بازرسی و اندازه گیری های لازم قبل از دمونتاژ کمپرسورها

0

در کسب و کارهای کوچکتر، تعمیر و نگهداری یک روش استاندارد است که معادل ارتقاء نرم افزار و سخت افزار است. اساساً، تعمیر و نگهداری استاندارد کاری است که شما روی تجهیزاتی انجام می دهید که به طور مداوم کار می کند تا زمانی که منقضی شود یا توسط فناوری جدید منسوخ شود.

در تأسیساتی که از تجهیزات ثابت با فناوری پیشرفته استفاده می کنند، باید بیش از تعمیر و نگهداری استاندارد انجام دهید تا از عملکرد و طول عمر همه تجهیزات گران قیمت موجود اطمینان حاصل کنید. برای مثال، با کمپرسورهای هوا، شما باید یک برنامه تعمیر و نگهداری پیشگیرانه را اجرا کنید که در آن کمپرسور و تجهیزات جانبی سیستم آن را به طور مرتب بازرسی می‌کنید تا مطمئن شوید که همه چیز در شرایط کارکرد بهینه است.

هدف از تعمیر و نگهداری پیشگیرانه این است که مشکلات مکانیکی را قبل از گسترش و نیاز به تعمیرات پرهزینه و خرابی سیستم برطرف کند. به این ترتیب، تعمیر و نگهداری پیشگیرانه شامل بازرسی از همه اجزای سیستم است. این بازرسی ها برخی طبق برنامه روزانه، برخی دیگر به صورت هفتگی، ماهانه، سه ماهه یا سالانه برای اطمینان از اینکه همه چیز همانطور که باید کار می کند انجتم می پذیرد. اگر مشکلات را زود تشخیص دادید، می توانید اقداماتی را برای اصلاح آن انجام دهید.

در برخی موارد، بازرسی شامل اقدامات کم‌هزینه‌ای است که به جلوگیری از موقعیت‌های پرهزینه‌تر کمک می‌کند. به عنوان مثال، هنگامی که یک کارمند تعمیر و نگهداری متوجه می شود که تسمه کمپرسور دارای یک ترک جزئی است، تسمه را تعویض می کند و در آنجا به شرکت شما کمک می کند تا از سناریوی پرهزینه تری که در آن تسمه شکسته می شود، کمپرسور کار نمی کند و تولیدات متوقف می شود جلوگیری کند. مشکل را برطرف کرده و اقدامات لازم را برای راه اندازی مجدد سیستم انجام دهید.

مزایای بازرسی به موقع و نگهداری پیشگیرانه برای کمپرسورها

صرف نظر از اندازه یا دامنه عملکرد کمپرسور شما، داشتن یک نفر در پرسنل یا کار با یک ارائه دهنده خدمات واجد شرایط برای نظارت بر کارهای تعمیر و نگهداری پیشگیرانه در یک برنامه به موقع و منسجم ضروری است. فقط با بازرسی می توانید اطمینان حاصل کنید که دستگاه ها ساعت به ساعت، روز به روز کار می کنند و تا پایان عمر خود به کار خود ادامه می دهند. وجود یک نفر در کارکنان برای نظارت بر کار تعمیر و نگهداری پیشگیرانه بسیار مهم است.

یکی از مهمترین مزایای تعمیر و نگهداری کمپرسور هوا این است که باعث می شود تجهیزات به صورت روان و کارآمدتر کار کنند و وقوع خرابی سیستم را کاهش می دهد. همانطور که هر کسی که یک تاسیسات کمپرسور هوا را راه اندازی می کند می داند، زمان از کار افتادن می تواند یک مشکل بسیار پرهزینه باشد زیرا زمانی که ماشین ها کار نمی کنند، تولید را متوقف می کند.

شرکتی که نتواند پروتکل های تعمیر و نگهداری به موقع را اجرا کند، در معرض خطر مواجهه با مشکلات عملکرد با فرکانس بیشتر است. پیش‌بینی چنین رخدادهایی سخت است، اما می‌توانند در بدترین لحظات، مانند زمانی که یک تولید پرهزینه با مهلت تعیین‌شده در حال انجام است، رخ دهند. برای ایمن بودن، باید تعمیر و نگهداری را طبق برنامه زمان بندی شده بدون حذف تاریخ انجام دهید، حتی در روزهایی که به نظر می رسد همه چیز بی عیب و نقص و بدون هیچ مشکل قابل تصوری در حال اجرا است.

صرفه جویی در هزینه ها

با کاهش وقوع خرابی و خرابی قطعات در سیستم کمپرسور هوا، در هزینه صرفه جویی می کنید. به این ترتیب، شما از هر دو راه سود می برید – از طریق افزایش بهره وری و کاهش سربار. پولی که از طریق تعمیر و نگهداری به موقع کمپرسور پس انداز می کنید به شما این امکان را می دهد که با رسیدن نوآوری ها به بازار، روی تجهیزات بهتر سرمایه گذاری کنید.

بدون تعمیر و نگهداری، هزینه های مربوط به تعمیر کمپرسور هوا و قطعات جانبی آن می تواند بخش بزرگی از درآمد سالانه یک شرکت را بگیرد. هنگامی که تعمیر و نگهداری به موقع انجام می دهید، پس انداز هایی را به دست خواهید آورد که می توانید از طریق دستمزدهای بالاتر و محصولات ارزان تر به شرکت خود منتقل کنید.

هزینه های انرژی کمتر

هنگامی که تعمیر و نگهداری کمپرسور هوا را در یک برنامه منظم انجام می دهید، به شما امکان می دهد مواردی را مشاهده کنید که عملکردی در سیستم بیش از حد فشار می آورد یا برای حفظ نرخ تولید مورد انتظار تلاش می کند. وقتی چنین مشکلاتی پیش می‌آیند، اغلب مربوط به قسمتی است که نیاز به تمیز کردن، تعویض یا روغن کاری دارد. با شناسایی این مشکلات قبل از اینکه از دست خارج شوند، دستگاه نرم‌تر و کارآمدتر کار می‌کند که به معنای صرفه‌جویی در مصرف انرژی است.

البته، صرفه جویی در انرژی نیز معادل پولی است که در هزینه های کلی تولید شما صرفه جویی می شود. با هزینه کمتر انرژی ماهانه، می توانید پول را در زیرساخت های شرکت خود سرمایه گذاری کنید.

افزایش عمر و کارایی کمپرسور

البته بزرگترین مزیت تعمیر و نگهداری کمپرسور هوا این است که باعث افزایش طول عمر و کارایی خود دستگاه و کل سیستم می شود. هنگامی که هزینه اولیه سرمایه گذاری در یک کمپرسور هوا و تمام ابزارهای پنوماتیک متصل را جمع آوری می کنید، می خواهید از بازگشت سرمایه طی سال ها عملکرد بهینه اطمینان حاصل کنید. در حالت ایده آل، پولی که برای سیستم کمپرسور خود خرج می کنید باید هزاران و هزاران بار از طریق بهره وری به شما پاداش دهد.

بدون تعمیر و نگهداری، یک کمپرسور هوا و اجزای جانبی آن تا زمانی که می‌توانست با چک‌آپ‌ها، تنظیم‌ها و پاکسازی‌های منظم دوام نیاورد. وقتی سود شرکت‌هایی را که تعمیر و نگهداری سیستم مسئول را اجرا می‌کنند با شرکت‌هایی که انجام نمی‌دهند مقایسه می‌کنید، ممکن است تفاوت‌های عمده‌ای در بهره‌وری مشاهده کنید.

بازرسی های نگهداری پیشگیرانه برای کمپرسور

در یک کمپرسور  صنعتی، نگهداری پیشگیرانه برای اطمینان از عملکرد سیستم و اتصالات مختلف آن بسیار مهم است. بخش‌های کلیدی که باید بررسی شوند شامل فیلترها، دریچه‌ها، تسمه‌ها و یاتاقان‌ها هستند که در صورت ایجاد کثیفی و کثیفی ممکن است برای سیستم مشکل‌ساز شوند. علاوه بر این، باید روان کننده را در فواصل زمانی معین روی تمام قسمت های قابل اجرا کمپرسور هوا اعمال و مجدداً استفاده کنید.

اجزای زیر مهمترین موارد برای بازرسی و تمیز کردن و/یا روغن کاری طبق برنامه هستند:

فیلتر هوا: هدف از کمپرسور هوا در دوره تجهیزات دوار تولید هوای تمیز، خالص و فشرده است که در نهایت عملکردهای متعددی را تامین می کند. برای اطمینان از کیفیت هوایی که در انتها خارج می شود، هوای محیطی که وارد کمپرسور می شود باید قبل از خروج از دستگاه از ناخالصی ها فیلتر شود. هیچ یک از اینها بدون فیلتر هوای تمیز امکان پذیر نیست.

اگر فیلتر هوا کثیف باشد، ناخالصی ها و ذرات می توانند هوای فشرده را خراب کرده و کیفیت کاربردهای نقطه پایانی را کاهش دهند. بنابراین فیلتر هوا را به طور مرتب تمیز کنید. آن را در فواصل منظم تغییر دهید، که بسته به محیط متفاوت است.

فیلتر روغن: روغن می تواند کیفیت هوای فشرده را در صورتی که از سیستم عبور کند و به انتهای یک کاربرد منتقل شود، کاهش دهد. برخی از فرآیندهایی که بدترین تأثیر را می‌پذیرند شامل اسپری‌های بادی، پاک‌کننده‌های هوا و هر چیز دیگری است که روغن می‌تواند سطح مورد نظر را خراب کند. بنابراین، اطمینان از اینکه روغن، زمانی که در سیستم وجود دارد، قبل از خروج هوا از دستگاه، از هوای فشرده خارج می شود، بسیار مهم است.

فیلترهای روغن را هر هفته چک کنید، صرف نظر از اینکه کمپرسور روغن کاری شده یا غیر روغنی باشد. علاوه بر این، فیلتر روغن را به طور کامل در فواصل زمانی توصیه شده تعویض کنید، که بسته به دستگاه شما می تواند بین 4000 تا 8000 ساعت استفاده باشد. اگر قبل از این زمان فیلتر روغن به شدت با باقی مانده روغن پوشانده شد، آن را زودتر تعویض کنید.

روان کننده: روان کننده یکی از حیاتی ترین عناصر در عملکرد کمپرسور هوا است. در تمام قطعات و اتصالات فلزی داخلی، روان کننده امکان حرکت صاف و بدون خورندگی را فراهم می کند. بدون روانکاری، کشش بین سطوح فلزی در حال تماس ایجاد می شود که منجر به خوردگی قطعات و اتصالات می شود. هنگامی که خوردگی پابرجا می شود، زنگ ممکن است از طریق قطعات مکانیکی خاصی پخش شود و بخورد.

با این حال، حتی زمانی که روان کننده وجود دارد، می تواند ویسکوزیته خود را از دست بدهد و در صورت کهنه شدن بیش از حد، خورنده شود. برای اطمینان از سلامت کمپرسور هوا، سطح روان کننده را روزانه چک کنید. هر سه تا شش ماه یکبار، روان کننده های قدیمی را پاک کنید و یک کت تازه بمالید. هر بار که روان کننده را تعویض می کنید، مطمئن شوید که عنصر جداکننده را نیز عوض کرده اید.

بلبرینگ موتور: برای اینکه یک موتور کار کند، یاتاقان ها باید روغن کاری مناسبی داشته باشند. توپ های فلزی ریز دائماً در برابر یکدیگر و همچنین در برابر دیوارهای داخلی محفظه گرد می غلتند. در نتیجه، زنگ زدگی می تواند روی بلبرینگ ها بدون روغن کاری مناسب ایجاد شود. در صورت ایجاد زنگ زدگی، یاتاقان ها به تدریج کند می شوند و در نهایت در جای خود گیر می کنند. وقتی این اتفاق می افتد، موتور از کار می افتد.

برای محافظت از سلامت و عملکرد موتور کمپرسور هوا، هر 4000 ساعت یاتاقان ها را گریس بزنید. مطمئن شوید که یاتاقان ها را در فواصل سه ماهه بین هر گریس بازرسی کنید تا مطمئن شوید که به اندازه کافی روغن کاری شده اند.

کشش صحیح تسمه :برای اینکه کمپرسور هوا حرکات داخلی خود را انجام دهد، داشتن کشش مناسب برای تسمه ها بسیار مهم است. لاستیک هر تسمه نیز باید محکم و در عین حال انعطاف پذیر بماند تا حرکت متعادل بین قرقره های قطعات متصل را تضمین کند. اما با گذشت زمان، لاستیک روی تسمه به ناچار فرسوده می شود و در مکان های خاصی ترک می خورد. بنابراین، تعویض تسمه ها قبل از از دست دادن کشش یا حتی بدتر از آن، شکستن تسمه ها در وسط یک عملیات بسیار مهم است.

هر تسمه را یک بار در هفته بررسی کنید تا مطمئن شوید که سایش ندارند. در صورت لزوم کشش را تنظیم کنید و هر تسمه را پس از سایش تعویض کنید.

دریچه های ورودی: یک کمپرسور هوا شاهکار جادویی تبدیل هوای محیط به چیزی است که می تواند ماشین آلات سنگین را تامین کند و به طور موثر جایگزینی برای نیروی الکتریکی باشد. گفته می شود، خود کمپرسور تنها می تواند کارهای زیادی انجام دهد تا هوای عادی را به چیزی قدرتمند تبدیل کند. در حالی که قطعات داخلی کار خود را برای تصفیه هوا برای استفاده در نقطه پایانی انجام می دهند، اگر دریچه های ورودی با خاک و کثیف پوشانده شوند، انجام این کار برای دستگاه دشوارتر است.

برای اطمینان از تمیز ماندن هوای ورودی تا حد امکان و جلوگیری از مکیده شدن کثیفی به سیستم، هر هفته دریچه های ورودی را بررسی کرده و در صورت لزوم آنها را تمیز کنید.

سایر قطعات و مواردی که باید بررسی شود

علاوه بر تمیز کردن دوره ای، روغن کاری و تعویض قطعات، نقاط مختلف کمپرسور هوا و اتصالات آن را در فواصل منظم بررسی کنید. موارد زیر را به صورت هفتگی بررسی کنید:

  1. خشک کن هوا
  2. آمپر
  3. سطح روغن
  4. دماها
  5. لرزش
  6. ولتاژ

کمپرسور هوا را از نظر نشت روغن یا هوا بررسی کنید. همچنین شیلنگ های پنوماتیک را از نظر نشت هوا بررسی کنید، زیرا نشتی کارایی کمپرسور هوا را به شدت کاهش می دهد. علاوه بر این، مطمئن شوید که کولرها عاری از آلودگی هستند.

برنامه بازرسی منظم

هنگامی که یک چک لیست نگهداری پیشگیرانه کمپرسور هوا تهیه می کنید، ابتدا باید نوع کمپرسور مورد نظر را در نظر بگیرید. اکثر کمپرسورها نیاز به تعمیر و نگهداری و آموزش جوشکاری پیشگیرانه در قسمت های مختلف سیستم در فواصل زمانی روزانه تا سالانه دارند.

بازرسی کمپرسور رفت و برگشتی

بازرسی روزانه: مراحل زیر را هر روز یا بعد از هر هشت ساعت استفاده انجام دهید.

  1. سطح روان کننده را بررسی کنید تا مطمئن شوید که هرگز از محدوده متوسط سنج سرنیزه پایین نمی آید. اگر روان کننده تغییر رنگ داد، آن را خالی کرده و دوباره پر کنید.
  2. تخلیه آب از مخزن گیرنده
  3. کمپرسور را به صورت بصری بازرسی کنید و مطمئن شوید که محافظ ها در جای خود هستند.
  4. نشتی و لرزش را بررسی کنید.

بازرسی هفتگی: مراحل زیر را هر هفته یا بعد از هر 40 ساعت استفاده انجام دهید.

  1. شیرهای کاهش فشار را بررسی کنید.
  2. سطوح کمپرسور و اینترکولر را تمیز کنید.
  3. کمپرسور و شیلنگ ها را از نظر نشتی هوا بررسی کنید.
  4. فیلتر ورودی هوا را تمیز کنید.

هنگامی که هوا مرطوب است یا محیط گرد و غبار است، مراحل قبل را دو بار در هفته یا هر 20 ساعت انجام دهید.

بازرسی ماهانه: هر ماه یا بعد از هر 160 ساعت استفاده، کشش تسمه داخل کمپرسور هوا را بررسی کنید.

بازرسی فصلی: هر سه ماه یا بعد از هر 500 ساعت استفاده مراحل زیر را انجام دهید.

  1. روان کننده را عوض کنید
  2. فیلتر روان کننده را بررسی کنید و در صورت وجود فیلتر روغن را تعویض کنید.
  3. گشتاور روی مهره ها و پیچ های قرقره را بررسی کنید.

بازرسی سالانه: هر دو سال یکبار یا هر شش ماه یا بعد از هر 1000 ساعت استفاده، مراحل زیر را انجام دهید:

  1. روغن را تعویض کنید – این مرحله همچنین در صورتی اعمال می‌شود که روان‌کننده مصنوعی باشد، که دوبرابر طولانی‌تر از معمول عمر می‌کند.
  2. دریچه ها را برای علائم نشتی یا چاپ کربن بررسی کنید.
  3. میل لنگ را تمیز کنید.
  4. صفحه صافی میل لنگ را تمیز کنید.
  5. نقاط تماس ناحیه موتور و دیافراگم سوئیچ فشار را بررسی کنید.

بازرسی کمپرسور روتاری با تزریق روان کننده

بازرسی روزانه: هر روز یا بعد از هر هشت ساعت استفاده، کارهای زیر را انجام دهید.

  1. همه گیج ها و نشانگرها را برای عملکرد عادی نظارت کنید.
  2. سطح مایع را بررسی کنید.
  3. نشت مایع را رعایت کنید.
  4. برای سر و صدا یا ارتعاش غیر معمول توجه کنید.
  5. آب را از مخزن هوا/سیال تخلیه کنید.

بازرسی ماهانه: هر چهار هفته یکبار موارد زیر را انجام دهید.

  1. در صورت نیاز فیلتر هوا را سرویس کنید. در صورت وجود شرایط بسیار کثیف، این باید یک کار روزانه یا هفتگی باشد.
  2. باله های خنک کننده و خنک کننده مایع را فقط برای واحدهای خنک کننده هوا تمیز کنید.
  3. برای حفظ ظاهر، کل واحد را پاک کنید.

بازرسی سالانه دو سال یکبار: هر شش ماه یا بعد از هر 1000 ساعت استفاده، این وظایف را انجام دهید.

  1. نمونه مایع بگیرید.
  2. فیلتر سیال را عوض کنید
  3. شیر کاهش فشار را بررسی کنید

بازرسی به صورت دوره ای/سالانه: این وظایف را هر سال تکمیل کنید.

  1. از روی واحد بروید و تمام پیچ ها را از نظر سفت بودن بررسی کنید.
  2. جداکننده هوا/سیال را عوض کنید.
  3. فیلتر هوا را عوض کنید.
  4. موتورها را روغن کاری کنید.
  5. شیر فشار شکن را برای عملکرد مناسب تست کنید.
  6. سیستم خاموش کردن ایمنی (HAT) را بررسی کنید.

بازرسی کمپرسور اسکرو روتاری بدون روان کننده

بازرسی روزانه: هر روز یا بعد از هر هشت ساعت استفاده، کارهای زیر را انجام دهید.

  1. خوانش های نمایش داده شده را بررسی کنید.
  2. بررسی کنید که آیا میعانات در حین کار تخلیه می شود.
  3. میعانات را به صورت دستی (در صورت لزوم) تخلیه کنید.
  4. در کمپرسورهای دارای خشک کن یکپارچه، نقطه شبنم را بررسی کنید

بازرسی ماهانه: هر سه ماه یا بعد از 500 ساعت استفاده، موارد زیر را انجام دهید.

  1. افت فشار روی فیلترها (اختیاری) را بررسی کنید.
  2. فیلترهای ورودی هوا را بررسی کنید: تمیز بودن و آسیب دیدگی را بررسی کنید. فیلتر کثیف یا آسیب دیده را با فیلتر جدید تعویض کنید.
  3. کولرها را چک کنید. در صورت لزوم با جت هوا تمیز کنید.

بازرسی سالانه: دو سال یکبار یا هر شش ماه یا بعد از هر 1000 ساعت استفاده، این وظایف را انجام دهید.

  1. سوپاپ اطمینان را کار کنید.
  2. کمپرسور را تمیز کنید.
  3. در کمپرسورهای دارای خشک کن یکپارچه، سطح پره دار کندانسور را برس یا ضربه بزنید. تخلیه الکترونیکی را بررسی و تمیز کنید.

بازرسی دوره ای: این وظایف را هر سال انجام دهید.

  1. فیلترهای ورودی هوا را تعویض کنید.
  2. شیرهای اطمینان را تست کنید.
  3. حفاظت دما و اضافه بار موتور را تست کنید.
  4. کشش و وضعیت تسمه های V را بررسی کنید.

بازرسی سالانه : هر دو سال یکبار کارهای زیر را انجام دهید:

  1. تسمه (های) V-V-تعویض کنید.
  2. شیرهای چک را تعویض کنید.

وظایف تکنسین در بررسی و تعمیر و نگهداری

کارکنان شرکت در یک مرکز یا کارخانه معین معمولاً می توانند تعمیر و نگهداری پیشگیرانه کمپرسور هوا را در داخل خانه انجام دهند. با این حال، بهتر است به افراد متخصص کمپرسور اجازه دهید برخی از وظایف تعمیر و نگهداری را انجام دهند – حتی اگر دستگاه بزرگ یا پیچیده باشد. مگر اینکه شرکت شما دارای پرسنل بسیار ماهر برای انجام کارهای تعمیر و نگهداری کمپرسورهای هوا باشد، بهتر است برای موارد زیر با یک متخصص تماس بگیرید:

  1. بازرسی ایمنی خاموش شدن سیستم
  2. تعویض موتور
  3. جابجایی کمپرسورهای هوای بزرگ و سنگین
  4. زمانی که کارکنان واجد شرایطی برای کار بر روی سیستم های هوای فشرده خود ندارید.
  5. هنگامی که خرابی های مکانیکی رخ می دهد.

هنگامی که یک متخصص را برای این کارها و سایر کارهای وقت گیر و احتمالاً خطرناک استخدام می کنید، می تواند به شما در صرفه جویی در زمان و هزینه کمک کند و همچنین مطمئن شوید که کار به درستی انجام می شود. علاوه بر این، تعمیر و نگهداری حرفه ای حداکثر ایمنی را برای جنبه های دشوارتر کار تضمین می کند.

برای اطمینان از حداکثر کارایی و حداقل مطلق هزینه های خرابی و تعمیر با کمپرسور هوا، وظایف چک لیست نگهداری پیشگیرانه را طبق یک برنامه زمان بندی شده کامل کنید. بسته به نیاز یک قطعه معین، تعمیر و نگهداری را روزانه، هفتگی، ماهانه، سه ماهه یا سالانه انجام دهید.

هنگامی که تعمیر و نگهداری پیشگیرانه را طبق یک چک لیست انجام می دهید، کمپرسور هوا و ملحقات آن بیشتر دوام می آورند و با کارایی بیشتری کار می کنند. تعمیر و نگهداری پیشگیرانه این امکان را فراهم می کند تا مشکلات را در مراحل اولیه قبل از آسیب جدی به سیستم و منجر به تعمیرات و خرابی های پرهزینه شناسایی کنید. می توانید پولی را که با تعمیر و نگهداری پیشگیرانه پس انداز می کنید در زیرساخت ها و کارکنان شرکت خود سرمایه گذاری کنید.

منبع:

https://www.quincycompressor.com/industrial-air-compressor-preventative-maintenance/

ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نمیشود