دسته بندی انواع مخازن و کاربردها

0

مخازن ذخیره سازی حاوی مایعات آلی، مایعات غیر آلی، بخار و در بسیاری از صنایع یافت می شود. اکثر مخازن ذخیره سازی بر اساس مشخصات API-650 موسسه نفت آمریکا طراحی و ساخته شده اند. این مخازن می توانند اندازه های مختلفی داشته باشند که از قطر 2 تا 60 متر یا بیشتر متغیر است. عموماً در داخل حوضچه های نگهدارنده نصب می شوند تا در صورت پارگی مخزن نشت نریزند. صنایعی که مخازن ذخیره سازی در آنها یافت می شود عبارتند از: تولید و پالایش نفت، پتروشیمی و تولید مواد شیمیایی، عملیات ذخیره سازی و انتقال فله، سایر صنایع مصرف کننده یا تولید مایعات و بخارات.

مخازن ذخیره سازی مخازنی هستند که آب، نفت، گازهایی مانند هوای فشرده و سایر مواد شیمیایی را در خود نگه می دارند. اصطلاح مخزن را می توان برای مخازن مانند دریاچه ها و حوضچه های مصنوعی استفاده کرد. مخازن ذخیره سازی در اشکال و اندازه های مختلف از جمله مستطیلی و استوانه ای موجود هستند. مخازن را می توان به طور کلی به مخازن ذخیره سازی روی زمین (AST) و مخازن ذخیره سازی زیرزمینی (UST) طبقه بندی کرد. AST ها به دلیل نگهداری طولانی مدت و هزینه های اولیه پایین تر و همچنین تعمیر و نگهداری آسان تر، محبوب هستند. UST مخزنی است که حداقل 10 درصد از حجم ذخیره شده تانک در زیر زمین است. مخازن مورد استفاده برای ذخیره مواد خطرناک دارای مقررات هستند و باید در EPA ثبت شوند. مزایای مخازن زیرزمینی به حداکثر رساندن فضا و همچنین کاهش خطر انفجار در مورد مواد فرار بیشتر است.

انواع مخازن ذخیره سازی

مخازن ذخیره سازی دوره مهندسی مکانیک در طیف گسترده ای از اشکال و اندازه ها هستند، از مخازن کوچک 25 گالن تا مخازن عظیمی که قادر به نگهداری ده ها میلیون گالن هستند.

اساساً هشت نوع مخزن برای ذخیره مایعات وجود دارد

  1. مخازن با سقف ثابت
  2. مخازن سقف شناور خارجی
  3. مخازن سقف شناور داخلی
  4. مخازن سقف شناور خارجی گنبدی
  5. تانک های افقی
  6. مخازن تحت فشار
  7. مخازن فضای بخار متغیر
  8. مخازن LNG گاز طبیعی مایع.

چهار نوع مخزن اول به شکل استوانه ای با محور عمود بر درجه فرعی هستند. این تانک ها تقریباً به طور انحصاری بر روی زمین قرار دارند. مخازن افقی را می توان در بالا و زیر زمین استفاده کرد. مخازن تحت فشار اغلب به صورت افقی و کروی شکل هستند تا یکپارچگی ساختاری را در فشارهای بالا حفظ کنند. آنها در بالای زمین قرار دارند. مخازن فضای بخار متغیر می توانند به شکل استوانه ای یا کروی باشند.

حوضه مهار

حوضچه محتوی یک محصول باید در اطراف مخازن ساخته شود که از آجر یا بتنی ساخته شده اند و پوشش آن باید نسبت به مایع ذخیره شده غیرقابل نفوذ باشد تا از نشت مواد که می تواند باعث آتش سوزی، آسیب به اموال و یا آلوده کردن محیط شود، جلوگیری کند. حداقل ظرفیت حجم حوضه باید برابر با ظرفیت بزرگترین مخزن به اضافه 10% مجموع ظرفیت های دیگر باشد. برای جلوگیری از نشت یا سایر موارد اضطراری، دیواره های حوضچه باید در برابر محصول مقاوم بوده و بتوانند فشار قابل توجهی را تحمل کنند. شیر تخلیه، که باید در قسمت بیرونی حوضه محفظه تعبیه شود، باید بسته شود تا از آلودگی احتمالی به محیط جلوگیری شود.

مخزن سقف ثابت

مخازن سقف ثابت، مخازن استوانه‌ای جوش فولادی هستند که سقف مخروطی یا گنبدی شکلی دارند که به طور دائم به پوسته مخزن متصل است. به طور کلی، این مخازن اتمسفر هستند، به این معنی که آنها می توانند فشار داخلی از محیط، تا 0.5 PSI داشته باشند. اگر فشارها از این عدد بیشتر شود، مخزن به یک مخزن کم فشار (0.5-2.5 PSI) تبدیل می شود.

برای حفظ فشار یا خلاء ثابت در داخل مخزن، مخازن سقف ثابت به دریچه های دریچه های فشار-خلاء دوره ابزار دقیق مجهز شده اند.

مخازن سقف ثابت می توانند تقریباً هر نوع محصول مایع از جمله نفت، آب، مواد شیمیایی و خمیر را در خود جای دهند. بسته به محصول، این مخازن بر اساس API 650/620 یا AWWA D100 ساخته شده اند. در مورد ظرفیت، آسمان حد است.

در میان طرح‌های مخزن مورد استفاده در حال حاضر، مخزن سقف ثابت کمترین هزینه را برای ساخت دارد و به طور کلی حداقل تجهیزات قابل قبول برای ذخیره‌سازی مایعات در نظر گرفته می‌شود. مخزن سقف ثابت معمولی شامل یک پوسته فولادی استوانه ای با سقف مخروطی یا گنبدی شکل است که به طور دائم به پوسته مخزن چسبانده می شود. مخازن ذخیره معمولاً به طور کامل جوش داده می شوند و برای هر دو نوع مایع و بخار طراحی شده اند، در حالی که مخازن قدیمی اغلب دارای ساختار پرچ یا پیچ هستند و بخار بند نیستند. دریچه تنفس (شیر خلاء فشار) که معمولاً روی بسیاری از مخازن با سقف ثابت نصب می شود، به مخزن اجازه می دهد تا با فشار داخلی یا خلاء کمی کار کند.

مخازن سقف ثابت برای ذخیره مایعات و سقف مخروطی یا گنبدی شکل استفاده می شود. همانطور که از نام آنها پیداست، سقف به طور دائم به یک پوسته استوانه ای ثابت می شود. مخازن ذخیره سازی جدیدتر معمولاً کاملاً جوش داده می شوند و در نظر گرفته شده اند که هم ضد مایع و هم ضد بخار باشند. با این حال، مخازن قدیمی‌تر اغلب پرچ یا پیچ هستند و ضد بخار نیستند. شیر تنفسی، شیری که به عنوان یک فشار-خلاء عمل می‌کند، معمولاً روی بسیاری از مخازن سقف ثابت نصب می‌شود تا به مخازن اجازه دهد تا با فشار داخلی یا خلاء خفیف کار کنند و از انتشار بخارات در طول تغییرات جزئی دما جلوگیری کند. فشار یا سطح مایع

دریچه تنفسی سوپاپ تنفسی

این شیر تنها در طی تغییرات بسیار جزئی در دما، فشار هوا یا سطح مایع از انتشار بخارات جلوگیری می کند، انتشار گازهای گلخانه ای از یک مخزن با سقف ثابت می تواند قابل ملاحظه باشد.علاوه بر این، دریچه‌های گیج/چاه‌های نمونه، گیج‌های شناور و منهول‌های سقفی امکان دسترسی به این مخازن را فراهم می‌کنند و همچنین به عنوان منابع بالقوه انتشار گازهای فرار عمل می‌کنند.

مخازن بدون سقف

مخازن ذخیره سازی بدون سقف در مواردی استفاده می شود که نیازی به محافظت از محتویات مخزن در برابر شرایط محیطی نیست. یک سبک متداول شامل یک دیوار فولادی گالوانیزه یا حلقه مهار است که برای نگهداری روان آب طوفان استفاده می شود. آب به داخل خاک نفوذ می کند و تبخیر می شود، بنابراین نیازی به محصور کردن آب به طور کامل در یک مخزن نیست، زیرا هدف صرفاً ذخیره سازی موقت آب اضافی طوفان در دوره های بارش زیاد است.

مخازن سقف شناور

برخلاف مخازن سقف ثابت، مخازن سقف شناور سقف ثابتی ندارند. در عوض، همانطور که از نام آن پیداست، این نوع مخزن ذخیره سازی مجهز به یک پلت فرم (سقف) است که مستقیماً روی محصول مخزن شناور است.

دو نوع مخازن سقف شناور وجود دارد:

مخزن سقفی شناور خارجی (EFR): سکوی شناور تمام چیزی است که محصول را از آب و هوا جدا می کند. سکوی شناور سقف واقعی مخزن است.

مخزن سقف شناور داخلی (IFR): همانند بالا، به جز این مخزن، همچنین مجهز به سقف فولادی سنتی است که عناصر را از سکوی شناور دور نگه می دارد.

در مورد کاربرد، در حالی که مخازن سقف شناور می توانند بیشتر مایعات را در خود نگه دارند، آنها عمدتاً در صنعت نفت استفاده می شوند. برای آشنایی با مزایا و معایب EFR و IFR، این پست وبلاگ را که به مخازن سقف شناور اختصاص داده شده است، بخوانید.

مخازن سقف شناور سقفی دارند که معمولاً یک عرشه یا تشت فلزی است که مستقیماً روی سطح مایع مخزن شناور است و با سطح مایع بالا و پایین می رود. در حالی که مخازن سقف ثابت اغلب فضای بخار را بین سقف مخزن و مایع ذخیره شده باقی می‌گذارند، در مخزن سقف شناور فضای بخار وجود ندارد، که تلفات تنفسی را از بین می‌برد و اتلاف تبخیر مایع ذخیره شده را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. همچنین یک سیستم آب بندی رینگ بین پوسته مخزن و سقف برای کاهش تبخیر رینگ وجود دارد. مخازن سقف شناور را می توان به دو نوع داخلی و خارجی تقسیم کرد. مخازن سقف شناور داخلی برای مایعاتی که نقطه ذوب پایین تری دارند مانند بنزین و اتانول استفاده می شود. آنها مخروطی شکل هستند و دارای یک سقف ثابت و یک سقف شناور در داخل هستند. سقف ثابت ممکن است دارای دهانه هایی باشد، اما کل منطقه طرح باز تشکر را در بر می گیرد. بنابراین، این مخازن دارای مزایای سقف شناور با محافظت در برابر محیطی است که سقف ثابت فراهم می کند.

مخازن سقف شناور خارجی معمولاً برای ذخیره سازی مقادیر زیادی فرآورده های نفتی استفاده می شود. آنها معمولاً به دلایل زیست محیطی یا اقتصادی استفاده می شوند زیرا از دست دادن محصول را محدود می کنند و احتمال انتشار یا آلاینده های مضر را کاهش می دهند. مزیت این مخازن این است که سقف آنها مستقیماً روی سطح مایع قرار می گیرد و فضای بخار کمی باقی می گذارد، بنابراین خطر آتش سوزی فضای لبه بسیار کمتر است. عیب مخزن سقف خارجی این است که برف و آب می توانند روی سقف جمع شوند.

مخزن سقفی شناور خارجی

یک مخزن سقفی شناور خارجی معمولی شامل یک پوسته فولادی استوانه ای با روکش باز است که مجهز به سقفی است که روی سطح مایع ذخیره شده شناور است و با سطح مایع بالا و پایین می رود. سقف شناور از یک عرشه، اتصالات و سیستم مهر و موم لبه تشکیل شده است. عرشه های سقف شناور از صفحات فولادی جوش داده شده ساخته شده اند و در سه نوع کلی می باشند.. پانتونی، پانتونی و دو طبقه. اگرچه تعداد زیادی عرشه پانسی در حال حاضر مورد استفاده قرار می گیرند، اما روند فعلی به سمت سقف های شناور از نوع پانتونی و دوطبقه است.

سازندگان نسخه‌های مختلفی از این نوع پایه عرشه‌های شناور را عرضه می‌کنند، که برای تأکید بر ویژگی‌های خاص، مانند تماس کامل مایع، ظرفیت حمل بار، پایداری سقف، یا چیدمان پانتون طراحی شده‌اند. سطح مایع توسط عرشه شناور پوشیده شده است، به جز در فضای حلقوی کوچک بین عرشه و پوسته. عرشه ممکن است با مایع تماس پیدا کند یا مستقیماً بالای سطح روی پانتون ها شناور شود.

مخازن سقف شناور خارجی مجهز به سیستم آب بندی لبه ای هستند که به محیط سقف متصل شده و با دیواره مخزن تماس می گیرد. هنگامی که سقف بالا و پایین می رود، سیستم آب بندی لبه به دیواره مخزن می لغزد. عرشه شناور همچنین مجهز به اتصالاتی است که به عرشه نفوذ می کند و عملکردهای عملیاتی را انجام می دهد. طراحی سقف شناور خارجی به گونه ای است که تلفات تبخیری از مایع ذخیره شده محدود به تلفات ناشی از سیستم مهر و موم لبه و اتصالات عرشه (تلفات ذخیره سازی ایستاده) و هرگونه مایع در معرض روی دیواره های مخزن (اتلاف خروج) است.

مخزن سقف شناور داخلی

آن تانک هر دو را دارد، یک سقف ثابت دائمی و یک سقف شناور در داخل. دو نوع اساسی مخازن سقف شناور داخلی وجود دارد.

مخازنی که در آنها سقف ثابت توسط ستون های عمودی داخل مخزن پشتیبانی می شود

مخازن با سقف ثابت خود نگهدار و بدون ستون های پشتیبانی داخلی

سقف ثابت لزوماً عاری از منافذ نیست، بلکه کل منطقه پلان باز مخزن را در بر می گیرد. مخازن سقف ثابتی که برای استفاده از سقف شناور داخلی بهسازی شده اند، معمولاً از نوع اول هستند، در حالی که مخازن سقف شناور خارجی که به مخزن سقف شناور داخلی تبدیل شده اند، معمولاً دارای سقف خود نگهدار هستند.

مخازنی که در ابتدا با سقف ثابت و سقف شناور داخلی ساخته می شوند ممکن است از هر دو نوع باشند. مخزن سقف شناور داخلی هم دارای یک سقف ثابت دائمی و هم سقفی است که در داخل مخزن روی سطح مایع شناور است (عرشه تماس) یا بر روی پانتون هایی که چندین اینچ بالاتر از سطح مایع قرار دارد (عرشه غیر تماسی) پشتیبانی می شود. سقف شناور داخلی با سطح مایع بالا و پایین می رود.

مخزن سقفی شناور خارجی گنبدی

مخازن سقف شناور خارجی گنبدی دارای نوع سنگین عرشه مورد استفاده در مخازن سقف شناور خارجی و همچنین سقف ثابت در بالای پوسته مانند مخازن سقف شناور داخلی هستند. مخازن سقف شناور خارجی گنبدی معمولاً از مقاوم سازی مخزن سقف شناور خارجی با سقف ثابت حاصل می شود.

مانند مخازن سقف شناور داخلی، عملکرد سقف ثابت این نیست که به عنوان یک مانع بخار عمل کند، بلکه مانع وزش باد می شود. نوع سقف ثابتی که بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد، سقف گنبدی آلومینیومی خود نگهدارنده است که از ساختار پیچ و مهره ای است. مانند مخازن سقف شناور داخلی، این مخازن آزادانه توسط دریچه های گردشی در بالای سقف ثابت تخلیه می شوند. با این حال، اتصالات عرشه و مهر و موم لبه ها، اساساً مشابه مخازن سقف شناور خارجی هستند.

تانک افقی

مخازن ذخیره افقی را می توان در زیر زمین یا روی زمین نصب کرد و در  تجهیزات ثابت صنایع مختلف برای ذخیره سازی فرآورده های نفتی سبک و سنگین، محلول های شیمیایی، آب، محصولات غذایی و سایر محصولات مایع استفاده می شود. اگر برای ذخیره سازی زیرزمینی در نظر گرفته شده است، مخازن فولادی افقی تعدادی پوشش و عایق برای جلوگیری از خوردگی داده می شوند.

مخازن افقی هم برای خدمات بالای زمینی و هم برای خدمات زیرزمینی ساخته می شوند. مخازن افقی معمولاً از فولاد، فولاد با روکش فایبرگلاس یا پلی استر تقویت شده با فایبرگلاس ساخته می شوند. مخازن افقی عموماً مخازن ذخیره سازی کوچکی هستند. مخازن افقی طوری ساخته می شوند که طول مخزن از شش برابر قطر بیشتر نباشد تا از یکپارچگی سازه اطمینان حاصل شود. مخازن افقی معمولاً مجهز به دریچه‌های فشار-خلاء، دریچه‌های گیج و چاه‌های نمونه و منهول هستند تا دسترسی به این مخازن را فراهم کنند. علاوه بر این، مخازن زیرزمینی ممکن است به صورت کاتدی محافظت شوند تا از خوردگی پوسته مخزن جلوگیری شود. حفاظت کاتدی با قرار دادن آندهای قربانی در مخزن که به یک سیستم جریان تحت تاثیر متصل هستند یا با استفاده از آندهای گالوانیکی در مخزن انجام می شود. با این حال، حفاظت کاتدی داخلی دیگر به طور گسترده در صنعت نفت استفاده نمی شود، به دلیل بازدارنده های خوردگی که اکنون در اکثر فرآورده های نفتی تصفیه شده یافت می شود.

مخزن فضای بخار متغیر

مخازن فضای بخار متغیر مجهز به مخازن بخار قابل انبساط هستند تا نوسانات حجم بخار ناشی از تغییرات دما و فشار هوا را در خود جای دهند. اگرچه گاهی اوقات از مخازن فضای بخار متغیر به طور مستقل استفاده می شود، اما معمولاً به فضاهای بخار یک یا چند مخزن سقف ثابت متصل می شوند. دو نوع متداول مخازن فضای بخار متغیر، مخازن سقف بالابر و مخازن دیافراگمی انعطاف پذیر هستند. مخازن سقف بالابر دارای سقف تلسکوپی هستند که به طور آزاد در اطراف دیواره اصلی مخزن قرار می گیرد. فضای بین سقف و دیوار یا توسط یک مهر و موم مرطوب، که یک فرورفتگی پر از مایع است، یا یک مهر و موم خشک، که از یک پارچه روکش انعطاف پذیر استفاده می کند، بسته می شود.

مخازن دیافراگمی انعطاف پذیر از غشاهای انعطاف پذیر برای ارائه حجم قابل انبساط استفاده می کنند. آنها ممکن است واحدهای گازگیر جداگانه یا واحدهای یکپارچه نصب شده در بالای مخازن سقف ثابت باشند. تلفات متغیر مخزن فضای بخار در هنگام پر شدن مخزن زمانی که بخار توسط مایع جابجا می شود رخ می دهد. از دست دادن بخار تنها زمانی رخ می دهد که ظرفیت ذخیره بخار مخزن بیش از حد باشد.

مخزن ذخیره LNG

مخزن ذخیره گاز طبیعی مایع یا مخزن ذخیره LNG نوعی مخزن ذخیره سازی تخصصی است که برای ذخیره سازی گاز طبیعی مایع استفاده می شود. مخازن ذخیره LNG را می توان در زمین، بالای زمین یا در حامل های LNG یافت. ویژگی مشترک مخازن ذخیره LNG توانایی ذخیره LNG در دمای بسیار پایین 162- درجه سانتیگراد است. مخازن ذخیره LNG دارای محفظه های دوتایی هستند که داخل آن حاوی LNG و محفظه بیرونی حاوی مواد عایق است. متداول ترین نوع مخزن مخزن محفظه کامل است. مخازن تقریباً 55 متر (180 فوت) ارتفاع و 75 متر قطر دارند.

در مخازن ذخیره LNG اگر بخارات LNG آزاد نشود، فشار و دمای داخل مخزن همچنان افزایش می یابد. LNG یک کرایوژن است و در دمای بسیار پایین در حالت مایع نگهداری می شود. دمای داخل مخزن در صورتی که فشار با خروج گاز از مخزن ثابت بماند، ثابت می ماند. این به عنوان خنک کننده خودکار شناخته می شود.

بزرگترین مخزن زمینی جهان (تحویل سال 2000) از نوع محفظه کامل 180 میلیون لیتری برای شرکت گاز اوزاکا است. Ltd..

مخازن آب

مخازن ذخیره آب برای محتوی آب آشامیدنی و همچنین برای جمع آوری و ذخیره آب باران استفاده می شوند و می توانند از مواد بسیاری از جمله پلاستیک، فایبرگلاس، بتن و فولاد (جوش خورده، کربن یا ضد زنگ) ساخته شوند. مخازن نیز نامیده می شوند، بیشتر در مکان هایی که دسترسی آماده به آب آشامیدنی وجود ندارد، رایج هستند. برخی از نمونه‌ها مواردی هستند که در آن یا سطح پایین آب وجود دارد که دسترسی به آب چاه را دشوار می‌کند، یا در مواردی که آلودگی آب‌های زیرزمینی رخ داده است و منابع آب آشامیدنی موجود را با خطر مواجه می‌کند. جمع آوری و ذخیره آب باران یکی دیگر از کاربردهای مخازن ذخیره آب زیرزمینی است. باران های شدید می تواند به خاک آسیب برساند و باعث فرسایش شود. جمع آوری آب باران برای استفاده های بعدی مانند آبیاری محصولات باعث افزایش کنترل و استفاده بهتر از منابع طبیعی می شود. مخازن ذخیره آب مرتفع آب را برای حفاظت در برابر آتش و آب آشامیدنی قابل حمل ذخیره می کنند و از گرانش برای تولید فشار آب ثابت در سراسر سیستم استفاده می کنند.

برنامه های تجاری ممکن است از مخازن ذخیره آب به عنوان بخشی از یک سیستم اطفاء حریق استفاده کنند تا اطمینان حاصل شود که آب در دسترس برای تکمیل سیستم های کنترل آتش موجود یا سیستم های آبپاش نصب شده وجود دارد. سایر منابع آب مانند آب خاکستری حاصل از تراکم HVAC نیز می توانند برای استفاده در کاربردهای غیر شرب جمع آوری شوند. مانند بسیاری از مخازن دیگر، مخازن ذخیره آب برای اطمینان از عمر طولانی تر، عملکرد و کیفیت آب بهتر و هزینه های تعمیر کمتر نیاز به تعمیر و نگهداری منظم دارند.

انواع دیگر مخازن ذخیره سازی

مخازن نگهدارنده دو جداره یا مخازن مهار دوگانه، از یک مخزن داخلی اولیه تشکیل شده است که توسط یک مخزن خارجی ثانویه احاطه شده است. مخازن دو جداره روش ایمن برای ذخیره مواد شیمیایی یا سایر مواد خطرناک را فراهم می کنند و می توانند از پلاستیک یا فلز ساخته شوند. آژانس حفاظت از محیط زیست (EPA) مقررات مربوط به مخازن ذخیره سازی زیرزمینی را با توجه به نیاز به محفظه ثانویه و محفظه زیر توزیع کننده بازنگری کرده است. این تغییرات در 11 آوریل 2016 لازم الاجرا شد و استفاده از مخازن ثانویه و لوله کشی با فضای بینابینی که برای نشتی نظارت می شود را الزامی می کند. این اقدامات برای محافظت بیشتر در برابر انتشار مواد شیمیایی یا مواد خطرناک در آب های زیرزمینی طراحی شده اند. اطلاعات بیشتر در مورد این الزامات را می توان در صفحه وب EPA برای مخازن ذخیره سازی زیرزمینی یافت.

مخازن شیر

مخازن شیر AST هایی هستند که در دامداری به عنوان مخازن بزرگ ذخیره سازی برای خنک کردن و نگهداری شیر در دمای سرد استفاده می شوند. شیر تقریباً در دمای 35 درجه سانتیگراد از پستان گاو خارج می شود و مستقیماً پس از خروج از گاو مقاومت طبیعی در برابر باکتری ها دارد، بنابراین از مخازن شیر برای خنک شدن سریع تا دمای ذخیره سازی در حدود 4 درجه سانتیگراد تا 6 درجه سانتیگراد استفاده می شود تا از رشد بیشتر گاو جلوگیری شود. میکروارگانیسم ها مخزن خنک کننده شیر فله به طور کلی از فولاد ضد زنگ ساخته شده است و روزانه برای نگهداری شیر خام در مزرعه در شرایط ایمن استفاده می شود. هر بار که شیر از آن جمع می شود باید تمیز شود.

تانک های زیرزمینی

مخازنی که در زیر درجه قرار دارند در برابر قرار گرفتن در معرض محیط محافظت می شوند و املاک و مستغلات را مصرف نمی کنند یا در حرکت وسایل نقلیه یا مواد دخالت نمی کنند. نمونه های رایج این نوع مخازن استواژ شامل مخازن سوخت و مخازن سپتیک می باشد.

مخازن ذخیره سوخت یا سوخت

بسیاری از مخازن سوخت در زیر درجه قرار دارند، یک مثال معمول آنهایی است که بنزینی را که برای فروش در پمپ بنزین ها عرضه می شود در خود نگه می دارند. این مخازن زیرزمینی اجازه می دهد تا املاک موجود برای پمپ بنزین به پمپ های سوخت اختصاص داده شود و به بیشترین تعداد ممکن از وسایل نقلیه خدمات رسانی کند بدون اینکه فضای مخازن ذخیره سازی مصرف شود.

سپتیک تانک ها

سپتیک تانک ها UST هایی هستند که بخشی از سیستم های تصفیه فاضلاب در مقیاس کوچک به نام سیستم های سپتیک هستند. سیستم های سپتیک اغلب برای تصفیه فاضلاب خانه ها و مشاغل کوچک، معمولاً در مناطق روستایی و همچنین گاهی اوقات در مناطق حومه شهر استفاده می شوند. این سیستم از مخزن و یک میدان تخلیه سپتیک تشکیل شده است. فاضلاب وارد مخزن می شود و در آنجا با باکتری های بی هوازی تصفیه می شود که باعث تجزیه زباله های جامد می شود. سپس میدان تخلیه، آب آزاد شده توسط مخزن را بدون نیاز به تصفیه بیشتر جذب می کند. سپتیک تانک ها باید به طور منظم از لجن تخلیه شوند تا از آلودگی فاضلاب جلوگیری شود.

مخازن فشار (مخازن فشار قوی)

در حالی که اصطلاحات “مخزن ” و “مخزن تحت فشار” اغلب به جای یکدیگر استفاده می شوند،. مخازن API 620 دارای حداکثر فشار مجاز عملیاتی (MAOP) 15 PSI هستند، در حالی که مخازن تحت فشار دارای فشار داخلی بین 15 تا 3000 PSI (و بالاتر بر اساس مقررات خاص) هستند.

مخازن تحت فشار در بیشتر صنایع مورد استفاده قرار می گیرند و محصولات مختلفی از جمله فرآورده های نفتی، گازهای مایع و آب را ذخیره می کنند. مخازن مطابق با آیین نامه دیگ بخار و مخازن تحت فشار ASME ساخته می شوند که طراحی، ساخت، مواد، آزمایش و گواهی مخازن تحت فشار را تنظیم می کند.

مخازن ذخیره سازی تحت فشار اشکال مختلفی دارند، اما رایج ترین شکل آن یک استوانه با کلاهک های انتهایی (سر) است. شکل درپوش های انتهایی به گونه ای طراحی شده اند که نیازهای محصول در حال ذخیره سازی را برآورده کند.

منابع:

https://www.thomasnet.com/articles/materials-handling/types-of-storage-tanks/

https://blog.tbailey.com/types-of-storage-tankshttps://www.wermac.org/equipment/storage_tanks_vessels_general.html

ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نمیشود