نکاتی درباره مهندسی پایپینگ (لوله کشی صنعتی)

پایپینگ (لوله کشی صنعتی)

نسبت لوله برنچ با برش سوراخ لوله هدر در انشعابات Pipe to pipe or Welding branch از نوع Stub on



در نوع انشعاب گیری Pipe to pipe – Stub on همانطور که در ASME31.1 فصل پنجم ،تصویر 328.4.4 نشان داده شده است ، قطر داخلی لوله برنچ ، باید به اندازه ای که در شکل نشان داده شده کمتر و یا بیشتر از سوراخ ایجاد شده در لوله هدر باشد.


در اكثر منابع زمين رو قطب منفي درنظر مي گيرند ، در اينصورت چرا بايد خط لوله هاي كه دفني هستند Wrapping يا روش هاي ديگر حفاظت كنيم تا دچار خوردگي كاتوديك نشود درحالي كه پرواضح است دراين خوردگي توسط مهاجرت يونهاي اند يعني منفي به كاتد صورت مي گيرد دراينصوت بايد زمين خورده شود نه لوله؟

خاك ، متشكل از عناصر طبيعي زيادي است و يك عنصر مثل قلع نيست كه به مانند ان مورد ارزيابي قرارگيرد ، لذا در خاك عناصري هست كه نقش كاتد رو براي خط لوله دارد و منحر تبديل اند لوله مي شود و اين يعني خوردگي كاتديك


شرايط گرفتن انشعاب ازنوع Pipe to pipe هم سايز در انشعاب گيري در صورتی که هنگامي كه برنچ هم سايز هدر باشد در لوله کشی صنعتی


زمانی که نسبت قطر لوله ی هدر به ضخامت آن، کمتر از 100 باشد؛ یعنی اینکه هدر ما استحکام مکانیکی لازم را دارد ، میتوان برابر قطر لوله هدر از آن انشعاب گرفت ، اما اگر نسبت قطر لوله ی هدربه ضخامت آن بیشتر از 100 باشد ، قطر انشعاب باید کمتر از نصف قطر لوله ی هدر باشد پاراگراف 304.3.1 کد ASME B31.3


دلیل قرار دادن Expander در خروجي شير اطمينان و علت برش فارسي بر (٤٥ درجه) دربالاي Stack تخليه به اتمسفر

البته در خطوط نظير HPS كه بخار سوپرهيت مي باشد. که با ماهيت سرعت بالا ، باعث رسيدن به ماخ نامبر مي شود. و صداي صوت شنيده خواهد شد. اكسپند كردن سايز لوله تخليه سرعت را كاهش و از ايجاد صوت جلو گيري مي شود. همچنین برش 45 در دودكش میگذارند تا سطح مقطع افزایش یابد. يعني مقطع بيضي را بجاي دايروي استفاده مي كنيم تا باز سريع تر تخلیه صورت گیرد.


دلایل استفاده Pipe bending بجای Elbow

در خط لوله ها به علت توپك راني نياز به bend مي باشد ، اگر البو استفاده شود توپك دران گير خواهد كرد دومين علت ، در خطوط high viscus , cryogenic, Slurry يعني لزج ، دوغ ابي ، امكان يخ زدگي يا تبريدي به جاي البو بايد از bend استفاده شود تا امكان ماسيدگي و گير كردن نباشد سومين علت : در حالتي كه درجه حرارت سرويس حدودا بالاي ٤٠٠ درجه باشد به علت انچه كه در كد Weld strength reduction factor مي گويد يعني كرنش حرارتي جنس پايه جوش با جنس پايه لوله در درجه حرارت بالا يكي نيست تا حدممكن از اتصالات جوشي اجتناب مي شود.

در اينحالت نيز با شكل دادن شاخه هاي لوله به شكل البو طبيعتا با. شعاع بيشتريعني همان bend علاوه بر كم كردن تمركز تنش از جوشكاري البوها به لوله هم جلوگيري مي شود. نمونه اي از اين bend ها رو در لوله كشي هاي خروجي بويلر مي توانيد مشاهده كنيد؛ اینکه در خط لوله براساس پستي بلندي هاي زمين لوله را خم مي دهند، صحيح است. واينكه شعاع انحنا bend در Piping از 3OD شروع ولي خط لوله از 18 OD تا 30 OD.


آیا برای ساختن يك بند در سايت براي يك سيستم لوله كشي موجود از هم ضخامت لوله كه درسيستم است استفاده مي كنيم يا بيشتر؟ و چقدر؟ و علت آن؟

با توجه به اینکه ، در هنگام ساخت Bend قسمت بیرونی تحت کشش و قسمت داخلی تحت فشار قرار می گیرد ؛لذا انحنای داخلی ضخامت بیشتر و خارجی نازکتر می شود.
قانون کلی در کد این است که ، هرگز نباید از ضخامت لوله که با مجاسبه پاراگراف 304 در B31.3 به آن رسیده ایم ، ضخامتمان کمتر شود. حال ما اگر از لوله ای موجود Bend تهیه کنیم ، قسمت انحنا بیرونی نازکتر از لوله اصلی خواهد شد و امکان حادثه است ، پس چه باید کرد؟

در ASME B31.3 مطابق با تصویر ذیل فرمولی را ارائه می دهد که ضخامت Bend مطابق آن مشخص می شود.(تصویر در آرشیو گروه)

در ASME B31.1 کار را راحت تر کرده و برای درست کردن Bend از لوله ای با ضریبی بیشتر از لوله اصلی استفاده کنیم تا بعد از خم شدن ، از لوله اصلی کمتر نشود.

حال اینکه ، مثلا در حالت 6OD از لوله ای به اندازه ای 1.06 بیشتر از لوله اصلی استفاده کنیم در حالتی امکان پذیر است که خارج از استاندارد لوله ها سفارش داده شده باشد و یعنی قاعده Schedule رعایت نشده باشد. ولی با توجه به اینکه بنده چک کرده ام اگر از لوله ای با یک  Scheduleبالا تر از لوله اصلی جهت ساخت  Bendاستفاده کنید جدول بالا را هم پوشش داده اید.


ايا در تست هيدرواستاتيك ( Leak testing) مجوز انجام اين تست درحالي كه متصل به Vessel هست راداريم ؟

برای vessel که فشار تستش بیشتر یا مساوی piping (لوله کشی صنعتی) هست میشود وقتی به هم متصل هستند تست انجام داد ، ولی برای حالتی که فشار تست پایپینگ بیشتر هست باید از هم جداشون کنیم و تستو انجام بدیم و اگه امکان جدا کردنشون نباشه اگه فشار تست vessel کمتر از 77% فشار تست piping نباشه و کارفرما هم اجازه بده امکان انجام تست با همدیگه با فشار vessel رو داریم.

B31.3 345.4.3


كدام يك از اقلام لوله کشی (Piping component) را مجاز به ساخت باورق (Plate) در اجرا هستيم ؟

كليه مسدودكان دائمي يا موقت ( Closures) ، مطابق ASME B31.3 paragraph 304.5.2 كه نحوه محاسبه ضخامت اين ورقه ها رو عنوان مي كند و همچنين Blind flange در B16.5 &B16.47.


به نظر شما موارد تاثیرگذار درمکان یابی  و جانمائی ابتدایی یا ناحیه بندی که در گام های اولیه  طراحی Plot plan است و همان تعیین مکان ناحیه های  غیر صنعتی نظیر ساختمان های اداری و… و ناحیه های صنعتی نظیر واحدهای تولیدی است كدام ها  است؟

در طراحی مهندسی چندین  مورد باید رعایت شود اولین گام در طراحی همیشه ماکزیمم ایمنی است. لذادرمقایسه بین  ناحیه غیر صنعتی و صنعتی  ، قاعدتا با توجه به تمراکم زیاد پرسنل در ناحیه غیر صنعتی باید ایمن تر باشد. حال یکی از عوامل موثر در بالابردن ایمنی ، جهت باد غالب است. چراکه اگر آتش سوزی صورت گیرد آتش درجهت باد گسترش خواهد یافت. لذا با توجه به جهت باد غالب اول نواحی غیر صنعتی و بعد صنعتی قرار می گیرد.


در يك طراحي؛ مثلا يك نمونه Piping design around Storage tank , علاوه برموارد در برداشتن قواعد پايه طراحي چه موارد ديگري را نيز بايد داشته باشد؟



طراح باید به موارد ذیل به ترتیب الویت دقت و در طرح خود Check box کند:

-Maximum Safety

-Cost optimization

-Contract conditions review

-Process requirement

-Enough space for Operation and maintenance

-Construction ability

-Ergonomic design

-Future Expand condition


مجتمع فنی نوین پارسیان

مجتمع فنی عالی نوین پارسیان در سال 1379 با هدف برگزاری دوره های آموزشی تخصصی فنی و مهندسی تاسیس شد. در ابتدا راه ، بیشترین فعالیتهای نوین پارسیان معطوف صنایع نفت، گاز و پتروشیمی بود. اما با گذشت زمان و شناسایی نیازهای موجود در سایر رشته های مهندسی نظیر مکانیک، صنایع، تاسیسات، عمران و… دامنه فعالیتهای حرفه ای خود را گسترش داد.

نکاتی در مورد مهندسی پایپینگ (لوله کشی صنعتی)

نظرات بسته شده اند.