متن سمینار “دلایل وقوع پدیده Odor Fading در شبکه توزیع گاز”

با سلام خدمت دوستان عزیز، مرتضی ابوطالبی هستم. کارشناس ارشد مکانیک مسئول نگهداری و تعمیرات ایستگاههای تقلیل فشار گاز در شرکت گاز استان اصفهان. در این سمینار با موضوع اهمیت بودار کردن گاز طبیعی و دلایل وقوع پدیده محو شدن بو یا همان Odor Fading در شبکه توزیع گاز، در خدمت شما هستم.

محو شدن بو (Odor Fading)

جهت اطلاع دوستان عزیز، گاز طبیعی یا همان گاز متان خروجی از پالایشگاه‌های گاز فاقد بو می باشد. در طول انتقال در خطوط اصلی فشار قوی همچنان بدون بو می باشد. پس از ورود به ایستگاههای دروازه شهری (CGS) ، فشار گاز به 250psi کاهش یافته و گاز بودار  می شود.

در واقع گاز خروجی از ایستگاههای تقلیل فشار دروازه شهری (CGSها) باید تا میزان مشخص بودار شوند. به این فرآیند “Odorization” می گویند.

ماده ایی که برای بودار کردن گاز استفاده میشه در واقع ترکیبات گوگردی هستند که ما اونها را با عنوان مرکاپتان می شناسیم. از جمله معروفترین مرکاپتان هایی که در شرکت ملی گاز ایران هم استفاده میشه TBM هست منظور از TBM همون Tertiary Butyl Mercaptan هست

لازم به ذکراست که TBM به صورت مایع هست که در بشکه های 160 لیتری ارائه میشود.

روشهای متفاوتی برای تزریق TBM به گاز طبیعی وجود دارد. 2 روش مرسوم برای تزریق که در حال حاضر در شبکه توزیع گاز شرکت ملی گاز ایران هم استفاده می شود  به قرار زیر است. در واقع این 2 روش بودار کردن گاز معرف 2 دستگاه بودار کننده متفاوت می باشند.

1. دستگاه بودار کننده کنار گذر (By Pass Odorizer)

بودار کردن گاز
By Pass Odorizer

2.  دستگاه بودار کننده تزریقی (پمپی) (Injection Odorizer)

پدیده odor fading
Injection Odorizer

میزان مجاز تزریق ماده بودار کننده به گاز طبیعی 10 تا 25 میلی گرم بر متر مکعب می باشد. این میزان در کلیه نقاط یک شبکه گاز رسانی می بایست موجود باشد. که ماهانه توسط دستگاههای مخصوصی اندازه گیری و نتایج آن پایش می شود. درصورت که میزان آن در شبکه کمتر از این میزان باشد می بایست میزان تزریق در ایستگاه بررسی گردد و در صورت لزوم افزایش یابد. نتیجه پایش نتایج ناشی از اندازه گیری میتواند ما را به پدیده محو شدن بو یا همان Odor Fading رهنمون نماید. انشاالله در سمینار آینده در این خصوص بحث خواهد شد.

با تشکر از حسن توجه دوستان عزیز

نظرات بسته شده اند.