مبدل های حرارتیکولر های هوایی

0

کمبود آب و افزایش هزینه ها، همراه با نگرانی های اخیر در مورد آلودگی آب و ستون های برج خنک کننده، استفاده صنعت از کندانسور را تا حد زیادی کاهش داده است. در نتیجه، زمانی که ادغام بیشتر گرما در نیروگاه امکان پذیر نباشد، معمولاً گرما را توسط مبدل های حرارتی کولر هوا مستقیماً به اتمسفر دفع می کنند و بخش زیادی از فرآیند خنک سازی در پالایشگاه ها و کارخانه های شیمیایی در این تجهیزات آموزشگاه فنی انجام می شود.

gartenmöbel design
bettwäsche tom und jerry
planeta sport muske patike novi pazar
giorgio armani sport
adidas beckenbauer trening
bomber jakke burgunder
гуми 18 цола
esprit round sunglasses
liemenes mergaitems
windows wont connect to iphone usb

همچنین استفاده از کولر های هوایی برای نیروگاه ها رو به افزایش است. اصول اولیه یکسانی با مبدل های حرارتی پوسته و لوله دارند اما معمولاً به عنوان یک قاب A یا نوع سقفی پیکربندی می شوند. این کندانسورها ممکن است بسیار بزرگ باشند به عنوان مثال کندانسورهای یک نیروگاه برق 4000 مگاواتی در آفریقای جنوبی دارای بیش از 2300 بسته لوله، 288 فن هر کدام به قطر 9.1 متر و مساحت کل 500 متر × 70 متر است.

کولر هوا برای کارخانه های فرآیند معمولاً فقط Aircooler نامیده می شود، اما نباید با دستگاه های کولر هوا یا چیلر هوا اشتباه شود.

اجزا اصلی کولر هوا

مبدل های حرارتی کولر هوایی عملکرد خنک کنندگی خود را با جریان دادن مقدار زیادی هوای خنک در اطراف مجموعه ای از لوله های پره دار به کمک فن های بزرگ انجام می دهند یک مبدل حرارتی معمولی با هوا خنک از اجزای زیر تشکیل شده است.

1. بسته لوله های هسته یا جریان گرم

2. دستگاه پمپاژ هوا مانند فن یا دمنده جریان محوری.

3. یک ساختار پشتیبانی به اندازه کافی بالا که اجازه دهد هوا با سرعت جریان مناسب به زیر کولر هوا وارد شود.

4. تجهیزات اختیاری مانند

(الف) لوورها برای کنترل دمای خروجی فرآیند

(ب) کانال‌های گردش مجدد و محفظه‌ها برای محافظت در برابر یخ زدگی یا انجماد سیالات با نقطه ریزش بالا در هوای سرد

(ج) درایو فرکانس متغیر برای کنترل دما

هدر:

هدرها جعبه هایی در انتهای لوله ها هستند که سیال را از لوله ها به لوله ها توزیع می کنند. در همه آنها از نوع جعبه مستطیلی جوش داده شده بیشتر استفاده می شود. برخی از انواع هدر رایج در تصویر زیر نشان داده شده است.

جزء اصلی یک کولر هوا بسته لوله است که ممکن است تعداد زیادی از آنها وجود داشته باشد که معمولاً شامل لوله‌های پره‌دار هستند که به جعبه‌های هدر ختم می‌شوند. باله ها معمولاً نوارهای آلومینیومی مارپیچی به ابعاد 12.7 میلی متر یا 15.9 میلی متر ارتفاع و با 275 تا 433 باله در متر هستند. دو نوع اصلی باله وجود دارد که معمولاً به نام های L-fin و G-fin شناخته می شوند. انواع مختلفی از نوع قبلی وجود دارد: تک، همپوشانی، و پیچ خورده، اما همگی از مقاومت تماس بالایی برخوردار هستند که با افزایش دما به دلیل انبساط تفاضلی بین باله و لوله هسته افزایش می‌یابد.

باله‌های تعبیه‌شده (G-fins) در یک شیار در لوله هسته پیچیده می‌شوند که به عقب باز می‌شود و یک پیوند مکانیکی ایجاد می‌کند. این مکانیزم انتقال حرارت را بهتر می کند، اما به یک لوله هسته ضخیم تر نیاز دارد. پره های یکپارچه اکسترود شده از یک غلاف آلومینیومی اغلب برای محیط های سخت تر و به جای پره های تعبیه شده با لوله های هسته گران قیمت استفاده می شود. هنگامی که در محیط‌هایی به طول عمر فوق‌العاده‌ای نیاز است، پره‌های فولادی گالوانیزه می‌توانند بهترین انتخاب باشند، و اغلب از لوله‌های بیضوی استفاده می‌کنند که ویژگی‌های جریان هوا را نیز بهبود می‌بخشند. لوله های هسته ممکن است فولاد کربنی، فولاد ضد زنگ یا آلیاژهای مختلف باشند و معمولاً 25.4 میلی متر قطر خارجی دارند. البته برای کاربردهای با فشار کم یا بسیار چسبناک، لوله ها می توانند تا 50.8 میلی متر قطر داشته باشند. طول لوله نیز متناسب با شرایط نصب متفاوت است اما معمولاً از 15 متر تجاوز نمی کند.

برخلاف بسیاری از مخازن تحت فشار، جعبه هدر کولر هوا معمولاً از نظر مقطع مستطیلی است و پرکاربردترین نوع آن دارای شاخه های رزوه ای در مقابل هر لوله برای دسترسی است. برای فشارهای کم می توان از انواع مختلف روکش استفاده کرد و برای فشارهای بالا (تا 500 بار) هدرهای منیفولد ساخته شده از لوله های ضخیم دیواره یا شمش های آهنگری مورد نیاز است. هنگامی که ممکن است یک افت دما در یک بسته لوله چند گذری وجود داشته باشد، ممکن است برای تطبیق انبساط دیفرانسیل بین گذرها، هدرهای تقسیم شده لازم باشد.

هوا روی لوله ها در یک گذر جریان متقاطع توسط فن های جریان محوری حرکت می کند که ممکن است برای کشش اجباری یا القایی ترتیب داده شوند. جریان هوای اجباری برای اکثر کاریردها مناسب است، تعمیر و نگهداری آسان تری دارد و بسیار رایج تر است. در مقابل جریان هوای القایی باعث توزیع یکنواخت هوا در سراسر لوله ها می شود، اما از آنجایی که فن ها در جریان هوای گرم قرار دارند، به قدرت بیشتری نیاز دارد. این به این معنی است که جریان  القایی برای دماهای فرآیند بالا مناسب نیست، اما برای رویکرد دمای نزدیک توصیه می شود زیرا سرعت های خروجی بیشتر است و احتمال گردش مجدد هوای گرم کمتر است. برای نصب پیش ران القایی با قطر فن بیشتر از 2.4 متر، موتور و کاهنده سرعت معمولاً در زیر دسته های لوله نصب می شوند. معمولاً حداقل دو فن در هر جایگاه مبدل وجود دارد تا در صورت خرابی نسبی خنک‌کاری حفظ ‌شود و ترجیح داده می‌شود که فن‌ها حداقل 40 درصد از کل سطح صفحه بسته را پوشش دهند.

نصب و راه اندازی

کولر هوا یک قطعه بزرگ از تجهیزات در مقایسه با انواع دیگر مبدل های حرارتی است و به فضای خالی در اطراف آن برای جریان هوای خنک کننده نیاز دارد. در پالایشگاه‌ها و کارخانه‌های شیمیایی، کولر هواها معمولاً روی یک لوله‌کشی نصب می‌شوند که باعث صرفه‌جویی در فضای قطعه در درجه‌بندی می‌شود و جریان هوای آزاد را تضمین می‌کند. یکی دیگر از مزیت های این نصب مرتفع این است که لوله های کوتاه تر سربار ستون ها هستند که باعث صرفه جویی در هزینه و افت فشار می شود. در برخی موارد ممکن است یک کولر هوا در بالای یک ستون نصب شود تا افت فشار را در حداقل نگه دارد، اما این می تواند تعمیر و نگهداری را دشوارتر کند. گاهی اوقات از نصب روی سازه پلنت ، به ویژه برای کندانسورهای توربین بخار استفاده می شود. هنگامی که هیچ ساختار حمایتی مناسبی در دسترس نیست، یا جایی که فضای کافی در دسترس باشد، کولر ممکن است روی زمین نصب شود.

مزایا و معایب کولر هوا در مقایسه با کولر آب یا کندانسور

برخی از مزایا و معایب مبدل حرارتی هوا خنک در مقابل مبدل های خنک کننده با آب در زیر ارائه شده است

مزایا:

  1. هوا به صورت رایگان در مقادیر فراوان و بدون هزینه آماده سازی در دسترس است.
  2. طراحی کولر هوا به خوبی تثبیت شده است و می تواند با درجه قابل اعتمادی به خوبی عمل کند.
  3. آب خورنده است و برای کنترل پوسته شدن و رسوب کثیفی نیاز به تصفیه دارد، در حالی که هوا عمدتاً خورنده نیست. بنابراین، انتخاب مواد توسط سیالات فرآیند هدایت شده از سمت لوله کنترل می شود.
  4. مشکلات طراحی مکانیکی با کولر هوا کاهش می یابد زیرا مایع فرآیند همیشه در سمت لوله است.
  5. خطر آلودگی سیال فرآیند با سیستم خنک کننده با آب بسیار بیشتر است.
  6. رسوب سمت هوا را می توان به طور دوره ای با دمیدن هوا تمیز کرد و تمیز کردن شیمیایی را می توان در طول نیم سال یا سالانه انجام داد. سیستم های آب خنک ممکن است نیاز به تمیز کردن مکرر داشته باشند.
  7. هزینه های تعمیر و نگهداری کولر هوا حدود 20 تا 30 درصد هزینه های سیستم خنک کننده با آب است. هزینه های عملیاتی کولرهای آبی بیشتر است، زیرا به دلیل قدرت پمپ گردش آب خنک کننده بالاتر و هزینه های تصفیه آب است.
  8. کولر هوا مشکلات زیست محیطی مانند گرم شدن دریاچه ها، رودخانه ها و غیره، دمیدن و شستشو را از بین می برد.
مزایا و معایب کولر هوا در مقایسه با کولر آب یا کندانسور

کولر هوا دارای معایب زیر است:

  1. کولر های هوایی به دلیل ضریب انتقال حرارت پایین در قسمت هوایی و گرمای ویژه کم هوا، به سطوح بزرگ نیاز دارند. کولرهای آبی به سطح انتقال حرارت بسیار کمتری نیاز دارند.
  2. به دلیل گرمای ویژه کم هوا و وابستگی به دمای حباب خشک، معمولاً هوا نمی تواند سیال فرآیند را تا دمای پایین خنک کند. آب معمولاً می تواند یک سیال فرآیند را از 10 درجه فارنهایت تا 5 درجه فارنهایت پایین تر از هوا خنک کند و آب بازیافت شده را می توان تا نزدیک دمای حباب مرطوب محل در یک برج خنک کننده خنک کرد.

دسته بندی نوع جریان کولر هوا:

حرکت هوا در سراسر بسته لوله ممکن است به صورت اجباری یا القایی باشد

جریان هوا اجباری: در این چیدمان فن در زیر دسته لوله قرار دارد و هوا با فشار از طریق لوله های پره عبور می کند. اکثر مبدل های حرارتی کولرهای هوایی با هوا از نوع کشش اجباری هستند.

  1. از آنجایی که فن‌های جریان هوا اجباری در ورودی هوای کولر هوا قرار دارند، این نوع جریان مزیت کنترل هوای سرد ورودی به مبدل را دارند.
  2. از آنجایی که هوا در خروجی گرمتر است، حجم آن در خروجی افزایش یافته است. قرار گرفتن در جریان هوا اجباری ورودی مستلزم جابجایی حجم کمتری از هوا و نیاز به اسب بخار کمتری نسبت به جریان القایی است.
  • به طور کلی دسترسی ،تعمیر و نگهداری خوبی را ارائه می دهد زیرا بسته لوله در بالا نصب شده است و به راحتی می توان آن را جدا کرد.
  • یک مشکل رایج در کولرهای جریان هوا اجباری گردش اتفاقی هوای گرم است.

جریان هوا القایی: در این چیدمان فن بالای دسته لوله قرار دارد و هوا از طریق لوله های پره القا یا کشیده می شود.

در مقایسه با طراحی جریان اجباری، طراحی جریان القایی دارای مزایای زیر است.

  1. مونتاژ، ارسال و نصب آسان تر در فروشگاه.
  2. هودها از آب و هوا و محافظت در برابر تگرگ محافظت می کنند.
  3. جریان القایی با فن بالای آنها را می توان مستقیماً روی قفسه لوله نصب کرد، که پشتیبانی سازه فولادی را از بین می برد که منجر به هزینه کمتر مواد و همچنین نصب ساده در میدان می شود.
  4. با فن بالای سلول، هوای گرم از بالای دستگاه با 2.5 برابر سرعت ممکن در واحد جریان هوا اجباری خارج می‌شود، بنابراین احتمال کمتری دارد که تحت تأثیر گردش هوای گرم قرار گیرد.
  5. توزیع هوای خمیر روی دسته لوله.

و از معایب آن می توان به موارد زیر اشاره کرد

  1. برداشتن بسته جریان گرم برای تعمیر و نگهداری دشوارتر است.
  2. خدمات دمای بالا به دلیل تأثیر هوای گرم بر روی فن ها محدود است.
  3. کار بر روی مجموعه فن به دلیل گرمای بسته و به دلیل موقعیت آنها دشوارتر است.

کشش طبیعی: تهویه طبیعی برای کار کردن نیازی به فن ندارد. هوا به دلیل اختلاف دما بین داخل و خارج کولر هوا و همچنین به دلیل اختلاف ارتفاع در گردش است. یک دودکش در بالای بسته‌بندی لوله برای ایجاد کشش لازم برای مکش و فشار هوا از طریق بسته‌بندی لوله ارائه می‌شود. به همین دلیل به آن “اثر دودکش” می گویند. یکی از مزایای جریان طبیعی، بی صدا بودن و اقتصادی بودن آن است.

چرخش مجدد: مبدل حرارتی کولر هوایی با سیستم های چرخش داخلی در آب و هوای بسیار سرد (مانند کانادا، سیبری و غیره) استفاده می شود. این سیستم برای کنترل دمای هوای خنک کننده بدون توجه به دمای هوای محیط استفاده می شود. این مانع از گرفتگی مایعات خنک می شود. سیستم چرخش داخلی نیاز به استفاده از فن های متغیر خودکار پله مثبت و منفی دارد.

مبدل هوا خنک با رطوبت هوا توسط جریان یا اسپری: برای برخی موارد شدید در کشورهای گرم با دمای خروجی سیال بسیار نزدیک به دمای هوای محیط، لازم است از سیستم مرطوب‌کننده آب با جریان (رطوب‌کننده) یا پاشش فشار بالا (پیک) استفاده شود. خنک کننده / مرطوب کننده). مبدل های حرارتی هوا خنک با رطوبت هوا توسط جریان در حال حاضر به صورت حاشیه ای مورد استفاده قرار می گیرند و برای نصب در کشورهای گرمسیری در نظر گرفته شده اند که در آن لازم است از گرمای نهان تبخیر آب برای خنک کردن هوای محیط استفاده شود. بسیاری از تجهیزات جانبی مانند پمپ گردش خون، مخزن بازیابی و رطوبت سازها به مبدل هوا خنک اضافه می شوند تا رطوبت هوای ورودی را فراهم کنند.

هنگامی که مبدل های حرارتی موجود با هوای خشک به دلیل تغییر در شرایط آب و هوایی یا تغییرات فرآیند دیگر به اندازه کافی قدرتمند نیستند، سیستم مرطوب سازی متشکل از سمپاش های مرطوب کننده است که توسط پمپ های فشار قوی تغذیه می شوند. ظرافت قطرات اجازه تبادل حرارتی با هوای محیط را می دهد. این سیستم معمولاً بدون مخزن بازیابی کار می کند.

پارامتر ها ویژگی های طراحی

طراحی کولر هوا پیچیده تر از مبدل حرارتی پوسته و لوله است، زیرا اجزا و متغیرهای بسیار بیشتری وجود دارد.

در آموزش تاسیسات یک سرعت معمولی برای جریان هوا در بسته لوله 3 متر بر ثانیه در نظر گرفته می شود. جریان هوای بالاتر هم ضریب انتقال حرارت و هم اختلاف دمای میانگین را افزایش می‌دهد و در نتیجه سطح مورد نیاز را کاهش می‌دهد، اما مصرف انرژی را بالاتر می برد. افزایش جریان هوا و قدرت نیز به معنای صدای بیشتر فن است که یک عامل مهم فزاینده است.

انتخاب دمای محیط طراحی، حیاتی ترین عامل موثر بر اندازه کولر هوا است. دمای حباب خشک که 95 درصد از سال بیشتر از آن نباشد، انتخاب معمولی است، اما باید قبول کرد که ممکن است در گرمترین روزها کمبود سرمایش وجود داشته باشد. در برخی موارد بارگذاری کارخانه ممکن است در تابستان کاهش یابد، به طوری که دمای هوای طراحی کمتر مناسب است. اکثر طرح های کولر هوا بین 4 تا 6 ردیف لوله (در جهت جریان هوا) دارند. در صورت وجود محدودیت ، این ممکن است به 8 ردیف یا بیشتر افزایش یابد، اما ردیف های متوالی برای انتقال حرارت کمتر موثر می شوند و هزینه ها افزایش می یابد. اگر لوله‌های هسته از مواد با ارزش بالا باشند، ردیف‌های کمتر و افزایش سطح پلات مطمئناً ارزان‌تر خواهد بود.

کولر هوا های کوچک مستقل می توانند بسیار گران باشند، و بنابراین، نصب دو یا چند واحد کوچک در یک فن مشترک معمولی است. این به ویژه زمانی مفید است که چندین مبدل در بانکی با طول لوله مشترک نصب شوند.

سر و صدا:

محدودیت های سطح فشار صدا در مناطق کاری در یک نیروگاه معمولاً حدود 85 دسی بل (A) است، اما سطح نویز مناطق مسکونی باید بسیار کمتر باشد و اغلب نیاز به تجزیه و تحلیل سطوح توان صوتی کلی دارد. در اروپا محدودیت‌های شدت صدا در حال حاضر شدیدتر از محدودیت‌های فشار صوتی محلی هستند و در برخی موارد طراحی کولر هوا را کنترل می‌کنند.

منبع اصلی نویز در کولر هوا ها فن ها هستند. با کاهش سرعت فن و استفاده از پره های بیشتر یا پره های آکورد پهن تر، می توان به کاهش متوسط سطح نویز دست یافت. طراحی‌های با نویز بسیار کم، سرعت‌های پایین صفحه را با افزایش متراژ سطح ضروری می‌کنند، به طوری که فن‌ها می‌توانند بسیار آهسته کار کنند و همچنان فشار کافی ایجاد کنند.

محدودیت‌های صدای بسیار کم که اکنون در برخی از سایت‌ها اعمال می‌شود، منجر به توسعه طراحی‌های ویژه فن‌هایی شده است که بسیار بی‌صداتر از فن‌های معمولی هستند و در عین حال جریان هوای معقولی را حفظ می‌کنند.

پارامتر ها ویژگی های طراحی

طراحی حرارتی:

انتقال حرارت خارج لوله و افت فشار به همان روشی است که برای مبدل‌های حرارتی پوسته و لوله در آموزش HVAC محاسبه می‌شود. برای نرخ انتقال حرارت هواگرد تعدادی روش محاسبه در دسترس است، از جمله همبستگی های بریگز و یانگ. از آنجایی که یک گرادیان دما در امتداد باله وجود دارد، انتقال حرارت محاسبه شده با استفاده از مفهوم بازده پره تنظیم می شود، که نسبت انتقال حرارت واقعی از یک سطح معین به گرمایی است که از همان سطح به صورت یکنواخت منتقل می شود.. راندمان باله در محدوده 0.8 تا 0.9 برای انواع و ابعاد باله است که عموماً در کولر هوا استفاده می شود.

چندین همبستگی برای پیش‌بینی افت فشار هوا در سراسر بانک لوله پره‌دار وجود دارد

مقادیر معمولی ضریب انتقال حرارت کلی برای سیالات مختلف موجود  است و ممکن است برای بدست آوردن اندازه های تقریبی استفاده شود. این مورد همچنین روش C-value را برای مقایسه هزینه‌ها برای انواع مختلف مبدل حرارتی توضیح می‌دهد.

کنترل:

چندین گزینه برای کنترل کولر هوا موجود است. روشن و خاموش کردن ساده فن ها در بسیاری از موارد کافی است و اگر مورد دارای تعداد زیادی فن باشد می تواند کنترل کاملاً نزدیکی را به شما بدهد. افزودن کرکره های لوور که می توانند به صورت دستی یا پنوماتیکی کار کنند، باعث بهبود بیشتر می شود و گاهی اوقات از موتورهای دو سرعته استفاده می شود.

بهترین کنترل با استفاده از فن های گام متغیر خودکار یا موتورهای سرعت متغیر به دست می آید که هر دو تنظیم تدریجی جریان هوا را فراهم می کنند. الکترونیک بهبودیافته سرعت متغیر را در سال‌های اخیر بسیار محبوب‌تر کرده است و مزایای اضافی مصرف برق و نویز همیشه به حداقل می‌رسد.

روش غرقاب کردن کندانسورها که اغلب در مبدل‌های حرارتی پوسته و لوله استفاده می‌شود، برای کولر هوا عملی نیست و کاهش سطح مؤثر تنها با بسته‌های دریچه‌ای به دست می‌آید.

تغییرات زیاد در دمای محیط در طول سال تأثیر قابل توجهی بر دامنه کنترل موجود خواهد داشت، به خصوص اگر رویکرد نزدیک در شرایط طراحی وجود داشته باشد. مهندسان فرآیند باید از این موضوع آگاه باشند و از ایجاد حاشیه‌های بزرگ طراحی در مواقعی که به درجه بالایی از افت نیاز است خودداری کنند.

گردش مجدد کنترل شده:

اگر احتمال انجماد یا تشکیل هیدرات وجود داشته باشد، لازم است دمای دیواره لوله به اندازه کافی بالا باشد تا تحت هر شرایطی از این امر جلوگیری شود. در بسیاری از موارد این مشکلی نخواهد بود، یا ممکن است به راحتی با استفاده از کاهش باله و یا جریان همزمان حل شود. با این حال، در موارد شدید، گردش مجدد هوای گرم مورد نیاز خواهد بود. این امر با محصور کردن کولر هوا در یک کابین با لوورهای ورودی و خروجی و مجرای جهت هدایت بخشی از هوای خروجی به مخلوط شدن با هوای سرد ورودی به دست می آید اگرچه مجرای چرخش ممکن است گاهی اوقات در یک انتهای هدر (خارجی روی انتهای) باشد.

افزایش ضریب انتقال حرارت لوله:

در اکثر طرح‌های کولر هوا، ضریب انتقال حرارت خارجی لوله هوا کنترل‌کننده است و افزایش ضریب داخلی، تاثیر کمی در انتقال حرارت ایجاد می‌کند، به طوری که هزینه اضافی قابل توجیه نیست. با این حال، برای سیالات چسبناک که در آن جریان در لوله‌های ساده آرام است، اغلب از درج توربولاتور سیمی استفاده می‌شود. ضریب انتقال حرارت بهبود یافته این درج‌ها نیز می‌تواند به جلوگیری از مشکلات نقطه ریزش کمک کند، زیرا دمای دیواره لوله به دمای سیال توده نزدیک‌تر خواهد بود.

رسوب :

عوامل رسوب گیری کنار لوله معمولاً از رویه استاندارد پوسته و لوله پیروی می کنند. گاهی اوقات فاکتورهای رسوب پذیری Airside مشخص می شوند، اما تأثیر کمی بر ضریب انتقال حرارت هوای پایین دارند. محدودیت جریان هوای رسوب روی لوله های پره دار از اهمیت بیشتری برخوردار است و تمیز کردن گاه به گاه برای حفظ راندمان خنک کننده توصیه می شود. به منظور جلوگیری از آسیب دیدن باله ها، به ویژه در مورد پره های آلومینیومی زخمی، این تمیز کردن باید توسط متخصصان انجام شود.

استانداردها:

مشخصات استاندارد بین‌المللی پذیرفته‌شده برای کولر هوا پالایشگاه‌ها API 661 است. بسیاری از شرکت‌های کاربر اکنون مشخصات خود را بر اساس این استاندارد قرار می‌دهند و اولویت‌هایشان به عنوان اصلاحات/مکمل‌های بندهای API 661 داده می‌شود.

جهت دسته لوله:

کولر هوا را می توان به صورت افقی، عمودی یا در زاویه شیب دار نصب کرد. رایج ترین جهت گیری افقی است. اگر بسته ها به صورت عمودی نصب شوند، می توان کاهش قابل توجهی در سطح زمین ایجاد کرد، اما عملکرد واحد تا حد زیادی به سرعت باد غالب بستگی دارد. از آنجایی که فن های کولر هوا هوا را به یک جهت فشار می دهند و اگر باد غالب در جهت مخالف باشد، عملکرد را تا حد زیادی کاهش می دهد، به همین دلیل است که استفاده از بسته های عمودی نصب شده به واحدهای کوچک و بسته بندی شده محدود می شود.

ساختاری که به حدود نیمی از سطح زمین واحد افقی نیاز دارد، واحد قاب A یا V است. در این نوع، دو دسته با شیب 45-60 درجه از افقی توسط هدر های خود در بالا یا پایین به هم متصل می شوند تا به ترتیب سمت شیب دار نوع A یا V را تشکیل دهند. نوع قاب A با فن های جریان اجباری رایج تر است و در کاربردهای متراکم بخار استفاده می شود.

به طور خلاصه انواع جهت مبدل های حرارتی کولر هوا را می توان به انواع زیر طبقه بندی کرد.

  1. مبدل حرارتی هوا خنک شده افقی جریان اجباری
  2. مبدل حرارتی هوا خنک H یا جریان القایی افقی
  3. مبدل حرارتی کولر هوایی عمودی
  4. قاب مبدل حرارتی کولر هوایی

منابع:

https://thepipingtalk.com/air-cooled-heat-exchanger-classification/

https://www.thermopedia.com/content/551/

ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نمیشود