مروری بر استانداردهای ASTM و ASME

0

ASTM و ASME دو استاندارد شناخته شده ی دوره مهندسی مکانیک هستند که اکثر متخصصان نفت و گاز باید با برخی از استانداردهای آنها سرو کار داشته باشند و در یک آموزشگاه فنی آموزش ببینند.

ASTM انجمن آمریکایی تست و مواد یک نهاد بین المللی و شناخته شده است که در سال 1902 تأسیس شد واستانداردهای اجماع داوطلبانه را برای بهبود کیفیت محصول توسعه و ارائه می کند. این استاندارد ها همچنین محصولات را ایمن تر می کند و استاندارد سازی بین المللی را بهبود می بخشد که به نوبه خود تجارت را تسهیل می کند. استانداردهای مواد ASTM می تواند شامل خواص شیمیایی، مکانیکی، فیزیکی و الکتریکی مواد باشد. این استانداردها هم شامل شرح روش‌های آزمایشی است که باید بر روی مصالح ساختمانی انجام شود و هم اندازه و شکلی که این مواد باید داشته باشند. مصالح ساختمانی مانند بتن می تواند طبق قوانین محلی ملزم به رعایت استانداردهای ASTM قبل از استفاده در ساخت و ساز باشد.

استاندارد ASME نیز بطور مشابه بر اساس موارد منتشر شده توسط ASTM، AWS و سایر استانداردهای ملی و بین المللی توسعه یافته است. استانداردهای ASME از نظر قانونی هنگام ساخت زیرساخت هایی مانند پل ها، لوله کشی نیروگاه ها و دیگ های بخار مورد نیاز است. ASME Boiler & Vessel Code اولین بار در سال 1914 منتشر شد. همچنین مشخصات مواد اولیه در تلاش مشترک ASME و ASTM برای مواد آهنی و غیر آهنی ایجاد شده است.

در این مطلب قصد داریم  این دو استاندارد مواد را به تفصیل شرح داده و با موارد استفاده و تفاوت های این دو آشنا شویم.

استاندارد ASTM

همانطور که گفته شد ASTM  یک استاندارد شناخته شده جهانی در توسعه و ارائه استانداردهای اجماع داوطلبانه است. امروزه بیش از 12000 استاندارد ASTM در سراسر جهان برای بهبود کیفیت محصول، ارتقای سلامت و ایمنی، تقویت دسترسی به بازار و تجارت و ایجاد اعتماد مصرف کننده استفاده می شود.

ASTM در توسعه استانداردهای بین‌المللی توسط اعضای مشارکت هدایت می‌شود.این اعضا شامل بیش از 30000 متخصص فنی برتر جهان و متخصصان تجاری که نماینده 140 کشور هستند می شود. اعضای مشارکتی در یک فرآیند باز و شفاف و با استفاده از زیرساخت‌های پیشرفته فناوری اطلاعات ASTM، روش‌های آزمایش، مشخصات، طبقه‌بندی، راهنماها و شیوه‌هایی را ایجاد می‌کنند که از صنایع و دولت‌ها در سراسر جهان پشتیبانی می‌کنند.

ASTM از شرکت های در سراسر جهان استقبال و آن ها را تشویق می کند. فرآیند اجماع باز با استفاده از ابزارهای پیشرفته توسعه استانداردهای مبتنی بر اینترنت، دسترسی جهانی را برای همه افراد علاقه مند تضمین می کند.

استانداردهای بین المللی ASTM ابزارهای رضایت مشتری و رقابت برای شرکت ها در طیف وسیعی از بازارها هستند. از طریق بیش از 140 کمیته تدوین استانداردهای فنی، به طیف وسیعی از صنایع مانند فلزات، ساخت و ساز، نفت، محصولات مصرفی و بسیاری دیگر خدمات ارائه می دهد. وقتی صنایع جدید – مانند فناوری نانو، تولید مواد افزودنی و بیوتکنولوژی صنعتی – به دنبال پیشرفت رشد فناوری‌های پیشرفته از طریق استانداردسازی هستند، بسیاری از آنها به ASTM International می‌رسند.

استانداردهای ASTM پاسپورتی برای یک استراتژی تجارت جهانی موفق هستند. این استانداردها با کیفیت بالا و مرتبط با بازار، که مطابق با اصول راهنمای سازمان تجارت جهانی توسعه یافته اند، با باز کردن بازارهای جدید و ایجاد شرکای تجاری جدید برای شرکت ها در همه جا، به تجارت دامن می زند. برای کسب‌وکارهایی بزرگ تا استارت‌آپ‌های نوظهور، استانداردها به یکسان کردن زمینه برای تقویت رقابت در اقتصاد جهانی کمک می‌کند.

فراتر از توسعه استانداردها، ASTM گواهینامه و اعلامیه را از طریق شرکت تابعه ، موسسه تجهیزات ایمنی، و همچنین برنامه های آموزشی فنی و تست مهارت ارائه می دهد. همه برنامه‌ها مکمل فعالیت‌های توسعه استانداردها هستند و راه‌حل‌های سازمانی را برای شرکت‌ها، سازمان‌های دولتی، محققان و آزمایشگاه‌ها در سراسر جهان ارائه می‌کنند.

مقر جهانی ASTM در غرب کنشوهوکن، پنسیلوانیا، با دفاتر در بلژیک، کانادا، چین، پرو و واشنگتن دی سی واقع شده است.

استانداردهای ASTM

بیش از سی هزار عضو ASTM از 140+ کشور به یکدیگر ملحق می شوند تا تخصص فنی خود را برای توسعه استانداردهای ASTM مورد استفاده در سراسر جهان ارائه دهند. استانداردهای توسعه یافته توسط انجمن تست و مواد آمریکا به بیش از 150 صنعت جهانی خدمت می کند. برخی از حوزه هایی که استانداردهای ASTM غالب هستند عبارتند از

  1. ساخت و ساز
  2. محصولات مصرفی
  3. فلزات
  4. رنگ می کند
  5. پلاستیک
  6. منسوجات
  7. نفت
  8. انرژی
  9. محیط
  10. الکترونیک
  11. خدمات پزشکی، دستگاه ها و غیره

توسعه استانداردهای ASTM

دلیل اصلی طیف گسترده و متنوع کار توسعه استانداردها در ASTM International، فرآیند باز آنهاست. متخصصان بسیار متخصص از سراسر جهان در سیستم ASTM شرکت می کنند. با توجه به سطح بسیار بالای کیفیت فنی، تقریباً 50 درصد از استانداردهای ASTM در خارج از ایالات متحده استفاده و توزیع می شود.

استفاده از فناوری های آنلاین توسط ASTM International نه تنها مشارکت آزاد و پاسخگویی به نیازهای صنعت را تشویق می کند، بلکه ورودی گسترده جهانی را نیز تسهیل می کند. سازمان ASTM انجمن های توسعه استانداردهای مبتنی بر اینترنت را با دسترسی 24 ساعته در سراسر جهان انجام می دهد. موفقیت ASTM همچنین به رای گیری آنلاین، صورتجلسات و قالب های الکترونیکی، جلسات مجازی و روش های پیشرفته توزیع مربوط می شود.

خدمات ASTM International

خدمات اصلی ASTM International انتشار و توزیع استانداردهای فنی با کیفیت بالا است. علاوه بر این، ASTM International خدماتی را ارائه می دهد که دانش و کاربرد استانداردها را گسترش می دهد. آنها در طول سال برنامه های مختلفی را اجرا می کنند. برخی از برنامه های ASTM عبارتند از:

  1. سمپوزیوم،
  2. برنامه های تست مهارت،
  3. انتشارات در قالب های مختلف و
  4. دوره های آموزشی فنی.

ASTM یک مجله ماهانه به نام Standardization News منتشر می کند که اطلاعات به روز در مورد توسعه استانداردها در سراسر جهان را ارائه می دهد.

طیف وسیعی از استفاده برای استانداردهای ASTM وجود دارد. آنها به طور گسترده در تحقیق و توسعه، آزمایش و پذیرش محصول، سیستم های کیفیت و معاملات تجاری در سراسر جهان استفاده می شوند. استانداردهای ASTM آنقدر محبوب هستند که مترادف با استراتژی های تجاری رقابتی امروزی هستند.

کتاب سالانه استانداردهای ASTM فولاد در مجموع دارای 8 جلد است. این شامل کلیه مواد مرتبط مانند طبقه بندی استاندارد ASTM، مشخصات، روش های آزمایش، راهنماها، شیوه ها، اصطلاحات، پیشنهادات و غیره برای آزمایشگاه فنی است. این اصطلاحات در مقررات حاکم بر کمیته های فنی ASTM به شرح زیر تعریف می شوند:

  1. لوله ها و اتصالات فولادی
  2. صفحات فولادی برای ساختار عمومی
  3. صفحات فولادی دیگ بخار و مخازن تحت فشار
  4. فولادها برای استفاده در سازه ماشینی
  5. فولاد برای مقاصد خاص

داده های زیر در هر استاندارد ارائه شده است:

درجه، ترکیب شیمیایی و خواص مکانیکی مانند استحکام کششی، نقطه تسلیم، چقرمگی بریدگی و غیره.

سایر داده های مورد نیاز مانند نوع فولاد، روش ساخت، عملیات حرارتی، ضخامت صفحه و سایر داده ها شرح داده شده است.

اهمیت ASTM

همانطور که استانداردهای ASTM کیفیت و سازگاری مواد را تضمین می کند، دانشمندان، مهندسان، معماران و سازمان های دولتی بر آن تکیه می کنند. حتی اگر همه این استانداردها داوطلبانه هستند، گاهی اوقات مقامات آنها را اجباری می کنند که در قراردادها، کدهای دولتی، مقررات یا قوانین ذکر شود.

برای ارزیابی خواص مواد، شیمیایی، مکانیکی و متالورژیکی فلزات، استانداردهای ASTM بسیار مهم است. این اطلاعات به تولیدکنندگان محصول در فرآیندهای پردازش و کاربرد مناسب کمک می کند. بیش از 12500 استاندارد ASTM در صفحه وب ASTM موجود است که موسسات و افراد می توانند از آنها استفاده کنند.

گواهینامه ASTM الزامات نظارتی مطابق با استانداردهای صنعت را برآورده می کند. این گواهینامه ها باعث افزایش اعتماد مشتری و ایجاد مزیت برای محصول تایید شده می شود. ASTM دارای بیش از 75 برنامه صدور گواهینامه، بیش از 1300 محصول دارای گواهینامه و بیش از 130 تولید کننده گواهی شده است. تمام این جزئیات گواهینامه ASTM از طریق صفحه وب آنها قابل دسترسی است.

فرم و سبک برای استانداردهای ASTM

ASTM International که در سال 1898 تأسیس شد، یک سازمان علمی و فنی است که برای «توسعه استانداردهای ویژگی‌ها و عملکرد مواد، محصولات، سیستم‌ها و خدمات» و ارتقاء دانش مرتبط.» تشکیل شده است.  ASTM بزرگترین منبع استانداردهای اجماع داوطلبانه در جهان است.

فرم و سبک برای استانداردهای ASTM

 چنین یکنواختی مطلوب به کاربر کمک می کند تا آنچه را که مورد نیاز است راحت تر بیابد و مطالب خوانده شده را سریعتر درک کند. چنین یکنواختی در یک نسخه خطی ضروری است. انحراف از سبک ASTM ممکن است به معنای اتلاف وقت از سوی نویسندگان، داوران، ویراستاران و در نهایت خواننده استاندارد باشد. این بدان معنی است که زمان و منابع پرهزینه توسط همه افراد درگیر از دست می رود.

یک روش تست ASTM، معمولاً شامل شرح مختصری از یک روش منظم برای تعیین یک ویژگی یا اجزای تشکیل دهنده یک ماده، مجموعه ای از مواد یا یک محصول است. دستورالعمل‌های انجام آزمایش باید شامل تمام جزئیات ضروری در مورد دستگاه، نمونه آزمایش، روش و محاسبات مورد نیاز برای دستیابی به دقت و سوگیری رضایت‌بخش باشد.

یک روش تست ASTM باید یک توافق را در مورد بهترین روش آزمایش موجود در حال حاضر برای استفاده مورد نظر نشان دهد. باید با تجربه و داده های کافی به دست آمده از آزمون های تعاونی پشتیبانی شود.

برای اینکه روش‌های آزمایشی بهترین حالت موجود در حال حاضر باشند، نیاز به بازبینی دوره‌ای دارند تا مشخص شود که آیا بازبینی‌ها در نتیجه پیشرفت‌های فناوری در تولید، آزمایش و الزامات استفاده مطلوب هستند یا خیر.

روش‌های تست ASTM اغلب برای استفاده در خرید و فروش مواد مطابق با مشخصات در نظر گرفته شده‌اند و بنابراین باید دقتی را ارائه دهند که وقتی آزمایش به‌درستی توسط اپراتور ذی‌صلاح انجام شود، نتایج برای قضاوت در مورد انطباق مواد با استانداردها رضایت‌بخش باشد. این روش های آزمایشی شامل تعیین خواص اساسی مواد مانند چگالی، ویسکوزیته مطلق، نقطه نرم شدن و نقطه اشتعال می شود و همچنین ممکن است شامل انواع روش‌های آزمایشگاهی مختلف مانند آنالیزهای شیمیایی و طیف‌شیمیایی، آزمایش‌های مکانیکی و الکتریکی، آزمایش‌های هوازدگی، معاینه بصری، آزمایش‌های آتش‌سوزی، ویژگی‌های عملکردی، نمونه‌برداری، آزمایش‌های غیرمخرب و آزمایش‌های قرار گرفتن در معرض تشعشع باشند.

در برخی استانداردها، روش های آزمون اختیاری گنجانده شده است.

در روش‌های آزمون ASTM، بیانیه‌های مربوط به دقت و سوگیری مورد نیاز است. این به کاربر روش آزمون ایده ای از ماهیت نمونه ای که باید تهیه و تجزیه و تحلیل شود و اطلاعاتی در مورد ماهیت داده های به دست آمده با استفاده از روش می دهد. شرط دقت به این معنا نیست که صرفا گزاره های عددی مورد نیاز هستند بلکه این بدان معنی است که گسترش داده های حاصل و ارتباط آن با یک منبع یا منبع مرجع پذیرفته شده (در صورت وجود) باید مورد توجه قرار گیرد. برخی از روش‌های آزمون هیچ بیان عددی دقت یا بایاس ندارند (مثلاً آزمون‌های قبولی/شکست، آزمایش‌های نقطه‌ای).

 روش‌های آزمایش گاهی برای استفاده در تحقیقات به جای خرید و فروش مواد آماده می‌شوند. سایر روش های آزمایش کنترل فرآیند، غربالگری و آزمایش های میدانی را شامل می شود. اگرچه ممکن است این روش‌های آزمون همیشه به اندازه روش‌های آزمون داور دقیق نباشند، اما برای استفاده مورد نظر دقیق هستند و معمولاً زمان کمتری نیاز دارند. آزمایش‌های میدانی امکان آزمایش در محل را فراهم می‌کند، بنابراین مشکلات حمل و نقل نمونه‌ها به آزمایشگاه دیگر وجود ندارد.

دستورالعمل های ویژه با توجه به جنبه های قانونی گنجانده شده است و باید به صورت کتبی از هر استانداردی پیروی شود. این موارد شامل مواردی مانند موارد قراردادی، اظهارات اخطار، ثبت اختراع و استانداردهای آتش سوزی می شود. کمک در توسعه استانداردهای آتش سوزی از کمیته E05 در دسترس است. خط‌مشی‌های مندرج در این بخش توسط هیئت مدیره ASTM تأیید شده و تحت صلاحیت آن است.

هنگامی که یک استاندارد در حال توسعه است، هزینه های مربوط به توسعه و استفاده بعدی آن به طور کلی باید در نظر گرفته شود. هدف اصلی باید استفاده بهینه از منابع برای دستیابی به تعریف رضایت بخشی از محصول یا خدمات باشد. با این حال، باید توجه داشت که وقتی استاندارد به ایمنی افراد مربوط می شود، ملاحظات هزینه احتمالاً بسیار کمتر از زمانی که ویژگی های مواد یا محصولات درگیر می شود، اهمیت پیدا می کند. برخی استانداردها، مانند تعاریف، هیچ هزینه ای را بر کاربر تحمیل نمی کنند. سایر مواردی که شامل الزامات متعدد و گسترده هستند، می توانند هزینه های قابل توجهی را برای کاربران استاندارد به همراه داشته باشند. بنابراین، الزاماتی که باید گنجانده شوند، باید آنهایی باشند که از نظر فنی مرتبط باشند و منافعی را به همراه داشته باشند که متناسب با هزینه تعیین آنها باشد.

اظهارات اثربخشی هزینه یا منطق ممکن است در صورت لزوم در یک استاندارد و معمولاً در یک پیوست گنجانده می شود.

فرم مشخصات ASTM

دامنه گسترده ASTM International که مواد، محصولات، سیستم ها و خدمات را در بر می گیرد و نیاز به ارائه رویکردهای متنوع برای نوشتن مشخصات ASTM، مانع از توسعه یک سند واحد یا مجموعه ای از اسناد و موضوعاتی می شوند که باید در تمام مشخصات ASTM پوشش داده شوند و در نتیجه همه آنها را فهرست می کند. با این حال، این سند برای ارائه راهنمایی قابل توجهی به کمیته ها در فعالیت های نوشتن مشخصات آنها در نظر گرفته شده است. دستورالعمل های ویژه با توجه به جنبه های قانونی باید به صورت کتبی هر استانداردی دنبال شود.

این موارد شامل مواردی مانند موارد قراردادی، اظهارات اخطار، ثبت اختراع و استانداردهای آتش سوزی می شود. کمک در توسعه استانداردهای آتش سوزی از کمیته E05 نیز در دسترس است.. هنگامی که یک استاندارد در حال توسعه است، هزینه های مربوط به توسعه و استفاده بعدی آن به طور کلی باید در نظر گرفته شود. هدف اصلی باید استفاده بهینه از منابع برای دستیابی به تعریف رضایت بخشی از محصول یا خدمات باشد. با این حال، باید توجه داشت که وقتی استاندارد به ایمنی افراد مربوط می شود، ملاحظات هزینه احتمالاً بسیار کمتر از زمانی که ویژگی های مواد یا محصولات درگیر می شود، اهمیت پیدا می کند. برخی استانداردها، مانند تعاریف، هیچ هزینه ای را بر کاربر تحمیل نمی کنند. سایر مواردی که شامل الزامات متعدد و گسترده هستند، می توانند هزینه های قابل توجهی را برای کاربران استاندارد به همراه داشته باشند.

 بنابراین، الزاماتی که باید گنجانده شوند، باید آنهایی باشند که از نظر فنی مرتبط باشند و منافعی را به همراه داشته باشند که متناسب با هزینه تعیین آنها باشد. اظهارات مقرون به صرفه یا منطق ممکن است در صورت لزوم در یک استاندارد گنجانده شده و معمولاً در یک پیوست ازائه گردد.

استانداردها یا بخش‌هایی از استانداردهای مربوط به استفاده ایمن یا عملکرد محصولات مصرفی ممکن است برای بررسی و اظهار نظر در مرحله‌ای مناسب قبل از رای‌گیری نامه کمیته اصلی مبدأ به کمیته F15 در مورد محصولات مصرفی ارسال شود. این بررسی توسط کمیته F15 برای ارائه حداکثر ورودی مصرف کننده ارائه شده می شود. پیش نویس استانداردهای ارائه شده به کمیته F15 نقد سریع و سازنده ای دریافت خواهد کرد.

فرم انواع دیگر استانداردهای ASTM

استانداردهای ASTM علاوه بر روش‌ها و مشخصات تست، اشکال دیگری نیز دارند، از جمله موارد زیر:

  1. طبقه بندی ها
  2. تمرینات
  3. راهنماها
  4. اصطلاحات یا تعاریف (به بخش E مراجعه کنید)
  5. رادیوگرافی های مرجع
  6. عکس های مرجع
  7. جداول
  8. نمودار

همانطور که یک کمیته تلاش می کند یک استاندارد ایجاد کند، ممکن است مسئله تمایز بین یک عمل و یک راهنما مطرح شود. به طور کلی، یک عمل بر یک اصل استفاده کلی تأکید می کند در حالی که یک راهنما یک رویکرد را پیشنهاد می کند.

یک رویه استاندارد به رویه های پذیرفته شده برای اجرای یک وظیفه معین اشاره می کند. یک راهنما ممکن است مجموعه‌ای از گزینه‌ها یا دستورالعمل‌ها را پیشنهاد کند که بدون توصیه یک مسیر اقدام مشخص، جهت را ارائه می‌دهد. هدف از این نوع استاندارد، ارائه راهنمایی بر اساس اجماع دیدگاه‌ها است، اما نه ایجاد یک رویه استاندارد برای پیروی در همه موارد. یک راهنما در نظر گرفته شده است تا آگاهی کاربر را در مورد تکنیک های موجود در یک حوزه موضوعی معین افزایش دهد، در حالی که اطلاعاتی را ارائه می دهد که برنامه های آزمایش بعدی را می توان از آنها استخراج کرد.

در مورد رادیوگرافی های مرجع، عکس های مرجع، جداول و نمودارها، عناوین موضوعی نسبتا کمی وجود دارد و شکل استاندارد به صلاحیت کمیته حامی واگذار شده است. با این حال، دو نوع اول ذکر شده ، رایج ترین هستند .

دستورالعمل های ویژه با توجه به جنبه های قانونی باید به صورت کتبی از هر استانداردی پیروی شود. این دستورالعمل ها شامل مواردی مانند موارد قراردادی، اظهارات اخطار، ثبت اختراع و استانداردهای آتش سوزی می شود. کمک در توسعه استانداردهای آتش سوزی از کمیته E05 در دسترس است.

هنگامی که یک استاندارد در حال توسعه است، هزینه های مربوط به توسعه و استفاده بعدی آن به طور کلی باید در نظر گرفته شود. هدف اصلی باید استفاده بهینه از منابع برای دستیابی به تعریف رضایت بخشی از محصول یا خدمات باشد. با این حال، باید توجه داشت که وقتی استاندارد به ایمنی افراد مربوط می شود، ملاحظات هزینه احتمالاً بسیار کمتر از زمانی که ویژگی های مواد یا محصولات درگیر می شود، اهمیت پیدا می کند. برخی استانداردها، مانند تعریف، هیچ هزینه ای را بر کاربر تحمیل نمی کنند. سایر مواردی که شامل الزامات متعدد و گسترده هستند، می توانند هزینه های قابل توجهی را برای کاربران استاندارد به همراه داشته باشند. بنابراین، الزاماتی که باید گنجانده شوند، باید آنهایی باشند که از نظر فنی مرتبط باشند و منافعی را به همراه داشته باشند که متناسب با هزینه تعیین آنها باشد.

اظهارات اثربخشی هزینه یا منطق ممکن است در صورت لزوم در یک استاندارد گنجانده شود، معمولاً در یک پیوست.

استفاده از سیستم شماره گذاری اعشاری اصلاح شده

در سال‌های اخیر، سیستم‌های «نقطه‌ای» برای شماره‌گذاری بخش‌های یک سند به طور گسترده مورد استفاده قرار گرفته‌اند. بسیاری از سازمان‌های ملی، انجمن‌ها، جوامع، نگرانی‌های صنعتی و سازمان‌های دولتی از سیستم شماره‌گذاری اعشاری اصلاح‌شده (MDN) استفاده می‌کنند. MDN توسط سازمان های استاندارد نیز استفاده می شود.

در سال 1963، ASTM International سیستم MDN را برای استانداردهای ASTM اتخاذ کرد. این راهنما برای استفاده اعضایی که در حال تدوین یا بازنگری استانداردها هستند تهیه شده است. هدف سیستم MDN این است که به هر بخش در یک متن یک عدد منحصر به فرد اختصاص دهد که رابطه بخش خاص را با تمام بخش های قبلی نشان می دهد و یک نام کامل می دهد که نیازی به ارجاع به بخش ها یا صفحات قبلی ندارد.

استفاده از سیستم شماره گذاری اعشاری اصلاح شده

اصطلاحات در استانداردهای ASTM

اصطلاحات استاندارد ASTM برای ترویج سه هدف نوشته شده است:

(1) درک و تفسیر دقیق استانداردهای ASTM،

(2) استانداردسازی اصطلاحات در استانداردها، گزارش‌ها و سایر نوشته‌های فنی، و

(3) توضیح معانی اصطلاحات فنی به نفع کسانی که با آنها آشنا نیستند.

 برای اینکه اصطلاحات مؤثر واقع شوند، باید به طور مداوم از آن استفاده شود. بنابراین، مسئولیت هر کمیته فنی مدیریت استفاده از اصطلاحات در تمام استانداردهایی است که صلاحیت آنها را دارد تا اطمینان حاصل شود که استفاده در کمیته و انجمن سازگار است. این بخش راهنمایی هایی را برای کمیته های فنی و کسانی که کار کمیته های فنی را در مورد اصول اصطلاحات بررسی می کنند ارائه می دهد.

این بخش حاوی دستورالعمل های ویژه ای برای استفاده از بیانیه های تجاری- قراردادی، اخطارها، پتنت ها، علائم تجاری، منابع خاص تامین، ارجاع به سازمان های دیگر و غیره در استانداردها می باشد. هنگامی که یک استاندارد حاوی هر یک از این اظهارات یا مراجع باشد، کمیته باید راهنمایی های لازم را از ستاد بین المللی ASTM برای گنجاندن در استاندارد دریافت کند.

استاندارد ASME

ASME یک سازمان عضویت غیرانتفاعی است که امکان همکاری، به اشتراک گذاری دانش، غنی سازی شغلی و توسعه مهارت ها را در تمام رشته های مهندسی فراهم می کند. ASME که در سال 1880 توسط گروه کوچکی از صنعتگران برجسته تأسیس شد، در طول دهه ها رشد کرده و بیش از 120000 عضو در بیش از 140 کشور در سراسر جهان را شامل می شود. عضویت شامل طیف گسترده ای از رشته های فنی است که همه جنبه های جوامع فنی را نشان می دهد.

اعضای متنوع ASME از دانشجویان کالج و مهندسان اولیه گرفته تا مدیران پروژه، مدیران شرکت‌ها، محققان و رهبران دانشگاهی را شامل می‌شود. ASME از طریق برنامه‌های باکیفیت در آموزش مداوم، آموزش و توسعه حرفه‌ای، استانداردها و گواهینامه‌ها، تحقیقات، کنفرانس‌ها و انتشارات، روابط دولتی و سایر اشکال اطلاع رسانی به این جامعه فنی گسترده خدمت می‌کند.

بسیاری از مهندسان برای غنی‌سازی شغل، یادگیری مادام‌العمر، و فرصت شبکه‌سازی با متخصصان همفکر به ASME می‌پیوندند. سایرین در بخش‌های محلی یا در ساختار اداری هیئت‌ها و کمیته‌های ASME فعال می‌شوند و رهبری و تخصص را برای جامعه و حرفه در کل ارائه می‌کنند.

اداره جامعه بر عهده فرمانداران منتخب اعضا است که دانش و تخصص گسترده خود را داوطلبانه در اختیار سازمان قرار می دهند. هیئت حکام و دیگر رهبران داوطلب ASME با همکاری کارکنان حرفه‌ای برای شکل دادن به برنامه‌ها و استراتژی‌های انجمن و در دسترس قرار دادن آن‌ها در اختیار مهندسان در سراسر جهان کار می‌کنند. ASME برنامه های خود را از طریق دفاتر و موسسات در ایالات متحده، بلژیک، چین و هند و از طریق کمیته ها و گروه های مختلف مدیریت می کند تا اطمینان حاصل شود که منافع فنی بی شمار اعضای خود و جامعه مهندسی جهانی برآورده می شود.

نقشه راه استراتژیک ASME

ASME به طور استراتژیک برنامه ها و ابتکارات خود را برای تمرکز بر سه اولویت اصلی سازمانی – انرژی، توسعه نیروی کار مهندسی، و تأثیر جهانی – در تلاش برای ارائه منابع مبتنی بر دانش مربوط به طیف گسترده ای از اعضا و مؤلفه های ASME هماهنگ می کند.

ASME به عنوان یک منبع فناوری انرژی ضروری و مدافع پیشرو برای سیاست های انرژی متعادل عمل می کند. در توسعه نیروی کار مهندسی، ASME نیروی کار مهندسی گسترده تر، شایسته، پر جنب و جوش و متنوع تر را با حفظ بهبود یافته در حرفه و ASME در تمام مراحل شغلی پرورش می دهد.

و در حوزه تأثیر جهانی، ASME متعهد به ارائه منابع مهندسی محلی مرتبط برای ارتقای ایمنی عمومی و کیفیت زندگی در سراسر جهان است.

از جمله نمونه‌های بسیاری از گسترش روزافزون جامعه در عرصه جهانی، مهندسی برای تغییر (E4C) است. E4C یک جامعه پویا از مهندسان، فن‌آوران، دانشمندان علوم اجتماعی، سازمان‌های غیردولتی، دولت‌های محلی و حامیان جامعه است که ماموریت آن بهبود زندگی مردم در جوامع در سراسر جهان است. E4C دارای یک پلت فرم آنلاین باز، نوآورانه و کاربرپسند است که همکاری و تبادل دانش را برای توسعه راه حل های مناسب برای مسائلی مانند بهداشت، دسترسی به آب پاک، انرژی، حمل و نقل غذا، آموزش و مسکن تسهیل می کند.

نقش ASME در جهانی شدن

کدها و استانداردها توسط Donald R. Frikken، P.E.، شرکت مهندسی Becht جنبش به سمت هماهنگ سازی الزامات استانداردها علاقه بیشتری پیدا کرده است، زیرا شرکت ها به ادغام یا گسترش عملیات در سراسر مرزهای بین المللی ادامه می دهند، با کمک موافقت نامه های تجاری منطقه ای مانند تجارت آزاد آمریکای شمالی. توافقنامه (نفتا) و توافق نامه های ایجاد شده توسط اتحادیه اروپا (EU)، که ادغام بین المللی را از طریق کاهش تعرفه های واردات تسهیل کرده است. شرکت‌هایی که در این ادغام‌ها یا توسعه‌ها شرکت می‌کنند، عادت دارند فقط به یک بازار بفروشند، خود را در حال فروش به بازارهای جهانی می‌بینند. استانداردهای محصولات در این بازارها اغلب متفاوت است که فرآیندهای تولید را پیچیده می کند. قوانین محلی ممکن است نیاز به استفاده از استاندارد خاصی داشته باشد، با این حال این قوانین توسط سازمان تجارت جهانی (WTO) به عنوان موانع فنی برای تجارت تلقی می شوند و کشورهای عضو WTO موظف به کاهش این موانع و سایر موانع برای تجارت آزاد جهانی هستند. بهترین راه برای سازمان های توسعه دهنده استاندارد مانند ASME و برای کاربران استانداردها برای یافتن راه حل چیست؟ رویکردهای ممکن عبارتند از: اتخاذ یک استاندارد رایج، انجام مقایسه الزامات استانداردها برای شناسایی زمینه‌های همگرایی احتمالی، یا ایجاد یک استاندارد چتر که به سایر استانداردهای منطقه‌ای و ملی ارجاع می‌دهد. در مورد موضوعات یا فناوری‌های نوظهور، ممکن است یک استاندارد اجماع جهانی از ابتدا ایجاد شود. ASME در کمک به ترویج هر رویکردی که به بهترین وجه به یک صنعت خاص و استفاده کنندگان از استانداردهای قابل اجرا ASME کمک می کند، مشارکت دارد. استانداردهای ASME در طول سال‌ها تغییر کرده‌اند تا مصالح ساختمانی جدید را شامل شود، به موضوعات جدید بپردازد و روش‌های محاسباتی جدید را به کار گیرد. همانطور که این تغییرات همچنان معرفی می شوند، تحولات جهانی تغییرات بیشتری را به ارمغان می آورد و نیاز به انعطاف پذیری و انطباق بیشتر از سوی صنعت دارد.

تفاوت بین استاندارد ASTM و ASME

حتی اگر بیشتر اوقات ASTM و ASME تقریباً کارکرد یکسانی داشته باشند، ممکن است تفاوت هایی وجود داشته باشد. مواد ASTM زیادی وجود دارند که توسط کد ASME قابل قبول نیستند. هر دوی این استانداردهای آمریکایی معانی و کاربرد خاصی دارند که گاهی آنها را متفاوت می کند.

اساساً ASTM مشخصات مواد و روش‌های تست استاندارد را برای تعیین انطباق ایجاد می‌کند. کدهای ASME آن دسته از مواد ASTM را انتخاب می کنند که در سرویس دیگ بخار یا مخزن تحت فشار کاملاً کار می کنند و سپس آنها را در محدوده محدودیت های خدمات می پذیرند.

تفاوت اصلی بین مواد ASTM و ASME این است که مواد ASTM برای طیف وسیعی از مصارف مختلف قابل استفاده هستند. در حالی که مواد ASME به طور خاص برای استفاده در تجهیزات تحت فشار توسعه یافته اند. مواد ASTM را می توان در خدمات تجهیزات بدون فشار مانند ماشین آلات و تجهیزات استفاده کرد. اما مواد ASME برای تجهیزات تحت فشار مانند دیگ‌ها، مبدل‌های حرارتی، لوله‌ها در آموزش پایپلاین، اتصالات، قرقره‌های لوله‌کشی، مخازن، مخازن تحت فشار، مخازن بزرگ آموزش پایپینگ مایع و نفت و گاز مناسب هستند.

همچنین ASTM یک کد نیست. فقط از طریق استانداردهای خود خواص مواد را صادر می کند. از سوی دیگر، ASME کدی است که ممکن است از مواد ASTM برای کاربردهای خود استفاده کند

استانداردهای مواد ASTM توسط انجمن مواد و آزمایش آمریکا ایجاد شده است، استانداردهای مواد ASTM می تواند شامل خواص شیمیایی، مکانیکی، فیزیکی و الکتریکی مواد باشد. این استانداردها هم شامل شرح روش‌های آزمایشی است که باید بر روی مصالح ساختمانی انجام شود و هم اندازه و شکلی که این مواد باید داشته باشند. مصالح ساختمانی مانند بتن را می توان قبل از استفاده در ساخت و ساز مطابق با استانداردهای ASTM دانست. در این میان ASTM A53 و ASTM A106 به طور گسترده استفاده می شود.

ASME استاندارد انجمن مهندسین مکانیک آمریکا است. مشخصات مواد ASME بر اساس موارد منتشر شده توسط ASTM، AWS و سایر استانداردهای ملی و بین المللی شناخته شده است. استانداردهای ASME از نظر قانونی هنگام ساخت زیرساخت هایی مانند پل ها، لوله کشی نیروگاه ها و دیگ های بخار مورد نیاز است. در این بین ASME b16.5 به طور گسترده استفاده می شود.

ASTM مسئول توسعه و اجرای مجدد استانداردها برای انواع مواد قدیمی و جدید است. زیرا این انجمن آزمون و مواد است.

در حالی که ASME به طور انتخابی این استانداردها را برای کارهای مربوطه استفاده شده جذب و فیلتر می کند و برای بهبود اصلاح می کند.

انجمن آمریکایی تست و مواد (ASTM) استانداردهایی را در مورد خواص و آزمایش مواد صادر می کند. در همین حال، انجمن مهندسین مکانیک آمریکا (ASME)، استانداردهایی را برای مواد مورد استفاده در ساخت و ساز و زیرساخت ها مشخص می کند. استاندارد صحیح برای استفاده بر اساس قرارداد خاص یا قوانین محلی است.

ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نمیشود