آشنایی با حفاظت پلنتهای صنعتی

0

حفاظت محیطی که در اشکال مختلف بر روی محیط اعمال می‌شود، سطح حفاظتی ایده‌آل برای پلنت‌های صنعتی است، زیرا هم هشدار اولیه نفوذ و هم بازدارندگی یا تاخیر ورود مزاحمان غیرمجاز به نصب را ارائه می‌دهد

حفاظت محیطی از مناطق حساس و پرخطر مانند پلنت های صنعتی، فرودگاه ها، تاسیسات نظامی، ادارات دولتی، زندان ها، نیروگاه ها، نیروگاه های هسته ای، پالایشگاه های نفت و گاز، سفارت ها، بانک ها، مراکز خرید و… امری ضروری است.

پیشرفت‌های فناوری در صنعت اتوماسیون منجر به اتخاذ آخرین تکنیک‌ها مانند آنالیز ویدیویی و هواپیماهای بدون سرنشین برای ارائه نتایج بهتر شده است. برخی از فناوری‌هایی که محبوبیت پیدا می‌کنند، سیستم‌های حفاظت از حصار و سیستم‌های تشخیص نفوذ توسط فیبر نوری، مادون قرمز یا ترکیبی یکپارچه از همه آنها هستند. با این حال، بهبود قابلیت اطمینان سیستم‌ها در حال تبدیل شدن به یک چالش کلیدی است

سیستم های نظارت تصویری به دلیل علاقه روزافزون به ثبت مداوم تصاویر، سهولت نصب و کاربردهای بیشمار آنها در برنامه های حفاظتی و نظارت بر فرآیند، به عنوان سریع ترین بخش در حال رشد در بازار ظاهر می شوند. این بخش عمدتاً شامل دوربین‌های فیلمبرداری، دوربین‌های مداربسته، تجزیه و تحلیل ویدیو و دستگاه‌های ویدیویی هوشمند است که می‌توانند به بیش از یک دستگاه متصل شوند. انتظار می رود همراه با آنها، سیستم های کنترل دسترسی جایگاه خود را به دست آورند.

حفاظت صنعتی

وقتی صحبت از حفاظت به میان می‌آید، حفاظت از کارمندان، اموال، افراد اهمیت پیدا می کند  و باید مطمئن بود که پلنت صنعتی بیش از حد ایمن است. با شناسایی ناکارآمدی‌های عملیاتی و بستن حفره‌هایی که اجازه سرقت مواد و انبار را می‌دهد، میتوان از دارایی‌ها حفاظت کرد.

حفاظت صنعتی برای صنایع سنگین و پلنت های صنعتی مستلزم رعایت دقیق الزامات ایمنی، انطباق با دستورالعمل های دولتی و نظارتی و محافظت در برابر آخرین تهدیدات از جمله تروریسم داخلی و بین المللی است.

حفاظت در محیط صنعتی یک واقعیت مجزا نیست بلکه بخشی از یک سیستم حفاظتی یکپارچه است. در واقع امروزه خدمات مشاوره و یکپارچه سازی سیستم در بین ارائه دهندگان سیستم های حفاظتی آموزشگاه فنی در حال افزایش است، زیرا ادغام چندین سیستم حفاظتی اطلاعات دقیق تر و قدرت تصمیم گیری بیشتری را در اختیار مدیر نصب قرار می دهد. بنابراین رایج است که در این نوع محیط ها، سیستم های حفاظتی در سیستم های ارتباطی کمکی مانند سیستم های آدرس عمومی، تلفن IP، سیستم های ارتباطات رادیویی و غیره ادغام می شوند.

شبکه های ارتباطی و به طور کلی کل زیرساخت شبکه به نقطه همگرایی تمامی سیستم های مذکور تبدیل شده است و وسایل ارتباطی بین سیستم های مختلف و کانال تعامل و یکپارچگی اساسی بین همه آنها را فراهم می کند. به همین دلیل، پیاده سازی یک ساختار شبکه ارتباطی قوی به سنگ بنای طراحی اولیه و توسعه احتمالی آینده سیستم تبدیل می شود.

عناصر حفاظتی میتواند شامل موارد زیر باشد.

  1. سیستم های کنترل دسترسی
  2. واحدهای تشخیص مادون قرمز فعال و غیرفعال
  3. سیستم های تشخیص فیبر نوری پیشرفته
  4. دربهای اتوماتیک
  5. درها، موانع و ستون ها
  6. سیستم های مانیتورینگ دوربین مدار بسته
  7. موانع برق دار
  8. سنسورهای اختلال میدان الکترواستاتیک
  9. سیستم های راداری زمینی
  10. سیستم های کنترل و فرمان یکپارچه
  11. سنسورهای اختلال حصار سیم میکروفونیک
  12. آشکارسازهای حرکتی مایکروویو
  13. سنسورهای ارتعاش نقطه ای
  14. سنسورهای کابل کواکسیال با پورت یا “نشتی”
  15. سنسورهای لرزه نگاری
  16. سیستم های کابل کششی
  17. حسگرهای تشخیص حرکت ویدیویی (VMD) و غیره

حفاظت پلنت های صنعتی

حفاظت صنعتی حفاظت از پلنت های تولیدی و صنعتی را در برابر خطاها اعم از عمدی یا غیرعمدی توصیف می کند. حفاظت در گذشته وظیفه فناوری اطلاعات (IT) در قالب حفاظت فناوری اطلاعات بود. امروزه پلنت های تولیدی و صنعتی نیز با استفاده از فناوری اطلاعات آموزش برق به شدت به هم پیوسته اند. نفوذ به سیستم های اتوماسیون و کنترل، دستکاری آنها و حتی به خطر انداختن ایمنی (ایمنی ماشین آلات) برای مهاجمان آسان تر است. این بدان معناست که کارکنانی که متخصص فناوری اطلاعات نیستند باید با خطرات احتمالی مقابله کنند. حفاظت صنعتی به حفاظت شبکه های کنترل در پلنت های تولیدی و صنعتی در اتوماسیون پلنت و کنترل فرآیند می پردازد.

اهداف حفاظت صنعتی

هدف از حفاظت صنعتی تضمین در دسترس بودن پلنت و ماشین آلات و یکپارچگی و محرمانه بودن داده ها و فرآیندهای ماشین است. مهاجمان اغلب از نقاط ضعف موجود برای نفوذ به شبکه های کنترلی یا ایجاد اختلال در فرآیندها استفاده می کنند. برای جلوگیری از دسترسی مهاجمان به شبکه کنترل، نقاط ضعف احتمالی باید به سرعت شناسایی و اصلاح شوند. اگر مهاجمان موفق شوند از یک نقطه ضعف سوء استفاده کنند، این ممکن است عواقب مخربی برای شرکت داشته باشد. این موارد از توقف تولید تا خطری برای انسان ها در صورت دستکاری اقدامات ایمنی به روشی هدفمند متغیر است. در شبکه کنترل، اتصالات بین ابزارهای تشخیصی یا پیکربندی و کنترل‌کننده‌ها از دستکاری محافظت می‌شوند و اتصالات ایمن به دنیای خارج را امکان‌پذیر می‌سازند. داده ها تقریبا بدون تاخیر منتقل می شوند

شش نکته برای حفاظت بیشتر صنعتی

از آنجا که حفاظت یک پارامتر فیزیکی نیست، بلکه یک “هدف متحرک” است، اقدامات در برابر تهدیدات سایبری باید به طور مداوم به روز شود. مسئولیت این امر در درجه اول بر عهده اپراتورهای پلنت است، که برای آنها حفاظت داده به معنای محافظت از سرمایه گذاری آنها نیز می باشد. به عنوان یک قانون کلی، همه دستگاه هایی که اتصال اترنت دارند را می توان در معرض خطر در نظر گرفت.

استراتژی های زیر به شما کمک می کند حفاظت را در شرکت خود پیاده سازی کنید:

1. دفاع در عمق: این اصل بر این است که همیشه موانع جدید و متفاوتی در مسیر متجاوزان قرار دهیم. این امر دستیابی به هدف را برای مهاجمان دشوارتر می کند. نکته این است که تا آنجا که ممکن است موانع را در سطوح مختلف ایجاد کنید.

2. اقدامات سازمانی: مهم است که همه کارکنان یک شرکت حفاظت را درونی کنند. برای انجام این کار، باید دستورالعمل های داخلی را تنظیم کنید که برای همه کارمندان و همچنین شرکای مانند سازندگان دستگاه و ارائه دهندگان خدمات اعمال می شود. هر کسی که مسئول حفاظت است باید از این دستورالعمل ها حمایت و بررسی کند.

آشنایی با حفاظت پلنتهای صنعتی

3. آموزش: همه نمی توانند متخصص فناوری اطلاعات باشند، بنابراین باید آموزش های حفاظتی منظمی را برای کارمندان خود ارائه دهید.

4. بخش بندی “منطقه ها و مجراها”: مناطق حاوی دستگاه هایی با الزامات حفاظتی مشابه باید توسط فایروال ها یا روترهای ایمن از یکدیگر جدا شوند. با استفاده از مجراهای بین مناطق، تنها دستگاه هایی که واقعاً مجاز به انجام این کار هستند می توانند اطلاعات را ارسال و دریافت کنند.

5. فایروال ها: اگرچه روترها و سوئیچ ها می توانند مکانیسم های حفاظتی را پشتیبانی کنند، اما باید فایروال ها را در شبکه کنترل خود (شبکه ارتباط صنعتی) نیز به کار ببرید. فایروال برنامه SecurityBridge از فناوری کنترل ایمن در پلنت و ماشین آلات در برابر دستکاری داده های فرآیند محافظت می کند.

6. مدیریت فرآیندی: یک فرآیند کنترلی به شما کمک می کند تا مسئولیت های خاص نقش را تعریف کنید. علاوه بر این، باید نه تنها فرآیند های به‌روزرسانی‌های منتشر شده توسط سازنده، بلکه نرم‌افزارهای شخص ثالث (مانند برنامه‌های اداری، PDF Reader) را نیز در نظر بگیرد.

حفاظت صنعتی در فناوری اتوماسیون

امروزه کل جهان با اتوماسیون فرآیند و ربات سازی تولید را بهبود می بخشد. روز به روز بیشتر از ربات های صنعتی و ماشین های اتوماتیک برای افزایش اثربخشی تولید استفاده می شود. استفاده از پوشش های محافظ فرصت های بیشتری را برای استفاده از روبات ها و سایر ماشین های مدرن به شما می دهد.

حملات داخلی از درون خود شرکت اغلب دست کم گرفته می شوند. با این حال، آنها می توانند به همان اندازه عواقب جدی داشته باشند و به عنوان مثال منجر به شکست شبکه یا افشای اطلاعات حساس شوند. اکثر حملات داخلی ناخواسته اتفاق می افتد. دستگاه هایی که به درستی پیکربندی نشده اند و خطاهای عملکردی در درجه اول مقصر هستند. به همین دلیل ضروری است که شما و کارمندانتان مطابق با آن آموزش ببینید.

دنیای اتوماسیون در حال ادغام با دنیای فناوری اطلاعات است. این چالش‌های جدیدی را هم برای حفاظت از ایمنی افراد  و هم برای محافظت از داده‌های حساس از یک ماشین (حفاظت) ایجاد می‌کند. در مورد جنبه ایمنی، نیاز به بررسی میزان تأثیر مسائل حفاظتی بر ایمنی عملکردی وجود دارد.

وقتی انسان و ربات دست به دست هم می دهند و دنیای اتوماسیون با دنیای فناوری اطلاعات ادغام می شود، الزامات ایمنی بالا می رود. نه تنها انسان و ماشین، بلکه داده ها و تخصص نیز باید به طور قابل اعتماد در برابر تهدیدات، دسترسی غیرمجاز و سوء استفاده محافظت شوند. شکاف های حفاظتی در اتوماسیون می تواند عواقب مخربی داشته باشد.

تجهیزات حفاظت فردی صنعتی

تجهیزات حفاظت شخصی (PPE) ابزارها و لوازم جانبی هستند که برای تضمین ایمنی و سلامت کاربران استفاده می‌شوند. به طور معمول، PPE زمانی پوشیده می شود که خطر قرار گرفتن در معرض خطرات بهداشتی و ایمنی وجود دارد. کارگران از PPE صنعتی استفاده می کنند تا از خود در برابر خطرات فیزیکی، مکانیکی، الکتریکی و سایر خطرات محل کار در محیط های صنعتی محافظت کنند.

PPE صنعتی شامل هرگونه لباس یا لوازم جانبی کار است که برای محافظت در برابر خطرات محیط کار طراحی شده است. با این وجود، پوشیدن لوازم جانبی خطرات را از بین نمی برد و در صورت از کار افتادن لوازم جانبی، بدون شک قرار گرفتن در معرض آن رخ می دهد. با این اوصاف، در اینجا مروری بر تجهیزات حفاظت شخصی صنعتی است.

انواع PPE

تجهیزات PPE سر:

کلاه ایمنی و محافظ گوش از PPE مهم برای یک محیط کار ایمن هستند

تجهیزات سر از ضربه های ضربه ای به سر محافظت می کند. کلاه‌ها در کلاس‌های مختلف هستند و سطح حفاظتی یکسانی را ارائه نمی‌کنند. بنابراین، یافتن نوع کلاه ایمنی مناسب با محیط کار بسیار مهم است. مؤسسه استاندارد ملی آمریکا (ANSI) کلاه ایمنی را به انواع و دسته‌های مختلف دسته‌بندی می‌کند:

نوع 1: این کلاه ها با لبه کامل بیش از 1/4 اینچ در اطراف کل کلاه هستند

نوع 2: این کلاه ها دارای لبه کوتاهی هستند که از تاج به سمت جلو امتداد می یابد

سه کلاس عملکرد الکتریکی وجود دارد:

کلاس A: از هد در برابر هادی های الکتریکی ولتاژ پایین، ضربه و نفوذ محافظت می کند. کلاه ایمنی در ولتاژ 2200 ولت شارژ الکتریکی برای اهداف صدور گواهینامه آزمایش می شود.

کلاس B: اینها کلاه ایمنی خدمات شهری هستند و در برابر نفوذ، ضربه و هادی های الکتریکی ولتاژ بالا محافظت می کنند. تست اثبات کلاس B در 20000 ولت انجام می شود.

کلاس C: کلاه های ایمنی کلاس C معمولاً از آلومینیوم ساخته می شوند و فقط در برابر نفوذ و ضربه محافظت می کنند. بنابراین، آنها نباید در مناطق با خطرات الکتریکی استفاده شوند.

محافظت از پا

در هر محل کار، خطر آسیب دیدگی پا زیاد است. این آسیب ها در درجه اول زمانی اتفاق می افتد که کارکنان فعالیت های عادی خود را در محل کار انجام می دهند. PPE پا و پا در برابر غلتیدن یا افتادن اجسام، فلز مذاب، آب داغ و بخار، سطوح لغزنده مرطوب و اجسام تیز محافظت می کند. چکمه های پنجه فولادی رایج ترین PPE ساق و پا در کارخانه های صنعتی هستند. تجهیزات حفاظتی مشابه شامل ساق پا و محافظ پا است.

لباس‌های سرپوش‌ها یکی از ملزومات کارخانه‌های صنعتی هستند و از کارگران و سایر سرنشینان در برابر خطرات شیمیایی، شعله‌های آتش، نشت مایعات و سایر خطرات محافظت می‌کنند. هنگام کار در فضاهای تنگ، روپوش ها از کارگران در برابر کبودی و آسیب های مشابه محافظت می کنند و در عین حال راحتی را تضمین می کنند. علاوه بر این، اکثر لباس‌ها دارای جیب‌هایی هستند که به کارگران کمک می‌کنند ابزارهای خود را با خیال راحت و راحت حمل کنند.

محافظت از صورت و چشم

کارفرمایان باید محافظ های چشمی مناسبی را در محل کار با احتمال آسیب به صورت یا چشم در اثر مواد شیمیایی مایع، اسیدها، فلز مذاب، ذرات پرنده، بخارات و سایر مواد خطرناک فراهم کنند. تجهیزات PPE چشم و صورت باید شرایط زیر را برآورده کنند:

تجهیزات حفاظتی استاندارد چشم و صورت شامل عینک ایمنی، عینک ایمنی شیمیایی، عینک ضربه ای، کلاه ایمنی جوشکاری، ماسک تنفسی تمام صورت و محافظ صورت است.

آشنایی با حفاظت پلنتهای صنعتی

محافظ گوش

قرار گرفتن مداوم در معرض سطوح بالای سر و صدا می تواند باعث اختلالات شنوایی و از دست دادن شود. متأسفانه کم شنوایی ناشی از سر و صدا درمانی ندارد. اجتناب از قرار گرفتن در معرض تنها راه برای جلوگیری از آسیب شنوایی است. در محیط های صنعتی، PPE محافظ گوش با طراحی خاص مورد نیاز است. گوش گیرهای یکبار مصرف رایج ترین PPE محافظ گوش هستند، در حالی که گوش گیرها مهر و موم کامل اطراف گوش را تضمین می کنند.

حفاظت در برابر آتش و انفجار

جریان الکتریکی که به طور دائم توسط نیروگاه ها تولید می شود برای حفظ صنعت و همچنین زندگی عمومی و خصوصی ضروری است. انرژی حرارتی آزاد شده از احتراق زیست توده، زغال سنگ یا سایر سوخت ها به طور مکانیکی ژنراتورهایی را که انرژی الکتریکی تولید می کنند، به حرکت در می آورد. با این حال، چنین زنجیره تبدیل انرژی خطرات آتش سوزی مختلفی را به همراه دارد. جرقه ها و ذرات درخشان که می توانند باعث آتش سوزی و انفجارهای جدی شوند، می توانند در فرآیندهای فردی ایجاد شوند.

سیستم تشخیص و خاموش کردن جرقه تابلوهای MV/LV ایمنی و حفاظت از تاسیسات تولید را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد. این جرقه ها را به موقع تشخیص می دهد و به طور خودکار آنها را خاموش می کند – و این کار را برای بیش از 40 سال با موفقیت انجام داده است.

اجسام خارجی، ماشین های معیوب و دمای بالا می توانند علت جرقه، درخشان شدن اخگرها و گرمای بیش از حد باشند. اگر این منابع اشتعال از طریق سیستم های استخراج یا تجهیزات انتقال به مناطق پلنت برسند، می توانند به طور ناگهانی و غیرقابل پیش بینی باعث آتش سوزی یا انفجار شوند. تغذیه موازی گلوله‌های چوب و زیست توده (هم‌سوختن) اغلب نشان‌دهنده خطر اضافی آتش‌سوزی و انفجار است.

راه حل مناسب :

برای محافظت از تولید، کارکنان و ماشین‌هایتان در برابر آتش‌سوزی و انفجار لازم است تا:

یک سیستم اطفاء جرقه سریع و قابل اعتماد که مخصوصاً با تولید شما سازگار است

تشخیص جرقه و ذرات درخشان در مناطق در معرض خطر

انحراف خودکار فوری جرقه ها از سیستم انتقال یا آب یا گاز

خاموشی – در 99 درصد موارد بدون وقفه در تولید

ثبت وقایع تا میلی ثانیه برای کمک به شناسایی علت یک مشکل

الزامات و دستورات حفاظتی

گاهی اوقات لازم است که تأسیسات تولیدی یا پلنت های صنعتی به طور کامل یا جزئی تعطیل شوند، عمدتاً برای مدتی خالی بمانند، یا با کارکنان کاهش یافته کار کنند. اقدامات احتیاطی زیر باید برای اطمینان از حفظ سطح مناسب حفاظت در این تأسیسات غیرفعال یا نیمه غیرفعال انجام شود.

تمام سیستم های حفاظت در برابر آتش را در شرایط سرویس و شرایط خوب نگهداری کنید. تمامی سیستم های حفاظتی آتش نشانی باید حتی زمانی که نیروگاه تعطیل است در خدمت باقی بمانند. در طول دوره های بیکاری پلنت نباید هیچ گونه اختلال برنامه ریزی شده ای در حفاظت از آتش وجود داشته باشد.

یک کارمند اصلی را در محل نگهداری کنید که بتواند به شرایط اضطراری پاسخ دهد. حتی با وجود حفاظت خودکار در سرویس، پاسخ دستی برای کنترل و خاموش کردن آتش مورد نیاز است. کارکنان اصلی باید شامل اعضایی از بخش های مختلف باشند. تجهیزات ارتباطی در دسترس اعضای تیم در داخل و خارج از سایت را مطابق با شرایط دیکته کنید. اطمینان حاصل کنید که تیم برنامه های مکتوب برای مقابله با هر گونه خطر طبیعی احتمالی دارد.

برنامه های کنترل مدیریتی کافی از جمله بازرسی هفتگی تجهیزات آتش نشانی و تورهای پیشگیری از تلفات را حفظ کنید. تجهیزات حفاظت در برابر آتش باید به درستی آزمایش، بازرسی و نگهداری شوند، حتی زمانی که پلنت تعطیل است. این شامل آزمایش پمپ های آتش نشانی و سیستم های اسپرینکلر می شود. این آزمایشات باید توسط یک تیم اصلی از قبل آموزش دیده انجام شود. برای داشتن حداقل اتکا به پیمانکاران آتش نشانی خارجی آماده باشید.

اقدامات حفاظتی مناسب (نگهبان و غیره) را برای جلوگیری از دسترسی غیرمجاز و خرابکاری انجام دهید. وقتی پلنت کار نمی کند ممکن است هدف مزاحمان قرار گیرد.

برای اجرای ایمن و مناسب تمام تجهیزات و ماشین آلات، مراحل مناسب را دنبال کنید. در مورد تجهیزات و ماشین آلات و تجهیزاتی که از مایعات قابل اشتعال و احتراق استفاده می کنند اقدامات احتیاطی ویژه ای انجام دهید.

تمام منابع قابل کنترل اشتعال مانند کار گرم، سیگار کشیدن و غیره را حذف کنید. وقتی پلنت فقط توسط کارکنان اصلی اشغال می شود، کلیه فعالیت هایی که منابع احتراق بالقوه ایجاد می کنند نباید مجاز باشند.

حرارت ساختمان را در سطح ایمن نگه دارید تا از آسیب به لوله کشی آبپاش و لوله کشی فرآیند جلوگیری شود. در فصل سرد زمستان حفظ حداقل دما در ساختمان ها برای جلوگیری از یخ زدگی لوله کشی آب مهم است. یخ زدگی لوله‌ها می‌تواند منجر به شکستگی لوله شود و می‌تواند باعث آسیب بزرگ آب شود، زیرا نیروگاه فقط توسط کارکنان اصلی اشغال می‌شود و نشتی فوراً کشف نمی‌شود.

اطمینان حاصل کنید که آب و برق، گاز طبیعی و آب همچنان در خدمت هستند. تامین مداوم تاسیسات برای تامین تجهیزات کلیدی مانند گرمایش، روشنایی و غیره مهم است.

در مورد وضعیت با آتش نشانی بحث کنید و با در نظر گرفتن حداقل سطح کارکنان موجود در محل، برنامه های واکنشی را تهیه کنید. تنها با یک کارمند اصلی در محل، آتش نشانی باید این شرایط را در برنامه های پیش از اضطراری و واکنش خود در نظر بگیرد.

خطرات خارجی مانند سیل و آب و هوای شدید را کنترل کنید. نظارت بر وضعیت خارجی و اطلاع کارکنان اضافی برای آماده شدن برای یک حادثه بزرگ مانند یک طوفان یا رویداد سیل بسیار مهم است.

با همسایگان یا صاحبان املاک مجاور تعامل داشته باشید تا آنها را مطلع کنید. همسایگان خود را در جریان وضعیت پلنت خود قرار دهید و همچنین با آنها در ارتباط باشید تا خود را در جریان وضعیت آنها قرار دهید.

اطمینان حاصل کنید که اینترانت کاملاً از شبکه عمومی جدا شده است یا فایروال غیر قابل نفوذ است. در طول دوره بیکاری نباید خطر سایبری وجود داشته باشد. مطمئن شوید که یو پی اس کار می کند.

پس از بازگشت وضعیت به حالت عادی، برنامه ها و روش هایی را برای راه اندازی ایمن پلنت تهیه کنید. برای راه اندازی ایمن ماشین آلات و تجهیزات، رویه های مناسب را دنبال کنید. برای تسریع روند راه اندازی از میانبرها استفاده نکنید.

منابع:

https://axaxl.com/fast-fast-forward/articles/the-protection-of-unoccupied-industrial-plants

https://microsegur.com/en/the-importance-of-security-and-communications-in-industrial-plants/

https://www.pilz.com/en-INT/products/industrial-security

https://sangarsecurity.com/industrial-plant-security/

https://www.fagus-grecon.com/en/fire-prevention/industry-solutions/power-plants/

https://tameson.com/pages/personal-protective-equipment

https://evotec.group/?gclid=Cj0KCQiAofieBhDXARIsAHTTldr_g0B7opk2OhmdBe4_pFhqxxUs4fxXxTD9WmZxYP420qO5skaXgQAaAq6kEALw_wcB

ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نمیشود