صفر تا صد رشته مهندسی مواد و بررسی آن

0

به صورت کلی علم مواد مشتمل بر پژوهش‌ها و تحقیقات بر پایه‌ی دستیابی به دانش و ادراکی اساسی و پایه‌ای در زمینه‌ی خواص مواد، ساختار درونی و فرآیند سازی مواد مختلف می‌باشد. این در حالی‌ست که مهندسی مواد در اصل در مباحث مطالعه و استفاده عملی از علم مواد در زمینه‌های مختلف است، به شکلی که متخصصان بتوانند مواد مورد بحث و بررسی را به محصولات مورد نیاز یا دلخواه جامعه بدل کنند. در واقع لغات علم و مهندسی مواد ترکیب کننده هر دو بخش اساسی مهندسی مواد و علم مواد است. علم مواد نقطه‌ی نهایی دانش پایه در این مقوله بوده و مهندسی مواد نیز قسمت انتهایی دانش کاربردی می‌باشد و هیچ مرز و محدود کننده‌ی مشخصی، در جهت تفکیک ساختن و جدا کردن این دو مبحث از یکدیگر وجود ندارد.

مهندسی مواد چیست؟

مهندسی مواد در واقع مشتمل بر مطالعه همه چیز می‌باشد. هر آن چه که روزانه در اطراف خود می بینید؛ کفش‌ها و لباس‌هایی که می‌پوشید، ظرف‌ها، قاشق‌ها و چنگال‌هایی که به وسیله‌ی آن‌ها غذا می‌خورید، اجزای تشکیل‌دهنده‌ی موبایل و یا کامپیوتری که از آن استفاده می‌کنید، خودرویی که به وسیله‌ی آن در جابجا می‌شوید و آن‌را می‌رانید، همگی از مواد مختلف و متفاوت ساخته شده اند. علم مواد و مهندسی مواد به مطالعه‌ی ویژگی های مواد سازنده تمامی این وسایل و اجسام می‌پردازد.

درک اصول اینکه مواد بر چه اساسی و چگونه در کنار همدیگر قرار بگیرند، چگونه تغییر می‌کنند، چگونه استفاده شوند و چگونه می‌توانند اشیاء و چیزهای مختلف با ویژگی‌های مختلف بسازند و یا حتی یک ماده کاملا نو ساخته شود همگی از جمله مسائلی است که مطالعات و تحقیقات علم مواد درگیر آن‌هاست. مهندسان مواد از دانش و مهارت تخصصی خود در زمینه‌ی مواد مختلف، چه از لحاظ ساختار شیمیایی، نقاط قوت و نقص آنها، استفاده‌ها و کاربرد آنها و یا قابلیت‌هایی مانند انعطاف پذیری موادی خاص استفاده می‌کنند و نتایج تحقیقات خود در این زمینه‌ها را برای ساخت موادی جدید و یا انطباق دادن محصولات موجود با شرایط و ویژگی‌های جدید اعمال می‌کنند.

به عنوان یک مهندس مواد و متالورژی، شما می‌توانید با انواعی مختلف و گسترده از مواد با ویژگی‌های متفاوت کار کنید؛ از پلیمر، پلاستیک و مواد شیمیایی متعدد گرفته تا پارچه ، سرامیک و لاستیک. مهندسان مواد مسئول طراحی و ایجاد فرایندهایی در جهت ساخت مواد مورد استفاده در صنایع و محصولات متنوعی می‌باشند. آنها با توجه به مشخصات محصول موردنظر با موادی همچون فلزات و پلاستیک فعالیت می‌کنند. مهندسین موادی که موقعیت های شغلی عالی دارند عموما دارای مدرک کارشناسی ارشد هستند.

نمودار زیر نشان دهده‌ی رابطه‌ی مابین علوم پایه با علم و مهندسی مواد است:

مهندسی مواد

دسته بندی مواد کدام اند‌

مواد به صورت کلی می‌توانند ساخت دست انسان‌ها و مصنوعی باشند، همانند پلاستیک یا طبیعی باشند، مانند چوب. تا زمان نوشته شدن این مقاله بیش از 300,000 نوع ماده مختلف با ویژگی های متفاوت شناخته شده است؛ (در صورتی که فردی در جهت نام گذاری هر یک از این ماده‌ها هر ده ثانیه یک اسم انتخاب کند، 3 شبانه روز کامل یعنی 72 ساعت طول میکشد تا لیستی شامل تمامی مواد شناخته شده تهیه کند.) با توجه به این نکته که مهندسین مواد در هر زمان در حال ترکیب مواد مختلف باهم و ساخت موادی با ویژگی‌های نو به روش‌های جدید هستند، می‌توان به جرئت گفت شمار مواد تقریبا بینهایت است.

اکثر مواد درون دسته های کلی زیر قرار می گیرند:

سرامیک ها

برای درک آسان این دسته، یک ظرف از جنس چینی را متصور شوید. البته که ظروف چینی فقط یک نوع از انواع سرامیک‌ها می‌باشد. سرامیک‌ها در برخی موارد استفاده می‌توانند به‌عنوان پروتز برای جایگزینی استخوان‌ها یا دندان‌ها استفاده شوند. در برخی زمینه‌های دیگر در ابزار برش بسیار قوی یا در جهت هدایت الکتریسیته و حتی عایق الکتریسیته مورد استفاده قرار گیرند. از اضافه شدن اکسیژن یا نیتروژن به فلزات سرامیک ها ساخته می‌شوند.

فلزها

دوره‌های طولانی از تاریخ تمدن بشری – مانند عصرهای برنز و عصر آهن- بر اساس فلزات و کشف و استفاده از آنان نام گذاری شده اند. همین مورد برای درک اهمیت این دسته از مواد در زندگی بشری کافی است. فلزات اولین موادی بودند که مهندسی شدند؛ به این معنی که مردم به‌جای اینکه اجازه دهند خاصیت‌های طبیعی فلزات مشخص کند که بایستی در چه مواردی از آن‌ها استفاده کنند، توانستند آن‌ها را بر اساس نیازهای مختلف خود تغییر دهند و همانطور که خود می‌خواهند و نیاز دارند از آن ها استفاده کنند. این روزها مهندسین مواد از فلزات استفاده‌هایی خارق العاده می‌کنند که حتی تا چند سال قبل تصور آن هم ناممکن بود. به‌عنوان مثال تغییر دادن شکل مس و تبدیل آن به سیم‌های بسیار ریزی که صدها برابر از هر رشته موی شما نازک‌تر است.

جهت ثبت نام در دوره پایپینگ آموزشگاه فنی عالی آزاد نوین پارسیان کلیک کنید

نیمه هادی ها

وجود یکی از این دسته مواد (سیلیکون) هم اکنون مطالعه این مقاله و به طور کلی فناوری‌های دیجیتال را برای شما امکان‌پذیر کرده است. به دلیل اینکه سیلیکون یک ماده اساسی در چیپ های الکترونیکی کامپیوتری است. نیمه هادی ها موادی هستند که توانایی این را دارند که الکتریسیته را با افزودن مقادیری ناخالصی منتقل کنند ولی در حالات و شرایط عادی عایق هستند.

کامپوزیت ها

کامپوزیت‌ها ترکیبی از مواد مختلف هستند که طیف وسیعی از سیمان تقویت شده با میله های فولادی تا مواد استفاده شده در تولید یک دوچرخه فیبرکربنی فوق سبک را دربرمی‌گیرند. مکان‌هایی که مواد مختلف و متفاوت با یکدیگر ملاقات می کنند (فصل مشترک) اکثرا خواص جدیدی شکل می‌گیرد که اساساً متفاوت و بهتر از آن‌ها در حالت مجزا می‌باشند.

بیومواد

هر قسمت از بدن شما متشکل از یک ماده است؛ ماهیچه‌ها، استخوان‌ها، موها، ناخن‌ها و پوست همگی مثال‌هایی از انواع مختلف مواد با خاصیت‌های متفاوت و قابل توجه هستند که در بدن تمامی انسان‌ها وجود دارند. برخی از دانشمندان در تلاش برای الگوبرداری از طرح‌های طبیعی هستند تا بتوانند موادی برای سایر کاربردها بسازند. به‌عنوان مثال طراحی فوم‌ها با الهام‌گیری و الگوبرداری از استخوان‌ها در جهت ساخت موادی سبک و در عین حال مستحکم. بیوماده به ماده‌ای با منشا مصنوعی طبیعی گفته می‌شود که به صورت تخصصی به منظور التیام، درمان یا جایگزین کردن بافت موجودات زنده به کار می‌رود.

مواد خارق العاده

مهندسین مواد امروزه در حال کشف و اختراع دسته‌ای کاملا جدید از مواد هستند؛ موادی مانند buckyballها و یا نانولوله‌های کربنی که سیلندرها یا کره‌ها بسیار ریزی هستند که از تعداد زیادی اتم‌های کربن ساخته می‌شوند. همچنین آئروژل ها مواد متخلخل و فوق سبکی هستند که می‌توان گفت تقریبا تماما از هوا ساخته شده‌اند. نانوتکنولوژی نیز مهندسین مواد را به سمت ابعادی جدید برده‌است؛ تا حدی که آن‌ها می‌توانند موادی جدید با کنار هم قرار دادن و چیدن مولکول‌ها و اتم ها به یکدیگر ایجاد نمایند که خواصی بسیار ویژه به ارمغان می آورد که تا پیش از آن حتی تصور هم نمی‌شده است.

علم مواد

کارهایی که مهندسین مواد باید انجام دهند

شما حتما تاکنون درباره  یک بیولوژیست، شیمیدان یا فیزیکدان شنیده باشید، اما آیا درباره علم مهندسی مواد چیزی شنیده بودید؟ به احتمال یالا خیر. این مورد به این دلیل است که مهندسین مواد گستره وسیعی از فعالیت‌های مختلف را پوشش می دهند و در عرصه‌های مختلف و متفاوتی شامل شیمی، فیزیک و بیولوژی دست برده‌اند به همین علت اکثر مردم آن را به عنوان یک فعالیت با اسم خاص نمی‌شناسند. در برخی شرایط مهندسین مواد را به عنوان متالورژیست، مهندس پلیمر و یا مهندس سرامیک می‌شناسند و شما می‌توانید محل کار آن‌ها را در آزمایشگاه‌های تخصصی، صنایع مختلف و دانشگاه‌ها در سراسر دنیا بیابید.

با وجود گوناگونی فعالیت آن‌ها، تمامی مهندسین مواد از یک نقطه نظر به مسائل مربوط به مواد نگاه می کنند: آنها به‌دنبال یافتن رابطه بین فهم ساختار مواد، چگونگی فرایندهای تغییرات در آنها، خواص آنها، و کاری که مواد مورد مطالعه قادر به انجام هستند و کاربرد آن‌ها می‌باشند. در زمان‌های گذشته، مردم از طریق روش‌های سعی و خطا، مواد مختلف را مورد استفاده قرار داده و بر طبق نیاز خود تغییر می‌دادند و در مقیاس‌های بزرگ و قابل دید کار می‌کردند؛ برای مثال سرد کردن و حرارت دادن تکه هایی از آهن (چدن یا فولاد) به هدف سخت سازی فلز موردنظر. مهندسین مواد در عصر مدرن با مهارت‌های مختص به خود مواد مختلف را باتوجه به اصول اساسی استنباط شده از نحوه‌ی رفتار مواد در روند و فرایند قرارگرفتن در کنار هم، که اغلب در مقیاس‌های بسیار کوچک و غیرقابل دید با چشم غیرمسلح در مقیاس‌های اتمی، تغییر داده و بهبود می‌بخشند.

بررسی رشته مهندسی مواد در ایران

رشته مهندسی مواد در سطح ایران از لحاظ آموزش با باقی کشورها بسیار متفاوت است. گرایش ها، واحدهای آموزشی، میزان شناخته بودن در جامعه علی الخصوص فعالان صنعتی نسبت به فارغ التحصیلان این رشته، با آنجه در سایر کشورهای پیشرفته وجود دارد بسیار فاصله است، که دلیل آنرا می توان در تازه کار بودن رشته مهندسی مواد در علوم دانشگاهی ایران (نسبت به سایر رشته های مهندسی) جست.

بررسی مهندسی مواد در خارج از کشور

این دسته از مهندسین در خارج از کشور دارای فرصت‌های شغلی به نسبت خوبی هستند. این افراد می توانند در دانشگاه‌ها به تدریس بپردازند یا در شرکت‌های مرتبط استخدام شوند. طبق پیشبینی‌ها تقاضا برای این حرفه تا سال 2024 میلادی به مقدار 6 درصد افزایش پیدا می کند. تقاضا برای این گروه از مهندسان به نسبت مهندسی مکانیک و مهندسی برق بیشتر است. شرایط ادامه تحصیل به همراه کار در این رشته، نسبت به سایر رشته های مهندسی نسبتا راحت‌تر است.

گرایش های مهندسی مواد

رشته مهندسی مواد چه در مقطع کارشناسی چه در مقطع کارشناسی ارشد به گرایش‌هایی تقسیم می‌شود که در ادامه به تشریح آن‌ها می‌پردازیم.

مهندسی مواد در مقطع کارشناسی

در حال حاضر در سطح کشور بسیاری از دانشگاه‌ها، در مقطع کارشناسی گرایشی تفکیک نمی‌شود ولی هنوز در برخی از دانشگاه‌ها گرایش‌بندی در این مقطع وجود دارد که معرفی آن خالی از لطف نیست:

سرامیک

علم سرامیک در واقع به مطالعه‌ی مواد غیر فلزی و  غیرآلی می‌پردازد. در اصل مهندسی سرامیک به مطالعه‌ی تمامی مواد سرامیکی، خواص، کاربردها، فرایندهای ساخت و غیره را پوشش می دهد.

متالورژی صنعتی

گرایش کلی متالورژی به دو زیرشاخه متالورژی صنعتی و متالورژی استخراجی تقسیم می‌شود که با توجه به گستردگی بسیار این رشته، از یکدیگر جدا شده‌اند. متالورژی صنعتی شاخه‌ای از رشته‌ی مهندسی مواد می‌باشد که رفتارهای شیمیایی و فیزیکی عناصر فلزی، ترکیب‌های بین فلزی آنها، و مخلوط‌های آن‌ها که آلیاژ نامیده می شود را مورد بررسی قرار می‌دهد. درواقع متالورژی صنعتی تکنولوژی و فن فلزات است: راهی که در آن از علم فلزات در کاربردی عملی استفاده می‌شود. اما باید به این نکته توجه کرد که متالورژی با مهارت کار با فلزات تفاوتی اساسی دارد.

جهت ثبت نام در دوره پایپلاین دیزاین آموزشگاه فنی عالی آزاد نوین پارسیان کلیک کنید

متالورژی استخراجی

این گرایش شامل فرآیندهای مختلفی که در جهت استخراج فلزات مختلف از سنگ‌های معدنی آن‌ها صورت می‌گیرد می‌باشد. جدا کردن فلزات از سنگ معدن آنان و تصفیه کردن آن‌ها، شناخت انواع مختلف کوره ها، سوخت‌ها و فرایندهای متفاوت و فعل و انفعالات شیمیایی آن‌ها درواقع توضیحی بهتر برای این گرایش است. اساسا متالورژی استخراجی با رشته مهندسی معدن تفاوتی پایه‌ای دارد و نبایست هر دوی این رشته‌ها را متشابه دانست.

آزمایشگاه مهندسی مواد

مهندسی مواد در مقطع کارشناسی ارشد

انتخاب مواد و شناسایی

این گرایش را می توان گرایش اصلی مهندسی مواد در مقطع ارشد نامید. شناسایی و انتخاب مواد مهندسی دروس اصلی مهندسی مواد را شامل می شود. دانشجویان در این گرایش با کلیت هر کدام از سایر گرایش ها آشنا شده و نگرشی دقیق تر به روش های آزمایشگاهی انتخاب و آنالیز مواد پیدا می کنند. به همین دلیل فارغ التحصیلان این رشته توانایی های عمومی تری نسبت به سایر گرایش ها که تخصصی هستند دارند. هدف از تحصیل دانشجو در این گرایش : شناخت کلی از مواد مختلف و خواص و کاربرد آنها، توانایی آنالیز مواد، توانایی طراحی روش ساخت مواد مختلف در هر کاربرد، آنالیز مکانیزم های تحلیل و تخریب مواد، و ارائه راهکارهای بهبود مواد.

خوردگی

پدیده خوردگی یک زیان اقتصادی عظیم برای همه کشورهای صنعتی به شمار می شود. نقش مهندس خوردگی آن است که با توجه به محیط و شرایط کاری مورد نظر، ماده ­ای را انتخاب کند که در برابر خوردگی مقاوم بوده و یا اینکه سرعت خوردگی را در آن ماده تا حد قابل قبولی کاهش دهد.وظیفه اصلی یک مهندس خوردگی کنترل شرایط در محیط های مختلف برای جلوگیری از وقوع خوردگی بخصوص در قطعات حساس است.

جوشکاری

دانشجویان تحصیلات تکمیلی در گرایش مهندسی بین المللی جوش، استانداردها و کدهای جوشکاری، آموزش جوشکاری حرفه ای، متالورژی جوش و فرایندهای جوشکاری و همچنین قوانین مهندسی بین المللی جوش و آموزش جوشکاری حرفه ای را مطالعه می کنند. همچنین روشهای مختلف اتصال‌دهی مواد و مدلسازی آنها را نیز در رشته مهندسی بین المللی جوش مورد بررسی قرار می دهند. مدرک کارشناسی ارشد مهندسی جوش، فارغ التحصیلان را برای حرفه های تحقیق، آموزش یا تولید آماده می‌کند.

فلزات و استخراج

متالورژی استخراجی جاییست مابین رسوبات معدنی فلزات و فلزات به صورت آماده برای استفاده در صنعت. به عبارت دیگر متالورژی استخراجی به فرایندهای مختلفی اشاره دارد که برای جدا کردن فلزات با ارزش از سنگ معدن آنها استفاده می شوند. دانشجویان در این گرایش با روش های خالص سازی فلزات و تکنیک های آن آشنا می شوند.

ریخته گری

ریخته گری از صنایع مادر در هر کشوری محسوب می‌شود. به صورت کلی این گرایش را می‌توان صنعتی‌ترین گرایش مهندسی مواد دانست. دانشجویان محصل در این گرایش در کل با مفاهیم و تکنیک‌های پیشرفته ریخته‌گری، طراحی سیستم‌های ریخته‌گری و علوم به روز آن آشنا می شوند تا موجب سوق دادن صنعت سنتی کشور به سمت پیشرفت های ریخته‌گری دنیا شوند.

بیو مواد

دانشجویانی که در گرایش بیومواد به تحصیل می‌پردازند با به‌کارگیری صحیح این مواد در بخش‌هایی از بدن انسان و همچنین در تجهیزات پزشکی مختلف آشنا می‌گردند. علاوه بر این، آنان با زمینه های مختلف طراحی و ساخت تجهیزات پزشکی و همچنین طراحی و ساخت پروتز اعضای مصنوعی انسان آشنا می شوند.

نانو مواد

در عصر حاضر نانو فناوری با مهندسی مواد رابطه‌ای عمیق داشته و موجب به پدید آمدن زمینه‌های تحقیقاتی جدیدی با نام “نانو مواد” در این رشته گشته است. در اصل ساختار مواد و ویژگی‌های مختلف آنان در ابعاد میکرومتر و نانومتر، در گرایش مهندسی نانو مواد مطالعه می شوند.

مواد مرکب

مواد مرکب همان طور که از نام آن‌ها پیداست از ترکیب شدن دو یا چند ماده مختلف تشکیل می شوند. هدف این عمل این است که خواص ماده نهایی به نسبت مواد سازنده بهبود پیدا کند. دانشجویان تجصیل کننده در این گرایش با خواص مواد مرکب و اجزای آنان، محاسبات مربوط به ساخت مواد کامپوزیتی و مکانیک محیط‌های پیوسته آشنا می شوند.

آزمایشگاه مواد و متالورژی

مهندسان مواد و متالوژی و بازار کار

در حال حاضر (سال 1400) مهندسین مواد در صنایع ایران اکثرا در چند جایگاه زیر وارد بازار کار می شوند:

اپراتور در خطوط تولید

به شکل کلی از مهندسین مواد در جایگاه اپراتور خط‌های تولید آن‌طور که شایسته علم، دانش و مهارت آنان است استفاده نمی شود؛ چراکه کارفرمایان در کارخانجات صنعتی ترجیح می‌دهند از مهندسین مکانیک که به اصطلاح دست به آچارتر می‌باشند استفاده به عمل آورند مگر اینکه در شرایطی خاص که به هیچ وحه امکان استفاده از مهندسین مکانیک و مهارت‌های آنان نباشد مهندسین مواد به کار گرفته می شوند. این جایگاه شغلی به شکل معمول نیازی به مهارت‌های خاص و ویژه ندارد و تنها آنچه دانشجو در مقطع کارشناسی فرا می‌گیرد برای استخدام  در این حرفهکافی است و قادر است مهارت‌های مورد نیاز را پس از استخدام در محل کار نیز کسب کند.

کارشناس فروش

در حال حاضر از مهندسین مواد نیز در موقعیت های شغلی با عاوین مهندسی فروش و کارشناس فروش جذب می‌کنند که البته باید توجه داشت حجم آن‌ها نیز به نسبت سایر موقعیت‌های شغلی کم نمی‌باشد و می‌توان گفت که به تنهایی به جرئت نیمی از تمامی فرصت‌های شغلی در رشته‌ی مهندسی مواد و متالورژی را تشکیل می دهد. هرچند که کارشناس فروش و مهندسی فروش نیز برای برخی از فارغ التحصیلان منطقی بنظر می رسد اما تخصص اصلی مهندسین مواد در بحث بازرگانی، بایستی مهندسی خرید و تامین مواد , کارشناس خرید باشد در صورتی که در این باره تعداد فرصت های شغلی در ایران برای مهندسین مواد آنچنان اندک است که می توان آنرا صفر برشمرد! یک مهندس مواد مواد را انتخاب می کند و می شناسد و مواد با بهترین خواص مورد انتظار همراه با در نظر گرفتن مقرون به صرفه و در دسترس بودن را می تواند برای پروژه‌ها تعریف شناسایی و تهیه نماید.

کنترل کیفیت

حقیقت این است که اصولا مهندسین مواد و متالورژی نه در اصل مفهوم و نه در دانشگاه برای فعالیت تخصصی جایگاه کارشناس کنترل کیفیت تربیت نمی شوند. اما بیشتر از هر جایگاه دیگری، صنعت مهندسین مواد را برای جایگاه کارشناس کنترل کیفیت در کنار مهندسین مواد جذب می کند. شناخت استانداردها، یادگیری کار با استانداردها، تسلط به تست های مخرب و غیر مخرب از جمله مهارت هایی است که مهندسین مواد نیازمند کسب آن برای این جایگاه شغلی هستند. که معمولاً هیچ یک از این مهارت ها در حین تحصیل در دانشگاه های ایران آموزش داده نمی شود و دانشجو باید با مطالعه شخصی و یا شرکت در دوره های آموزشی آموزشگاه های آزاد مانند آموزشگاه عالی آزاد نوین پارسیان آن‌ها را کسب کند.

بازرسان جوش

این جایگاه شغلی در ایران مابین چندین رشته مهندسی مواد و متالورژی، مهندسی مکانیک، مهندسی صنایع ، مهندسی عمران، و البته سایر رشته های غیر مهندسی، تقسیم می شود. برای ورود به بازار کاری بازرسی جوش و تست های غیرمخرب بایستی مدارک آموزشهای آزاد را تهیه کرد و تعلیم دید که البته هیچ محدودیتی در آن از لحاظ رشته وجود ندارد و از رشته های مختلف می توانند آنرا تهیه و وارد بازار کار آن شوند. مهندسی بین المللی جوش و آموزش جوشکاری حرفه ای هر چند که مختص مهندسین مواد نیست، اما یک شغل پردرآمد و البته حساس است. در مقطع کارشناسی دانشجویان مهندسی مواد مهارتی در آن کسب نمی کنند در مقطع ارشد تنها در گرایش مهندسی جوش و تنها طی چند واحد تئوری آموزش هایی کسب می کنند. اما برای ورود به بازار کارمهندسی بین المللی جوش نیاز به گذراندن دوره های فنی مختلفی است مانند آموزش جوشکاری حرفه ای که توسط آموزشگاه های فنی و البته فنی حرفه ای برگزار می شود.

سرپرست و اپراتور در آزمایشگاه

از ایده‌آل‌ترین موقعیت های شغلی که برای فارغ التحصیلان رشته مهندسی مواد و متالورژی می تواند به وجود آید کار در فضاهای آزمایشگاهی کارخانجات است. جایی که مواد ورودی و محصولات خروجی مورد آزمایش قرار می گیرند. برای این جایگاه شغلی کار با استانداردها، آشنایی با انواع آزمون‌های مخرب، روش های آنالیز مواد و بررسی‌های ریزساختاری نیاز است که اغلب در طی دروس دانشگاهی قابل کسب بوده اما کافی نیست.

تحقیق و توسعه

به شکل کلی کارشناس R&D در بخش مواد نیز از بهترین موقعیت‌های شغلی است که مهندسین مواد قادر می‌باشند در آن شاغل شوند. در اصل یک مهندس مواد باید در جایگاه‌های همانند شناسایی و انتخاب مواد مهندسی فعالیت کند اما نه تنها صنایع هیچ استقبالی از این مهارت ندارد؛ بلکه دانشگاه‌های ما نیز فارغ‌التحصیلانی ماهر در این زمینه تربیت نمی کنند. البته این عدم به‌کارگیری مهندسی مواد و متالورژی در جایگاه و موقعیت اصلی خود و عدم بررسی‌های کارشناسی و انتخاب مواد صحیح در ایران خسارت‌های بسیار سنگینی را بر اقتصاد و صنعت ما وارد کرده و می‌کند.

میزان درآمد در ایران

بر اساس تحقیقات به عمل آمده درآمد مهندسین مواد در ایران از سالانه 48 میلیون تا 144 میلیون تفاوت می‌کند. به صورت میانگین می‌شود گفت در عصر حاضر درآمد مهندسین مواد مابین 4 تا 12میلیون تومان در ماه با توجه به فاکتورهای متفاوتی مانند محل کار، سابقه کاری، جایگاه شغلی و … است.

آیا امکان ادامه تحصیل در خارج از کشور وجود دارد؟

مهندسین مواد و متالورژی همانطور که بالاتر ذکر شد به راحتی در دانشگاه های اروپا، کانادا، استرالیا می‌توانند با توجه به زمینه پژوهشی و کاری خود اخذ اپلای کنند و در جهت ادامه‌ی تحصیل در دانشگاه‌های خارج از کشور اقدام نمایند. دانشجویان علاقمند به ادامه تحصیل در دانشگاه های خارج از کشور به شکل معمول بایستی در جریان پژوهش‌های روز علم و مهندسی مواد و متالورژی در سطح دنیا، به خصوص دانشگاه هدف تحصیل، باشند و در طول دوران تحصیل در داخل ایران سعی بر کسب حداکثری آشنایی و ایجاد سابقه‌های پژوهش در زمینه‌های مرتبط با مواد ومتالورژی دارند.

ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نمیشود