سمینار “مشاوره شغلی واستخدام”

مشاوره شغلی واستخدام – دکتر قندچی – شروع جلسه مشاوره و راهنمای شغلی مهندسین علاقمند به حوزه نفت وگاز خصوصا پایپینگ را اعلام  میکنم

مقدمه مشاوره شغلی واستخدام

شاید لازم باشد قبل ازشروع با توجه به موضوع سمینار مختصری از خود بگویم .

  • امسال که 1395 است حدود 19 سال سابقه کار در زمینه های طراحی ، مشاوره ، آموزش در حوزه Process piping  وتاحدی در Power piping و همینطور در Pipeline
  •  مدیرعامل مجتمع فنی نوین پارسیان و هیات مدیره یک شرکت مهندسی
  • کار آفرین برتر در سال 1389 با افتخار معرفی بیش از 25 هزار مهندس به بازارکار
  • 15 سال تدریس و مشاور بسیاری از قسمت های مهندسی Piping و..
  • مولف و مترجم هشت جلد کتاب  که بعضا هفت دوره تجدید چاپ شده اند.

قبل از شروع به پاسخگويي به سئوالات دوستان بايد نكاتي را در مورد مطلبي كه امروز مورد بحث بسياري از سروران عزيز شده بود عنوان كنم.

به این مبحثی که امشب به آن می پردازم در کشورهای مترقی تحت عنوان Job engineering یا همان مهندسی و آنالیز شغل گویند که کسانی که اینکار را برای مثلا مهاجرین به آن کشور انجام می دهند و معملا زیر نظر ارگان های دولتی هستند راتحت عنوان J.D.  یا Job developer شناخته می شوند .

مشاوره شغلی واستخدام

مشاوره شغلی واستخدام

هر عنوان شغلی در بازارکاردوشرط را می خواهد شرط پایه تحصیلاتی دانشگاهی و شرط داشتن مهارت و تخصص شغلی درآن

پايه تحصيلاتي دانشگاهي یعنی در ریکی از رشته های دانشگاهی دارای درجه اي  باشند مثلا در مهندسي مكانيك داراي درجه فوق ليسانس

اين موضوع صرفا پايه اكادميك بوده ودرهمه جای دنیا در University  ها قابل اخذ می باشد ودروس پایه ای  ومباحث تئوري را پوشش می دهد و شخص فارغ التحصیل دانشگاهی علاوه برکسب دانش  Knowledge به یک درجه و اعتباراجتماعی به عنوان تحصیلکرده می رسد.

از طرف ديگر كارفرماي كه براي تهيه نقشه هاي كارگاهي نياز به كسي دارد كه با داشتن مهارت   (Skill , Carrier)  راهبری نرم افزار اتوكد اينكار را انجام دهد و ایجاد درامدزایی برای شرکت داشته باشد، برای کارفرما  درجه تحصیلات دانشگاهی نیروی کار فرقی نمی کند ، دیپلمه یا دکتری با هر درجه ای که بتواند نیاز نقشه کشی ایشان را براورده سازد کافی است به این شرط دوم می گویند تخصص یا مهارت که برخلاف Knowledge یعنی دانش که مطالعاتی است مهارت آموزشی است که حتما یک متخصص (Expert) باید اینکار را عهد ه دار شود. ]

مهندس مکانیک (پایه دانشگاهی ) مسلط به PDMS(تخصص یا مهارت )

منشی داری دیپلم (تحصیلات) مسلط به WORD  و دفترداری(تخصص یا مهارت شغلی)

مهارت ها یا تخصص های شغلی در تمام دنیا در college  ها آموزش داده می شوند. در ایران کالج به معنای انچه در خارج می باشد نیست. و موسسات آموزشی به مانند نوین پارسیان عهده دار آموزش های مهارتی هستند.

در فضای کنونی بازار مهندسی بعد از انتشار آگهی های استخدام سیلی از رزومه ها به کارفرمایان ارائه می شود. و تنها شانس شما جهت حضور در جلسه مصاحبه به چشم آمدن رزومه شماست. در صورتی که رزومه شما بین رزومه های کاندید جهت مصاحبه قرار گیرد، تا این مرحله شما برنده اید.یعنی شما یه Winner resume  داشته اید .توجه داشته باشید همانطور که خودرا مستحق نشستن در یکی از صندلی دانگاهی دانستید و برای آن زحمت کشیدید؛ برای رسیدن به یک شغل ایده .ال نیزباید روی ان کار کرد یا به عبارتی در فرهنگ غربی گویند Work on work

مشاوره شغلی واستخدام – رزومه، مهم ترین فاکتور

اولین قدم این است که در مورد شغل مورد نیاز کارفرما اطلاعات کافی داشته باشید. وبراساس نیازی مهارتی که آن شغل دارد رزومه نوشته و یا تغیر کند. و جهت دانستن مهارت های مورد نیاز در آن شغل می توانید به جستجو گرهای اینترنتی پناه ببرید. مثلا اگر قالبساز سمبه ماتریس مورد نیاز است در رزومه شما شناخت فولادها. و عملیات های حرارتی مورد نیاز در این مهارت شغلی بلد شود.

یعنی باید بدانید که شما یک رزومه نداریدو از اینکه یک نوع رزومه رو برای هر نوع آگهی استخدام ارسال کنید اجتناب کنید چرا که هنگامی که کارفرما متخصص طراح و مدلسازی با PDMS را آگهی کرده برایش مهارت داشتن شما در کوره های حرارتی جذاب نیست وباز تکرار می کنم تکیه کردن برای نیازهای مهارتی آن شغل یا اصطلاحا آنها را پررنگ کنید تا اینکه با شلوغ کردن رزومه با مهارت های غیر مرتبط باعث سردر گمی کارفرما و عدم دیدن مهارت اصلی شود .استفاده از این مهارتها ی شغلی در رزومه ها به عنوان Keywords ها هستند که  کارفرما را علاقمند به دعوت شما به مصاحبه می کند. مثلا در رشته طراحی Piping کلماتی به. مانند مسلط به طراحی با نرم افزار PDMS، مسلط به نحوه نگارش PMS و یا…. کلمات کلیدی مورد علاقه کارفرمایان این شغل هستند.

پایپینگ و گرایش های آن رشته دانشگاهی نیست که در دانشگاه ها بدنبال آن یا آموزش آن باشیم. مهارت شغلی است که باید آموزش دید. یعنی صرف اینکه شما مهندس هستید نمی توانید وارد بازارکار Piping شوید. حتما باید این تخصص و مهارت شغلی را به خودتان در ابتدای امر با آموزش دیدن اضافه کنید

بی شک در بازار کار مهارت نقش برجسته تری از تحصیلات دارد. ولی در حوزه های آکادمیک از قبیل هیات علمی و… پایه تحصیلات بالاتری لازم است.

مشاوره شغلی واستخدام – نتیجه گیری :

 1-برای ورود به بازار کار یا ارتقا شغلی شرط لازم تحصیلات دانشگاهی ، شرط کافی داشتن مهارت.

2 -باید مدیران ما تفاوت Knowledge و Skill را بدانند.

 قرار نیست مهندس کامپیوتر نرم افزاری استخدام شود و از اوتوقع Web design داشت همانطوری که قرار نیست مهندس مکانیکی استخدام واز او توقع طراحی تاسیسات یک استخر را خواست .

و اینکه بعد از انتخاب شغل مطلوب خودبه هر روشی که خود نیاز به تامل فراوان و بررسی دارد. و واقعا نیاز به آنالیز شخصیتی و توانمندی های فردی شما و… دارد حتما باید مسیر راه را ترسیم کرد و آن کسب مهارت های لازم در آن شغل است. و مهارت هم برخلاف دانش آموزشی است.

لذا مهندسین جوان و پویا و پرانرژی من ، صرف اینکه از دانشگاه شریف مدرک مهندسی… دارید درست است که نشان دهنده هوش آموزشی بالا شما درمباحث دانشی  که معمولا به هوش منطقی (IQ) معروف است  می باشد ولی ضمانتی در موفقیت در بازار کار نیست و بازار کار نیازها و مشخصه های خود را می طلبد وآن هم داشتن مهارت های زیادی است که اگر ندارید شانس موفقیت شما در حوزه مدنظرتان بسیار کم می باشد.

مهارت های ضروری

ودر جواب دوستی که ارادت دارم خدمتشان  که امروز مطلبی رو نوشتن و موضوع بحث شد و همچنین دوستانی که موفق به کسب شغل مثلا در حوزه Piping نشدن و حتی مهارت را نیز آموزش دیده اند باید عرض کنم که مهارت های دیگر هم نیاز هست مانند مهارت رزومه نویسی ، مهارت موفقیت در مصاحبه ،مهارت ایجاد Network (یعنی نحوه ایجاد ارتباط در جهت رسیدن به آن شغل موردنظر) و…اصلا قرار نیست بشینیم در منزل وفقط بارسال ایمیل ویا فکس به شرکت متقاضی نیروی کار موفق به کسب آن شغل شویم وبعد گلایه مند باشیم که پارتی لازم است ویا … بله پارتی یا ارتباط لازم است ولی ایجاد پارتی یا رابطه هم خود مهارت است.

ومعتقدم و آموخته ام واین موضوع را در کلیه مصاحبه های استخدامی خود به کار برده ام. و ان این است که بعد Technical یک مهندس یکی از ابعاد و امتیازات لازم است که در کنار دارابودن:

  •    Presentation   نمایشی که از خود مثلا با نحوه لباس پوشیدن یاآرایش موو… ارائه می دهد
  •    Communication ability توانای در ایجاد ارتباط که در جلسات کاری مثلا با کارفرما بسیار مهم است
  •    Attitude رفتار یا شخصیت رفتاری ، صبور ویا عجول یا عصبانی   
  •    Loyalty وفاداری، با دیدن رزومه ای که در آن هرسال در شرکت جدیدی مشغول بوده. مشخصا ایشان این فاکتور را ندارد.
  •  Good Memory حافظه خوب ،یکی از ویژگی های نیروی کار خوب است. که خیلی ساده می شود در هنگام مصاحبه تست شود.

نظر بنده این است که زندگی پراست از مهارت های زیاد برای آموختن وما برای موفقیت شاد زیستن مهارت های زیادی را آموزش ببینیم. مثل مهارت همسرداری، مهارت سخنرانی ، مهارت بچه داری وحتی مهارت های دوست یابی.

یک مهندس موفق درکنار مهارت های فنی و تخصصی لازم باید مهارت های:

  • آرایش ظاهری و البسه مناسب و درخور
  • ارتباطات  و روابط عمومی مناسب
  • فن بیان و سخنوری و سخنرانی
  • اداره جلسات
  • نامه نگاری و نگارش

مشاوره شغلی واستخدام – پاسخگویی به سئوالات:

1آیا برای استخدام یا کار EQمهم تر است یا IQ  به نظر شما:

جواب :برای هر جایگاهی وحتی برای مواردی که فرمودید جفتشان لازم است مدیرانی نیاز بیشتری به هوش هیجانی یا تصمیم گیری آنی دارند EQ  ولی کارشناسان و مهندسین بیشتر نیاز به IQ ارند.

2–  از طرفی آزمون های استخدامی توسط شرکت های مختلف برگزار می شن اما کسانی وارد می شن که بند پ رو هم داشته باشن

جواب: این هم نیاز به داشتن مهارت ایجاد Network که در علم مدیریت به آن لابی و در ایران به آن پارتی می گویند و در واقع  از دید بنده یک امتیاز نسبت به شخصی که نشسته منزل و توقع دارد برایش شغل بدهند دارد.

3-  چرا  آقای دکتر من چند وقته که تو کار  بازرسی و کیو سی هستم.ولی از  اول به پایپینگ (design)علاقه داشتم و بصورتself-study   مطالعات کاملی داشتم دراین مورد. به نظر شما  تو فیلد طراحی میشه به جایگاه خوبی رسید تو این وضع پروژه ها؟

بله قطعا اگر از دسته افرادی باشید که با پشتکار و همچنین دانستن مسیر درست که خود نیاز به مشاوره دارد باشید چرا که نه

NO pain, NO gain 

4- سلام خسته نباشین نظر شما در مورد یاد گیری pdms از طریق DVD های آموزشی چیه؟؟؟

با تشکر

 جواب:قاعدتا ارتباط Face to Face با متخصص این زمینه و دیدن ایشان در اشکالات و توانمندی های شما و رفع آن بهتر از یک ارتباط یک طرفه توسط DVD است.

5-دوستان عزیز در حال حاضر اکثر پروژه های نفت و گاز و پلانتهای پروسسی که نیاز به طراحی پایپینگ دارند هلد شدند در حالیکه فقط 65 کارخانه پتروشیمی تو طرح وجود داره و پالایشگاههای متعددی هم باید احداث بشه در کنار خطوط لوله متعدد و ایستگاههای گاز فراوان ولی بدلیل هلد بودن در حال حاضر و نیاز مبرم به فاینانس وضعیت تقریبا نامعلومی دارند بخاطر همین تو حوزه نفت و گاز و صنعت فعالیتهای بازرگانی و تامین کالا تا حدودی وجود داره اون هم بخاطر پروژه های قبلی که اجرا شده و نیاز مبرم دارن انجام میشه ضمنا تولید داخلی هم داره به سمت خوبی میره و از قبل بهتره

جواب :ممنون از اینکه جزو افرادی هستید که نیمه ای پر لیوان رو می بینید.

6-بدون پیش زمینه وارد شدن به کارگاه لوله گذاری یا به همان قول معروف فاز اجرایی کاری ( و نه طراحی در مهندسین مشاور یا دفتر فنی)، بهتر است یا رفتن به دوره و آموزش دیدن؟

جواب :کار مربوط به مهارت داشتن (Skill) است ، و لازمه مهارت این است که حتما آموزش ببینید از جنس علم و دانش (Knowledge) نیست که خودتان مطالعه کنید.

7- مهندس والا من رفتم کمی دوره دیدم تاثیر نداره .. من خودم بیشتر بلد بدوم .اگه بتونی شرکتی پیدا کنی که به صورت کار اموزی با دریافتی کم بتونی توش طراحی محاسبات رو یاد بگیری خیلی خوبه . منم دارم دنبال شرکت میگردم ولی پیدا کردنش خیلی سخته انگار

جواب :دوست من ، تجربه شما منحصر به شماست و نمی توان تعمیم داد . اینکه آموزشتون موثر نبوده ممکنه دلایل خیلی زیادی داشته باشه مثلا مباحث غیر کاربردب، عدم تسلط مدرس ، غیر فعال بودن دانشجو …. ولی اصل کلی مطلبی است که عنوان نمودم. اینکه بروید در یک شرکت کارآموزی عالیه ولی توجه داشته باشید که همکاران نیز ممکن است مسلط نباشند و تجربی یاد بدهند در این حالت پراکندگی اطلاعات و… نیاز کاری را ممکن است برطرف کند ولی پله ای مستحکمی برای پیشرفت نیست.

چگونه یک رزومه برنده داشته باشیم؟

نظرات بسته شده اند.