با پایپینگ در اتوکد بیشتر آشنا شویم

0

در صنعت، پایپینگ در حقیقت سیستمی از لوله‌ها است که برای انتقال سیالات (مایعات و گازها) از یک مکان به مکان دیگر استفاده می‌شود. رشته مهندسی طراحی پایپینگ، به طور خاص انتقال کارآمد سیالات را مطالعه می‌کند. لوله‌کشی فرآیند صنعتی را می‌توان از چوب، فایبرگلاس، شیشه، فولاد، آلومینیوم، پلاستیک، مس و بتن ساخت. اجزای درون خطی که به عنوان اتصالات، شیرها و سایر دستگاه‌ها شناخته می‌شوند، معمولاً فشار، سرعت جریان و دمای سیال ارسالی را حس و کنترل می‌کنند و معمولاً در زمینه طراحی لوله‌کشی (یا مهندسی لوله‌کشی) قرار می‌گیرند. حسگرها و دستگاه های کنترل خودکار ممکن است به عنوان بخشی از طراحی ابزار دقیق و کنترل در نظر گرفته شوند. سیستم های لوله کشی در نمودارهای لوله کشی و ابزار دقیق (P&ID) مستند شده اند.

پایپینگ گاهی اوقات به طراحی لوله‌کشی، مشخصات دقیق چیدمان فیزیکی لوله‌کشی در یک کارخانه فرآیند یا ساختمان تجاری اشاره دارد. در روزهای قبل، گاهی اوقات به این کار نقشه کشی، ترسیم فنی، طراحی مهندسی و طراحی می گفتند، اما امروزه معمولاً توسط طراحانی انجام می شود که یاد گرفته اند از نرم افزار طراحی خودکار به کمک رایانه یا طراحی به کمک رایانه (CAD) استفاده کنند.

جهت شرکت در دوره تخصصی آموزش Piping موسسه آموزش عالی آزاد نوین پارسیان کلیک کنید

آشنایی با شرکت Autodesk

Autodesk, Inc. یک شرکت نرم افزاری چند ملیتی آمریکایی است که محصولات و خدمات نرم افزاری را برای صنایع معماری، مهندسی، ساخت و ساز، تولید، رسانه، آموزش و سرگرمی تولید می کند. دفتر مرکزی Autodesk در سن رافائل، کالیفرنیا است و دفاتری در سراسر جهان دارد. دفاتر آن در ایالات متحده در ایالت های کالیفرنیا، اورگان، کلرادو، تگزاس، میشیگان، نیوهمپشایر و ماساچوست قرار دارند. دفاتر آن در کانادا در استان های انتاریو، کبک و آلبرتا واقع شده اند. این شرکت در سال 1982 توسط جان واکر، که یکی از نویسندگان اولین نسخه های اتوکد بود، تاسیس شد. AutoCAD که نرم‌افزار طراحی به کمک کامپیوتر (CAD) و نرم‌افزار Revit است که عمدتاً توسط معماران، مهندسان و طراحان سازه برای طراحی، پیش‌نویس و مدل‌سازی ساختمان‌ها و سایر سازه‌ها استفاده می‌شود. نرم افزار Autodesk در بسیاری از زمینه ها و در پروژه هایی از مرکز تجارت جهانی وان گرفته تا خودروهای الکتریکی تسلا استفاده شده است.

اولین محصول قابل توجه Autodesk AutoCAD بود، یک برنامه کاربردی طراحی به کمک کامپیوتر که برای اجرا بر روی سیستم هایی که در آن زمان به عنوان “ریز کامپیوترها” شناخته می شدند، از جمله سیستم هایی که سیستم عامل CP/M 8 بیتی و دو تا از سیستم های 16 بیتی جدید را اجرا می کردند، طراحی شد. ویکتور 9000 و کامپیوتر شخصی IBM (PC). این ابزار ایجاد نقشه های فنی دقیق را برای شرکت های طراحی، مهندسی و معماری کوچکتر مقرون به صرفه کرد.

Autodesk بیشتر با اتوکد شناخته شد، اما اکنون طیف گسترده ای از نرم افزارها را برای طراحی، مهندسی، و سرگرمی و یک خط نرم افزار برای مصرف کنندگان توسعه می دهد. صنعت تولید از نرم‌افزار نمونه‌سازی دیجیتال Autodesk – از جمله Autodesk Inventor، Fusion 360 و Autodesk Product Design Suite – برای تجسم، شبیه‌سازی و تحلیل عملکرد دنیای واقعی با استفاده از یک مدل دیجیتال در فرآیند طراحی استفاده می‌کند. خط نرم‌افزار Revit این شرکت برای مدل‌سازی اطلاعات ساختمان طراحی شده است تا به کاربران اجازه دهد تا برنامه‌ریزی، ساخت و مدیریت یک ساختمان را به طور مجازی قبل از ساخت آن کشف کنند.

آموزش پایپینگ اتوکد
نمایی از AutoCAD Plant 3D

طراحی پایپینگ در AutoCAD Plant 3D

Plant 3D یک برنامه Autodesk است که هدف آن طراحی و چیدمان امکانات کارخانه فرآیند است. این ابزارها و ویژگی هایی را دارد که طراحان برای ایجاد مدل های دقیق کارخانه، از جمله لوله کشی، سازه و تجهیزات ساخته شده بر روی پلت فرم آشنای اتوکد، نیاز دارند. AutoCAD Plant 3D مدل های سه بعدی از جمله لوله کشی، تجهیزات، سازه های پشتیبانی، تولید نقشه های ایزومتریک و املا را اضافه می کند. AutoCAD Plant 3D شامل ویژگی های AutoCAD P ID می باشد. Plant SDK از هر دو محصول پشتیبانی می کند. مجموعه ابزار 2023 Plant 3D همراه با اتوکد است. P&ID و مدل‌های سه‌بعدی را ایجاد و ویرایش کنید، و با استفاده از مجموعه ابزارهای خاص صنعت برای طراحی کارخانه، املاء لوله‌کشی و ایزومتریک را استخراج کنید. با مجموعه ابزار Plant 3D، می توانید:

  • به طور ایمن در یک محیط داده مشترک مبتنی بر ابر همکاری کنید.
  • سرعت و خودکار کردن پیش نویس P&ID و مدل سازی سه بعدی با دستورات درون متنی
  • به طور خودکار نقشه های ایزومتریک لوله کشی را مستقیماً از مدل سه بعدی ایجاد کنید

برای ثبت نام و شرکت در دوره تخصصی آموزش AutoCAD موسسه آموزش عالی آزاد نوین پارسیان کلیک کنید

امکانات ویژه AutoCAD Plant 3D

با کمک این نرم افزار شما می‌توانید به فعالیت‌های تخصصی و پروژه‌های خود سرعت قابل توجهی ببخشید، این مهم با کمک ویژگی‌های خاص AutoCAD Plant 3D قابل انجام است.

همکاری و P&ID

این نرم افزار به شما قابلیت همکاری در مدل‌های طراحی کارخانه مابین تیم‌های متعدد مشغول در پروژه را می‌دهد؛ با رعایت قواعد خاص الزامات انطباق می‌توانید به فعالیت‌های خود سرعتی بیشتر از همیشه دهید. نکته قابل توجه این است که تمامی این اعمال در یک محیط داده مشترک ابری صورت می‌گیرد.همچنین شما به عنوان یک متخصص پایپینگ می‌توانید از دستورات درون متنی اتوکد در جهت آسان کردن انجام دادن پیش نویس‌های تخصصی P&ID استفاده کنید. مجموعه ابزار Plant 3D با کتابخانه‌های نماد استاندارد در پالت ابزار خود ارائه می شود. این نمادهای استاندارد عبارتند از PIP، ISA، ISO/DIN و JIS. شما همینطور می‌توانید به آسانی و سرعت بالا خطاهای احتمالی را با اسکن P&ID در جهت سازگاری داده‌ها بر اساس قوانین قابل تعریف توسط کاربر شناسایی و برطرف کنید.

طراحی سه بعدی

با بهره گیری از ابزارهای مخصوص مدل‌سازی تجهیزات پارامتریک، کتابخانه‌های فولادی سازه‌ای، و همینطور مشخصات لوله‌کشی خاص پروژه با استفاده از کاتالوگ‌های لوله‌کشی استاندارد، با سرعتی قابل توجه مدل‌های سه بعدی کارخانه و پلنت‌ها را ایجاد کنید. شما این قابلیت را دارید که با استفاده از الگوهای پارامتریک، تجهیزات مخصوص را ایجاد و حتی ویرایش کنید تا به شما در ساخت سریع‌تر طرح‌بندی پلنت‌ها کمک کند. مهندسین طراح همچنین می‌توانند سازه ها، پله ها، نردبان ها و نرده ها را با استفاده از مقاطع فولادی استاندارد صنعتی از جمله AISC، CISC و DIN بچینید. شما می‌توانید مشخصات لوله کشی پروژه را ایجاد کنید و تنظیمات مرتبط را با توجه به نیازهای خاص پروژه خود شخصی سازی کنید. این تنظیمات می‌تواند شامل اجزای استاندارد صنعتی و همچنین قطعات سفارشی شده باشد.

مستندسازی پایپینگ (Piping Documentation)

شما با استفاده از نرم افزار تخصصی AutoCAD Plant 3D نقشه‌های خطی لوله کشی را مستقیماً از مدل سه بعدی استخراج کنید و با به روز رسانی مدل سه بعدی آنها را در صورت نیاز به روز کنید؛ نقشه‌های ایزومتریک لوله کشی استاندارد/پروژه استاندارد را مستقیماً از مدل سه بعدی ایجاد کنید. فرمت های گزارش را برای پروژه تعریف کنید و به طور خودکار داده ها را مستقیماً از مدل سه بعدی پر کنید.

مزایای مجموعه ابزار Plant 3D

بر اساس نتایج یک مطالعه تخصصی، استفاده از مجموعه ابزار Plant 3D بهره وری یک گروه مهندسی را تا 74% افزایش داد و باعث صرفه جویی قابل توجهی در زمان برای کارهای معمول طراحی کارخانه فرآیند به وسیله اتوکد شد. Autodesk با صورت دادن یک مطالعه با هدف مقایسه عملکرد و بازخورد AutoCAD پایه با مجموعه ابزار Plant 3D هنگام انجام شش وظیفه که معمولاً توسط طراحان کارخانه پردازش استفاده می‌شود، به نتایجی قابل توجه رسید. نتایج نشان داد که مجموعه ابزار Plant 3D در مقایسه با اتوکد اولیه، زمانی که این وظایف توسط یک کاربر باتجربه اتوکد انجام می‌شد، تا 74 درصد افزایش بهره‌وری کلی را ارائه می‌کرد. در این مطالعه موارد زیر بررسی شدند:

  • ایجاد و اصلاح P&ID (از جمله گزارش‌ها)
  • ایجاد و اصلاح لوله کشی، تجهیزات و سازه های سه بعدی مبتنی بر مشخصات
  • مدیریت داده های مهندسی، از جمله پرس و جو، اصلاح و افزودن داده های مهندسی. ایجاد صورتحساب مواد (BOM)، از جمله محاسبات
  • ایجاد نقشه های ایزومتریک لوله کشی
  • ایجاد نقشه های خطی لوله کشی دو بعدی
  • مشخصات لوله کشی و مدیریت کاتالوگ

شاید به مطلب “معرفی برخی از دستورات ترسیمی در نرم افزار اتوکد” علاقمند باشید

اتوکد پایپینگ
نمایی از AutoCAD MEP

پایپینگ پیشرفته با AutoCAD MEP (R2011)

AutoCAD MEP یک نرم افزار مستند سازی طراحی و ساخت و ساز است که توسط Autodesk برای متخصصان مکانیک، برق و لوله کشی (MEP) ایجاد شده است. از جمله مهندسان، طراحان و طراحان. AutoCAD MEP بر روی پلت فرم نرم افزار اتوکد ساخته شده است و بنابراین یک محیط آشنای اتوکد را ارائه می دهد. ابزارها و ویژگی‌های خاص رشته‌ای که در AutoCAD MEP گنجانده شده‌اند برای افزایش گردش کار و تسریع در ایجاد طرح‌های MEP بهینه شده‌اند.

AutoCAD MEP در چندین نسخه گذشته متعهد به تقویت ویژگی های طراحی لوله کشی بوده است. نسخه 2011 دارای عملکرد طراحی لوله کشی قدرتمندی در مقایسه با نسخه های قبلی است. با محتوای بیشتر، کاتالوگ لوله برای تسهیل در مورد طراحی لوله کشی سازماندهی مجدد شد. در AutoCAD MEP عملکردهای مرتبط با ابزارهای طراحی لوله را توضیح می دهد. 1تعریف لوله و اتصالات در اتوکد MEP هنگام طراحی یک سیستم لوله کشی، طراحان معمولاً این مراحل را دنبال می کنند: 1. مواد لوله را بر اساس کاربرد آن انتخاب کنید. 2. تعریف نوع اتصال مناسب (برای انتخاب قطر لوله و درجه فشار). .3. طرح خط لوله با بهترین مسیر. برای همسویی با فرآیند طراحی، کاتالوگ لوله دسته اصلی را با مواد، زیر مجموعه با نوع اتصال طبقه بندی می کند. مواردی که بیشتر با طراحی هماهنگ هستند، مانند نوع اتصال، مواد و درجه فشار، در نام اتصالات لوله گنجانده شده است. بنابراین، نام‌گذاری به کاربران راه ساده‌ای برای تشخیص لوله و اتصالات می‌دهد. نام اتصالات که شامل نوع اتصال، درجه فشار، مواد و نوع قطعه است، در قسمت سمت راست نشان داده می شود. هر گونه اطلاعات فوق که در اتصالات گنجانده نشده باشد به نام آن منحصر به فرد خواهد بود.

جهت شرکت در دوره تخصصی آموزش معماری موسسه آموزش عالی آزاد نوین پارسیان کلیک کنید

مزایای استفاده از AutoCAD MEP چیست؟

افرادی که در حال حاضر از اتوکد استفاده می کنند یا قصد یادگیری اتوکد را دارند، از مزایای استفاده از AutoCAD MEP بهره‌مند خواهند شد. AutoCAD MEP یک محیط طراحی آشنا و همچنین دسترسی به تمام دستورات آشنای اتوکد را ارائه می دهد. و با پشتیبانی واقعی از فایل DWG (طراحی)، AutoCAD MEP به کاربران اتوکد اجازه می دهد تا از نقشه های دو بعدی موجود خود برای ساخت مدل های سه بعدی دقیق استفاده کنند. با بهره‌گیری از ویژگی‌های طراحی، اتوماسیون، مستندسازی و مدیریت نقشه‌های AutoCAD MEP، کاربران می‌توانند هم دقت طراحی را افزایش دهند و هم بهره‌وری پیش‌نویس را بهبود بخشند. AutoCAD MEP بسیاری از ابزارها و ویژگی های دیگر را ارائه می دهد که می توانند بهره وری را افزایش دهند، مانند اتصال جهانی، جایگزینی با یک کلیک، سازنده محتوا، کلاس بنیاد صنعتی (IFC)، یکپارچه سازی شفافیت و موارد دیگر.

موارد استفاده AutoCAD MEP

AutoCAD MEP توسط متخصصان در بسیاری از صنایع برای بهبود کیفیت و کارایی پروژه های مهندسی و طراحی استفاده می شود. به عنوان مثال، یک شرکت مهندسی محیط زیست و علم ممکن است از AutoCAD MEP برای توسعه نقشه ها به طور مستقیم از طرح ها استفاده کند – به آنها اجازه می دهد طرح های هماهنگ تری ایجاد کنند و همچنین تولید اسناد قرارداد دقیق را به طور خودکار انجام دهند. در مورد یک شرکت راه حل های طراحی مهندسی MEP، AutoCAD MEP ممکن است برای ایجاد نقشه های کامل، صحیح و هماهنگ از طرح های ساختمانی با کارایی بالا و از نظر فنی پیچیده استفاده شود. در نهایت، AutoCAD MEP برای ایجاد یکپارچه اسناد دقیق و هماهنگ با استفاده از ابزارهای طراحی و مستندسازی MEP خاص خود استفاده می‌شود. این به نوبه خود منجر به کیفیت بالا و زمان تحویل پروژه سریعتر و مشکلات هماهنگی بسیار کمتری در تیم‌های حرفه‌ای مهندسی می شود.

ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نمیشود