تاریخچه انواع پمپ های به کار رفته در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی

0

پمپ ها روشی مقرون به صرفه برای جابجایی مواد شیمیایی هستند و هر یک از پمپ هایی نقش مشخصی در صنعت نفت و گاز برای انتقال یا تصفیه سیالات مختلف دارند. پمپ های صنعتی از وسایل ضروری هستند که در هر مرحله از عملیات نفت و گاز مورد نیاز هستند. اساساً آنها به انتقال سیالات فرآیند از یک نقطه به نقطه دیگر کمک می کنند. به عنوان مثال، می توان از یک پمپ برای انتقال نفت خام از طریق یک خط لوله  به تجهیزات ثابت همچون مخازن ذخیره سازی استفاده کرد و از پمپ های گل برای گردش گل حفاری به داخل حلقۀ مته و برگشت به مخزن ذخیره برای تصفیه مجدد استفاده می شود. در صنایع نفت و گاز بسته به ماهیت ، سیالی که می خواهید انتقال دهید و دبی مورد نیاز شما، به یک پمپ مناسب برای نیازهای خود نیاز دارید.

انواع پمپ های مورد استفاده در صنعت نفت و گاز

پمپ ها جزء ضروری صنعت نفت و گاز هستند. پمپ ها به روش های مختلفی در صنعت نفت و گاز استفاده می شوند از استخراج و انتقال آن به پالایشگاه نفت و ذخیره سازی گرفته تا سرعت بخشیدن به جریان سیال از نقطه ای به نقطه دیگر. هر نوع پمپ در یک سیستم پالایشی کار مشخصی را انجام می دهد و برای عملیات روزانه ضروری است. بدون پمپ، پالایشگاه‌های نفت قادر به کارکرد روزانه با ظرفیت کل نیستند. در این مطلب، انواع پمپ های مورد استفاده در صنعت نفت و گاز و همچنین کاربردهای پمپاژ آنها در موقعیت های مربوطه را بررسی خواهیم کرد.

پمپ ها در بخش های مختلف صنعت نفت و گاز کاربرد دارند. این پمپ ها نه تنها نفت و سایر سیالات را به مقصد خود حمل می کنند، بلکه همه آنها بر اساس اصول اولیه یکسانی کار می کنند. با این حال، بسته به صنعت و کاربرد، تفاوت هایی وجود دارد. انتخاب پمپ مناسب برای یک تصمیم حیاتی دوره تجهیزات دوار است.

پمپ های گریز از مرکز

پمپ های سانتریفیوژ رایج ترین انواع پمپ های مورد استفاده در صنعت نفت و گاز هستند. پمپ های گریز از مرکز از نیروی گریز از مرکز از طریق چرخش پروانه پمپ استفاده می کنند تا سیال را به داخل ورودی پمپ بکشند و از طریق نیروی گریز از مرکز آن را از طریق قسمت تخلیه وارد کنند. جریان عبوری از پمپ توسط شیرهای کنترل جریان تخلیه کنترل می شود.

پمپ‌های با این طراحی ممکن است در طیف گسترده‌ای از کاربردهای پمپاژ مورد استفاده قرار گیرند و مخصوصاً برای کنترل مایعات کثیف یا کم ویسکوزیته مناسب هستند، تا زمانی که حاوی هوا، بخار یا مقادیر زیادی ذرات نباشند.

پمپ های گریز از مرکز تک مرحله ای عمدتاً برای انتقال سیالات با ویسکوزیته پایین که به دبی بالا نیاز دارند استفاده می شود. آنها معمولاً به عنوان بخشی از یک شبکه پمپ بزرگتر شامل سایر پمپ های گریز از مرکز مانند واحدهای پمپ افقی چند مرحله ای برای حمل نفت خام یا پمپ های تزریق آب مورد استفاده در بازیافت نفت و گاز ثانویه استفاده می شوند.

پمپ های انتقال نفت

هنگامی که فشار زمین کافی برای حرکت نفت به سطح وجود ندارد، یک پمپ نفت به صورت دستی مایع را از چاه نفت خارج می کند. پمپ‌های انتقال نفت توسط موتوری کار می‌کنند که حرکت عمودی را برای به حرکت درآوردن شفت پمپ ایجاد می‌کند.

پمپ های انتقال نفت معمولاً در مناطق خشکی که نفت زیادی وجود دارد استفاده می شود، اما زمین نمی تواند آن را خارج کند و بسته به عمق و وزن نفت، این پمپ ها ممکن است یک تا ده گالن نفت با هر ضربه استخراج نمایند.

پمپ جابجایی مثبت برش پمپ پره ای با جابجایی مثبت

پمپ های جابجایی مثبت، برخلاف پمپ های گریز از مرکز، برای حرکت سیال به پروانه نیاز ندارند. در عوض، آنها از عناصر چرخان یا رفت و برگشتی برای هدایت مایع به یک فضای محدود استفاده می کنند.

این طراحی فشاری را فراهم می کند که باعث می شود مایع به محل مورد نظر خود جریان یابد تا سیال را با استفاده از اجزای چرخان به یک محفظه محدود فشار دهد. پمپ های جابجایی مثبت برای انتقال مایعات بسیار چسبناک با دبی کمتر اما با فشار بسیار بالاتر طراحی شده اند.

پمپ دیافراگمی

پمپ های دیافراگمی یکی از پرکاربردترین انواع پمپ های نفت و گاز در صنعت هستند و سیال را از طریق جابجایی مثبت با شیر و دیافراگم انتقال می دهند. اصل کار این پمپ این است که کاهش حجم باعث افزایش فشار در خلاء می شود و بالعکس.

در طی مراحل بالادستی و میانی پالایش نفت خام، از یک پمپ دیافراگمی برای کشیدن نفت به داخل محفظه پالایشگاه استفاده می شود. از هر دو سوپاپ و دیافراگم استفاده می کند. وقتی حجم یک محفظه افزایش می‌یابد، فشار داخل محفظه کاهش می‌یابد و مایع به داخل می‌ریزد. سپس با پایین آمدن دیافراگم، مایع به بیرون رانده می‌شود. دیافراگم هنگامی که مایع محفظه را پاک کرد به موقعیت اولیه خود باز می گردد و اجازه می دهد تا مایع جدید وارد شود.

پمپ های دیافراگمی برای عملیات انتقال سیال با حجم بالا در پالایشگاه های نفت مناسب هستند. آنها همچنین به دلیل قطعات متحرک کمتر و اصطکاک کمتر در حین کار نسبت به پمپ های جابجایی مثبت نیاز به تعمیر و نگهداری بسیار کمتری دارند و در طرح های فشرده موجود هستند. از جنبه منفی، پمپ های دیافراگمی می توان به شرایط کم فشار در داخل سیستم که عملیات پمپاژ را کند می کند اشاره کرد. البته این مشکل را می توان با استفاده از یک تنظیم کننده فشار برگشتی اصلاح کرد. به همین دلیل، آنها برای عملیات پمپاژ مداوم یا طولانی مدت مناسب نیستند زیرا معمولاً شرایط فشار بالا مورد نیاز را ندارند.

پمپ پتروشیمی

پمپ های پتروشیمی با فشار بالا و نرخ جریان بالا در یک سیستم پالایشگاهی برای تصفیه یا تصفیه ترکیبات کار می کنند. یکی از مزایای پمپ های پتروشیمی این است که از نشتی جلوگیری می کنند، به این معنی که از محیط زیست محافظت می کنند. طراحی ساده، سهولت استفاده و فشرده بودن پمپ پتروشیمی، دوام لازم را برای سازگاری با سختی های حفاری نفت فراهم می کند.

پمپ های پیستونی رفت و برگشتی

پمپ های پیستونی یا پلانجری از رایج ترین انواع پمپ های مورد استفاده در صنعت نفت و گاز هستند. پمپ های پیستونی با استفاده از عمل رفت و برگشتی پیستون ها ، سیال را در یک سیلندر محصور به یک سیستم لوله فشار می دهند. پمپ های پیستونی به پمپ های جریان ثابت معروف هستند زیرا نرخ جریان بدون توجه به فشار سیستم در هر سرعت معین ثابت می ماند. شیر فشار شکن بخشی ضروری از هر سیستم لوله‌کشی تخلیه پمپ پیستونی برای جلوگیری از فشار بیش از حد پمپ و سیستم لوله‌کشی است. پمپ های پلانجری به دلیل طراحی قطعات متحرک نیاز به تعمیر و نگهداری مکرر نسبت به پمپ های گریز از مرکز دارند. آنها همچنین عملکرد پر سر و صدای بیشتری نسبت به پمپ های گریز از مرکز دارند.

پمپ های حفره ای پیشرونده

پمپ حفره ای پیشرونده نوعی پمپ جابجایی مثبت است و به پمپ پیچی یا پمپ حفره ای خارج از مرکز نیز معروف است. پمپ حفره ای پیشرونده نوعی پمپ است که سیال را با چرخاندن روتور خود به حرکت در می آورد که باعث می شود یک سری محفظه های ریز، ثابت و مجزا در پمپ حرکت کنند. در حین چرخاندن روتور آن، سیال را از طریق پیشرفت، از طریق پمپ، حفره‌های مجزای کوچک و ثابت منتقل می‌کند. فشار سیستم هر چه باشد، سرعت جریان در یک سرعت معین عملاً ثابت می ماند. پمپ‌های حفره‌ای پیشرونده در کاربردهایی با ویسکوزیته بالا یا در مواردی که نیازی به مخلوط کردن سیال تحت فشار نیست استفاده می‌شود. پمپ‌های حفره‌ای پیشرونده نیز پمپ‌های جریان ثابت در نظر گرفته می‌شوند زیرا در یک سرعت معین، نرخ جریان با وجود فشار سیستم نسبتاً ثابت است. لغزش جریان در فشارهای بالاتر طبیعی است. شیر فشار شکن بخشی ضروری از هر سیستم لوله کشی تخلیه پمپ حفره ای پیشرونده برای جلوگیری از فشار بیش از حد پمپ و سیستم لوله کشی است که نیازمند یک کارشناس آموزش جوشکاری دارد.

پمپ های دنده ای

پمپ های دنده ای یکی از رایج ترین انواع پمپ های جابجایی مثبت برای انتقال سیالات صنعتی می باشد.. پمپ دنده ای سیال را با استفاده از مش بندی چرخ دنده ها پمپ می کند و اغلب برای سیالات تمیز استفاده می شود زیرا سیال تحت فشار از بین تلرانس های باریک دنده عبور می کند. شیر فشار شکن بخشی جدایی ناپذیر از سیستم لوله تخلیه است زیرا از پمپ و لوله در برابر فشار بیش از حد محافظت می کند.

پمپ های دنده ای همچنین به طور گسترده برای کاربردهای انتقال شیمیایی برای سیالات با ویسکوزیته بالا استفاده می شود. دو نوع اصلی وجود دارد: پمپ های دنده خارجی که از دو چرخ دنده خارجی استفاده می کنند یا چرخ دنده های زمان بندی که مجموعه دنده داخلی را به حرکت در می آورند. چرخ دنده های داخلی با هم تماس ندارند، بنابراین مایعات غیر روان کننده را می توان با پمپ های دنده خارجی پمپ کرد. پمپ های دنده داخلی از یک چرخ دنده محور محور برای به حرکت درآوردن چرخ دنده داخلی استفاده می کنند. پمپ های دنده ای جابجایی مثبت (یا جابجایی ثابت) هستند، به این معنی که برای هر دور مقدار ثابتی سیال پمپ می کنند. از آنجایی که سیال پمپ شده بین تلرانس های دنده نزدیک می گذرد، معمولاً از پمپ های دنده ای برای سیالات تمیز استفاده می شود. شیر تسکین یک جزء ضروری در سیستم لوله کشی تخلیه برای محافظت از پمپ و لوله در برابر فشار بیش از حد است.

پمپ های اندازه گیری

یک پمپ اندازه گیری حجم دقیقی از مایع را در یک بازه زمانی مشخص حرکت می دهد و نرخ جریان دقیقی را ارائه می دهد. تحویل سیالات در دبی قابل تنظیم دقیق وظیف اصلی یک پمپپ اندازه گیری است. اصطلاح “پمپ اندازه گیری” بیشتر بر اساس کاربرد یا مورد استفاده شکل گرفته است و نه نوع دقیق پمپ مورد استفاده. بیشتر پمپ‌های اندازه‌گیری، پمپ‌های رفت و برگشتی سیمپلکس با پیستون یا انتهای مایع دیافراگمی هستند. انتهای مایع دیافراگم ترجیح داده می شود زیرا مایع پمپ شده در داخل دیافراگم آب بندی شده است. هیچ مایع پمپ شده ای به جو نشت نمی کند.

بوستر پمپ ها

در نهایت، بوستر پمپ‌ها برای کاربردهای مختلف در صنعت نفت و گاز استفاده می‌شوند، در سبک‌های مختلف هستند و می‌توانند هم مایع و هم گاز را مدیریت کنند. طراحی بوستر پمپ ها بسته به سیال متفاوت است و از مکانیزم تراکم تک مرحله ای استفاده می کند که ممکن است برای افزایش فشار گازی که از قبل بالاتر از فشار محیط است نیز استفاده شود.

مروری بر گام شمار تاریخچه پمپ های صنایع نفت و گاز

تاریخ پیدایش ابتدایی پمپ ها به  2000 سال قبل از میلاد برمیگردد که مصری ها سایه بان را برای بالا بردن آب اختراع کردند. از یک میله آویز بلند با یک سطل در یک سر و یک وزنه در طرف دیگر استفاده می کند. 200 سال قبل از میلاد مسیح، مخترع و ریاضیدان یونانی، Ctesibius، اندام آبی را اختراع کرد، یک پمپ هوا با دریچه هایی در پایین، یک مخزن آب در بین آنها و یک ردیف لوله در بالا. این طرح اصلی است که اکنون به عنوان پمپ رفت و برگشتی شناخته می شود.  200 سال قبل از میلاد مسیح پمپ پیچی ارشمیدسی توسط ارشمیدس طراحی شده است که یکی از بزرگترین اختراعات تمام دوران در نظر گرفته شده است و هنوز هم امروزه برای پمپاژ مایعات و جامدات دانه بندی شده در جهان صنعتی و در جهان سوم مورد استفاده قرار می گیرد – جایی که روش ترجیحی برای آبیاری مزارع کشاورزی بدون پمپ برق است.

اما سیر تحولی که در پمپ های مورد استفاده صنایع نفت و گاز و پتروشیمی صورت گرفت در یک گام تاریخ شمار در زیر جمع آوری شده است:

1475 به گفته رتی، سرباز برزیلی و مورخ علم، اولین ماشینی که می‌توان آن را پمپ گریز از مرکز توصیف کرد، دستگاهی بود که در رساله‌ای توسط مهندس ایتالیایی رنسانس فرانچسکو دی جورجیو مارتینی آمده بود.

1593 Nicolas Grollier de Servière فرانسوی یک طرح اولیه برای پمپ دنده ای ایجاد کرد.

1636 پاپنهایم، مهندس آلمانی، پمپ دنده دوار با دندانه عمیق را اختراع کرد که هنوز هم برای روغن کاری موتورها استفاده می شود. این پمپ دنده ای این امکان را فراهم می کند که از شیرهای کشویی رفت و برگشتی استفاده شده توسط راملی صرف نظر شود. پاپنهایم ماشین خود را با یک چرخ آبی که توسط یک نهر به حرکت در می‌آمد و برای تغذیه فواره‌های آب استفاده می‌شد، راند. امپراتور فردیناند دوم در رابطه با این اختراع به او “امتیاز” – معادل یک حق ثبت اختراع – اعطا کرد.

1650 Otto van Guericke پمپ خلاء پیستونی را اختراع کرد که از واشرهای چرمی برای جلوگیری از نشتی بین سیلندر و پیستون استفاده می کرد.

در سال 1687، دنیس پاپین، مخترع فرانسوی الاصل، اولین پمپ گریز از مرکز واقعی را توسعه داد، یکی با پره های مستقیم که برای زهکشی محلی استفاده می شود.

1845 هنری آر. ورتینگتون اولین موتور پمپاژ بخار مستقیم را اختراع کرد. Worthington Pump اولین محصولات خود را برای تامین انرژی قایق های کانال و کشتی های نیروی دریایی ایالات متحده طراحی کرد. ورثینگتون بعداً در طراحی پمپ برای تغذیه دیگ بخار، خط لوله نفت و کاربردهای برق آبی پیشگام شد.

1851 مخترع بریتانیایی جان آپولد پمپ گریز از مرکز پره خمیده را معرفی کرد.

1859 جیکوب ادسون پمپ دیافراگمی را اختراع کرد و شرکت ادسون را در بوستون ماساچوست تأسیس کرد تا پمپ خود را تولید و به فروش برساند.

1860 آدام کامرون شرکت پمپ بخار کامرون را تأسیس کرد و یکی دیگر از پیشگامان موتورهای پمپ بخار رفت و برگشتی شد. مانند ورتینگتون، اولین محصولات کامرون برای تامین انرژی کشتی های دریایی تجاری و نیروی دریایی ایالات متحده استفاده شد. پمپ های کامرون بعداً در منابع آب، خط لوله نفت و پالایش و خوراک دیگ بخار استفاده شد.

1870 پروفسور آزبورن رینولدز در بریتانیا طرح اصلی یک پمپ گریز از مرکز را توسعه داد.

1886، جنس نیلسن، بنیانگذار شرکت پمپ وایکینگ، هنگام طراحی پمپی برای حذف آب اضافی که از یک نهر مجاور به معدن سنگ آهک او نفوذ می کرد، اصل پمپ دنده داخلی را اختراع کرد.

1886 یونایتد سانتریفیوژ پمپ ها گنجانده شده است. این شرکت بزرگترین تامین کننده نفت خام فشار بالا و پمپ های خط لوله محصولات تصفیه شده در جهان است.

1897 Preston K. Wood اولین پمپ توربین چاه عمیق را در لس آنجلس، کالیفرنیا ساخت.

1899 رابرت بلکمر فناوری پمپ پره ای دوار را اختراع کرد، طراحی پمپی که انحراف مهمی از اصل دنده قدیمی و سلف پمپ های پره کشویی امروزی بود.

1901 بایرون جکسون اولین پمپ توربین عمودی چاه عمیق را توسعه داد.

1904، ینس نیلسن جورج «شورتی» ماتز را برای ساخت طرح پمپ دنده ای خود به خدمت گرفت.

1905 پمپ های گریز از مرکز چند مرحله ای توسعه یافتند.

1911 جنس نیلسن اولین پمپ دنده داخلی را ساخت و شرکت پمپ وایکینگ را تأسیس کرد. پمپ وایکینگ روتاری “Gear-Within-A-Gear” (اولین در نوع خود) در بازار عرضه شده است.

1916 آلدریچ اولین پمپ رفت و برگشتی مستقیم با موتور را تولید کرد.

1916 در حالی که Armais Sergeevich Arutunoff برای اولین بار پمپ های شناور را در روسیه در سال 1916 اختراع کرد، استفاده از آنها در ایالات متحده تا دهه 1950 آغاز نشد. Arutunoff ابتدا پمپ خود را برای استفاده در کشتی ها، چاه های آب و معادن طراحی کرد. او طراحی را برای کار در چاه های نفت تغییر داد. به لطف اصلاحات بیشتر در طراحی Arutunoff، انواع بیشتری از پمپ های شناور وجود دارد که امکان استفاده در سایر کاربردها مانند پمپاژ آب آشامیدنی، ایجاد فواره ها و پمپاژ فاضلاب را فراهم می کند.

1918 بایرون جکسون اولین پمپ های روغن داغ را برای صنعت نفت تولید کرد.

1920 وایکینگ اولین پمپ مشعل نفت خانگی خود را با استفاده از آب بندی مکانیکی ساخت.

1923 بایرون جکسون اولین استفاده از پمپ های گریز از مرکز برای خط لوله نفت و اولین ایستگاه تقویت کننده خودکار را نشان داد.

1923 شرکت های روتمن اولین پمپ عمودی بدون آب بندی جهان را طراحی کردند.

1926 شرکت پمپ پاسیفیک اولین پمپ دوپوش روغن داغ را تولید کرد.

1927 وایکینگ خطی از پمپ های مایع خطرناک را برای استفاده در بازار نفت کوره معرفی کرد.

1930، در حین اختراع کمپرسور برای موتورهای جت، رنه موینو، پیشگام هوانوردی، متوجه شد که این اصل می تواند به عنوان یک سیستم پمپاژ نیز عمل کند. دانشگاه پاریس به موئینو برای پایان نامه خود در مورد “کپسولیسم جدید” دکترای علوم اعطا کرد. پایان نامه پیشگام او زمینه ساز پیشرفت پمپ حفره ای شد.

1933 جی سی گورمن و هرب راپ پمپی را با ویژگی “عدم گرفتگی” معرفی کردند. این پمپ از هر پمپ سانتریفیوژ خود پراینگ دیگری که قبلا اختراع شده بود بهتر عمل می کند. شرکت Gorman-Rupp تاسیس شده است.

1936 Robbins & Myers مجوز آمریکای شمالی را برای پمپ حفره پیشرفت Moineau بدست آورد و آن را با نام Moyno نامگذاری کرد.

1937 IDP اولین پمپ فرآیندی را که به صورت شعاعی تقسیم می شود، تولید می کند.

1937-1939 شرکت محصولات دقیق اسمیت (پمپ های اسمیت) سه پمپ را طراحی کرد که دو عدد از آنها (مدل های 300 و 200) به طور خاص برای انتقال گاز LP طراحی شده بودند.

1939 شرکت محصولات دقیق اسمیت اولین پمپ انتقال گاز مایع را برای گاز LP توسعه داد.

1940، روبن اسمیت، از شرکت محصولات دقیق اسمیت (پمپ های اسمیت)، اولین تاییدیه برای پمپ گاز LP را از کمیسیون حوادث صنعتی کالیفرنیا دریافت کرد. این برای پمپ مدل 4X بود و تاییدیه گواهی “مناسب برای استفاده” بود.

1948 شرکت محصولات دقیق اسمیت حق اختراع اولین آب بندی مکانیکی عرضه شده برای پمپ های انتقال گاز مایع را دریافت کرد. اولین بار در سال 1947 به تولید رسید.

1954 بلکمر یک پمپ جابجایی مثبت برای گاز مایع (LPG) اختراع و تولید کرد.

1954 شرکت محصولات دقیق اسمیت (Smith Pumps) شروع به همکاری با آزمایشگاه های Underwriters برای توسعه اولین استاندارد خود برای پمپ های گاز مایع، UL-51 کرد که هنوز هم استفاده می شود.

1962 Sundstrand اولین پمپ گریز از مرکز پرسرعت Sundyne را توسعه داد و آن را به Shell Chemical فروخت.

1962 Grundfos اولین پمپ سیرکولاتور را با تنظیم سرعت متغیر وارد بازار کرد.

Viking در دهه 1970 خط پمپ های چرخ دنده ای را معرفی کرد که بزرگترین فروش پمپ OEM شرکت است.

1973 KSB BOA-H، اولین شیر استاندارد چدنی بدون نیاز به تعمیر و نگهداری در صنعت نفت را راه اندازی کرد.

1979 Gusher پمپ های چند مرحله ای را برای فشارهای بالاتر مورد نیاز صنعت ماشین ابزار و اولین پمپ بالاکشی بالا در جهان توسعه داد.

وایکینگ دهه 1980 خطوط پمپ های دنده داخلی یونیورسال سیل و وایکینگ مگ درایو را معرفی کرد که هر دو اولین در نوع خود در صنعت بودند.

در دهه 1980، کنترل‌های الکترونیکی وارد صنعت شدند تا پمپ‌ها را بهینه‌تر کنند.

1984 Scienco اولین پمپ های جابجایی مثبت تخصصی را تولید کرد که به طور خاص برای کاربردهای کشاورزی طراحی شده بودند.

دهه 1990 اولین پمپ دوغاب فلز سخت برای حمل و نقل هیدرولیکی ماسه های نفتی ارتقا یافتند.

سخن آخر

در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی از انواع پمپ ها در ماشین آلات و تاسیسات استفاده می شود. انتخاب پمپ به کاربرد نهایی بستگی دارد که از اکتشاف، تحویل و چرخش مجدد و همچنین حمل و نقل بیشتر برای بارگیری/تخلیه مخازن، کامیون های تانکر و مخازن متغیر است. در نقاط مختلف جهان که در آن نفت و گاز استخراج می شود، انواع نیازهای مختلف باید رعایت شود، به عنوان مثال. به دلیل محتوای گوگرد به عنوان مثال، در اکتشاف، اغلب لازم است که مخلوط‌های چند فازی (مخلوط‌هایی متشکل از گاز و سیالات) با خیال راحت حمل و نقل شوند. در این مورد، پمپ‌های سانتریفیوژ و اسپیندل پیچ به طور کلی راه‌حل مناسبی هستند، زیرا این پمپ‌ها می‌توانند به طور ایمن از محیط‌های چسبناک یا مواد آلوده به مواد جامد که اغلب رخ می‌دهند، کنترل کنند.

در گذشته‌های اخیر، فرآوری ماسه‌های نفتی، فرآیندهای جدیدی را به وجود آورده است. یک راه حل معمولی شامل پمپ پیستونی است. فرآوری بیشتر در پالایشگاه ها انجام می شود، جایی که انواع سوخت و مواد منبع مختلف برای صنایع شیمیایی تولید می شود. پمپ های مورد استفاده باید بالاترین الزامات ایمنی را داشته باشند. به همین دلیل از پمپ های گریز از مرکز یا حتی پمپ های خلاء / پمپ های خلاء حلقه مایع استفاده می شود. تمایل به الزامات سخت گیرانه تر در دسترس بودن، ایمنی و کمترین آلایندگی به این معنی است که در کنار سیستم های آب بندی شفت گران قیمت، تعداد فزاینده ای از درایوهای بدون آب بندی مانند کوپلینگ مغناطیسی استفاده می شود. این پمپ ها اغلب با فاصله زمانی طولانی بین خرابی ها (MTBF) و فواصل نگهداری طولانی برتری دارند.

منابع:

https://www.pumpsandsystems.com/history-pumps-through-years

https://ifsolutions.com/types-of-pumps-in-oil-and-gas-industry/

https://cbeuptime.com/types-of-pumps-used-in-the-oil-and-gas-industry/

https://www.starpumpalliance.com/oil-gas-and-petrochemical-pumps

ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نمیشود