آشنایی با فیوزها و نحوه کاربرد آن ها

0

فیوزها وسایل ایمنی اساسی آموزشگاه فنی هستند که به طور گسترده در مدارهای الکتریکی برای حفاظت از جریان اضافی یا جریان اضافی مستقر می شوند. اگر جریانی قوی‌تر از حد انتظار از آن عبور کند، فیوز مدار را قطع می‌کند و آسیب حرارتی را به حداقل می‌رساند و خطر برق‌گرفتگی یا آتش‌سوزی را کاهش می‌دهد.

فیوزها مدار های الکتریکی را از جریان بیش از حد جریان و افزایش دمای سیستم محافظت می کنند. فیوزهای برقی خطرات احتمالی مانند دمای بیش از حد و افزایش برق سیستم های الکتریکی را از بین می برند. فیوزها عمداً به عنوان نقطه ضعف در مدار قرار می گیرند به طوری که در جریان زیاد ناشی از اضافه بار یا اتصال کوتاه با ذوب شدن آن و قطع شدن مدار قربانی می شوند.

جریان اضافه می تواند به دلیل اتصال کوتاه (که در آن جریان در مسیر اشتباه حرکت می کند)، خطاهای پیکربندی، قوس الکتریکی و مسائل مشابه ایجاد شود. گرمای حاصل می تواند برای ذوب عایق کابل کافی باشد.

تفاوت فیوز و مدار شکن چیست؟

فیوزها و کلیدهای مدار عملکرد بسیار مشابهی دارند – هر دو مدارهای الکتریکی را در صورت افزایش جریان یا اتصال کوتاه قطع می کنند. با این حال، یک تفاوت اساسی وجود دارد. کلیدهای مدار سوئیچ هستند و مانند همه سوئیچ ها، پس از چرخاندن می توان آنها را ریست کرد. با این حال، بیشتر فیوزها فقط یک بار قابل استفاده هستند.

فیوزها ارزان هستند و می توان آنها را به سرعت و به راحتی برای حداقل زمان خرابی تعویض کرد. مهم است که اطمینان حاصل کنید که یک مدل کاملاً سازگار با رتبه‌بندی صحیح جریان برای دستگاه شما مناسب است. این رقم نشان دهنده سطح جریانی است که فیوز قبل از اتصال می پذیرد.

معیارهای مرتبط دیگری نیز وجود دارد. درجه سرعت نشان می دهد که فیوز با چه سرعتی در پاسخ به جریان اضافی اتصال می شود. فیوز حساس تر گزینه ایمن تر است. افت ولتاژ، ولتاژی است که از طریق کابل ها به دلیل امپدانس زمانی که ولتاژ انتهای یک کابل کمتر از ابتدا باشد از دست می رود. اگر مقدار زیادی از بین برود، ممکن است برخی از تجهیزات کم به درستی کار نکنند.

همچنین بررسی میزان انرژی آزاد شده توسط فیوز هنگام اتصال نیز مهم است و انرژی بیش از حد می تواند به دستگاه آسیب برساند و حتی خطرناک باشد.

جعبه فیوز چیست؟

جعبه فیوز یک جعبه فلزی است که به عنوان هاب مرکزی سیستم الکتریکی عمل می کند که در آن ولتاژ ورودی به مدارهای مختلف جدا می شود. این تابلوی مرکزی که با دوره revit mep شبیه سازی می شود به عنوان پانل سرویس، پانل شکن یا جعبه اتصال نیز شناخته می شود، برق تمام سیستم های الکتریکی خانه شما را تامین می کند.

هر جعبه فیوز شامل بین شش تا دوازده فیوز پیچی و فیوز کارتریج است. جعبه فیوزهای قدیمی دارای ظرفیت کل 60 آمپر بودند. اما امروزه اکثر سیستم های برق مسکونی دارای ظرفیت کل 200 آمپر هستند.

جعبه فیوز اساساً می تواند به عنوان تابلوهای کنترل برای سیستم الکتریکی در یک مکان خاص تعبیه شود. جعبه های فیوز، ابزاری هستند که در آن برق ورودی به مدارهای جداگانه تقسیم می شود. به طور معمول، آنها دارای یک سوئیچ مرکزی هستند که کنترل می کند:

برق رسانی به کل ملک

تعدادی دستگاه جریان باقیمانده (RCD) که فوراً مدارهای الکتریکی را برای جلوگیری از ضربه یا آسیب قطع می کنند.

فیوز یا قطع کننده مدار برای هر مدار الکتریکی جداگانه جعبه فیوز نام‌های جایگزین مختلفی دارد، از جمله تابلوهای کنترل، تابلوهای توزیع، تابلوهای شکن، تابلوهای فیوز و تابلوهای فیوز. جعبه فیوزهای خانگی اغلب به عنوان واحدهای مصرف کننده شناخته می شوند.

واحد فیوز سوئیچ چیست

واحدهای فیوز سوئیچ جریان را توزیع می‌کنند در حالی که کابل‌ها و دستگاه‌ها را از آسیب‌هایی که در اثر نوسانات برق در طول یک مدار الکتریکی خاص ایجاد می‌شود محافظت می‌کنند. واحد فیوز سوئیچ در ساختمان های صنعتی و تجاری و همچنین املاک خانگی استفاده می شود.

فیوز چگونه کار می کند؟

فیوزها اجزای بسیار ساده ای هستند. در داخل هر یک نوار یا سیم فلزی نازک به نام مقاومت وجود دارد که پیوندی را در یک مدار الکتریکی تشکیل می دهد. از تعدادی فلز مختلف برای ساخت مقاومت استفاده می شود. سیم مسی قلع شده یک انتخاب محبوب است. این مس است که در یک لایه نازک قلع برای محافظت در برابر خوردگی پوشش داده شده است.

این مقاومت در پاسخ به گرمای تولید شده توسط جریان اضافی ذوب می شود و مدار را قطع می کند و جریان ولتاژ بالقوه خطرناک را متوقف می کند. فیوزها جرقه، گاز یا تخلیه الکتریکی تولید نمی کنند.

برای اینکه یک فیوز به طور موثر کار کند، باید دارای بخش قابل ذوب باشد، که قطعه ای است که قادر به ذوب شدن است. این به عنوان یک عنصر ذوب ساخته شده از یک نوار فلزی مهر و موم شده در داخل بدنه فیوز شیشه ای شناخته می شود.

هنگامی که عنصر فیوز بیش از توان خود انرژی دریافت می کند، گرم و ذوب می شود. مدار قطع می شود و باعث می شود که مدار تمام شده و ایمن باشد. هنگامی که این اتفاق می افتد، فیوز باید با یک فیوز جدید جایگزین شود.

دسته بندی انواع فیوز

فیوزها در مدل‌ها و ظرفیت‌های ولتاژ زیادی برای استفاده در تنظیمات مختلف صنعتی، تولیدی و الکترونیکی موجود هستند.

سه نوع اصلی از فیوزها وجود دارد

فیوزهای قابل سیم‌کشی مجدد دارای مجموعه‌ای از فیوزها یا قطع کننده‌های مدار در یک محفظه فولادی بادوام، همراه با کنتاکت‌های نیکل یا نقره‌ای بسیار رسانا هستند. آمپرهای مختلف از جمله 16، 32، 63، 100 و 200 آمپر موجود است.

واحدهای فیوز چینی محافظت درجه یک را در برابر اضافه بارهای الکتریکی و اتصال کوتاه ارائه می دهند. طیف وسیعی از فیوزها متناسب با درجه بندی های مختلف قدرت موجود است.

واحدهای سوئیچ فیوز ترکیبی دو بریک مدلی با ظرفیت بالاتر هستند که برای اطمینان از تامین برق بدون وقفه به ماشین آلات و لوازم خانگی استفاده می شود. شکستن دوبل، همچنین به عنوان کلید دوگانه شناخته می شود، یک اقدام ایمنی است که برای باز کردن یا بستن یک مدار، نیاز به فعال شدن دو قطب یا کلید دارد.

دسته بندی بر اساس سرعت پاسخ

مدت زمان قطع نوع خاصی از فیوز را سرعت فیوز می گویند. سه سرعت اصلی فیوزهای موجود عبارتند از:

فیوزهای فوق سریع: معمولاً در مدارهای حساس و ترانزیستورها برای محافظت در برابر اتصال کوتاه استفاده می‌شوند و تقریباً فوراً واکنش نشان می‌دهند. این فیوزها همچنین به عنوان فیوزهای بسیار سریع، فوق سریع و پرسرعت شناخته می شوند

فیوزهای سریع الاثر: این فیوزها یک فیوز همه منظوره هستند که معمولاً با کابل کشی و قطعات محکم تر استفاده می شوند. آنها همچنین به عنوان فیوزهای Fast Blow یا F-Type شناخته می شوند

فیوزهای Slow Acting دارای مکانیزم تاخیری هستند که به نوسانات الکتریکی کوتاه و کم‌تر اجازه می‌دهد بدون اتصال فیوز از مدار عبور کنند. آنها همچنین به عنوان فیوزهای Slow Blow یا Time Delay شناخته می شوند. فیوزهای Dual Element دارای مکانیزم تاخیر عملکرد بالاتری هستند

دسته بندی انواع فیوز

دسته بندی فیوزهای خانگی

جعبه فیوز صحیح از آتش سوزی خانه و آسیب به خانه شما جلوگیری می کند.

فیوزهای نوع T (پایه ادیسون): فیوزهای استانداردی هستند که تقریباً برای هر مدار خانگی 120 تا 125 ولتی استفاده می شوند.

فیوزهای Type-S (پایه رد): این نوع فیوزها حاوی فیوز و یک آداپتور هستند که می توانند در یک سوکت نوع ادیسون قرار بگیرند.

فیوز کارتریج: این فیوزها برای مدارهای 240 ولتی لوازم خانگی استفاده می شود و قدرت جعبه فیوز را کنترل می کند.

انواع دیگر فیوز

در اینجا برخی از انواع اصلی فیوزهای مورد استفاده آورده شده است:

فیوزهای AC

فیوزهای AC به طور خاص برای استفاده در مدارهای جریان متناوب طراحی شده اند. آنها نسبت به فیوزهای DC در برابر قوس الکتریکی در هنگام اتصال فیوز مقاومت بیشتری دارند و با منابع تغذیه استاندارد ولتاژ سازگارتر هستند. آنها معمولاً می توانند با ولتاژهای بالاتر نیز کنار بیایند.

فیوزهای DC

در مقابل، فیوزهای DC با مدارهای جریان مستقیم استفاده می شوند. ولتاژهای ذکر شده برای این فیوزها حداکثر هستند که نباید از آنها تجاوز کرد.

انواع فیوز استوانه ای

فیوزهای استوانه ای یک طرح پایه هستند و بسیاری از پرکاربردترین و آشناترین مدل ها در این دسته قرار می گیرند.

انواع فیوز HRC

انواع فیوز HRC فیوزهای با ظرفیت پاره شدن بالا (HRC) دارای یک کپسول شفاف در اطراف مقاومت مرکزی هستند.

این کپسول معمولاً از نوعی ماده سرامیکی ناهموار به نام استئاتیت ساخته می شود، اگرچه در حال حاضر از رزین های اپوکسی نیز استفاده می شود.

فیوز خودرو

فیوزهای خودروها به عنوان وسیله ای محافظ برای بسیاری از قطعات الکتریکی در وسایل نقلیه مدرن عمل می کنند.

فیوز خودرو انواع مختلفی دارد. پرکاربردترین فیوزهای تیغه ای هستند. اینها دارای یک یا چند تیغه هستند که در یک دوشاخه قرار می گیرند و جدا کردن و قرار دادن مجدد آنها را آسان می کند. شش سایز مختلف موجود است.

علاوه بر فیوزهای تیغه ای، لوازم الکترونیکی خودرو نیز گاهی از موارد زیر استفاده می کنند:

فیوز تگ پیچ

فیوزهای تگ دار بخشی از دسته وسیعی از فیوزها با تگ های فلزی بیرون زده هستند. آنها شکل استوانه ای دارند. تگ ها به هر انتها متصل می شوند و برای پیچ کردن فیوزها در یک نگهدارنده فیوز استفاده می شوند. از این فیوزها در طیف وسیعی از تجهیزات برق صنعتی و الکتریکی استفاده می شود. آنها در اندازه های مختلف و با درجه بندی جریان های مختلف موجود هستند، اگرچه معمولاً در مدارهای ولتاژ پایین استفاده می شوند.

فیوز بطری

فیوزهای بطری به شکل بطری هستند و انتهای آن در دو اندازه متفاوت است. انتهای پایینی دقیقاً با سوراخ های پیچ در آداپتور مدار تراز شده است، بنابراین هیچ نوع فیوز دیگری را نمی توان در آن شکاف نصب کرد. این فیوزها همچنین دارای یک نشانگر در سر خود هستند که در هنگام پریدن فیوز از بین می رود تا نشان دهد که در مدار مشکلی وجود داشته است. هنگامی که این اتفاق افتاد، فیوز باید تعویض شود.

آنها همچنین به عنوان فیوزهای دیازی شناخته می شوند. مانند سایر فیوزها، آنها در انواع مختلف موجود هستند

فیوز کارتریج

فیوزهای کارتریج شاید آشناترین و همه منظوره فیوز باشند. این کارتریج را می توان از انواع مواد رسانا از جمله شیشه، سرامیک و چینی ساخت. سیم مقاومت داخلی معمولاً از مس، نقره، آلومینیوم یا روی ساخته می شود.

فیوزهای کارتریج دارای یک نقطه تماس در هر طرف هستند و با تنظیمات 240 ولت سازگار هستند. مانند سایر فیوزها، آنها در اندازه های مختلف از جمله فیوزهای فرول کوچکتر با درجه بندی 60 آمپر و کارتریج های بزرگتر با تیغه با قدرت 600 آمپر موجود هستند. آنها سرعت فیوز بسیار بالایی دارند، ارزان هستند و به لطف طراحی استوانه ای، به راحتی قابل تعویض هستند.

فیوز تگ مرکزی

فیوزهای تگ مرکزی دارای تگی هستند که از مرکز آنها بیرون زده است. مدل های موجود عبارتند از:

  1. فیوزهای تگ تیغه مرکزی
  2. فیوزهای تگ پیچ وسط
  3. فیوزهای تگ شیاردار وسط

کیت فیوز

کیت‌های فیوز جعبه‌های مناسب و قابل حملی هستند که حاوی مجموعه‌ای مفید از فیوزها با درجه‌بندی، اندازه‌ها و طرح‌های مختلف هستند که همگی به وضوح برچسب‌گذاری شده‌اند و در محفظه‌های جداگانه برای حداکثر وضوح و سهولت دسترسی قرار دارند. آنها برای گنجاندن بدون درز در جعبه ابزار گسترده تر برق، مکانیک و تکنسین حرفه ای طراحی شده اند.

برخی از کیت ها ممکن است تخصصی باشند و فیوزهای مختلفی را برای کارهای تخصصی ارائه دهند – به عنوان مثال در مهندسی خودرو یا تعمیر و نگهداری کارخانه. آنها همچنین ممکن است شامل طیف وسیعی از گزینه های استاندارد و سنگین باشند. بسیاری از آنها شامل فیوز کش هستند – اینها ابزارهای دستی برای خارج کردن فیوزها از محفظه آنها هستند.

فیوزهای تگ سوراخ دار

فیوزهای تگ سوراخ دار به این دلیل نامیده می شوند که دارای یک سوراخ رزوه دار در بدنه خود هستند که به آنها اجازه می دهد به راحتی در جای خود پیچ شوند.

به طور معمول، فیوزهای تگ نصب شده با سوراخ برای حفاظت از مدار نیمه هادی استفاده می شود. نیمه هادی ها موادی با رسانایی متوسط هستند – بین عایق ها که جریان را مسدود می کنند و هادی های فلزی که جریان آزاد را امکان پذیر می کنند.

لینک های خنثی

لینک های خنثی اتصال دهنده های فلزی هستند که یک ترمینال در مدار الکتریکی ایجاد می کنند. آنها معمولاً از آلومینیوم یا برنج ساخته می شوند و اغلب به یک یا چند نگهدارنده فیوز متصل می شوند. آنها به عنوان نقطه پایانی برای یک یا چند سیم خنثی در یک مدار الکتریکی عمل می کنند و می توانند برای جداسازی آنها از منبع تغذیه استفاده شوند. هنگامی که برای پایان دادن به دو یا چند سیم خنثی استفاده می شود، گاهی اوقات به آنها میله های خنثی نیز گفته می شود.

فیوز تگ افست

فیوزهای تگ افست دسته ای از فیوزها هستند که دارای یک تگ فلزی در هر انتهای بدنه استوانه ای هستند. تگ ها، که ممکن است متقارن باشند یا نباشند، در یک نگهدارنده فیوز قرار می گیرند. از سه طرح مختلف تگ استفاده می شود – چاک دار، پیچ و مهره و تیغه.

فیوز تگ شکافدار

فیوزهای تگ شکاف دار دسته ای از فیوزها هستند که شامل فیوزهای تگ وسط و تگ افست می شوند. آنها طراحی مشابه فیوزهای بطری دارند، اما با شکافی در تگ بیرون زده، که به داخل کانکتور یا نگهدارنده فیوز می لغزد، متمایز می شوند.

فیوز حرارتی

فیوزهای حرارتی در تنظیماتی که گرما تولید می کنند استفاده می شود. مقاومت داخلی هنگامی که دمای محیط به حد معینی می رسد می پرد می شود و سپس فیوز باید با یک فیوز کاملاً سازگار جایگزین شود.

فیوزهای حرارتی دارای درجه حرارت نگهداری و درجه حرارت عملکرد هستند که هر دو بر حسب سانتیگراد اندازه گیری می شوند. دمای نگهداری محدوده ای است که فیوز بدون اتصال در آن نگه می دارد. در همین حال، دمای عملکرد پایین‌ترین دمایی را که فیوز در آن می پرد و مدار را قطع می‌کند، تعیین می‌کند.

فیوزهای حرارتی قابل تنظیم مجدد نیز موجود هستند اما معمولاً گرانتر هستند. فیوزهای حرارتی را می توان در دستگاه های خانگی مانند دستگاه های قهوه ساز، سشوار و سشوار یافت.

فیوز حرارتی

فیوزهای SMD

دستگاه های نصب سطحی (SMD) اجزای الکتریکی هستند که روی سطح بردهای مدار چاپی (PCB) قرار می گیرند. فیوزهای SMD به دو صورت قابل تنظیم مجدد و غیر قابل تنظیم موجود هستند.

فیوزهای SMD غیر قابل تنظیم مانند انواع دیگر عمل می کنند. مقاومت داخلی ذوب می شود و در صورت وقوع جریان بیش از حد یا اتصال کوتاه، یک مدار قطع می شود. پس از اتصال، باید تعویض شوند. اندازه‌های مختلف، درجه‌بندی جریان و دما در دسترس هستند و از مواد مختلفی از جمله سرامیک و ترموپلاستیک ساخته می‌شوند.

در مقابل، فیوزهای SMD قابل تنظیم مجدد، می توانند چندین بار استفاده شوند. آنها به روشی مشابه فیوزهای حرارتی قابل تنظیم مجدد عمل می کنند و در اندازه ها و ظرفیت های مختلف موجود هستند.

فیوز ضربه ای

فیوزهای ضربه‌ای فیوزهایی هستند که مجهز به یک دستگاه ضربه‌گیر فنری هستند که می‌تواند کلیدهای مجاور را خاموش کند و همچنین نشان می‌دهد که فیوز می پرد.

فیوزهای نوع C

فیوز نوع C در واقع نوعی قطع کننده مدار مینیاتوری (MCB) است. MCB ها نوعی قطع کننده مدار هستند که با مدارهای کم توان برای قطع جریان در صورت اضافه بار استفاده می شوند. نوع C مدارهای تریپ را زمانی فیوز می کند که جریان از مقدار یک پنج تا ده برابر بیشتر شود – یعنی در 100-500 آمپر برای یک دستگاه 20 آمپر.

فیوزهای نوع D

تعریف فیوز نوع D یک قطع کننده مدار مینیاتوری است که زمانی که جریان بین ده تا 20 برابر از سطح نامی تجاوز کند، قطع می شود. بنابراین یک بریکر 16 آمپری نوع D در صورتی که جریان بین 160 تا 320 آمپر برسد قطع می شود.

فیوزهای نوع F

فیوزهای نوع F به فیوزهای اتصال سریع نیز معروف هستند. اینها به شدت به جریان اضافی پاسخ می دهند. آنها معمولا دارای یک لوله شیشه ای با کلاهک های فلزی هستند.

اندازه های استاندارد فیوز

فیوزها از نظر طراحی و قدرت در داخل برنامه متمایز می شوند. این نشان دهنده حداکثر مقدار جریان اندازه گیری شده بر حسب آمپر است که سیم فیوز قبل از اتصال آن را می پذیرد. واحد بین المللی استاندارد نیروی الکترومغناطیسی آمپر است.

هنگام انتخاب یک فیوز جدید، ضروری است که فیوز متناسب با درجه قدرت خود را پیدا کنید. باید به اندازه کافی به نوسانات جریان واکنش نشان دهد تا از آسیب یا آتش سوزی جلوگیری کند. فیوزها باید دارای امتیاز جریان کمی بالاتر از جریان استاندارد عملکرد دستگاه باشند. این بدان معنی است که فیوز در صورت افزایش کم و بی ضرر جریان، مدار را قطع نمی کند.

رتبه بندی و درجه بندی فیوز

درجه بندی فیوز نصب شده در دوشاخه بستگی به توان دستگاهی دارد که به آن وصل شده است. فیوز باید با جریان های کمی بیشتر از جریان هایی که برای کار با دستگاه استفاده می شود سازگار باشد.

بیشتر دوشاخه های بریتانیا دارای فیوز 3 آمپر یا 13 آمپر هستند. فیوزهای 3 آمپر با طیف وسیعی از کالاها و ابزارهای خانگی کم توان از جمله لامپ، تلویزیون و دریل استفاده می شود. در همین حال، کالاهای با قدرت بالاتر مانند ماشین لباسشویی، کتری و توستر معمولاً به فیوز 13 آمپر نیاز دارند.

برای رتبه بندی می توانید از قانون اهم برای محاسبه امتیاز مورد نیاز برای فیوز استفاده کنید. توان دستگاه متصل (برحسب وات) را بر ولتاژ منبع تغذیه تقسیم کنید. اگر نتیجه کسری است، آن را به بالا یا پایین گرید کنید.

به عنوان مثال، اگر یک مته برقی که به فیوز جدید نیاز دارد دارای رتبه 700 وات است، آن را بر 230 (ولتاژ استاندارد شبکه برق انگلستان) تقسیم کنید. نتیجه 3.04 است، بنابراین برای دوشاخه به فیوز 3 آمپر نیاز دارید.

چرا فیوزها می پرند

هنگامی که یک فیوز اتصال می کند، منبع الکتریکی یک مدار خاص بلافاصله قطع می شود. این امر خطر آتش سوزی را کاهش می دهد و از آسیب به سیم کشی جلوگیری می کند. فیوز سوخته را می توان با خیال راحت و بدون خطر برق گرفتگی تعویض کرد.

فیوزها ممکن است به دلایل مختلفی از جمله موراد زیر اتصال کنند.

فشار بیش از حد فیوز: گاهی اوقات اضافه بار الکتریکی که شش برابر بیشتر از جریان طبیعی است می تواند باعث باز شدن مدار و سوختن فیوز شود. معمولاً زمانی که دستگاه های زیادی به یک مدار متصل می شوند، اضافه بار اتفاق می افتد.

ضربه های اتصال کوتاه فیوز: اتصال کوتاه زمانی ایجاد می شود که یک مسیر برق با مقاومت کم جریان با حجم بالایی دریافت کند. اگر یک میخ یا پیچ کابل های برق را سوراخ کند، آب می تواند وارد جعبه برق شده و باعث اتصال کوتاه شود. جریان اتصال کوتاه هزاران برابر بیشتر از جریان معمولی هستند که می تواند فلز را ذوب کند، باعث قوس الکتریکی و آتش سوزی شود، به عایق سیم ها آسیب برساند و هادی ها را تبخیر کند.

فیوز خطای زمین: هنگامی که یک سیم داغ برقی با هر چیزی که به زمین متصل است مانند لوله فلزی، جعبه برق، دست شما، سیم زمین خالی یا پریز برخورد می کند، منجر به خطای زمین می شود که باعث می شود فیوز برق اتصال پیدا کند.

چگونه بفهمیم فیوز سوخته است؟

به صورت بصری یا با کمک دستگاهی به نام تستر تداوم یا اهم متر، می توانید بفهمید که آیا فیوز سوخته است یا خیر.

تست بصری: اگر پنجره شیشه ای فیوزهای پیچی شفاف باشد، می توانید ببینید که آیا عنصر فیوز داخل جعبه قطع شده است یا خیر. به دلیل ذوب شدن عنصر ذوب ممکن است قهوه ای، کدر یا سیاه به نظر برسد.

دستگاه تست: با کمک دستگاه هایی مانند اهم متر و تسترهای پیوستگی می توانید مقاومت الکتریکی را اندازه گیری کنید. برای بررسی فیوز پیچی، یک سرب تست را به انتهای فیوز و دیگری را به سمت رزوه دار نگه دارید. برای بررسی اینکه آیا جریان از فیوز فیوز کارتریج می گذرد، سیم های آزمایش را در انتهای مخالف فیوز نگه دارید.

چگونه فیوز را در جعبه فیوز قدیمی عوض کنیم؟

با وجود نام روزمره خود، جعبه فیوزهای خانگی در حال حاضر معمولاً به جای فیوز حاوی کلیدهای مدار هستند و به طور رسمی به عنوان پانل های مصرفی شناخته می شوند. با این حال، اگر ملک شما همچنان دارای یک مدل سنتی است، در اینجا نحوه تعویض سیم فیوز در صورت سوختن و قطع برق یکی از مدارهایی که از داخل ساختمان می گذرد، آمده است.

وسایل برقی را در ناحیه آسیب دیده بازرسی کنید. مطمئن شوید که عیب با اتصال فیوز کارتریج در یک یا چند شاخه یا پریز دیواری ایجاد نشده باشد. اگر فیوز را در جعبه فیوز تعویض کنید بدون اینکه ابتدا فیوز سوخته را در دوشاخه تعویض کنید، فیوز اولی به سادگی دوباره میسوزد.

هنگامی که فیوزهای جعبه را تعویض کردید، جعبه فیوز خود را پیدا کنید و در صورت لزوم از مشعل خود استفاده کنید. اطمینان حاصل کنید که کلید اصلی در موقعیت خاموش است.

فیوز سوخته را شناسایی کنید. اگر شک دارید، یک به یک فیوزها را بردارید و سیم فیوز را بررسی کنید

مطمئن شوید که سیم فیوز جایگزین صحیح را دارید. باید دقیقا همان آمپر سیمی را که در حال تعویض هستید داشته باشد. یک درجه بندی معمولی برای مدار نور 5 آمپر و برای پریزهای دیواری 30 آمپر است. تعویض سیم فیوز سوخته با سیمی که درجه بالاتری دارد می تواند باعث آتش سوزی شود

پیچ های هر انتهای فیوز آسیب دیده را باز کنید و سیم آسیب دیده را با دقت بردارید. سیم جدید را وارد کنید و آن را از قسمت مرکزی فیوز عبور دهید. سیم را به دور هر دو پیچ بپیچید، هر گونه اضافی را بردارید، سپس آنها را با پیچ گوشتی خود در جای خود محکم کنید.

فیوز را دوباره وارد کنید

کلید اصلی را دوباره روشن کنید

منابع:

https://www.dfliq.net/blog/electric-fuse/

https://www.electricaltechnology.org/2014/11/fuse-types-of-fuses.html

https://www.allaboutcircuits.com/textbook/direct-current/chpt-12/fuses/

https://uk.rs-online.com/web/generalDisplay.html?id=ideas-and-advice/fuses-guide

ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نمیشود