نرم افزار e3d و کاربرد آن در صنعت

0

E3D نرم افزاری قدرتمند و جدید در حوزه مهندسی است که برای تولید و طراحی plant  پلنت ها در صنایع مختلف و طراحی تاسیسات صنعتی درصنایعی نظیر نفت و گاز و پتروشیمی مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از این برنامه بسیار ساده است و در مقیاس های کوچک و بزرگ باعث صرفه جویی در هزینه های نهایی و زمانی می شود و ریسک های تولید را به حداقل ترین میزان خود می‌رساند

در این مطلب قصد داریم به معرفی این نرم افزار و انواع کاربردها و قابلیت های آن علی الخصوص در صنعت بپردازیم.

فهرست عناوین

  • معرفی نرم افزار E3D
  • قابلیت های نرم افزار E3D
  • کاربردهای صنعتی نرم افزار E3D

معرفی نرم افزار E3D

AVEVA Everything3D  یا به اختصار E3D  یکی از محصولات مهم و کلیدی شرکت انگلیسی AVEVA است و به همین دلیل سازگاری و قابلیت همگام سازی بسیاری خوب و مناسبی بین این نرم افزار و سایر نرم افزارهای مهندسی، طراحی و مدیریتی این شرکت که مهم ترین آن PDMS است وجود دارد.

این نرم افزار درمقایسه با نرم افزارهای مطرح رقیب در حوزه طراحی تاسیسات صنعتی، بسیار توانمندتر، ساده تر و کاراتر می باشد. کافی است تنها یکبار از این محصول استفاده کنید تا کاملا منظور از سطح جدیدی از طراحی پلنت را درک نمایید

با وجود اینکه  مدت زمان زیادی از معرفی این نرم افزار AVEVA E3D نمی گذرد، اما در بسیاری از شرکت های بزرگ و مطرح آمریکایی و اروپایی جایگاه ویژه ای برای خود پیدا کرده است به طوری که از سال ۲۰۱۲ تا کنون که این نرم افزار وارد بازار جهانی شده است می توان به این تفاوت پی برد که کیفیت بالای آن باعث شده است که در شرکت های مطرح جهان از ان استفاده شود.

در ایران اکثر شرکت های بزرگ طراحی PDMS را به عنوان نرم افزار اصلی و جامع طراحی خود برای طراحی تاسیسات صنعتی و کارخانه جات در نظر گرفته اند و  طراحان و مهندسینی که به تازگی وارد حوزه ی کاری طراحی پلنت یا تاسیسات صنعتی شده اند بر اساس  همین سنت دیرینه بیشتر از نرم افزارPDMS   استفاده میکنند و اقدام به آموزش PDMS میکنند . اما با توجه به مطالب گفته شده میتوان پیشبینی کرد که در آینده ی نزدیک نرم افزار قدرتنمد E3D جایگزین نرم افزار قدیمی PDMS   شود لذا یادگیری این نرم افزار میتواند آینده ی بسیار بهتری داشته باشد.

این نرم افزار در واقع نسخه پیشرفته نرم افزارهای قدیمی شرکت AVEVA است و نکته جالب آن این است که بسیاری از قابلیتهای نرم افزار دیگر این شرکت یعنی PDMS را به صورت خودکار داراست AVEVA Everything3D با کوتاه کردن بخش های پروژه، حذف خطاها و دوباره کاری ها باعث تحویل به موقع و سریعتر پروژه ها میشود. این نرم افزار در حوزه طراحی تاسیسات صنعتی از جمله نفت و گاز کاربرد و سازگاری بسیار خوبی دارد و با کمترین کم و کاستی  تمامی نیازهای مهندسین و طراحان این حوزه ه را برآورده می کند.

نرم افزار E3D به دلیل دقت بسیار بالایی از نظر طراحی ، ریسک ها و خطا ها را در بخش تولید کاهش می دهد و در بسیاری از صنایع، شرکت های طراحی پروژه های خود را بر روی AVEVA E3D اجرا میکنند زیرا هزینه را کاهش و دقت را افزایش میدهد ..

تیم های شرکت های طراحی با استفاده از نرم افزار AVEVA E3D میتوانند بدون هیچ گونه بک گراند قبلی  هر کارخانه را در مدت چندین روز با تمام جزییات مدل کنند اما در صورت استفاده  از نرم افزارAVEVA PDMS  برای کار طراحی و مدل به مراتب به مدت زمان بیشتری احتیاج خواهد بود تا بتوان ان جزییات را مدل کرد. .

قابلیت های نرم افزار E3D

نرم افزار AVEVA E3D به صورت کامل از دکمه های گرافیکی استفاده میکند و  از نظر ظاهری بسیار متفاوت و بهتر از نرم افزارPDMS است زیرا در طراحی پایه ی نرم افزار PDMS از دکمه های گرافیکی استفاده نشده است ولی در این نرم افزار از رابط کاربری  MICROSOFT استفاده شده است.

جدا از این که نرم افزارAVEVA E3D از نظر رابط کاربری قابل مقایسه با هیچ  نرم افزار طراحی پلنت نیست حتی اگر بخواهید این نرم افزار را از نظر رابط کاربری با نرم افزار های شرکت های دیگر مثل INTERGRAPH هم مقایسه کنید بازهم خواهید دید که نرم افزارهای SMART PLANT 3D نیز به هیچ عنوان نمی توانند جایگاهی مانندAVEVA E3D  از نظر زیبایی و کارایی رابط کاربری بدست بیاورند.

در بخش کاتالوگ نویسی می توان انواع اقلام مورد نیاز و مصرفی درون پروژه را را در پایگاه داده ی نرم افزار قرار داد و از قابلت مهم دیگر این نرم افزار هم می توان به قابلیت بسیار قوی لینک شدن این نرم با نرم افزار های دیگر مانند اسکن لیزری که امروزه بسیار پرکاربرد است و اهمیت بسیار زیادی در دنیای طراحی سه بعدی دارد اشاره کرد چرا که نرم افزار اسکنر لیزری AVEVA LFM نیز یکی دیگر از محصولات کاربردی شرکت AVEVA  است.

این نرم افزار با استفاده از آخرین نوآوری های روز در حوزه محاسبات ابری، محاسبات موبایلی، اسکن لیزری سطح جدیدی از توانایی ها را در طراحی پلنت معرفی کرده است

قابلیت دیگر این نرم افزار ساختار بسیار کاربر پسند  user friendly آن است و به گونه ای طراحی شده است که کاربر ساعات متمادی میتواند مشغول طراحی باشد و  از کار کردن زیاد با این برنامه  احساس خستگی نمی کند.

از دیگر قابلیت ها و مزایای  نرم افزار AVEVA E3D  میتوان به قدرت و سرعت بالای کارکرد نتورک آن اشاره کرد به گونه ای که اگر اقدام به کار به صورت شبکه ای با این نرم افزار کنید خواهید دید که از نظر شبکه و جا به جایی اطلاعات تنها با زدن یک دکمه  GET WORK تمامی دیتا بیس های شما آپ دیت می شود و این به روز رسانی در نرم افزار  AVEVA E3Dبسیار سریع تر است تا نرم افزار AVEVA PDMS. اتفاق می افتد.

AVEVA E3D Design جدیدترین گرافیک های سه بعدی و فناوری های رابط کاربری را با مدیریت داده های پیشرفته ترکیب می کند در نتیجه میتوان با استفاده از این نرم افزار پروژه های خود را با حذف خطاها و دوباره کاری سریعتر آماده کرد ئو تحویل کارفرما داد و به موجب آن  با تیم های موجود در کسب و کار و شرکای پروژه به طور مؤثرتری همکاری کرد.

AVEVA E3D Design با استفاده از از قدرت نوآوری دیجیتال در دنیای واقعی این امکان را فراهم می آورد تا طرح های متناسب با پلنت را به سرعت و به راحتی ایجاد کرد. بهره وری پروژه و پلنت را افزایش میدهد و اعضای تیم و نیروی کار پروژه را قادر به ارائه طرح های بهتر می کند.

توانایی بالایی در کارهای روزمره با  اتکا به کاوشگرها و خط فرمان و با استفاده از ابزارهای گرافیکی مدرن دارد. هم چنین رابط کاربری بصری بسیار کارآمد آن باعث میشود تا ابزار ها به راحتی و سهولت قابل دسترسی و کارکرد باشند. به علاوه Powerwheel کار با تغییرات را آسان و سریع می کند.

کاربردهای صنعتی نرم افزار E3D

همانطور که گفته شد نرم افزار AVEVA E3D  یکی از مهمترین و پرکاربرد نرم افزار های مهم در زمینه ی طراحی انواع پلنت ها در صنایع نیروگاهی و نفت و گاز و پتروشیمی و صنایع دیگر می باشد. این نرم افزار بسیار کاربر پسند است و تمام امکانات نرم افزار AVEVA PDMS از جمله کاتالوگ نویسی و مدیریت پروژه را درکنار آموزش PMS دارد و قادر به تهیه ی نقشه های دو بعدی از مدل سه بعدی میباشد.

بنابر این توضیحات، E3D  یکی از مهمترین نرم افزار های طراحی صنایع دنیا در مقیاس های بزرگ یا در مقیاس های کوچک نرم می باشد که یادگیری آن برای مهندسینی که قصد ورود به زمینه ی طراحی سه بعدی را دارند بسیار ضروری است.

مهندسین، کاربران، طراحان و به خصوص افرادی که به تازگی وارد صنعت و بخصوص صنایع حوزه ی  نفت و گاز می شوند باید با مدارک و نقشه های مرتبط با پروژه آشنا گردند چیزی که نرم افزار E3D به خوبی میتواند این امکان را فراهم آورد و در کوتاه ترین زمان ممکن هر آنچه که یک طراح برای طراحی مجموعه نیروگاهی یا پلنت یک صنعت باید نیاز داشته باشد را فراهم می آورد

کاربردهایی که این نرم افزار در طراحی صنایع مختلف دارد مشتمل موارد زیادی میشود که ما در ادامه به چند مورد اجمالی آن اشاره میکنیم:

بررسی نقشه های فونداسیون پروژه و تفسیر نقشه ها

در هر فرآیند طراحی مهم ترین و ابتدایی ترین بخش در شروع کار این است که شما بتوانید به درستی نقشه ها را درک و بررسی کنید و اطلاعات لازمه را از آنها استخراج نمایید. با آموزش E3D شما قادر خواهید بود نقشه ها را آنالیز کنید و با دیدن نقشه های مشابه دچار مشکل نشوید و بتوانید در هر پروژه ی دیگر نقشه ها را به خوبی بخوانید و وارد فازهای  طراحی شوید.

بررسی نقشه های سازه های فلزی

قسمت سازه های فلزی مهم ترین بخش آشنایی با مقاطع تیر و ستون ها است اما به دلیل اینکه تنوع بسیاری در بخش تیر ها و ستون ها وجود دارد این موضوع به صورت کامل در نرم افزار AVEVA E3D مدل شده است.  این نقشه ها شامل مواردی همچون کادر اطلاعاتی که شامل مواردی مثل نام پروژه، شماره پرونده، پلاک ثبتی، مساحت پلنت نام مهندس طراح میشود همچنین  یک سری توضیحات فنی و عمومی مربوط به بخش های مختلف سازه، سازه نگهبان که توضیحاتی در مورد روش پایدار سازی و نگهداری میدهد ، پلان فونداسیون، آکس بندی و  صفحه ستون و مواردی همچون برش ستون ها در آن قید میشود که بررسی هر یک از این کادر ها و اطلاعات مربوطه به آنها نیاز به دانش فنی و مهارت استفاده از کد ها استانداردهای لازمه را دارد

طراحی اتصالات

اتصالات پایپینگی که با استفاده از پیچ و مهره یا جوش یا هر المان دیگری در دو تیر یا ستون و یا لوله ها را به یک دیگر متصل می کند قابل طراحی با این نرم افزار است. طراحی اتصالات متنوع کاملا مرتبط با نوع کاتالوگ موجود در نرم افزار است و  باید کاتالوگ ها را به پروژه اضافه کرد تا بتوان اتصالات را نیز مدل کرد.

طراحی تجهیزات ثابت همانند مخزن، تاور و

طراحی تجهیزات ثابت به سراغ طراحی تجهیزات دوار مانند پمپ ها می رویم. نکته ای که این جا وجود دارد این است که نرم افزار AVEVA E3D بسیار هوشمندانه عمل می کند و تجهیزات و المان هایی که زیاد مورد استفاده قرار می گیرند را در حافظه ی خود ذخیره دارد. به عنوان مثال انواع انواع مخازن،  پمپ ها، انواع تاور ها، انواع کمپرسور ها و … را در حافظه ی خود دارد که به انها تمپلیت نرم افزار اطلاق می شود اما این موضوع به این مفهوم  نیست که تمام تجهیزات نام برده وجود داشته باشند و صرفا تجهیزات عمومی تر در این لیست وجود دارند . با استفاده از این تمپلیت ها تجهیزات مورد نیاز بسیار سریع تر مدل می شوند اما روش های دیگری نیز وجود دارد که با استفاده از آن ها تجهیزات به بخش های کوچکی تبدیل می شوند

خواندن و تهیه نقشه PID

PID یکی از مهمترین دیاگرام های  نقشه های فرایندی است که براساس آن  تهیه می شود و شامل نقشه جانمایی اقلام و تجهیزات پایپینگ و مشخصه های فنی آن ، ابزار دقیق وکنترل و همچنین جزئیات ایمنی می شود. طراحی و تحلیل نقشه های PID یکی از سخت ترین بخش هایی است که طراحان و مهندسین تازه وارد به طراحی پایپینگ و فرآیند های صنعتی با ان روبرو می شوند. اما لازم به ذکر است که یادگیری و تسلط به این نوع مدرک با وجود ظاهری پیچیده، بسیار آسان است که با یادگیری E3D مهندسین قادر به تحلیل و تهیه آن خواند بود

طراحی پایپنگ

با استفاده از اطلاعات  P&ID بدست آورده ایم شروع به طراحی پایپنگ خواهیم نمود. این بخش یکی از رواج ترین کاربردهای نرم افزار E3D است و با ابزار و امکاناتی که نرم افزار AVEVA E3D در اختیار ما قرار می دهد به سرعت می توان طراحی مورد نظر را انجام داد و در انتها نیز می توان از هر آنچه که طراحی شده خروجی های درفت و ایزومتریک و… تهیه کرد.

از دیگر سر فصل مباحثی که در آموزش E3D مورد بررسی قرار میگیرد میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نقشه خوانی و مدل سازی فونداسیون ها
  • بررسی نقشه و وچیدمان المانهای Layout
  • طراحی و جانمایی پمپ ها و تجهیزات با استفاده از Layoutو دیتا شیت
  • طراحی تکیه گاه های مخازن
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نمیشود