تقسیم بندی پمپ های سانتریفوژ بر اساس نحوه ورود و خروج

0

پمپ های سانتریفیوژ به عنوان زیرگروهی از توربوماشین های متقارن محور دینامیکی طبقه بندی می شوند. از پمپ های گریز از مرکز برای تبدیل انرژی جنبشی چرخشی به انرژی هیدرودینامیکی برای حرکت سیال استفاده می شود. انرژی دورانی معمولاً از یک موتور الکتریکی یا یک موتور می آید. پمپ های گریز از مرکز با استفاده از روش های مختلفی از جمله کاربرد، کد طراحی، انواع پروانه ها و اعداد و غیره طبقه بندی می شوند. انواع پمپ های سانتریفیوژ موجود در هنگام استفاده از این محصول از نکات بسیار مهمی هستند. انواع پمپ های گریز از مرکز مورد استفاده در صنایع را می توان بر اساس معیارهای مختلفی از جمله کد طراحی، نوع پروانه و تعداد پروانه ها، کاربردها و غیره طبقه بندی کرد. در این مطلب به شرح طبقه بندی این پمپ ها بر اساس نحوه ورود و خروج جریان سیال خواهیم پرداخت.

پمپ های گریز از مرکز را می توان به روش های مختلفی طبقه بندی کرد:

  1. از نظر تبدیل انرژی (نوع حلزونی و نوع حلقه پره دیفیوزر)
  2. از نظر جریان سیال از طریق پمپ (جریان شعاعی، مختلط و جریان محوری)
  3. به صورت تک مرحله ای یا چند مرحله ای یعنی از نظر تعداد مراحل
  4. با توجه به طراحی پوشش
  5. با توجه به طراحی پروانه
  6. از نظر کاربرد آنها

طبقه بندی پمپ های گریز از مرکز بر اساس جریان

پمپ های گریز از مرکز را می توان بر اساس روشی که سیال از طریق پمپ جریان می یابد طبقه بندی کرد. نحوه عبور سیال از پمپ توسط طراحی محفظه پمپ و پروانه تعیین می شود.

سه نوع جریان از طریق پمپ گریز از مرکز عبارتند از:

  1. جریان شعاعی
  2. جریان محوری
  3. جریان مخلوط

 در یک پمپ جریان شعاعی، مایع در مرکز پروانه وارد می شود و در امتداد پره های پروانه در جهتی با زاویه قائم به محور پمپ به بیرون هدایت می شود.  در پمپ جریان محوری، پروانه مایع را در جهتی موازی با محور پمپ هل می دهد. پمپ های جریان محوری را گاهی اوقات پمپ های پروانه ای می نامند زیرا اساساً مانند پروانه یک قایق عمل می کنند.

پمپ‌های جریان مختلط ویژگی‌هایی را هم از پمپ‌های جریان شعاعی و هم از پمپ‌های جریان محوری وام می‌گیرند. هنگامی که مایع از پروانه پمپ جریان مختلط عبور می کند، تیغه های پروانه مایع را از محور پمپ خارج کرده و با زاویه بیش از 90 درجه به مکش پمپ می رسانند. پروانه یک پمپ جریان مخلوط معمولی و جریان از طریق یک پمپ جریان مخلوط نشان داده شده است.

پمپ های جریان شعاعیRadial Pumpshadow

هیچ فناوری پمپی در سراسر جهان بیشتر از پمپ های گریز از مرکز استفاده نمی شود و در بین پمپ های گریز از مرکز، پمپ های شعاعی رتبه اول را دارند. آنها در میان ماشین های جریان، اسب های کار محکم هستند. اما چه چیزی باعث محبوبیت این واحدهای هیدرولیک با پروانه های چرخان شده است؟ طراحی جمع و جور، فشارهای حمل و نقل بالا، و طراحی های فردی کلیدهای محبوبیت این پمپ های پیوسته انعطاف پذیر است.

نحوه کارکرد پمپ شعاعی

نام آنها نشان می دهد که پمپ های شعاعی چگونه کار می کنند. با این پمپ ها، سیال مورد استفاده به صورت شعاعی منتقل می شود: از طریق لوله مکش وارد می شود، توسط پروانه جمع آوری می شود و سپس به صورت عمودی از پروانه پمپ و از طریق یک محفظه مارپیچی به محور پمپ فرار می کند. این روش جابه‌جایی مواد که از نیروی گریز از مرکز استفاده می‌کند، فشارهای بالاتری را نسبت به پمپ‌های محوری امکان‌پذیر می‌کند، جایی که سیالات به صورت محوری، یعنی موازی با محور پمپ منتقل می‌شوند.

پروانه پمپ شعاعی به طور دائم بر روی محور پمپ قرار می گیرد و دارای پره هایی است که به سیال مورد استفاده نیرو وارد می کند و بنابراین حرکت زاویه ای را افزایش می دهد. از آنجایی که این باعث افزایش فشار و سرعت می شود، انرژی به سیال منتقل می شود. با یک عنصر پخش کننده، این انرژی به انرژی فشار استاتیک اضافی تبدیل می شود. در پمپ های شعاعی پیشرفته، روکش های مارپیچی یا دیفیوزرهای پره ای این وظیفه را انجام می دهند. عنصر پخش کننده و پروانه با هم هیدرولیک پمپ را تعیین می کنند.

انوع چند مرحله ای پمپ های شعاعی

فشارهای دستی به دست آمده متناسب با قطر پروانه مورد استفاده در پمپ شعاعی است. مدل های چند مرحله ای برای فشارهای بالاتر نیز موجود است. این پمپ ها دارای پروانه های متعددی هستند که یکی پس از دیگری چیده شده اند. در اینجا، جریان شعاعی به صورت محوری توسط دیفیوزرها به مرحله بعدی تغذیه می شود، که باعث افزایش بیشتر بازده و فشار می شود.

پمپ‌های شعاعی تک مرحله‌ای یا چند مرحله‌ای دارای طراحی فشرده هستند و با پروانه‌ها در اشکال و مدل‌های مختلف موجود هستند: بسته به کاربرد، پروانه می‌تواند شعاعی، نیمه محوری یا محوری و باز، نیمه باز یا بسته باشد. درایو ساده، طرح های بسیار

برخلاف بسیاری از پمپ های جابجایی مثبت، درایو مستقیم بدون چرخ دنده برای پمپ های گریز از مرکز که پمپ های شعاعی هستند امکان پذیر است. این ویژگی خاص مزایای عملیاتی مانند راندمان بالا و ساخت و ساز با پیچیدگی کمتر را ارائه می دهد. طراحی ساده‌تر نیز خدمات و هرگونه تعمیرات مورد نیاز را آسان‌تر می‌کند البته که این نیاز به یک متخصص آموزش جوشکاری دارد و بحث تخصصی است.

پمپ های شعاعی را می توان به صورت خشک، غوطه ور یا حتی برخی از آنها به طور کامل زیر آب راه اندازی کرد. آنها با سیستم های آب بندی مختلف، هم در مدل های مهر و موم شده هرمتیک با کوپلینگ مغناطیسی و هم در طرح های خاص با قوطی به عنوان موتور پمپ کنسرو موجود هستند. از دیگر مدل های خاص این نوع پمپ می توان به پمپ های جریان آزاد و پمپ های پلاستیکی اشاره کرد که اجزای اصلی کارکرد داخلی از پلاستیک های مختلف ساخته شده و یا با آن ها پوشانده شده است.

مزایای پمپ های شعاعی

ویژگی خاصی که پمپ های شعاعی را متمایز می کند، انعطاف پذیری ویژه آنهاست. با ظرفیت‌ها و هدهای پمپ بالا، زمینه بسیار وسیعی از کاربردها را ارائه می‌دهند. پمپ های شعاعی همچنین می توانند فشارهای عملیاتی بالایی را تحمل کنند. بر این اساس، آنها تقریباً در تمام زمینه های صنعت استفاده می شوند، از جمله:

  1. تولید مواد غذایی و آشامیدنی، داروخانه
  2. گرمایش و سرمایش
  3. صنایع شیمیایی
  4. ذخیره سازی در تجهیزات ثابت نظیر مخازن و سیستم ها
  5. مهندسی و نظافت سطوح
  6. کشتی سازی
  7. آب و فاضلاب

پمپ‌های شعاعی بدون ضربان هستند و کارایی یکسانی را در خروجی‌های گسترده پمپ ارائه می‌دهند. این امکان پذیر است زیرا پروانه ها و عناصر پخش کننده با قطر پروانه مربوطه تطبیق داده شده اند. ساختار پروانه باز و بدون رانش محوری بارهای باربری کم و عمر طولانی تری را ممکن می سازد.

کاربردهای پمپ های جریان شعاعی

برای فعال کردن استفاده در کاربردهای مختلف، سازندگان اشکال خاصی از پمپ شعاعی را نیز توسعه داده‌اند. این پمپ‌ها شامل پمپ‌های خود پرایم‌شونده هستند که می‌توانند خط مکش پمپ خود را بدون ابزار تهویه کنند و به اصطلاح پمپ‌های چند فازی: این پمپ‌ها برای جابجایی یکپارچه مخلوط‌های سیال و گاز و تولید پراکندگی ساخته شده‌اند. آن‌ها همچنین می‌توانند از محیط‌های سیال که تا 30 درصد از گاز تشکیل شده‌اند، استفاده کنند.

پمپ های شعاعی برای جابجایی سیالات تراکم ناپذیر مناسب هستند که می توانند گازها یا درصد کمی از جامدات نیز داشته باشند. به طور کلی از پمپ های گریز از مرکز برای انتقال آب استفاده می شود. کاربردهای دقیق تر می تواند شامل آب آشامیدنی، آب خنک کننده، فاضلاب و فاضلاب، جابجایی در جریان تصفیه آب و پر کردن و تخلیه مخازن باشد.

اما پمپ های شعاعی می توانند بسیاری از سیالات دیگر را مدیریت کنند. به طور کلی، تمام محیط های آب مانند و کم ویسکوزیته امکان پذیر است. اینها شامل انواع مختلف سوخت ها، مبردها و خنک کننده ها، گازهای سیال، سیالاتی که حاوی گازها، هیدروکربن های سیال، اسیدها و قلیاها هستند می باشد. حتی اگر ویسکوزیته زیاد نباشد و بسیاری از سیالات دیگر علاوه بر موارد ذکر شده در بالا، می توانند برای روغن استفاده شوند.

پمپ های شعاعی به لطف طراحی جمع و جور، کارایی بالا، بدون عارضه و سرویس دهی آسان، پره های پیوسته برای طیف گسترده ای از سیالات و کاربردها هستند و میلیون ها بار در سراسر جهان خود را ثابت می کنند. این نوع پمپ می تواند انتخاب مناسبی برای کاربرد شما باشد.

پمپ جریان محوری چیست

پمپ های دینامیک بیشترین کاربرد را برای کاربردهای فشار بالا دارند. این پمپ ها نسبت به پمپ های جابجایی مثبت راندمان بالایی دارند. پمپ های دینامیکی انواع مختلفی دارند که پمپ جریان محوری یکی از آنهاست.

پمپ جریان محوری نوعی پمپ گریز از مرکز است که در آن سیال در جهت موازی با پروانه وارد پمپ می شود و از آن خارج می شود. دارای مکش موازی با پروانه است. پمپ جریان محوری جهت جریان سیال را تغییر نمی دهد. دارای پروانه در داخل لوله می باشد. این پمپ دارای سه تا چهار پره است که روی پروانه نصب می شود. پره های پمپ به گونه ای طراحی شده اند که پمپ آب را به صورت محوری در جهت موازی با پروانه تخلیه می کند و نه عمود بر آن. موازی بودن پره های پروانه فشار بسیار کمی را در هنگام پمپاژ آب ایجاد می کند

این پمپ‌های دینامیک می‌توانند نرخ جریان بالایی را تولید کنند، تا صدها هزار گالن در دقیقه. گاهی اوقات به آن پمپ پروانه ای می گویند زیرا پروانه محوری شبیه به پروانه کشتی است. در برخی از تنظیمات، سرعت جریان و هد را می توان با تغییر گام تیغه های پروانه تنظیم کرد.

پمپ‌های جریان محوری معمولاً در برنامه‌هایی استفاده می‌شوند که در آن منابع جریان کم و دبی بالا مورد نیاز است، مانند تصفیه آب، کنترل سیلاب و کاربردهای آبیاری. از این نوع پمپ ها در صنایع دریایی برای پمپاژ عملیات انتقال آب و بالاست نیز استفاده می شود. آنها معمولاً نسبت به سایر انواع پمپ ها با دبی بالا کارایی بیشتری دارند. با این حال، عملکرد این پمپ ها در دبی کم کاهش می یابد. پمپ های جریان محوری دارای اندازه های بزرگ و پرهزینه هستند.

اصول کارکرد پمپ جریان محوری

در پمپ جریان محوری، تیغه های پروانه سیال را به صورت محوری هدایت می کنند. در این پمپ با عبور سیال از روی پره های پروانه فشار ایجاد می شود. در این پمپ های دینامیک، پره های پروانه دارای قسمت ایرفویل هستند که سیال از آن عبور می کند و فشار ایجاد می کند. مایع در جهت محور چرخش پروانه تحت فشار قرار می گیرد. به همین دلیل است که ذرات سیال هنگام عبور از پمپ، موقعیت شعاعی خود را تغییر نمی دهند. این به مایع اجازه می دهد تا به صورت محوری به پروانه جریان یابد و تقریباً به صورت محوری از سیال خارج شود. پروانه پمپ محوری توسط یک موتور الکتریکی به حرکت در می آید.

توان مورد نیاز با کاهش دبی افزایش می یابد و حداکثر توان با دبی صفر گرفته می شود. در حالی که در مورد پمپ شعاعی گریز از مرکز، این ویژگی برعکس است که در آن نیاز به توان با افزایش دبی افزایش می یابد. نیازهای برق و سر پمپ نیز با افزایش شیب افزایش می یابد تا پمپ با شرایط سیستم برای کارآمدترین عملکرد تنظیم شود.

در مقایسه با پمپ های سانتریفیوژ شعاعی معمولی، پمپ های جریان محوری می توانند تا سه برابر بیشتر مایعات را با هد تحویل کمتر از 4 متر پمپاژ کنند. با تغییر گام پروانه می توانید به راحتی این پمپ های دینامیکی را طوری تنظیم کنید که در فشار بالا یا پایین و فشار کم/بالا با حداکثر کارایی کار کنند.

پمپ جریان محوری معمولاً هد پایینی نسبت به پمپ های شعاعی دارد اما می تواند جریان های بالاتری تولید کند. پمپ های جریان محوری فقط می توانند هدهای 10 تا 20 فوتی تولید کنند. این در مقایسه با انواع دیگر پمپ های گریز از مرکز کمتر است.

نحوه انتخاب پمپ محوری

انتخاب هر توع پمپ و سایر تجهیزات دوار صنعتی یک امر تخصصی است که مفصلا در دوره تجهیزات دوار پوشش داده می شود، و ما در زیر تنها یک مشخصات کلی برای انتخاب پمپ مناسب محوری ارائه می دهیم:

  1. نرخ جریان: سرعت جریان مایعات توسط پمپ (گالن در دقیقه (GPM)) به عنوان نرخ جریان شناخته می شود. برای انتخاب پمپ، باید دبی سیالی را که می‌خواهید پمپ کنید بدانید، زیرا ظرفیت اسمی و دبی پمپ باید برای یک فرآیند روان مطابقت داشته باشند.
  2. فشار: فشار عامل مهم دیگری است که برای انتخاب پمپ باید در نظر داشته باشید. پمپی را انتخاب کنید که فشار مایع شما را مطابق میل شما کنترل کند.
  3. سر: ارتفاعی است از ناحیه ورودی تا ناحیه تخلیه. بر حسب فوت یا متر توضیح می دهد. پمپی را انتخاب کنید که بتواند سیال را تا سر مورد نظر شما پمپ کند.
  4. هد مکش خالص مثبت (NPSH): اختلاف فشار بین سر ورودی پمپ و سر بخار به نام NPSH شناخته می شود. این اصطلاح برای جلوگیری از مشکلات کاویتاسیون محاسبه می شود.
  5. توان خروجی: توان مطلق تولید شده توسط پمپ به عنوان توان خروجی شناخته می شود. یک پمپ جریان محوری را با توجه به توان خروجی مورد نظر خود انتخاب کنید.
  6. توان ورودی: انرژی مورد نیاز برای راه اندازی پمپ.
  7. راندمان: نسبت توان ورودی به توان خروجی است. بازده مقدار انرژی ورودی مورد استفاده برای پمپاژ را مشخص می کند. نکته مهم دیگری است که برای انتخاب پمپ باید در نظر داشت.

کاربردهای پمپ محوری

  1. پردازش شیمیایی: پمپ های جریان محوری در کارخانه فرآوری شیمیایی برای انتقال مواد شیمیایی و سایر مایعات در مراحل مختلف فرآیند تولید استفاده می شوند.
  2. تصفیه آب: آنها در سیستم تصفیه آب برای پمپاژ آب در مراحل مختلف فرآیند تصفیه به کار می روند.
  3. آبیاری: پمپ های جریان محوری معمولاً در سیستم های آبیاری برای انتقال حجم زیادی آب از منبعی مانند مخزن یا رودخانه به محصولات کشاورزی استفاده می شوند.
  4. سیستم های خنک کننده: این نوع پمپ های گریز از مرکز در سیستم های خنک کننده مانند سیستم های HVAC و نیروگاه ها برای گردش آب و حذف گرما از سیستم استفاده می شوند.
  5. صنایع دریایی: در صنایع دریایی برای عملیات اطفاء حریق، پمپاژ آب و انتقال بالاست استفاده می شود.
  6. سیستم های تولید برق آبی: در سیستم تولید برق آبی برای پمپاژ آب توسط توربین ها استفاده می شود.
  7. صنعت نفت و گاز: در صنایع نفت و گاز برای انتقال گاز طبیعی، نفت خام و سایر سیالات استفاده می شود.
  8. سیستم های کنترل سیل: پمپ های جریان محوری در سیستم های کنترل سیل برای پمپاژ مقدار زیادی آب از یک مکان به مکان دیگر استفاده می شوند.

مزایا و معایب پمپ های محوری

  1. مزیت اصلی پمپ های محوری این است که هد نسبتاً پایین و دبی نسبتاً بالایی دارند.
  2. این پمپ های دینامیک برای دبی بالا و هد پایین ایده آل هستند.
  3. با پمپ های محوری، اثرات چرخش سیال کمتر است.
  4. پمپ های محوری را می توان به راحتی برای جریان کم و هد بالا برای عملکرد با راندمان بالا راه اندازی کرد.
  5. از بین بسیاری از پمپ های معمولی، این پمپ ها کوچکترین هستند.
  6. اندازه کوچک آن باعث می شود استفاده و جابجایی آن آسان باشد.
  7. معایب پمپ های جریان محوری
  8. این پمپ ها هزینه بالایی دارند.
  9. این پمپ ها نمی توانند مایعات با ویسکوزیته بالا را کنترل کنند.
  10. آنها برای برنامه هایی که نیاز به هد بالا دارند بهترین نیستند.

پمپ های جریان مخلوط

پمپ جریان مخلوط یک پمپ گریز از مرکز با پروانه جریان مخلوط است. سرعت های ویژه بین 35 تا 80 دور در دقیقه برای پمپ های جریان مخلوط کم سرعت و بین 80 تا 160 دور در دقیقه برای پمپ های جریان مخلوط با سرعت بالاتر (در موارد خاص حتی بیشتر) قرار دارد. پمپ های جریان مختلط محدوده انتقال بین پمپ های جریان شعاعی و پمپ های جریان محوری (مثلاً پمپ های ملخی) را پوشش می دهند.

پروانه‌های پمپ‌های جریان مختلط با سرعت ویژه پایین با یک پوشش حلقوی یا حلقوی ترکیب می‌شوند. پمپ های جریان مختلط با سرعت ویژه بالاتر با یک دیفیوزر و یک پوشش لوله ای ترکیب می شوند.

پمپ جریان مخلوط افقی نوعی پمپ بین پمپ گریز از مرکز مکش انتهایی تک مرحله ای و پمپ جریان محوری افقی است. دارای ویژگی های سرعت جریان زیاد، هد متوسط، راندمان بالا و دامنه کاربرد گسترده است. بنابراین، به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرد. پمپ جریان مخلوط ولوت، که به عنوان پمپ جریان مخلوط افقی نیز شناخته می شود، دارای مزایای اندازه محوری کوتاه، پایداری عملیات بالا و قابلیت اطمینان واحد است.

دبی جریان پمپ جریان مخلوط افقی 5/12 تا 2000 لیتر بر ثانیه است. هد آن از 3 تا 30 متر است، برخی می توانند به 60 متر برسند. کالیبر 100 ~ 1500 میلی متر، کالیبر پمپ جریان مخلوط بزرگ سفارشی تا 5000 میلی متر؛ محدوده سرعت خاص معمولاً NS = 300-500 است و بالاترین سرعت در حال حاضر NS = 1110 است. سرعت n= 980-2900R/min.

اصول کارکرد پمپ جریان مخلوط:

هنگامی که محرک اولیه پروانه را به چرخش می راند، عمل مایع هم نیروی گریز از مرکز و هم نیروی رانش محوری است که با پمپ گریز از مرکز و پمپ جریان محوری یکپارچه می شود و مایع تمایل دارد تا از پروانه خارج شود. بنابراین نوعی پمپ بین پمپ گریز از مرکز و پمپ جریان محوری است. پمپ جریان مخلوط از سرعت بالاتر از پمپ گریز از مرکز، کمتر از پمپ جریان محوری، به طور کلی بین 300-500. هد آن بالاتر از پمپ جریان محوری است، اما نرخ جریان از پمپ جریان محوری کوچکتر، بزرگتر از پمپ گریز از مرکز است. مهر و موم بسته بندی یا مهر و موم مکانیکی. مواد، مواد مقاوم در برابر خوردگی هستند.

کاربرد پمپ جریان مخلوط:

  1. پمپ جریان مخلوط افقی ساخته شده از چدن را می توان در زهکشی و آبیاری زمین های کشاورزی، جلوگیری از سیل و زهکشی، پروژه های حفاظت از آب، تصفیه فاضلاب، نیروگاه (نیروگاه زغال سنگ، نیروگاه هسته ای، نیروگاه ذخیره سازی، نیروگاه جزر و مدی) استفاده کرد.
  2. پمپ جریان مخلوط افقی شیمیایی برای جریان دو فاز مایع جامد فرآیندهای پیچیده مناسب است
  3. پمپ دوغاب حاوی ذرات جامد CaCO3 یک پمپ جریان مخلوط معمولی است.
  4. محیطی متوسط، شیمیایی خنثی یا تهاجمی برای انتقال محیط تمیز و آلوده.
  5. گردش اجباری، آبزی پروری آب دریا، مهندسی گاز شهری، سیستم تصفیه آب در فرآیند صنایع شیمیایی.

ویژگی های طراحی پمپ جریان مختلط

پمپ جریان مختلط نوعی ساختار از نوع “کششی” پمپ است، چک و جداسازی پروانه و مهر و موم شفت، بدون و بدنه پمپ با خط لوله جدا شده است. شفت پمپ مجهز به ماشینکاری دقیق است، با یک بلبرینگ روغن کاری نازک، آستین شفت در پوشش جعبه پرکننده مرتب شده است. جعبه یاتاقان روغن، روغن گیر سطح ثابت برای کنترل.

بدنه پمپ پا می تواند هرگونه بار از خط لوله و انتقال مستقیم به فونداسیون را تحمل کند. به این ترتیب روتور به دلیل خمش پمپ تحت بار قرار نمی گیرد تا از عمر یاتاقان به بهترین شکل استفاده شود.

با توجه به مساحت جریان بزرگتر، در نتیجه انسداد را کاهش می دهد. جهت چرخش پمپ، از سمت راننده برای دیدن جهت عقربه های ساعت. موتور یا موتور احتراق داخلی با قدرت به حرکت در می آید. دستگاه پمپ می تواند مجهز به یک دستگاه خونریزی کامل باشد که برای اگزوز لوله مکش مفید است.

محدوده سرعت ویژه بهینه برای پمپ های جریان مختلط با پوشش لوله ای با توجه به هزینه های ساخت و ساز و کارایی به وضوح تعریف نشده است. با این حال، از حدود 130 دور در دقیقه به بالا، مولفه مماسی سرعت مطلق در خروجی پروانه در مقایسه با سرعت جریان در نازل مکش پمپ به قدری کوچک می شود که سطح مقطع انتهایی پیچ یا پوشش حلقوی برای انتقال جریان لازم است. (به نرخ جریان مراجعه کنید) به طور نامتناسبی بزرگ می شود.

به همین دلیل، پمپ‌های جریان مخلوط با سرعت‌های ویژه بالاتر معمولاً با یک پوشش لوله‌ای محوری و یک «نوع پیازی» یا پخش‌کننده جریان محوری طراحی می‌شوند که از طریق آن سیال به سمت زانویی تخلیه و نازل تخلیه پمپ جریان می‌یابد.

محدوده هد پمپ های جریان مختلط با پوشش لوله ای مکمل پمپ پروانه ای در انتهای بالای محدوده سر است. از آنجایی که سرعت محیطی یک پروانه جریان مختلط به 25 تا 30 متر بر ثانیه محدود شده است تا از ایجاد حفره جلوگیری شود (به ویژگی های مکش مراجعه کنید)، پمپ جریان مخلوط تنها در صورتی می تواند از حداکثر هد خود یعنی 60 متر H = تجاوز کند که به عنوان یک پمپ چند مرحله ای طراحی شود. . در عمل تعداد مراحل به دو یا سه مرحله محدود می شود.

منابع

https://www.zgpumpvalve.com/news/what-is-a-mixed-flow-pump.html

https://mechanicalboost.com/axial-flow-pump-an-overview/

https://www.starpumpalliance.com/pumps/centrifugal-pumps/radial-pumps

https://boilersinfo.com/classification-of-centrifugal-pump/
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نمیشود