انتخاب مواد ساختمانی مناسب در پروژه‌های عمرانی

0

صنعت ساخت و ساز تاریخ طولانی خود را از ساخت اهرام و خانه های آجری، شروع کرده تا به امروزه که شاهد مجتمع های آپارتمانی و آسمان خراش های بلند هستیم. مصالح ساختمانی رکن اصلی این صنعت است که به عنوان اقلام ضروری از زمان های قدیم تا به امروزه دچار تغییر و تحول شده است. مصالح ساختمانی صرف نظر از کاربرد مورد نظر، همچنان نقش مهمی در مدیریت پروژه‌های ساختمانی دارند. تقاضا برای مصالح ساختمانی هرگز کمرنگ نشده و در آینده نیز متوقف نخواهد شد.

انتخاب مواد ساختمانی مناسب برای پروژه ساختمانی به این راحتی نیست. در این مطلب از آموزشگاه فنی عمیقا به چگونگی تولید مصالح ساختمانی پرکاربرد و عواملی که باید در انتخاب آن برای پروژه خود در نظر بگیریم، می پردازیم.

متداول ترین مصالح ساختمانی

بتن

بتن یکی از رایج ترین مصالح ساختمانی است. این ماده کامپوزیتی از سنگدانه های ریز و درشت تشکیل شده است که با چسبی مانند سیمان و آب مخلوط شده است. سپس مخلوط به حال خود رها می شود و به مرور زمان سفت می شود. بتن هفت روز برای بستن و به طور متوسط 28 روز زمان نیاز دارد تا به حداکثر مقاومت برسد. بتن آرمه رایج ترین بتن مورد استفاده در ساخت و ساز است، به طوری که فولاد برای افزایش مقاومت کششی سازه در بتن تعبیه می شود. بتن انواع مختلفی دارد و نمونه هایی مانند بتن سبک و بتن ضد آب وجود دارد. نوع پروژه نوع بتن مورد استفاده را تعیین می کند. یکی از مهم ترین مزایای بتن این است که می توان آن را به هر شکلی ریخته و در موادی شبیه سنگ سخت کرد. بتن به دلیل هزینه و تطبیق پذیری آن یکی از مصالح رایج در ساخت و ساز است.

فولاد

 فولاد یک ماده کامپوزیت ساخته شده از آلیاژهای آهن و کربن است. فولاد از استحکام و عملکرد بالایی برخوردار است. همچنین کار با آن آسان است و حمل و نقل آن ارزان تر از سایر مصالح ساختمانی است. فولاد به راحتی تغییر شکل نمی دهد مگر اینکه وزن زیادی روی آن وارد کنیم و حتی در صورت خم شدن نیز خواص ساختاری خود را حفظ می کند. به دلیل پایداری سازه ای آن، از فولاد برای ساخت چارچوب های سازه ای ساختمان های بلند مدرن استفاده می شود. فولاد دارای ویژگی های متمایز کننده ای مانند نسبت استحکام به وزن بالا است. نصب آن نسبت به بتن زمان کمتری دارد و می توانیم آن را در هر محیطی نصب کنیم. اما اگر به درستی نصب نشود، فولاد مستعد خوردگی است. یکی از معایب قابل توجه فولاد به عنوان یک مصالح ساختمانی این است که احتمال شکسته شدن آن در دمای بالا وجود دارد.

از فولاد در ساخت و ساز برای اهداف زیر استفاده می شود:

  • برای مقاطع سازه: از فولاد به عنوان میلگردهای تقویت کننده برای افزایش مقاومت کششی سازه ها استفاده می کنیم.
  • سقف: ما از فولاد برای ساخت محصولات سقفی مانند پرلین، دیوارهای داخلی، سقف و روکش استفاده می کنیم.
  • وسایل داخلی: از آن برای ساخت یراق آلات داخلی مانند ریل و پله استفاده می کنیم.
  • آب و برق: ما خطوط زیرزمینی آب، سوخت، برق و گاز را با استفاده از فولاد می سازیم.

چوب

چوب قدیمی ترین مصالح ساختمانی است که تاکنون مورد استفاده قرار گرفته است. این ماده به طور طبیعی در دسترس و مقرون به صرفه، قوی و بادوام و از هر نظر انعطاف پذیر است. می‌توان آن را خم کرد، قالب‌گیری کرد یا به شکل‌های مطلوب درآورد. به غیر از دوام، چوب یک ماده سازگار با محیط زیست است. ما می توانیم از چوب برای ساختمان های تجاری و مسکونی استفاده کنیم. از نظر عملکردی با فولاد، سنگ مرمر و آلومینیوم به خوبی ترکیب میشود. در مقایسه با سایر مصالح ساختمانی، چوب نسبتاً سبک است، استحکام کششی بالایی دارد و از نظر عایق صدا و عایق کاری خوبی است.

ما از چوب در ساختمان سازی در زمینه های زیر استفاده می کنیم:

  • ساخت دیوار، کف و سقف
  • ساخت فضاهای داخلی مانند قاب در و پنجره
  • قاب سازه ها در ساختمان ها و پل ها
  • عایق حرارتی
  • عایق صوتی

سنگ

سنگ ماندگارترین مصالح ساختمانی است. قدیمی ترین ساختمان های جهان از سنگ ساخته شده اند. ما معمولا از سنگ در دیوارها و کف استفاده می کنیم. سنگ دارای بافت های صاف تا بافت های زبر است و همچنین در رنگ های مختلف موجود است. نمونه هایی از سنگ های مورد استفاده در ساخت و ساز عبارتند از: ماسه ، گرانیت و مرمر. سنگ معمولی ارزان است، اما قیمت ها برای پرداخت های منحصر به فرد بالا می رود. برای میزهای مرمری، کیفیت و رنگ باعث افزایش زمان و هزینه تولید می شود.

سنگ چند اشکال دارد. تراکم آن به دلیل وزن آن بر کارایی آن تأثیر می گذارد و در نتیجه جابجایی آن را دشوار می کند. سنگ همچنین یک عایق خوب است بنابراین برای عایق کاری در محیط های سرد استفاده میشود.

ما از سنگ در ساختمان سازی برای موارد زیر استفاده می کنیم:

  • به عنوان سنگدانه زبر و درشت در ملات
  • در سنگ تراشی برای دیوارها، سدها و پایه های پل
  • برای راه آهن
  • برای عایق رطوبتی دیوارهای خارجی
  • سنگ هایی مانند سنگ مرمر برای پرداخت و نما استفاده می شود.

آجر / سنگ تراشی

در سنگ تراشی از آجرهایی استفاده می شود که به صورت بلوک های مستطیل شکل هستند و بعداً با ملات چسبانده می شوند. آجرها به طور سنتی از خاک رس گرم شده و خشک ساخته می شدند. آنها مقاومت فشاری بالایی دارند، اما می توانند به راحتی بشکنند. مهم ترین آجرهای موجود در حال حاضر بلوک های بتنی هستند که با استفاده از فولاد تقویت می شوند. به دلیل مقاومت فشاری بالا، از آن برای ساخت دیوارهای باربر استفاده می کنیم. بنایی می تواند ساختمان های چند طبقه را در صورت تقویت با بتن پشتیبانی کند، بنابراین یک انتخاب ساختمانی مقرون به صرفه ایجاد می کند.

سنگ تراشی در اجزای مختلف ساختمانی استفاده میشود:

  • برای دیوارها استفاده می شود
  • برای پایه های بنایی استفاده می شود
  • انواع دیگر، مانند سنگ تراشی روکش، برای تزئینات استفاده می شود.
  • سنگ تراشی همچنین برای ساخت گابیون در مناطق مستعد سیل استفاده می شود.

سایر مصالح ساختمانی

سایر مصالح ساختمانی محبوب عبارتند از:

  • بامبو: می تواند تخته ها و ورق هایی برای کفپوش، نجاری و مبلمان ایجاد کند.
  • فوم ساختمانی: یک ماده منحصر به فرد با نسبت استحکام به وزن بالا است. از نظر مقاومت فشاری و مقاومت کششی بالا با بتن، آجر و چوب رقابت می کند. بیشتر در ساختمان های مسکونی، داربست ها و پل ها کاربرد دارد. این ماده فوم پلاستیکی در ساختمان ها برای کاهش نفوذ هوا و ایجاد عایق حرارتی استفاده می شود. برخی از اشکال رایج فوم بتن شامل پلی استایرن و فوم پلی یورتان است که بین سیمان، چوب و سایر اشکال بتن قرار می گیرد.
  • شیشه: در اکثر ساختمان ها برای ساخت نما استفاده می شود. همچنین برای کف سازی و پارتیشن های داخلی ساختمان استفاده می شود. شیشه وزن کمتری نسبت به آجر دارد و ظاهر زیبایی شناسی بهتری دارد. ضخامت شیشه با توجه به بارهای اعمال شده انتخاب شده و مطابق با استانداردهای طراحی شده است.
  • آلومینیوم: تقاضا برای آلومینیوم به ویژه با کمبود چوب در ساخت و ساز در حال افزایش است. یک ماده سازگار با محیط زیست است که در مقایسه با سایر مصالح ساختمانی کمترین تأثیر را بر روی اکوسیستم دارد. آلومینیوم آنقدر قوی نیست و برای افزایش استحکام با آلیاژهای دیگر مانند مس و منیزیم مخلوط می شود. گریدهای مختلف آلومینیوم استحکام متفاوتی دارند و انتخاب ماده به کاربرد آن بستگی دارد.

اهمیت انتخاب مواد ساختمانی صحیح

تولید مصالح ساختمانی از نظر نوآوری و فناوری جهش قابل توجهی داشته است. در این مراحل توسعه، مصالح ساختمانی به مشاغل تخصصی خاص مانند لوله‌کشی، بنایی، نجاری، سقف‌سازی، عایق کاری و غیره طبقه‌بندی شده‌اند که می‌توان آن‌ها را نیز به زیربخش‌های مختلفی تقسیم کرد. با دانستن این موضوع، بسیار ضروری است که مصالح ساختمانی را که در پروژه های خود استفاده می کنیم، درک کنیم. با آزمایش های فراوان در صنعت ساخت و ساز، روزانه فناوری ها و مواد جدید مختلفی وارد بازار می شود. در نتیجه، تعیین اینکه چه چیزی برای پروژه ساخت و ساز شما مناسب تر است، می تواند کمی چالش برانگیز باشد.

هر ماده ای مزایا و معایب دارد و انتخاب مواد ساختمانی برای یک پروژه به جمیع عوامل بستگی دارد. ما همچنین باید تکنولوژی های نوظهور را دنبال کنیم و درک کنیم که در مقیاس بزرگ‌تر روش‌های جدید تولید سازه‌های فلزی و فولادی توسعه خواهند یافت و این روش‌ها می‌توانند سازگارتر با محیط زیست باشند. انتخاب مصالح در هر پروژه ساختمانی یا بازسازی اساسی است. اگرچه اکثر پیمانکاران در حال حاضر مبلغ قرارداد را در نظر دارند، بهتر است که مناسب بودن مصالح در یک پروژه را با وجود هزینه در نظر بگیرید. نحوه انتخاب مصالح یک کار تخصصی است که در دوره عمران برای همگان آموزش داده میشود ولی در زیر برخی از عوامل انتخاب مصالح مناسب در یک پروژه ساختمانی آورده شده است:

عواملی که هنگام انتخاب مواد ساختمانی باید در نظر گرفت:

  • سهولت نصب: اولین فاکتور مهمی که قبل از خرید مصالح ساختمانی باید در نظر گرفت، سهولت در نصب آنهاست. مصالح ساختمانی که نصب آنها چالش برانگیز است ممکن است برای شما هزینه زیادی داشته باشد زیرا ممکن است در طول فرآیند نصب آسیب ببینند. علاوه بر این، ممکن است هزینه های بیشتری را در هنگام کار متحمل شوید زیرا نصب چنین مواردی ساعت های بیشتری طول می کشد.
  • قابلیت بازیافت: یکی دیگر از جنبه های ضروری که در هنگام خرید مصالح ساختمانی باید در نظر گرفت قابلیت بازیافت است. لوازم ساختمانی ممکن است گران باشد. سرمایه گذاری در مواد قابل بازیافت یا استفاده مجدد مزایای زیادی دارد. با این حال، باید اطمینان حاصل کنید که با افراد حرفه ای کار می کنید زیرا نحوه نصب یا استفاده از مصالح ساختمانی بر قابلیت استفاده مجدد آنها تأثیر می گذارد.
  • هزینه: هنگامی که به دنبال مواد مختلف برای استفاده برای پروژه خود هستید، متوجه خواهید شد که نرخ ها به طور قابل توجهی متفاوت است. در حالت ایده آل، شما باید روی مصالح ساختمانی سرمایه گذاری کنید که توانایی پرداخت آن را دارید. به عنوان یک قاعده کلی، مقرون به صرفه ترین گزینه در بازار، اغلب بهترین گزینه ای نیست که می توانید برای آن انتخاب کنید. باید کاربرد یا طول عمر مواد را در نظر گرفت که معمولاً توسط کسانی که بر خروجی های کوتاه مدت تمرکز می کنند نادیده گرفته می شود. با این حال، خرید مواد با کیفیت بالا ضروری است، زیرا گزینه های غیر استاندارد ممکن است به ترمیم های منظم نیاز داشته باشند که ممکن است هزینه بالایی داشته باشند. برای ساخت سازه های بادوام به مواد با کیفیت بالا نیاز دارید، اگر مواد نامرغوبی بخرید، ممکن است در نهایت نیاز به بازیابی یا تعویض آن‌ها داشته باشید، که این امر گران‌تر از خرید یک برند ممتاز از همان ابتدا است. انتخاب مواد ساختمانی که در درازمدت به شما خدمات خوبی را ارائه دهند، نه تنها در هزینه شما صرفه جویی می کند، بلکه در زمان با ارزش شما نیز صرفه جویی می کند.
  • در دسترس بودن: توصیه می شود مصالح ساختمانی در دسترس را تهیه کنید، زیرا این عامل هزینه و زمان کلی نصب را نیز تعیین می کند. با انتخاب مواد ساختمانی که به راحتی در دسترس قرار دارند، روند ساخت و ساز شما روان‌تر خواهد بود. حمل و نقل مواد از مکان‌های دور، دشوارتر بوده و هزینه حمل و نقل گرانی را متحمل می‌شوند. در این صورت نه تنها بودجه شما آسیب می بیند، بلکه برنامه ریزی پروژه های ساختمانی نیز متضرر می شود. به دنبال موادی باشید که به صورت محلی در دسترس هستند تا بتوانید در زمان حمل و نقل و هزینه های حمل و نقل صرفه جویی کنید. شایان ذکر است که شما هرگز نباید کیفیت را برای آنچه در حال حاضر راحت است به خطر بیاندازید. ارزیابی کنید که پروژه شما به چه مواد خاصی نیاز دارد، با بودجه و جدول زمانی مورد نیاز برای به دست آوردن بهینه ترین مواد اقدام نمایید، اما همیشه به یاد داشته باشید که کیفیت همچنان در اولویت است.
  • سهولت تعمیر و نگهداری: شیوه های نگهداری برای اطمینان از ظاهر خوب ساختمان برای مدت طولانی ضروری است. بهترین مصالح ساختمانی آنهایی هستند که نیازی به نگهداری منظم ندارند. تعمیر و نگهداری مناسب به هر سازه ای کمک می کند تا پس از ساخته شدن، مانند سال های جدید به نظر برسد. مصالح ساختمانی با کیفیت مناسب معمولاً نسبت به مصالح غیر استاندارد و ارزان نیاز به حداقل تعمیر و نگهداری دارند. یک تیم ساخت و ساز باید کیفیت و عمر مواد گنجانده شده در ساختمان را مطالعه کند تا از ساخت و ساز طولانی مدت با نگهداری کمتر پس از بسته شدن اطمینان حاصل کند. تعمیر و نگهداری یک معیار حیاتی در مبنای انتخاب مواد ساختمانی است. شما نه تنها باید روی استفاده از مواد در مرحله ساخت و ساز تمرکز کنید، بلکه باید به نحوه حفظ آن پس از آن نیز توجه کنید. مرحله ساخت و ساز فقط ماه ها یا سال ها طول می کشد، اما پس از ساخت ده ها سال ادامه خواهد داشت.
  • ترجیحات شخصی: قبل از انتخاب مصالح ساختمانی، ممکن است ایده خوبی باشد که سلیقه، ترجیحات، مشخصات و نیازهای خود را در نظر بگیرید. از آنجایی که بیشتر وقت خود را در ساختمان زندگی می کنید، این شما هستید که تعیین می کنید کف، دیوارها و پنجره ها چگونه به نظر می رسند. علاوه بر این، شما باید بسته به نحوه استفاده از ساختمان، مصالح ساختمانی را انتخاب کنید.
  • دوام: برخی از مصالح ساختمانی عمر طولانی تری دارند و نسبت به رطوبت، خوردگی و سایر شرایط محیطی و خارجی حساس تر هستند. با تعیین مناسب ترین مواد بسته به آب و هوا، می توانید از ماندگاری آنها اطمینان حاصل کنید. همچنین هنگام انتخاب مواد ساختمانی که بهترین پاسخ را به شرایط آب و هوایی می دهند، مشورت با کارشناسان بسیار مهم است. برخی از مواد به‌ویژه در نواحی مرطوب به سرعت تخریب می‌شوند. مصالح ساختمانی انتخاب شده باید دارای استحکام و دوام مورد نیاز برای مکان و شرایط خاص مورد استفاده باشد. بنابراین، توصیه می شود موادی را تهیه کنید که نیاز به تعمیر و نگهداری کمی دارند و به ندرت جایگزین می شوند تا بتوانند در طول عمر ساختمان دوام بیاورند و در نتیجه حداکثر سود را به ساکنان ببرند.
  • خدمات پشتیبانی مشتری پس از فروش: هنگام خرید مصالح ساختمانی، اطمینان از ارائه پشتیبانی پس از فروش توسط فروشنده بسیار مهم است. پشتیبانی پس از فروش مزایای زیادی برای خریدار دارد. با این حال، قابل توجه ترین این است که تضمین می کند تا حد ممکن استفاده و ارزش بیشتری از محصول دریافت کنید.
  • سیاست بازگشت سرمایه: سیاست بازگشت یک عامل اساسی است که باید در هنگام خرید هر کالایی در نظر گرفته شود. این خط‌مشی دیکته می‌کند که چگونه یک مشتری اقلام مازاد یا ناخواسته‌ای را که خریداری کرده است بازگرداند. از آنجایی که محاسبات اشتباه در هر پروژه ساختمانی رایج است، ضروری است که قبل از پرداخت برای هر اقلام، سیاست بازگشت تامین کننده خود را بررسی کنید.
  • پایداری: با پیشرفت سریع صنعت ساخت و ساز، تقاضا برای مصالح ساختمانی نیز در حال رشد است و ما را مسئول افزایش ردپای کربنی است که تولید می کنیم. آن دسته از موادی که قابل استفاده مجدد هستند، محیط را سالم نگه می دارند زیرا نیاز به تولید مواد جدید در آینده را کاهش می دهند. بنابراین، استفاده از مصالح ساختمانی پایدار و سازگار با محیط زیست مانند بامبو، خاک، خاکستر بادی، دود سیلیس، متاکائولین، پوسته برنج و غیره به عنوان جایگزینی برای مصالح معمولی مورد استفاده که در واقع برای محیط زیست مضر هستند مفید است. ممکن است روش نصب این مواد را نیز در نظر بگیرید، زیرا آنها عاملی در قابلیت استفاده مجدد آن هستند. بهترین موادی که می توانید به دست آورید می توانند برای کاهش تقاضا برای تولید مواد جدید در آینده مورد استفاده مجدد قرار گیرند.
  • مکان: اغلب، هنگام انتخاب مواد ساختمانی مورد استفاده، مکان ملک نادیده گرفته می شود. با این حال، این باید اولین و مهمترین چیزی باشد که باید در نظر گرفته شود زیرا مکان به تنهایی می تواند طراحی سازه سازه را تعیین کند. علاوه بر این، می تواند بر استحکام و دوام مواد مورد استفاده تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، یک ملک پیشنهادی در یک منطقه چوبی یا کوهستانی واقع شده است – احتمالاً از استفاده از مواد چوبی مانند الوار برای فرار از آفات و آسیب پذیری کمتر سازه در برابر آسیب اجتناب خواهید کرد. مثال دیگر این است که اگر در کنار ساحل زندگی می کنید، احتمالاً از وسایلی که در معرض آب و نمک ضعیف می شوند اجتناب خواهید کرد. در کنار آب و هوا، مکان عواملی هستند که باید از مرحله برنامه ریزی در نظر گرفته شوند، زیرا «تنظیم» خط پایه ای است که پروژه می تواند برای ایجاد مراحل زیر در مرحله ساخت و ساز از آن استفاده کند.
  • آب و هوا: یکی دیگر از جنبه های اساسی انتخاب مواد ساختمانی، آب و هوا است. عوامل تعیین کننده مانند سطح متوسط گرما یا سرما در طول سال، میزان نور روز، بارندگی یا بارش برف و تهویه مورد نیاز در منطقه نکات مهمی هستند که باید در نظر گرفته شوند. هنگامی که آب و هوا در تصویر درج می شود، ویژگی مواد نیز باید تکامل یابد و به واکنش به آب و هوا در هر زمانی از سال کمک کند.
  • جذابیت زیبایی شناختی: هرکسی سلیقه ها، ترجیحات، مشخصات و خواسته های متفاوتی دارد. یک ماده جذاب برای یک نفر می تواند از نظر دیگران زشت باشد. هنگام انتخاب متریال برای گنجاندن در ساختار، باید روی عملکرد و جذابیت زیبایی شناختی آن تمرکز کنید. از این گذشته، هیچ کس نمی خواهد در ساختاری زندگی کند که فاقد کاریزما باشد، صرف نظر از کاربرد آن. یکی از وظایف مدیران پروژه، ساختن سازه ای به خاطر آن و اطمینان از برآورده کردن خواسته های صاحب پروژه و طراحان است.

انتخاب بین فولاد و بتن

بتن و فولاد دو مصالح ساختمانی پرکاربرد در سطح جهان هستند. لذا در ادامه به آنچه که باید در پروژه‌های ساختمانی در مورد استفاده از این دو مصالح ساختمانی در نظر گرفته شود، می‌پردازیم.

فولاد و بتن هر دو مصالح ساختمانی هستند که می توانند مزایای متعددی نسبت به یکدیگر داشته باشند. به همین ترتیب، هر دو ماده نقاط ضعف خود را دارند. بنابراین، انتخاب مواد ساختمانی و همچنین بهینه‌سازی طراحی ساختمان با استفاده از آموزش اتوکد و سیستم‌های حفاظتی قبل از هر گونه ساخت و ساز در دنیای واقعی برای پروژه زیرساختی مشتری در کل چرخه عمر عملیاتی آن حیاتی است.

برخلاف تصور عمومی، بتن همانطور که در طول تاریخ مورد استفاده قرار گرفته است، همچنان در پروژه‌های ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حالی که تصاویر آسمان‌خراش‌های فولادی و شیشه‌ای نوآورانه، زیباشناختی و فوق‌مدرن، گرایشی را به سمت سهم بیشتر فولاد در پروژه‌های ساختمانی مدرن در دو دهه گذشته نشان میدهد، اما در واقعیت برعکس است. به طور سنتی، پروژه‌های ساختمانی از بتن استفاده می‌کنند و ساختمان‌های مرتفع دارای لایه‌های پایین‌تری از بتن با فولاد مورد استفاده در لایه‌های بالاتر هستند. فولاد همچنان یک ماده سنگین است اما حدود 60 درصد سبکتر از بتن است.

در حالی که فولاد می تواند دارای مزیت وزنی باشد و یک ماده قوی، بادوام و انعطاف پذیر است، معایبی نیز دارد. وقتی خواص این دو ماده را با هم مقایسه می‌کنید، بتن در مقایسه با فولاد خواص تراکمی بهتری دارد. برای جلوگیری از پدیده کمانش هنگام ساخت ساختمان های بلند باید ابعاد سازه های فولادی را افزایش دهید. علاوه بر این، کف معمولاً با بتن ریخته‌گری می‌شود. به طور موثر، استفاده از فولاد به کاهش میزان بتن مورد استفاده کمک می کند.

بتن در درجه اول به دلیل خطر آتش سوزی و تغییرات دما که می تواند سازه های فولادی را تحت تاثیر قرار دهد، به عنوان یک ماده قابل اعتماد در نظر گرفته می شود. فولاد به راحتی توانایی خود را در هنگام آتش سوزی برای تحمل وزن بالای خود در سازه از دست می دهد. بنابراین فولاد باید به طور جداگانه محافظت شود و هزینه اضافی نیز به همراه دارد. بتن بسیار مقاوم در برابر آتش است و به راحتی توانایی خود را در تحمل وزن سازه بالای خود از دست نمی دهد.

منابع:

https://www.if-insurance.com/large-enterprises/insight/choosing-the-right-construction-materials

https://www.build-review.com/10-factors-to-consider-in-choosing-the-right-building/

https://proest.com/construction/tips/common-materials/

ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نمیشود