نرم‌افزارھای طراحی پایپینگ و سیستم لوله کشی

در این پست قصد داریم تا با نرم‌افزارھای طراحی پایپینگ و چندین نرم‌افزار بسیار کاربردی و معروف مهندسی و طراحی پایپینگ و لوله‌کشی آشنا شویم و همچنین به مزیت‌ها و معایب آن‌ها بپردازیم.

برای انتقال سیال مایعات و نفت و گاز و…  از یک نقطه به یک نقطه دیگر از لوله‌کشی صنعتی استفاده می کنیم.

سیستم‌های لوله کشی در سراسر دنیا شامل تجهیزات بسیار زیادی هستند که با توجه به الزامات و استاندارد‌های مخصوص به خود ایجاد می شوند.

طراحی سیستم لوله‌کشی در اکثر موارد مهندسی و صنعتی کاربرد دارد که توسط طراحان و مهندسین پایپینگ، با رسم نقشه و  شبیه‌سازی توسط نرم‌افزار‌ها و همچنین محاسبات مهندسی و تخصصی فراوان ایجاد می‌شود.

قدم به قدم این طراحی‌ها، موانع به خصوص خود را دارد که کوچکترین اشتباه افراد و مهندسین در این محاسبات می‌تواند برای صاحبان صنایع زیان‌بار و جبران ناپذیر باشد. به همین علت چندین نرم‌افزار طراحی پایپینگ تولید شده و در اختیار طراحان و متخصصین حوزه piping design قرار گرفته است.

در طی عملیات لوله کشی صنعتی اجزای واحد‌های تجاری و صنعتی مختلف به یکدیگر متصل می شوند که انواع مختلفی دارند، انواع لوله‌کشی شامل لوله‌کشی صنعتی یا پایپینگ یا پایپلاین دیزاین؛ لوله‌کشی بین پالایشگاهی یا خط انتقال یا پایپ‌لاین و لوله‌کشی تاسیساتی (Plumbing) می باشد.

به طور اصلی لوله‌کشی صنعتی به منظور انتقال سیالات در حجم زیاد در میان کارخانه‌ها و نیروگاه‌ها استفاده می‌شود. پس با توجه به اهمیت آن به محاسبات پیچیده‌ای نیاز دارد.
اجزای تشکیل دهنده یک سیستم پایپینگ این صورت زیر می باشد:

۱- لوله‌ها که دارای 7 فاکتور اصلی بدین صورت می‌باشد:

  • نوع لوله، سایز لوله، جنس لوله، استاندارهای ابعادی، ضخامت آن‌ها، آرایش انتهای لوله، طول لوله

۲-اتصالات (Fitting) که دارای 4 فاکتور بدین صورت است:

  • تغییر جهت، تغییر قطر، اتصال بین دو لوله، انشعاب ساز

۳- فلنج (Flange)‌ها که به سه دسته تقسیم می شود:

  • لبه دار، تخت، رینگی
    این فلنج‌ها هم دارای دو پیچ دو سر مهره و یک سر مهره هستند.

نرم افزار طراحی لوله

نرم‌افزار آباکوس

یکی از نرم‌افزارھای طراحی پایپینگ و سیستم لوله کشی و اولین نرم‌افزار مربوط به محاسبات  طراحی سیستم لوله‌کشی و مهندسی پایپینگ و طراحی تخصصی PIPING ، نرم‌افزار آباکوس می‌باشد که به صورت کلی مربوط به حوزه شبیه‌سازی مهندسی است. این نرم‌افزار مهندسی تخصصی در زمینه‌های دیگری در مهن سی و طراحی نظیر تحلیل و مدل‌سازی نیز کاربرد دارد. نرم‌افزار آباکوس در تحلیل تخصصی موادی که در ساخت تجهیزات مهندسی به کار می روند، بسیار حائز اهمیت است.

با پیشرفت روزافزون دنیای مدرن سالانه ده‌ها محصول مهندسی وارد عرصه تولید و استفاده در صنایع و مسائل مهندسی می‌شوند که خطا در ساخت آن‌ها می تواند اثرات جبران ناپذیری از خود به جا بگذارد. به همین دلیل استفاده از نرم‌افزار‌های شبیه ساز که مراحل تولید و عملکرد و نقص‌ها و مشکلات احتمالی این فرایند‌ها و سازوکار‌ ان‌ها را نمایان کند، بسیار حیاتی و ضروری هست.

این نرم‌افزار علاوه بر اینکه در طراحی پایپینگ کاربرد دارد در حل مسائل و معادلات استاتیک،  داینامیک،  انتقال حرارت،  ضربه، بررسی میزان گسترش ترک، تحلیل و بررسی تست‌های مخرب،  گرما و  تحلیل تخصصی تجهیزات الکتریکی نیز کاربرد فراوانی دارد.

نرم‌افزار Water Valve Sizing 1. 00

یکی دیگر از نرم افزارهای نقشه کشی خطوط لوله، نرم‌افزار واتر والو سایزینگ مهندسی پیشرفته و به طور اصلی در طراحی سیستم لوله‌کشی کاربرد دارد به طوری که به وسیله آن می‌توان والو‌ها و شیر‌های صنعتی مخصوص مناسب با خطوط آبرسانی مورد نظر و تحت بررسی را مشاهده و انتخاب کرد.

این نرم‌افزار با شبیه‌سازی مسیر‌های پیچیده‌ی ورود و خروج سیال از شیر‌های صنعتی موجود در خطوط انتقال آب را آنالیز می کند و با سایر اطلاعات تکمیلی شیر صنعتی متناسب را همراه با کنترل کننده مورد نیاز به مهندس متخصص طراح پایپینگ پیشنهاد می دهد.

نرم‌افزار Caepipe 5. 4

این نرم‌افزار تخصصی مهندسی پایپینگ و طراحی لوله با هدف اصلی و در جهت ترسیم سه‌بعدی سیستم لوله‌کشی صنعتی و یاری مهندسین طراحی پایپینگ “piping” در تصویرسازی نزدیک به واقعیت و شبیه‌سازی سازوکار و فرایند‌های مربوطه ساخته شده است.

این نرم‌افزار تخصصی مهندسی قابلیت ترسیم تمامی اتصالات و فیتینگ‌ها را به صورت کاملا سه‌بعدی در اختیار مهندسین متخصص قرار می دهد.

این نرم‌افزار علاوه بر امکان ترسیم سه‌بعدی سیستم لوله کشی و اتصالات، قابلیت زوم و بزرگنمایی، چرخاندن و حرکت در فضای سه‌بعدی برای استفادنه حداکثری از تصویرسازی‌های مورد‌نظر را نیز داراست که یکی از بهترین مزایا در نرم‌افزار‌های مهندسی می‌باشد.

همچنین امکان تغییر رنگ لوله‌ها و دادن متریال مشخص به هر قسمت لوله‌کشی و اتصالات پایپ‌لاین نیز در این نرم‌افزار مهندسی وجود دارد. این نرم‌افزار محصول کمپانی مهندسی Caepipe بوده و از نرم‌افزار‌های بسیار کاربردی و موفق در زمینه تاسیسات پایپینگ و طراحی صنعتی و مهندسی تخصصی به شمار می رود.

نرم افزار طراحی لوله کشی

 نرم‌افزار تخصصی Edraw P&ID Designer

با نرم‌افزار مهندسی صنعتی طراحی Edraw می توانید نمودارها و نقشه‌های لوله کشی و ابزار دقیق را به نحو احسن و بدون کمترین نقص طراحی کنید و همچنین می توان نقشه پی‌اند آی‌دی “P&ID” مورد استفاده در مسائل پیشرفته مهندسی را نیز طراحی کرد.

با اینکه این نرم‌افزار برای طراحی سیستم لوله کشی است اما به علت وجود اشکالاتی در این نرم‌افزار برای استفاده جامع مبتدیان مناسب تر است.  وجود قابلیت Auto Connection در این نرم‌افزار مهندسی تخصصی باعث شده است که سرعت اتصال لوله‌ها به یکدیگر تا حد چشمگیری افزایش یابد که در نتیجه از نظر زمانی نیز برای مهندسینی که از این نرم‌افزار تخصصی یاری می‌گیرند، مفید باشد.

نرم‌افزار Cadmatic Plant Design

این نرم‌افزار صنعتی قابلیت طراحی سه‌بعدی و همچنین طراحی سیستم لوله‎کشی تخصصی و با‌دقت بالا  و …  را در اختیار شما قرار می‌دهد. همچنین این نرم‌افزار مهندسی پیشرفته اطلاعات و دسترسی‌های خوبی برای نصب و سفارش مواد به بهترین شکل به شما می دهد.

با این نرم‌افزار می‌توان طرح‌های پیچیده و تخصصی لوله کشی را با دقت بالا و بی‌نظیر انجام داد. یکی از قابلیت‌های مهم و کاربردی این نرم‌افزار مهندسی استفاده از استانداردهای مهندسی بین المللی معتبر همچون ASME,DIN,ANSI,EN می‌باشد که با هر آپدیت دوره‌ای نرم‌افزار Cadmatic Plant Design، اطلاعات استانداردهای مذکور نیز بر طبق آخرین نسخه‌های منتشر شده‌ی این استاندارد‌های مهندسی تخصصی به‌روزرسانی می شود.

نرم‌افزار طراحی مهندسی PDMS

این نرم‌افزار طراحی تخصصی از قدرتمند ترین نرم‌افزارهای طراحی در حوزه نفت و گاز و پتروشیمی،  آب و فاضلاب می باشد که می‌توان به وسیله آن لوله‌های صنعتی و شیر‌آلات و…  را با آخرین متدهای تخصصی و پیشرفته علمی روز دنیا طراحی نمود.

نرم‌افزار طراحی مهندسی PDMS

PDMS مخفف Plant Design Management System می باشد که محصول شرکت معتبر AVEVA است.  وجود فضای طراحی سه‌بعدی در این نرم‌افزار مهندسی این امکان را به شما می دهد که در تمام مراحل پروژه به دسترسی کامل سه‌بعدی روی پروژه داشته باشید.

نرم‌افزار PDMS قابليت تعريف يک پروژه در بالاترين سطح ممكن مديريت پروژه, مدلسازي كامل واحد فرايندي در تمامي بخشهاوخروجي فايل بصورت انواع گزارش گيري‌ها, نقشه‌ها و مدل‌هاي سه بعدي مجهز است. به صورت کلی این نرم‌افزار معروف ترین و بهترین نرم‌افزار طراحی پایپینگ در جهان است.

نرم‌افزار  Cad works

از دیگر نرم‌افزارھای طراحی پایپینگ، نرم‌افزاری است که زمینه طراحی سیستم لوله کشی در این مقاله در وبلاگ موسسه آموزش عالی نوین پارسیان می‌خواهیم به معرفی آن بپردازیم نرم‌افزار نقشه کشی صنعتی و مهندسی تخصصی Cad works می‌باشد. این نرم‌افزار مجهز به طراحی هوشمند، قابلیت ویژه اتصال به بانک اطلاعاتی قوی و ابزارهای پیش نویس می باشد.

که میتوان به یکی از مزیت‌های آن در طراحی دقیق سیستم‌های تخصصی و پلنت‌های صنعتی اشاره کرد. از طریق این برنامه خروجی‌های نرم‌افزار  مورد تجزیه و تحلیل آماری مهندسی پیشرفته نیز قرار می گیرند. این نرم‌افزار مهندسی پیشرفته به تبع قابلیت حیاتی و مورد نیاز طراحی در فضای 3D سه‌بعدی را نیز دارا است که می شود به واسطه آن نقشه و عیوب و نقوص احتمالی آن را اصلاح کرد.
جهت آموزش تخصصی در این حوزه می‌توانید در آموزشگاه فنی نوین پارسیان ثبت نام نمایید.

نظرات بسته شده اند.