آشنایی با گسکت ها

گسکت در لغت نامه فارسی به معنای درز بند و لایی می باشد.در فرهنگ اصطلاحات فنی ؛گسکتها بدین گونه تعریف شده است:



A gasket is a mechanical seal that serves to fill the space between two objects. Generally to parent leakage between the two objects while under compression. Gaskets are commonly produced by cutting from sheet materials. such as gasket paper, rubber, silicone, metal, felt, fiberglass, or plastic polymer. Gaskets for a specific application may contain asbestos.



گسکت یک درز گیر(درزبند) مکانیکی می باشد که به گونه ای طراحی شده تا در فضای خالی بین دو شئ (اتصالات فلنجی) که تحت فشار هوا یا آب هستند قرار گرفته تا از نشتی جلوگیری به عمل آید و به اصطلاح آب بندی گردد.
گسکت ها به طور معمول از برش موادی که به صورت ورق ها می باشند؛تولید می شوند همچون گسکت های مقوایی؛لاستیکی؛سیلکونی؛فلزی؛نمدی؛فایبر و یا پلیمر های پلاستکی؛گسکت ها در موارد خاص شامل مواد آزبستی نیز می باشد.

ارائه از دکتر علیرضا قندچی

گسکت بر اساس فلزی یا غیر فلزی بودن به ترتیب زیر تقسیم بندی می گردد:

Metallic (فلزی)
Semi Metallic (نیمه فلزی)
Non Metallic (غیر فلزی)
Metallic & semi metallic gasket

گسکت با ساختار فلزی و نیمه فلزی دارای انوااع مختلفی به شرح ذیل می باشد:


1-گسکت مارپیچی یا اسپیرال وند spiral wound gasket :

2-گسکت رینگی Ring joint gasket :


3- گسکت با پوشش فلزی Metal jacketed gasket :


Non metallic


لاستیکی Rubber
گرافیت graphite
تفلون PTFE
ترکیبی synthetic


1-گسکت مارپیچی (spiral wound gasket) :


این نوع گسکت دارای یک لایه از جنس فولاد ضد زنگ و یک لایه پر کننده از جنس آزبست یا تفلون و یا گرافیت می باشد که با مقطع v شکل و به صورت فشرده دور هم پیچیده شده است (مقطع ٰv شکل باعث می شود این گسکت ها فشار بیشتری تحمل کنند).
ضخامت این نوع گسکت برای تمام اندازه ها و کلاس ها یکسان می باشد. این گسکت ها از ترکیب یک فلز شکل داده شده سیمی و مواد نرم پر کننده تشکیل گردیده اند.
شکل این گسکت هنگامی که در بین دو فلنج فشرده می گردند تاثیر زیادی در آب بندی دارد.
این نوع لایی ها ممکن است دارای رینگ داخلی و یا رینگ خارجی باشند که رینگ خارجی برای صحیح نصب کردن لایی کاربرد دارد.معمولا جنس این رینگ ها فولادی و ضخامت آنها حداکثر 3.5 mm می باشد.

ارتجاعی بودن و مقاومت گسکت های مارپیچی عواملی هستند؛ که این گسکت را به عنوان یک گزینه مناسب برای استفاده در کاربرد های متنوع متمایز ساخته است.
این نوع لایی در فلنج های ساده و فلنج ها با سطح برجسته و فلنج های زبانه و شیار دار استفاده می شود.
در بسیاری از مکان های صنعتی همانند پالایشگاه ها؛انواع سایت های فرآیند های شیمیایی؛نیروگاه ها و همچنین صنایع هوایی استفاده از این نوع گسکت ها فراوان می باشد.
گسکت های مارپیچی از سیاز 1.2 اینچ تا 160 اینچ در درسترس می باشد.

نظرات بسته شده اند.