانند سیستم کنترل آب و هوای خودرو وجود دارد.

برای ثبت نام و شرکت در دوره تخصصی آموزش برق صنعتی موسسه آموزش عالی آزاد نوین پارسیان کلیک کنید

طراحی تاسیسات الکتریکی

طراحی برق به عنوان یک شغل

از آنجایی که پروژه های طراحی الکتریکی می توانند گسترده و بسیار پیچیده باشند، مهندسان برق اغلب در هر مرحله، از برنامه ریزی اصلی تا محصول نهایی، ورودی ارائه می کنند. مهندسان برقی که در زمینه طراحی برق فعالیت می کنند باید از نظر فنی با انواع بسته های نرم افزاری مهندسی و طراحی و تجهیزات و ابزارهای مختلف آزمایشگاهی صلاحیت داشته باشند. آنها همچنین برای تعامل با مشتریان و سایر متخصصان، از جمله فروش و بازاریابی، مهندسان مکانیک، مهندسین نرم افزار، تحقیق و توسعه، پرسنل پشتیبانی و دیگران، به مهارت های بین فردی قوی نیاز دارند. بر اساس اداره آمار کار ایالات متحده، اکثر این متخصصان حداقل دارای مدرک لیسانس در مهندسی برق یا مهندسی الکترونیک هستند. طراحان برق با روی آوردن به تخصص خود در مورد چگونگی کارکرد برق برای ایجاد سیم کشی و نمودارهای توزیع برق که متناسب با نیازهای یک پروژه باشد، سیستم های الکتریکی را ایجاد و طراحی می کنند. آنها نیازهای الکتریکی ساختمان های جدید را برای تامین بهترین شرایط برای آنها بررسی می کنند.

یک طراح برق طرح‌بندی مدار و سیستم الکتریکی را برای توزیع نیروی برق طراحی و توسعه می‌دهد. مسئولیت های یک طراح برق شامل مونتاژ تابلوهای برق و رهبری تیمی از پرسنل کنترل اسناد است که مسئول شناسایی و سازماندهی نقشه های تعمیر و نگهداری تاسیسات هستند. این موقعیت به ابتکار عمل، نوشتن، صحبت کردن، و مهارت های ریاضی برای انجام چنین مسئولیت هایی نیاز دارد. الزامات تحصیلی این شغل شامل داشتن مدرک دانشگاهی در مهندسی برق، طراحی یا یک رشته مرتبط است.

حقایق مهم در مورد این شغل

  • حقوق متوسط: (2019) 98,530 دلار (برای مهندسان برق)
  • مشاغل مشابه: مهندس هوافضا، مدیران مهندسی، تکنسین های الکترونیک
  • محیط کار: دفاتر
  • مهارت های کلیدی: تمرکز، ابتکار، دانش ریاضی و علوم
  • مجوزهای مفید: A Professional Engineering (PE) برای موقعیت های شغلی سطح بالاتر

شاید به مطلب “آموزش برق کشی ساختمان از صفر تا صد” علاقمند باشید

مسئولیت های طراح تاسیسات الکتریکی

در این بخش نمونه‌هایی از مسئولیت‌ها از رزومه‌های طراح برق واقعی وجود دارد که نشان‌دهنده وظایف معمولی است که احتمالاً در نقش‌های خود انجام می‌دهند.

  • مدیریت پایگاه داده برای نقشه های PDF و سایر فایل های الکترونیکی.
  • طراحان و طراحان cad را در پروژه های بین رشته ای مدیریت کنید.
  • تیمی از پرسنل کنترل اسناد را با شناسایی و سازماندهی نقشه های تعمیر و نگهداری تاسیسات هدایت کنید.
  • طراحی سیستم های کنترل بر اساس مشخصات NFPA، UL و CE برای مطابقت با استانداردهای خاص کشور.
  • هندسه های سه بعدی را در اتوکد ایجاد کنید و سپس در مدل Navisworks قرار دهید.
  • تابلوهای برق را با استفاده از لیست سیم ها، نمودارهای سیم کشی و شماتیک ها مطابق با استانداردهای NFPA و CE مونتاژ کنید.
  • طراحی سیستم معماری و پلت فرم سخت افزاری برای برد کنترل رادیویی تعبیه شده پایه HC6811 برای گیرنده ماهواره ای MSF5000
  • از INTOOLS برای وارد کردن برچسب های ابزار به فهرست، سفارشی کردن گزارش ها و وارد کردن داده ها از PDMS به INTOOLS استفاده می شود.
  • بررسی/طراحی آدرس دهی ورودی/خروجی PLC و مشخصات کارت، طرح های نصب پایین تر و جزئیات مربوط به مشخصات هریس/مشتری را انجام دهید.
  • طرح های الکتریکی و الکترونیکی را با استفاده از نرم افزار طراحی دو بعدی و سه بعدی (AutoCAD و SolidWorks) در تجهیزات اتوماسیون سفارشی ادغام کنید.
  • برنامه های کابل، لیست قطعات و ECO’S.
  • برای صرفه جویی در هزینه ECO ایجاد کنید.
  • در تهیه ماشین آلات CNC جدید کمک کنید.
  • تمام درخواست های نقشه برداری GIS را با توافق در تاریخ تکمیل کنید.
  • مکان یابی سایت ها و موقعیت یابی مخروط های GPS با استفاده از داده های پروژه GIS.

رویه طراحی تاسیسات الکتریکی

مهندسان طراح باید طیف گسترده ای از عناصر را که می توانند بر محصول نهایی تأثیر بگذارند، در نظر بگیرند. آنها باید قبل از توسعه نمونه نهایی به سوالات زیادی بپردازند، مانند:

  • محصول برای چه استفاده می شود؟
  • ویژگی های کلیدی چیست؟
  • منبع تغذیه چیست؟
  • محصول تحت چه شرایط محیطی از جمله دما، رطوبت، رطوبت و فشار کار خواهد کرد؟

برای ثبت نام و شرکت در دوره تخصصی آموزش تاسیسات برقی  موسسه آموزش عالی آزاد نوین پارسیان کلیک کنید

پروژه های مربوط به طراحی تاسیسات الکتریکی

طراحی تاسیسات الکتریکی یکی از کلیدهای پیش برنده پیشرفت های تکنولوژیکی است که در سراسر جامعه جهانی از آن لذت می برند. طراحی و نوآوری یک برنامه در حال انجام در شرکت های تولید برق، شرکت های ابزار دقیق، شرکت های مهندسی، تولید، صنعت نیمه هادی و صنعت الکترونیک است. بسیاری از مهندسان برق در بیش از یک زمینه طراحی برق تخصص دارند. هیچ دو شغلی یکسان نخواهد بود. در زیر تعدادی از پروژه های طراحی که مهندسان با آنها مواجه خواهند شد آورده شده است:

  • رباتیک
  • پست های برق
  • سیستمهای کنترل
  • تجهیزات ارتباطی
  • طراحی مدارهای الکترونیکی
  • طراحی مدار کامپیوتر و دیجیتال

تاسیسات الکتریکی

نرم افزارهای طراحی برق

نرم افزار طراحی الکتریکی روشی سریع و دقیق برای طراحی تاسیسات الکتریکی یکپارچه ارائه می دهد. سیستم‌های طراحی الکتریکی انتخاب آسان تر اجزا و همچنین یکپارچگی با جزء موجود را بدون خطر خرابی ارائه می دهند. نرم افزار طراحی کنترل الکتریکی تولید تجهیزات خودکار و لیست کابل ها را تسهیل می کند و کار مهندسان برق را ساده می کند. علاوه بر این، با کمک طرح های برق، مهندسان می توانند خطاها را کاهش داده و استانداردهای صنعت را رعایت کنند. نرم افزار طراحی الکتریکی به تهیه طرح بندی برای بردهای مدار چاپی برای مشاغل کمک می کند. مهندسان برق از ابزارهای طراحی الکتریکی برای بازسازی نمودارهای الکتریکی فعلی یا مدل‌سازی نمودارهای جدید استفاده می‌کنند. و همچنین برای تولید اسناد، مدیریت انطباق، و همکاری با اعضای تیم.

کسب و کارها از نرم افزار طراحی الکتریکی استفاده می کنند تا بتوانند مدل های الکتریکی را تجسم کنند. ابزارهای طراحی الکتریکی با ایجاد انیمیشن از اجزای الکتریکی با استفاده از کتابخانه های داخلی قطعات مختلف و ارائه نمای داخلی نمودارهای طراحی الکتریکی به این امر کمک می کنند. تا اکتبر 2021، DWG FastView Plus، ETAP، ElectricalOm، AutoCAD Electrical و Ansys SpaceClaim بر اساس بررسی‌های کاربران واقعی در وب‌سایت‌های معتبر، بهترین ابزارهای نرم‌افزار طراحی الکتریکی هستند.

ETAP

نرم افزار مهندسی برق ETAP مجموعه شماره 1 برای طراحی مدل محور، عملیات بلادرنگ و اتوماسیون هوشمند سیستم های قدرت الکتریکی است. ابزارهای مدل سازی هسته به شما این امکان را می دهند که به سرعت و به راحتی مدل سیستم الکتریکی خود را ایجاد، پیکربندی، سفارشی سازی و مدیریت کنید. ساخت نمودارهای تک خطی شبکه سه فاز و یک فاز AC و DC و نماهای GIS با اتوبوس ها و عناصر نامحدود شامل ابزار دقیق و اجزای زمین.

اتوکد

نرم افزار دوبعدی و سه بعدی CAD که ابزارهای نوآورانه ای را برای طراحی و مستندسازی فراهم می کند. اتوکد به عنوان اپلیکیشن موبایل نیز موجود است.

فیوژن 360

ابزار CAD/CAM سه بعدی مبتنی بر ابر برای گردهم آوردن تیم های طراحی شما و اتصال کل فرآیندهای توسعه محصول شما در یک پلت فرم.

برای ثبت نام در دوره تخصصی آموزش تابلوهای MV/LV موسسه آموزش عالی آزاد نوین پارسیان کلیک کنید

طراحی تاسیسات الکتریکی

آینده برای مهندسان برق چگونه است؟

اول مهندسین طراحی برق به صورت کلی تحت عناوین زیر طبقه بندی می‌شوند:

  • مهندس طراحی تابلو
  • مهندس طراح نور
  • مهندس طراحی زیرساخت
  • مهندس طراحی دسته سیم
  • متخصص MEP
  • مهندس طراحی پست

اکنون به سؤال اصلی می‌رسیم، در آینده، زیرساخت‌ها همیشه باید ساخته شوند. حداقل تا آینده بسیار دور، ساخت و سازها هرگز متوقف نخواهد شد. بنابراین، جهان برای همیشه نیازمند مهندسین طراح و حرفه‌ای هستند. همانطور که در سیاست دولت‌ها برای اخذ تاییدیه طراحی‌ها باید کاملا مطابق استانداردها باشد، بنابراین نیاز افزایش خواهد یافت. اکنون مهندس طراح دسته سیم، این حوزه آینده است زیرا خودروهای برقی بازار را در دست خواهند گرفت و بنابراین تقاضا برای برنامه ریزی خودروها و زیرساخت های مناسب برای شارژ و غیره افزایش می یابد و در نتیجه تقاضای مهندس طراح برق افزایش می یابد. اگرچه مهندسان طراحی تاسیسات الکتریکی نسبت به مهندسان IT دستمزد کمتری دارند اما همیشه مورد تقاضا خواهند بود.

اگر به مهندسی برق علاقه دارید و به شغل خود متعهد هستید. بنابراین نیازی به تغییر شغل دیگر نیست. شما می توانید برای آزمون گیت، آزمون PSU ایالتی، آزمون هیئت مدیره برق ایالتی، آزمون ES، آزمون ISRO، JEN و بسیاری موارد دیگر آماده شوید. همه مشاغل ذکر شده در بالا مشاغل کلاس A هستند. طراحی تاسیسات الکتریکی چالش های مربوط به طراحی و توسعه را حل می کند تا اطمینان حاصل شود که آنها اقتصادی، ایمن و قابل اعتماد هستند. این همچنین شامل طرح های الکتریکی، روشنایی، زمین و افت ولتاژ می شود. مهندسان از طراحی برای تولید، حمل و نقل و توزیع برق استفاده می کنند.

 

ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نمیشود