عایق الکتریکی چیست؟ آشنایی با انواع عایق الکتریکی

امروزه انواع عایق الکتریکی که درصنعت به کار برده می شوند رو به افزایش و پیشرفت می باشد. لذا آشنایی با خواص و مشخصات عایق های جامد، مایع و گاز و آشنایی با تست های اعمالی بر روی عایق های الکتریکی و همچنین تجهیزات مورد نیاز برای انجام این تست ها ، از ضروریات می باشد. در این نرم افزار مطالب مفیدی در کلیپ های آموزشی راجع به عایق های الکتریکی ارائه می شود.

به طور كلی در سیستم‌های الكتریكی، مواد مختلف را می توان به دو دسته مجزا تقسیم كرد: مواد رسانا یا هادی و مواد عایق. مواد رسانا موادی هستند كه قابلیت هدایت خوبی دارند و جریان برق را به طرفی كه می‌خواهیم هدایت می‌كنند. مواد عایق قابلیت هدایت الكتریسیته آن‌ها ضعیف است و با استفاده از آن‌ها جریان را از طرفی كه نمی‌خواهیم هدایت شود، باز می‌داریم.

 

در حالت ایده‌ال، ماده عایق ماده‌ای است كه اجازه عبور هیچ‌گونه جریانی را از خود نمی‌دهد. اما در عمل هیچ عایقی ایده‌ال نیست و از این رو همواره مقداری جریان از عایق عبور می‌كند هرچند میزان این جریان بسیار اندك است. جریان عبوری از عایق را می‌توان به مؤلفه‌های مختلف تقسیم كرد که عبارتند از: جریان شارژ خازنی، جریان پلاریزاسیون یا جذبی، جریان نشتی سطحی، جریان نشتی داخلی یا عمقی.

 

 

مواد عایق را از لحاظ شكل ظاهری می توان به سه دسته عایق‌های جامد، مایع و گاز تقسیم كرد. اكثر مواد عایقی كه در سیستم‌های الكتریكی مورد. استفاده قرار می‌گیرند از نوع عایق‌های جامد هستند. از عایق‌های جامد می‌توان PVC را نام برد. كه در ساختمان كابل‌های فشارقوی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برخی از مهم‌ترین خواص الكتریكی عایق های جامد عبارتند از: ولتاژ شكست، ضریب تلفات عایقی، اندیس پلاریزاسیون، مقاومت مخصوص عایق و غیره.

 

روغن در ترانس و كلیدهای فشار قوی نمونه‌ای از عایق مایع است. آن‌چه كه در عایق‌های مایع باعث هدایت اندك جریان. الكتریسیته می‌شود وجود یون‌های مثبت و منفی در داخل عایق است.

 

 

 

از معروف‌ترین عایق‌های گازی شكل، می‌توان گاز SF6 را نام برد كه در ساختمان كلیدهای فشار قوی به كار برده می‌شود. ضمن این‌كه هوا نیز یك عایق گازی شكل است.

 

برخی از عوامل مؤثر بر عملكرد و طول عمر عایق‌ها عبارتند از: فشارهای الكتریكی، آسیب‌های مكانیكی، مواد شیمیایی، دما، رطوبت، فشار.

 

برای تعیین صحت عمل‌كرد عایق‌ها، معمولا تست‌هایی در نظر گرفته می شود كه با استفاده از آن‌ها و اندازه‌گیری مشخصات عایق، می‌توان به صحت عملكرد عایق پی برد. این تست‌ها را معمولا به طور دوره‌ای بر روی عایق‌ها انجام می‌دهند. در بروشورها و كاتالوگ‌های دستگاه‌های تست عایقی، معمولا مشخصه‌ای تحت عنوان IP برای دستگاه ذكر شده است كه بیانگر اطلاعاتی ضروری برای اپراتور می‌باشد. از روی شماره IP، اپراتور تشخیص می دهد كه آیا یك دستگاه تست برای شرایط محیطی و نوع كاربرد مدنظر وی مناسب می‌باشد یا خیر.

 

در این دوره به بیان تست های مرتبط با عایق های الکتریکی و همچنین دستگاه های تست عایق ها پرداخته می شود. از مهمترین این تست ها عبارتند از تست اندیس پلاریزاسیون، تست مقاومت عایقی، تست دی الکتریک روغن و تست HiPot .

 

 

تست مقاومت عایقی به منظور اندازه‌گیری مقاومت الكتریكی عایق صورت می‌گیرد. دستگاه تست عایق ساخت كارخانجات Megger انگلستان دستگاهی قابل حمل است كه بصورت آنالوگ و دیجیتال وجود دارد و می تواند مقاومت عایق را بصورت مستقیم به اهم، مگا اهم، گیگا اهم و یا ترااهم بدون درنظرگرفتن ولتاژ تست انتخابی، قرائت كند. عایق خوب معمولاً مقاومتی درحد مگا اهم و یا محدوده های بالاتر دارد.

دوره های برق نوین پارسیان

 

تست اندیس پلاریزاسیون، ساده‌ترین تست مقاومت برحسب زمان برای عایق‌ها است كه بر اساس فرآیند جذب یا پلاریزاسیون در داخل عایق پایه‌گذاری شده است.

 

یكی ازمهمترین مشخصات یك روغن خوب، بالا بودن قدرت دی‌الكتریك آن است. لذا تست دی الکتریک روغن برای آن ضروری است. در دستگاه تست دی‌الكتریك روغن، محفظه‌ای وجود دارد كه روغن مورد آزمایش را درون آن قرار می‌دهند.

تست HiPot و یا تست فشارقوی، در واقع یك روش اندازه‌گیری نیست بلكه پروسه‌ای است كه مقاوم بودن عایق در برابر ولتاژ بالا را مشخص می کند. دستگاه تست Hipot جهت اعمال ولتاژ بالا به یك عایق و اندازه‌گیری میزان جریان عبوری از آن ساخته شده است.

 

نظرات بسته شده اند.