کاربرد هوش مصنوعی در صنعت خودروسازی

0

هوش مصنوعی (AI) تأثیر آشکاری بر بسیاری از بخش‌های تجاری آموزشگاه فنی داشته است، اما به ویژه در صنایع تولیدی و خودروسازی قدرتمند است. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که هوش مصنوعی در صنعت خودرو نرخ رشد ترکیبی سالانه تقریباً 40 درصدی خواهد داشت که تا سال 2027 به 15.9 میلیارد دلار خواهد رسید. جهان شاهد افزایش مداوم تقاضا برای وسایل نقلیه متصل و فناوری‌های هوشمند مانند تشخیص صدا و تصویر است. نتیجه صنعتی است که همچنان به هوش مصنوعی و اتوماسیون در طراحی، تولید و استفاده از خودروها متکی خواهد بود.

هوش مصنوعی در صنعت خودرو

برای بسیاری، ایده هوش مصنوعی در صنعت خودرو، تصاویری از خودروهای خودران یا خودران را تداعی می کند. این وسایل نقلیه مطمئناً یکی از قابل مشاهده‌ترین کاربردهای این فناوری هستند، اما در پشت صحنه مسائل بیشتری وجود دارد. هوش مصنوعی و اتوماسیون در طراحی و تولید خودروها و همچنین هزاران قطعه مرتبط که در هر خودرو وجود دارد، ضروری شده است. اتوماسیون و استفاده از ربات های هوشمند برای فرآیند تولید بسیار مهم بوده است.

هوش مصنوعی همچنین به بخش مهمی از تعامل بین تولید و فروش خودرو تبدیل شده است. داده‌های فروش و داده‌های خودرو را می‌توان در مدل‌سازی پیش‌بینی‌کننده برای تنظیم بهتر تولید با توجه به تقاضای بلادرنگ استفاده کرد. این نوع چابکی مورد نیاز است زیرا صنعت در طول همه گیری اخیر شاهد شکست های متعدد زنجیره تامین بوده است.

هوش مصنوعی و اتوماسیون در هر سه دسته اصلی در زنجیره ارزش خودرو استفاده می شود:

  • تولید: فرآیند تولید با طراحی شروع می شود و از طریق زنجیره تامین، تولید و پس از تولید پیشرفت می کند. استفاده از هوش مصنوعی در صنعت خودروسازی، طراحی وسیله نقلیه و همچنین تجهیزات و ربات‌های مورد استفاده در ساخت خودروها را ممکن می‌سازد. به عنوان مثال می‌توان به اسکلت‌های پوشیدنی مجهز به هوش مصنوعی اشاره کرد که طراحان می‌توانند برای کمک به توسعه ایمنی و راحتی در خودروها استفاده کنند.
  • حمل و نقل: حمل و نقل از استفاده از هوش مصنوعی در صنعت خودرو با توسعه برنامه های کمک راننده، رانندگی مستقل، ارزیابی ریسک راننده و نظارت بر راننده، مانند نظارت بر چشم راننده برای شناسایی خطر به خواب رفتن در فرمان، سود می برد.
  • سرویس: هوش مصنوعی می‌تواند برای نگهداری پیش‌بینی‌کننده و اعلان‌های مواردی مانند عملکرد موتور و باتری، و همچنین برنامه‌های بیمه‌ای که رفتار راننده را در محاسبه ریسک‌ها و هزینه‌ها نظارت می‌کنند، استفاده شود.

دوقلوهای دیجیتال در خودروسازی

طراحی و آزمایش یک خودرو و هزاران قطعه ای که در ساخت آن شرکت دارند می تواند بسیار پرهزینه و زمان بر باشد. تعهد زمانی و سرمایه گذاری مالی چیزی است که فناوری دوقلو دیجیتال را ارزشمند می کند. دوقلو دیجیتال در ابتدا 20 سال پیش معرفی شد، یک دوقلو دیجیتال به سادگی یک مدل مجازی است که برای آزمایش فرآیندها، محصولات و خدمات استفاده می شود. تحلیلگران، مهندسان و دانشمندان قادر به مطالعه سناریوهای دنیای واقعی در دنیای امن، مقرون به صرفه و مجازی هستند.

در تولید خودرو، فناوری دوقلو دیجیتال روش مقرون‌به‌صرفه‌تری برای آزمایش خودرو یا بخشی از خودرو با استفاده از دوقلو مجازی برای به دست آوردن درک عمیق‌تری از عملکرد محصول واقعی ارائه می‌دهد. همچنین می‌توان از فناوری دوقلو برای تست اصلاحات، اصلاحات یا تعمیرات استفاده کرد. علاوه بر صرفه جویی آشکار در هزینه، شرکت ها ممکن است در زمان صرفه جویی کنند و عیوب محصول نهایی را کاهش دهند.

اتومبیل های خودران

تصورات آینده نگر از اتومبیل های خودران ممکن است چندان دور از دسترس نباشد، اما هوش مصنوعی با ارتقاء تجربه راننده، فرصت های فوری و سودمندتری را ارائه می دهد. با استفاده از بینایی کامپیوتری، پردازش زبان طبیعی و اتوماسیون روباتیک، سازندگان خودروهایی را تولید می‌کنند که ایمن‌تر و راحت‌تر هستند. این وسایل نقلیه مجهز به فناوری کامپیوتری و اتصال هستند که می توانند وضعیت جاده و آب و هوا، رفتار سایر رانندگان و ترافیک را بهتر درک کنند.

این سیستم ها را که به زودی یا در حال حاضر در دسترس هستند را در نظر بگیرید:

  • نظارت بر راننده خدماتی را ارائه می دهد که از تنظیم کنترل برای رانندگان مختلف تا نظارت بر وضعیت سر و بدن برای تشخیص خواب آلودگی یا تنظیم وضعیت بدن در هنگام تصادف را شامل می شود.
  • Driver Assistance می تواند از هوش مصنوعی برای نظارت بر نقاط کور، کمک به فرمان و ترمزگیری، هشدار دادن به رانندگان از شرایط خطرناک و حتی کمک به پارک خودرو استفاده کند.
  • ارزیابی راننده می تواند تاریخچه راننده را تجزیه و تحلیل کند و مسائل بالقوه را بر اساس رفتار تاریخی یا حتی خلق و خوی در شرایط خاص پیش بینی کند.

هوش مصنوعی و خودروهای خودران اغلب موضوعات مکمل در فناوری هستند. به بیان ساده، شما واقعا نمی توانید بدون دیگری بحث کنید. اگرچه هوش مصنوعی با سرعت بالایی در بخش‌های مختلف پیاده‌سازی می‌شود، نحوه استفاده از آن در صنعت خودرو یک مسئله مهم است.

کاربردهای هوش مصنوعی در صنایع و شرکت های خودروسازی

خودروسازان تقریباً در هر جنبه ای از فرآیند ساخت خودرو از هوش مصنوعی استفاده می کنند. نمونه‌هایی از هوش مصنوعی در صنعت خودروسازی شامل روبات‌های صنعتی دوره مهندسی مکانیک که یک وسیله نقلیه می‌سازند و خودروهای خودمختار که ترافیک را با یادگیری ماشینی و بینایی هدایت می‌کنند، می‌شود.

با توجه به اینکه هر خودروساز و مادرشان برای توسعه فناوری‌های هوش مصنوعی و خودران در حال مسابقه هستند، تعداد زیادی از شرکت‌های فناوری و استارت‌آپ‌ها نیز با همین هدف وجود دارند.

اگرچه بسیاری بر این باورند که وسایل نقلیه شخصی و خودمختار آینده هستند، روش های متعددی وجود دارد که هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی در نحوه ساخت وسایل نقلیه و نحوه عملکرد آنها در جاده ها پیاده سازی می شوند. هدف هوش مصنوعی در خودروها بهبود ایمنی خودرو، افزایش بهره وری سوخت و ارائه ویژگی های ارتباطی پیشرفته به رانندگان است. بررسی کنید که این شرکت ها چگونه از هوش مصنوعی در خودروها استفاده می کنند.

بسیاری از تولیدکنندگان بزرگ خودرو در حال تلاش برای ایجاد خودروهای خودران و ویژگی‌های رانندگی خود هستند، اما ما بر روی شرکت‌های فناوری نسبتاً جوان و استارت‌آپ‌هایی تمرکز می‌کنیم که از ایده وسایل نقلیه خودران شکل گرفته‌اند. خواه فناوری آنها برای استفاده در حمل و نقل عمومی، اشتراک سواری یا نیازهای شخصی باشد، شرکت های زیر در خط مقدم فناوری خودروهای خودران هستند.

 Magna International: یک شرکت فناوری تحرک و تامین‌کننده خودرو است که هوش مصنوعی را به سیستم‌های تولید و رانندگی خودران خود می‌آورد. این شرکت می‌گوید هوش مصنوعی نقش مهمی را در هنگام ورود وسایل نقلیه خودران به جاده ایفا می‌کند، به‌ویژه زمانی که صحبت از تشخیص و طبقه‌بندی اشیا می‌شود که به وسایل نقلیه کمک می‌کند شرایط آب و هوایی، حجم ترافیک و محدودیت‌های سرعت را شناسایی کنند. این شرکت همچنین از هوش مصنوعی در فرآیند تولید استفاده می کند تا اطلاعات دقیقی را در اختیار اپراتورهای انسانی قرار دهد که می تواند تصمیم گیری آنها را در طول تولید بهبود بخشد و از سیستم های تعمیر و نگهداری پیش بینی با قابلیت هوش مصنوعی برای کاهش زمان خرابی در تولید استفاده می کند.

Motional: یک تلاش مشترک بین Aptiv و گروه موتور هیوندای است که هر کدام تخصص فنی خود را با تجربه دنیای واقعی ترکیب می‌کنند تا فناوری رانندگی خودران را طراحی کنند که پتانسیل خودروهای خودران را به واقعیت تبدیل می‌کند. فناوری رانندگی خودکار این شرکت از سه نوع حسگر LiDAR، رادار و دوربین  برای اولویت دادن به ایمنی در همه زمان‌ها استفاده می‌کند که منجر به اولین خلبان ربات‌اکسی در جهان و یک سرویس ربات‌اکسی تجاری عملیاتی می‌شود که بیش از 100000 سواری خودران را با رکورد صفر ارائه کرده است. حوادث ناشی از تقصیر از سال 2018، موشنال با سازمان های بزرگ اشتراک سواری Lyft، Via و Cox Automotive همکاری کرده است تا دسترسی به حمل و نقل خودران را در سراسر جهان افزایش دهد.

Waymo: که به عنوان اکتشاف گوگل در مورد وسایل نقلیه خودران آغاز شد، اکنون شرکت خودش است که وسایل نقلیه بدون راننده را ایجاد می کند که می تواند افراد را با خیال راحت از نقاط A به B برساند. با بیش از 20 میلیون مایل رانندگی خودکار تا به امروز، فناوری ادراک 360 درجه Waymo عابران پیاده، وسایل نقلیه دیگر، دوچرخه سواران، کارهای جاده ای و سایر موانع را از فاصله 300 یاردی تشخیص می دهد.

Zoox : در حالی که برخی از شرکت ها وسایل نقلیه موجود را با قابلیت های خودران تجهیز می کنند، Zoox در حال ایجاد وسایل نقلیه خودران خود از ابتدا است. این خودروها به صورت رباتیک وسایل نقلیه مشترک سواری تولید می شوند. مشابه خدمات حمل و نقل فعلی مانند Uber یا Lyft، یک کاربر یک وسیله نقلیه Zoox را برای سوار شدن از طریق یک برنامه در تلفن هوشمند خود احضار می کند. در سال 2023، Zoox اولین رباتاکسی سواری خود را با مسافران در یک جاده عمومی انجام داد

AutoX: وسایل نقلیه خودران مبتنی بر خرده‌فروشی را می‌سازد و روی ناوگان ربات‌اکسی و خدمات تحویل مواد غذایی بدون راننده کار می‌کند. وسایل نقلیه این شرکت نرم‌افزار هوش مصنوعی، حسگرها، دوربین‌های بلادرنگ و هزاران مایل آزمایشی مجازی و واقعی را ترکیب می‌کنند تا از تصمیم‌گیری ایمن در جاده اطمینان حاصل کنند. AutoX خدمات روباتاکسی خود را در چین مستقر کرده است و همچنین مجوز راه اندازی یک برنامه آزمایشی روباتاکسی در کالیفرنیا را دریافت کرده است. با تولید بیش از 85 میلیون خودرو در جهان در سال 2022، جای تعجب نیست که سازندگان به دنبال ماشین آلات و راه هایی برای افزایش تولید هستند.

  • هوش مصنوعی و خطوط تولید ماشین آلات

هوش مصنوعی در صنعت خودرو نه تنها خودروهای موجود در جاده‌ها را تغییر می‌دهد، بلکه کارخانه‌هایی که آنها را می‌سازند و فرآیندهای تعمیر آنها را تغییر می‌دهد. در اینجا چند نمونه از این که چگونه ماشین آلات هوشمند و سیستم های مجهز به هوش مصنوعی خطوط تولید خودرو را کارآمدتر می کنند آورده شده است.

CCC: صنعت خودرو و بیمه را قادر می‌سازد تا تصمیمات بهتری را از طریق تحول دیجیتالی که توسط هوش مصنوعی، اینترنت اشیا و راه‌حل‌های گردش کار هدایت می‌شود، اتخاذ کنند. این شرکت تولیدکنندگان خودرو را به یک خط لوله داده متصل می‌کند که بینش‌های عملی را از بیمه‌گران و تأسیسات تعمیر باز می‌کند و در عین حال آن‌ها را به شبکه‌ای با بیش از 26000 مرکز تعمیر در سراسر کشور متصل می‌کند، و دید آسان‌تر و بادوام‌تر خودروها را تسهیل می‌کند.

Rockwell Automation: ربات‌های تولیدی خود را به هوش مصنوعی مجهز می‌کند تا به فرآیند تولید خودرو کمک کند. این ربات ها می توانند ماشین ها را به طور کامل مونتاژ کنند، رنگ بمالند و قطعات پیچیده را نصب کنند. این شرکت همچنین راه حل های مبتنی بر هوش مصنوعی را برای تولید لاستیک و تولید وسایل نقلیه الکتریکی ارائه می دهد.

ABB: مجموعه ای از محصولات هوش مصنوعی رباتیک را در بسیاری از صنایع ارائه می دهد، اما روبات های سازنده آن نمونه جالبی از هوش مصنوعی در خودروها هستند. کوبات های این شرکت در کنار انسان ها برای بازرسی قطعات خودرو، رنگ و موارد دیگر کار می کنند. کوبات ها از فناوری هوش مصنوعی برای احساس حضور افراد و اشیا و یادگیری زمان توقف حرکت استفاده می کنند. اگر به اندازه کافی خوش شانس هستید که ماشین جدیدی دارید که می تواند خود را به موازات پارک کند، در این صورت وسیله نقلیه ای در اختیار دارید که از سیستم کمک راننده پیشرفته مجهز به هوش مصنوعی استفاده می کند.

انواع مختلفی از ADAS مانند ترمز خودکار، تشخیص خواب آلودگی راننده و هشدار خروج از خط وجود دارد. برخی از سیستم‌ها فراتر از سیستم‌هایی هستند که قبلاً در بسیاری از برندهای اصلی خودرو پیاده‌سازی شده‌اند و شرکت‌ها از آنها برای آموزش مجدد رانندگان تجاری خود و جلوگیری از برخورد در ناوگان خود استفاده می‌کنند.

فناوری‌های کمک راننده

چند شرکت از هوش مصنوعی در خودروها برای فناوری‌های کمک راننده برای ایمن‌تر کردن جاده‌ها استفاده می‌کنند.

SapientX: نرم‌افزاری با برچسب سفید تولید می‌کند که قابلیت‌های صوتی و هوشمندی مکالمه را به محصولات فناوری در سراسر صنایعی مانند خودروسازی، ویدئو کنفرانس، سلامت و سفر هوایی اضافه می‌کند. این شرکت برای پیاده سازی هوش مصنوعی مکالمه طبیعی در وسایل نقلیه، با استفاده از تشخیص گفتار، پردازش زبان طبیعی، ترکیب گفتار و آواتارهای هوشمند برای تقویت درک زمینه، احساسات، جملات پیچیده و ترجیحات کاربر کار کرده است. سیستم‌های هوش مصنوعی SapientX می‌توانند هم به‌صورت آنلاین و هم آفلاین اجرا شوند، در حالی که نیازی به یادگیری دستورات فراتر از یک کلمه بیدار برای مشتریان ندارند، که منجر به هوش مصنوعی قابل استفاده‌تر می‌شود.

CarVi: یک ADAS می‌سازد که می‌تواند برای وسایل نقلیه شخصی، ناوگان، اشتراک‌گذاری سواری یا شرکت‌های بیمه خودرو استفاده شود. CarVi از هوش مصنوعی برای ارائه تجزیه و تحلیل رانندگی و هشدارهای لحظه ای استفاده می کند تا به رانندگان در مورد خطرات احتمالی مانند خروج از خط، برخورد از جلو و شرایط رانندگی هشدار دهد. CarVi همچنین از یک سیستم امتیازدهی برای ارزیابی مهارت های رانندگی و کمک به رانندگان برای تغییر رفتارها و عادات بد استفاده می کند. CarVi را می توان در وسایل نقلیه موجود نصب کرد و به شرکت های ناوگان کمک می کند تا وسایل نقلیه خود را ردیابی کنند، گزارش هایی در مورد عملکرد خودرو دریافت کنند، فیلم دوربین داشبور از رویدادها ارائه کنند و حق بیمه خود را با رانندگان ایمن تر کاهش دهند.

Nauto: فناوری حسگر هوش مصنوعی را برای ناوگان تجاری ایجاد می کند. سیستم راننده هوشمند Nauto با ارزیابی رفتار راننده، رانندگی پریشان را که منجر به برخورد می شود، کاهش می دهد. این سیستم از داده ها استفاده می کند تا رانندگان را به اندازه کافی حواس خود نگه دارد تا از برخورد و تخلفات رانندگی جلوگیری کند. Nauto با استفاده از ویدئو و تشخیص چهره، حتی به شرکت‌ها کمک می‌کند تا مطالبات خود را با شرکت‌های بیمه به طور موثرتری پردازش کنند.

تسلا: خودروهای الکتریکی مجهز به Autopilot، ADAS این شرکت را تولید می کند که فرمان، شتاب گیری، ترمز کردن، تعویض خط و پارک خودکار را امکان پذیر می کند. تسلا می‌گوید فناوری آن برای استفاده با یک راننده کاملا آگاه در نظر گرفته شده است که دستان خود را روی فرمان قرار داده و هر لحظه آماده است تا کنترل را به دست بگیرد.

هوش مصنوعی برای تحویل خودکار

خدمات تحویل غذا و تحویل مواد غذایی در حال افزایش است و مصرف کنندگان انتظار دارند کالاهایشان سریعتر و کارآمدتر به دستشان برسد. پیش بینی می شود که صنعت خدمات تحویل غذای آنلاین تا سال 2025 به ارزش بازار بیش از 192 میلیارد دلار برسد. هوش مصنوعی راه خود را به این حوزه راه یافته است و وسایل نقلیه خودران را قادر می سازد تا سفارشات تحویل را انجام دهند. در اینجا سه نمونه از خدمات تحویل خودکار با استفاده از هوش مصنوعی در خودروها آورده شده است.

Refraction AI: یک راه حل تحویل رباتیک و بدون راننده برای کالاهای آخرین مایل از مکان‌هایی مانند رستوران‌ها، داروخانه‌ها و فروشگاه‌های مواد غذایی تولید می‌کند و تحویل سریع‌تر، ارزان‌تر و ایمن‌تر را تسهیل می‌کند که مطابق با انتظارات مشتری است.

خودروی پرچمدار این شرکت که REV-1 نام دارد برای کارکرد در هر شرایط آب و هوایی طراحی شده است و اندازه و وزنی دارد که آن را به اندازه کافی همه کاره می کند تا بین خطوط خودرو و دوچرخه جابه جا شود تا زمان تحویل را بدون ایجاد مانع در ترافیک در اولویت قرار دهد. در کنار هوش مصنوعی قدرتمندی که به REV-1 اجازه می‌دهد بهترین مسیر ممکن را برای تحویل انتخاب کند، از فناوری حسگر کم‌هزینه مانند دوربین‌ها استفاده می‌شود تا به وسیله نقلیه اجازه توقف در یک سکه را بدهد که منجر به راه‌حلی ایمن، فشرده و مقیاس‌پذیر برای خودکار می‌شود.

Starship Technologies: ربات‌های تحویل خودران می‌سازد. آنها در حین حرکت در اطراف موانع، حمل بسته ها، مواد غذایی و وعده های غذایی به مشتریانی که از طریق برنامه Starship سفارش داده اند، با سرعت عابران پیاده حرکت می کنند. با وزن کمتر از 100 پوند، ربات‌های تحویل خودکار این شرکت دارای یک محفظه بار هستند که تا زمانی که به مشتری برسد، قفل می‌شود و مشتری می‌تواند از برنامه برای باز کردن قفل محفظه و بازیابی سفارش خود استفاده کند. طبق وب سایت این شرکت، ربات های Starship بیش از 4 میلیون تحویل داده اند.

Kiwibot: در حال توسعه یک شبکه تحویل رباتیک در آخرین مایل است که دارای ناوگانی متشکل از بیش از 500 ربات تمام الکتریکی مجهز به هوش مصنوعی است. آنها در 26 دانشگاه در سراسر ایالات متحده مستقر شده اند. کاربران می‌توانند سفارش‌های رستوران را از طریق یک اپلیکیشن ثبت کنند و سپس تحویل رباتیک خود را در زمان واقعی پیگیری کنند.

منابع:

https://builtin.com/artificial-intelligence/artificial-intelligence-automotive-industryhttps://www.simplilearn.com/ai-in-automative-article

ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نمیشود