ارتعاشات بر روی کمپرسورها

0

اگرچه هر نوع کمپرسور دارای علامت ارتعاشی منحصر به فرد است، اما می تواند رفتار ارتعاشی مشابهی نیز داشته باشد. برخی از علل رایج لرزش کمپرسور که مختص هیچ نوع کمپرسوری نیست عبارتند از:

  1. عدم تعادل
  2. ناهماهنگی
  3. شل بودن
  4. مسائل بلبرینگ
  5. رزونانس / سرعت بحرانی

منابع مفید دوره تجهیزات دوار وجود دارد که به آسانی در دسترس هستند که علل رایج لرزش کمپرسور را توصیف می کنند. مهم است که بفهمیم این مسائل در طیف ارتعاش و همچنین رفتار ارتعاشی خاص کمپرسور که به شرح زیر مورد بحث قرار گرفته است، چگونه به نظر می رسند. ارتعاش ذاتی کمپرسورهاست و انواع مختلف کمپرسورها هرکدام علائم ارتعاش منحصر به فرد خود را دارند. که در ادامه به صورت مجزا به هرکدام می پردازیم:

ارتعاشات کمپرسور گریز از مرکز

کمپرسورهای گریز از مرکز (یا دینامیک) از عمل گریز از مرکز شعاعی برای وادار کردن جریان از مکش به تخلیه کمپرسور استفاده می کنند. افزایش سرعت فرآیند ناشی از این عمل گریز از مرکز، انرژی جنبشی را منتقل می کند که در نهایت با پیشروی به سمت تخلیه کمپرسور به فشار تبدیل می شود.

جهش کمپرسور

یکی از مسائل منحصر به فرد کمپرسورهای گریز از مرکز، ولتاژ است. سرج زمانی است که فشار برگشتی کمپرسور خیلی زیاد است و معکوس شدن لحظه ای جریان یا گردش مجدد در داخل کمپرسور اتفاق می افتد. Surge معمولاً دامنه های ارتعاشی را در فرکانس های کمتر از سرعت اجرا ایجاد می کند (زیر سنکرون). برای جلوگیری از آسیب رساندن به کمپرسور سانتریفیوژ، کارکرد در حالت ولتاژ یا حتی نزدیک به نوسانات توصیه نمی شود و باید شرایط را تغییر داد تا از ولتاژ جلوگیری شود.

ارتعاش کمپرسورهای جابجایی مثبت

کمپرسورهای جابجایی مثبت به منظور انتقال و افزایش فشار گاز به کاهش حجم مکانیکی متکی هستند. انواع کمپرسورهای باقی مانده که در این مقاله مورد بحث قرار گرفته اند، همگی کمپرسورهای جابجایی مثبت هستند.

ارتعاش کمپرسور رفت و برگشتی

کمپرسورهای رفت و برگشتی کمپرسورهایی با جابجایی مثبت هستند که از پیستون و سیلندر مانند موتور خودرو برای فشرده سازی گاز استفاده می کنند. گاز به داخل سیلندر کشیده شده و از مکش بسته می شود. حجم گاز محبوس شده در سیلندر توسط پیستون کاهش می یابد که باعث افزایش فشار گاز می شود. سپس سیلندر به سمت تخلیه کمپرسور باز می شود و به گاز اجازه می دهد تا سیلندر را ترک کند.

همچنین مانند موتور خودرو، کمپرسور رفت و برگشتی دارای میل لنگ و میله های اتصال است. بسته به نوع طراحی، کمپرسورهای رفت و برگشتی می توانند نیروهای عدم تعادل جرمی ناشی از اجزای رفت و برگشتی مخالف و نیروهای لحظه ای / زوجی به دلیل جابجایی اجزای رفت و برگشتی مخالف داشته باشند. این نیروها در طراحی کمپرسور ذاتی هستند و باعث ایجاد ارتعاش در فرکانس‌های سرعت 1X و 2X می‌شوند.

عیب یابی ارتعاشات کمپرسور ها

مشکلات ارتعاشی پیچ روتاری و کمپرسور رفت و برگشتی می تواند برای بسیاری از کاربران نگران کننده باشد. چه در یک فضای کاری کوچک و چه در یک محیط صنعتی بزرگ کار کنید، مهم است که علت لرزش در کمپرسورها را بدانید تا بتوانید در صورت بروز مشکل در دستگاه خود به طور دقیق مشخص کنید دلایل ارتعاش در کمپرسورها از منابع متعددی سرچشمه می گیرد، برخی داخلی و برخی دیگر خارجی. برای شناسایی منبع، باید آنالیز ارتعاش کمپرسور را بر روی قطعات و اجزای مختلف داخل و خارج دستگاه انجام دهید.

در این مطلب به رایج ترین علل احتمالی ارتعاشات کمپرسور ها می پردازیم:

پیچ و مهره های معیوب

یکی از دلایل اصلی لرزش در کمپرسورهای هوا، پیچ و مهره های نصب معیوب است. اگر پیچ های نصب به درستی بسته یا ثابت نشده باشند، کمپرسور از ثبات لازم برای کار بدون لرزش و لرزش برخوردار نخواهد بود. اگر کمپرسور شما می لرزد و مشکوک هستید که این مشکل به دلیل پیچ و مهره های نصب است، علائم زیر را بررسی کنید:

اگر پیچ و مهره های نصب به درستی بسته یا تثبیت نشده باشند، کمپرسور برای کار بدون لرزش و لرزش، پایداری ندارد.

شل بودن: اگر پیچ های نصب شل باشند، پشتیبانی کافی برای کمپرسور هوای شما ارائه نمی کنند. در نتیجه، کمپرسور هنگامی که چرخه ها فعال هستند، به لرزه در می آید. حتی اگر فقط یکی از پیچ‌ها شل باشد، می‌تواند تعادل کلی را بی‌ثبات کند. اگر پیچ ها شل به نظر می رسند، در صورت نیاز سفت یا تعویض کنید.

ناهمواری: اگر پیچ ها ناهموار باشند، کمپرسور از پشتیبانی کافی برخوردار نخواهد بود، خواه دستگاه را روی زمین نصب کرده باشید یا در یک سطح مرتفع. تک تک پایه ها را بررسی کنید تا مطمئن شوید که هر کدام با سطح زیرین تماس محکمی دارند.

ناهماهنگی: اگر پیچ های نصب به درستی به کمپرسور وصل نشده باشند، مهم نیست که کاملاً روی سطح نصب شده باشند زیرا خود کمپرسور فاقد پشتیبانی کافی خواهد بود. بررسی کنید تا مطمئن شوید که هر پیچ به طور یکنواخت روی کمپرسور تراز شده است.

سطح لرزان: یک سطح لرزان یا لرزان باعث ارتعاش کمپرسور می شود، به خصوص زمانی که فعال است. بررسی کنید که سطح تحت فشار تکان نخورد. اگر کمپرسور روی میز نصب شده است، مطمئن شوید که هر پایه میز تماس محکمی با زمین داشته باشد.

سطح ناهموار: اگر سطح نصب ناهموار است، باید کمپرسور را به سطحی کاملاً تراز و صاف منتقل کنید. سطح نصب را از نظر خم یا شیب بررسی کنید و در صورت لزوم کمپرسور خود را به سطح دیگری منتقل کنید.

اگر مشکل را به عنوان یک مشکل نصب جدا کنید، رفع آن می تواند ساده تر از آنچه در ابتدا تصور می کردید باشد.

براکت های نصب

برای اینکه کمپرسور پایدار و عاری از ارتعاش باشد، پایه های آن باید همانند سایر تجهیزات ثابت، محکم روی یک سطح قرار گیرند. علاوه بر این، هر قسمت از کمپرسور باید به درستی نصب شده و به درستی بسته شود. اگر هر یک از این جزئیات نادیده گرفته شود، کمپرسور به راحتی می تواند لرزش داشته باشد. اگر لرزش هایی را می شنوید یا می بینید، مشکلات زیر را بررسی کنید:

براکت های شل: براکت‌های نصب شل، پشتیبانی مناسبی از کمپرسور هوا نمی‌کنند. اگر براکت‌ها شل به نظر می‌رسند، اتصالات نصب را دوباره بررسی کنید و در صورت امکان سفت کنید یا در صورت لزوم تعویض کنید.

بست ضعیف: اگر براکت های نصب به درستی نصب نشده باشند، این مشکل می تواند برای کمپرسور دردسرساز شود. عدم پشتیبانی می تواند باعث لرزش کمپرسور در زمان فعال شود و با گذشت زمان وضعیت بدتر شود و در نتیجه آسیب بیشتری وارد شود. بست ها را بررسی کنید تا مطمئن شوید که محکم وصل شده اند و شل یا باز نشده اند.

پشتیبانی ضعیف: اگر براکت ها روی سطحی ناپایدار نصب شده باشند، ممکن است مشکلات بزرگی داشته باشید. کمپرسور برای عملکرد صحیح نیاز به پشتیبانی محکم و محکم دارد. اگر پشتیبانی ضعیف است، نصب را به محل محکمی منتقل کنید.

زنگ زدگی: اگر روی پایه های نصب زنگ زدگی ایجاد شود، به ناچار استحکام و چسبندگی محکم خود را از دست می دهند. زنگ می تواند به سرعت پخش شود و باعث شکسته شدن براکت ها شود. بنابراین، براکت های نصب زنگ زده باید فوراً تعویض شوند.

بست های فرسوده: اگر بست ها فرسوده شده باشند یا رزوه ها کنده شده باشند، کمپرسور شما به خوبی توسط براکت های نصب محکم نمی شود. این مشکل نیاز به اتصال دهنده های جدید برای رفع مشکل دارد.

میل لنگ

در یک کمپرسور هوای رفت و برگشتی، هوای محیط با یک میل لنگ به داخل محفظه تراکم کشیده می شود. اگر مشکلاتی در میل لنگ وجود داشته باشد، کمپرسور ممکن است مشکلات عملکردی مختلفی از جمله ارتعاشات را نشان دهد. ارتعاشات میل لنگ اغلب از مشکلات زیر ناشی می شود:

خم شدن: اگر میل لنگ خم شده باشد، به درستی عمل نمی کند. یک میل لنگ ممکن است به دلیل تنش های ثابت داخل کمپرسور باز باشد. اگر مشکوک هستید که مشکل ریشه در میل لنگ دارد، باید محفظه را بردارید و بررسی کنید که آیا میل لنگ در واقع خم شده است یا خیر.

زنگ زدگی: هنگامی که قطعات فلزی زنگ زده می شوند، به سادگی آنطور که در نظر گرفته شده است کار نمی کنند. زنگ باعث شکنندگی، تیرگی و ضعف در قطعات فلزی می شود که همگی برای قطعاتی که برای عملکردهای مکانیکی حیاتی در جای خود قرار می گیرند مضر است. اگر میل لنگ شما زنگ زده است، باید آن را با میل لنگ جدید تعویض کنید.

قطعه گیر: یک قطعه گیر می تواند برای مکانیسم های داخلی کمپرسور هوا مشکل ساز باشد، به خصوص اگر قطعه مورد نظر به اندازه میل لنگ حیاتی باشد. اگر میل لنگ در یک طرف یا طرف دیگر گیر کرده است، برای گرفتن عکس از تراز مناسب، به دفترچه راهنمای خود مراجعه کنید. مگر اینکه در تعمیر و نگهداری کمپرسور ماهر باشید، این مشکل ممکن است به کمک حرفه ای نیاز داشته باشد.

خرابی: اگر میل لنگ به هر نحوی کار نکند، مشکل می تواند در رفتارهای عجیب و غریب متعددی از جمله ارتعاش ظاهر شود. چه میل لنگ خیلی سریع، خیلی کند یا ناسازگار حرکت کند، احتمالاً باید آن را تعویض کنید.

مشکلات میل لنگ می تواند دلهره آور باشد، اما اگر به درستی مشکل را شناسایی کنید، می توان آنها را به راحتی برطرف کرد.

تسمه

تسمه ها یکی از مهم ترین قطعات کمپرسور هوا هستند. هر تسمه در جای خود قرار دارد تا کشش و سرعت قطعات مربوطه را که در داخل موتور کمپرسور حرکت می کنند، تنظیم کند. اگر تنش های داخلی به درستی تنظیم نشود، کمپرسور می تواند در نتیجه لرزش داشته باشد. مشکلات تسمه های کمپرسور معمولاً ریشه در مسائل زیر دارد:

سفتی بیش از حد: هدف کمربند تنظیم کشش است. اگر یک تسمه برای عملکردهای در دست خیلی سفت باشد، کشش به درستی تنظیم نمی شود. در نتیجه، کمپرسور ممکن است به دلیل سفتی بیش از حد در عملکرد موتور لرزش داشته باشد. اگر تسمه خیلی سفت باشد، احتمالاً برای قطعات مورد نظر کمی کوتاه است.

شل بودن: به همان شکلی که سفتی بیش از حد می تواند مشکل ساز باشد، تسمه شل نیز سرعت و کشش قطعات مربوطه را تنظیم نمی کند. در برخی موارد کمربندها کشیده می شوند و خاصیت ارتجاعی خود را از دست می دهند. با تسمه شل، می‌توانید قطعاتی داشته باشید که خیلی سریع یا بی‌حرکت حرکت می‌کنند و باعث لرزش کمپرسور می‌شوند، در این صورت به تسمه محکم‌تری نیاز خواهید داشت.

تیرگی: یک تسمه باید خاصیت لاستیکی خود را حفظ کند تا خاصیت ارتجاعی کافی داشته باشد. اگر یک تسمه کدر و سفت شود، می تواند توانایی خود را در تنظیم سرعت و کشش قطعات داخلی مربوطه از دست بدهد. کشش تسمه های کمپرسور خود را بررسی کنید تا ببینید آیا هر یک از آنها برای درست کار کردن خیلی سفت هستند یا خیر.

ترک ها: وقتی لاستیک کدر و سفت می شود، تسمه ها به آرامی ترک می کنند. در صورت مشاهده هرگونه ترک بر روی تسمه، فوراً تسمه را تعویض کنید. یک تسمه ترک خورده می تواند به راحتی در هر زمان بچسبد و باعث مشکلات عملکردی متعدد دیگری شود.

گیرکردن: اگر تسمه قبلاً قطع شده باشد، کمپرسور به احتمال زیاد لرزش شدیدتر و شدیدتری دارد. در صورت مشاهده چنین علائمی بلافاصله کمپرسور را خاموش کرده و اجزای داخلی را بررسی کنید. اگر تسمه شکسته را دیدید، مشکل اصلی را مشخص کرده اید.

خوشبختانه، مشکلات تسمه یکی از ساده ترین علائم برای درمان در کمپرسور هوا است.

قرقره یا پولی

قرقره و فلایویل در کمپرسور هوا به یکدیگر وابسته هستند. اگر قرقره یا فلایویل ناهماهنگ یا آسیب دیده باشد، هیچ کدام به درستی کار نمی کنند. در نتیجه، کمپرسور هوا ممکن است به دلیل مشکل قرقره/فلایویل بلرزد. هنگام بازرسی قرقره، علائم خطر زیر را بررسی کنید:

خیلی شل: اگر قرقره خیلی شل باشد، نمی تواند حرکات فلایویل را به درستی تنظیم کند. برای اینکه ببینید مشکل شلی است یا خیر، قرقره را بکشید تا ببینید که آیا به راحتی منبسط می شود یا خیر. اگر به نظر می رسد در آستانه لیز خوردن است، آن را با یک قرقره محکم تر جایگزین کنید.

خیلی سفت: اگر قرقره خیلی سفت باشد، به ناچار چرخ فلایویل را از حرکت با سرعت مناسب محدود می کند. تنش شدیدی که این امر ایجاد می کند می تواند به راحتی باعث لرزش کمپرسور شود. قرقره را بکشید تا ببینید آیا خاصیت ارتجاعی کافی دارد یا خیر.

سفت: در برخی موارد، قرقره اندازه مناسبی دارد، با این حال لاستیک کشش خود را از دست داده است. هنگامی که قرقره را احساس کردید، بررسی کنید که آیا احساس می کنید که لاستیکی است یا سفت و در صورت لزوم آن را تعویض کنید.

ترک خورده: مانند تسمه های ترک خورده، قرقره های ترک خورده برای کمپرسورهای هوا بسیار مشکل ساز هستند. اگر متوجه ترک‌هایی در قرقره شدید، ممکن است زمان زیادی باشد که به طور کامل بچسبد و باعث از کار افتادن عنصر قرقره شود. در صورت مشاهده هرگونه ترک، فورا قرقره را تعویض کنید.

شکستگی: هنگامی که یک قرقره شکسته می شود، فلایویل نمی تواند به درستی کار کند. یک کمپرسور نمی تواند کار کند تا زمانی که این مشکل را برطرف کنید.

همانند تسمه های شکسته، شناسایی و رفع مشکلات قرقره نسبتاً آسان است.

 فلایویل

هدف فلایویل کارکردن پمپ باد است. بدون این عملکرد، شما به سادگی نمی توانید یک کمپرسور هوا در حال کار داشته باشید. متأسفانه فلایویل ها می توانند در طول زمان دچار مشکل شوند و لرزش از جمله عوارض جانبی قابل توجه است. شل شدن چرخ فلایویل نیز می تواند باعث ایجاد صدای بیش از حد در داخل کمپرسور شود. هنگام بازرسی فلایویل، موارد زیر را بررسی کنید:

ناهماهنگی: اگر فلایویل به درستی متصل نباشد، به راحتی می تواند مشکلات چرخشی را نشان دهد. فلایویل ممکن است پس از سال‌ها استفاده شدید از هم راستا نشود، در این صورت باید دفترچه راهنمای مالک را برای نشان دادن ظاهر پیوست بررسی کنید و یا مشکل را برطرف کنید یا فلایویل را تعویض کنید.

شل بودن: شل شدن چرخ فلایویل می تواند برای کمپرسور هوای شما فاجعه ایجاد کند. اگر مشکل را زمانی که تازه شروع می‌کند متوجه شدید، می‌توانید مشکل را برطرف کنید و از مسائل پرهزینه بیشتر جلوگیری کنید. همانطور که فلایویل را بازرسی می کنید، هر گونه شلی را احساس کنید. آیا هنگام کشیدن چرخ فلایویل متوجه لرزش عمودی می شوید؟ اگر چنین است، قطعه را سفت یا تعویض کنید.

زنگ زدگی: اگر زنگ در فلایویل ایجاد شود، به تدریج توانایی خود را برای عملکرد مطلوب از دست می دهد. زنگ می‌تواند مانند علف‌های هرز روی اجزای فلزی پخش شود، بنابراین هر زنگی که روی فلایویل شما ایجاد شود می‌تواند به بست‌ها و قسمت‌های مجاور سرایت کند. اگر متوجه زنگ زدگی روی فلایویل شدید، سریعا قطعه را تعویض کنید.

بست ضعیف: اگر بست هایی که فلایویل را در جای خود نگه می دارند شل یا باز باشند، ممکن است فلایویل هنگام پمپاژ هوا به داخل محفظه فشار، تکان بخورد یا دچار کشیدگی شود و باعث لرزش کمپرسور شود. اگر سفت کردن کار نکرد، احتمالاً به فلایویل جدید نیاز خواهید داشت.

نامناسب: اگر چرخ فلایویل کمپرسور شما یک قطعه جایگزین است، ممکن است انتخاب مناسبی برای ساخت و مدل شما نبوده باشد. برای اطلاعات مربوط به فلایویل سمت راست، دفترچه راهنمای کاربر را بررسی کنید و در صورت لزوم تعویض کنید.

مشکلات فلایویل می تواند گیج کننده و مشکل ساز باشد، اما کمپرسور شما می تواند مانند نو کار کند، پس از رفع علت.

محفظه بیرونی

در یک کمپرسور آموزش تهویه مطبوع، محفظه بیرونی از قطعات داخلی در برابر قرار گرفتن در معرض گرد و غبار و عناصر محافظت می کند. بنابراین، محفظه قرار است به طور محکم و محکم در چارچوب کمپرسور شما قرار گیرد. اگر فیت خاموش باشد، کمپرسور در هنگام فعال شدن ممکن است به لرزه درآید. هنگام بازرسی محفظه، مشکلات زیر را بررسی کنید:

بست های شل: وقتی یک محفظه شل است، مشکل معمولاً به دلیل شل بودن مجموعه بست ها است. برای مشاهده اینکه آیا این مورد است، روی نقاط اتصال محفظه فشار دهید. اگر ضربه ای وجود دارد، بست ها را محکم کنید.

پانل های نامناسب: برای اینکه یک محفظه به درستی بر روی کمپرسور شما قرار گیرد، پانل ها باید با چارچوب مربوطه تراز شوند. اطمینان حاصل کنید که هر پانل به درستی در تمام گوشه ها وصل شده است. اگر پانل های محفظه روی کمپرسور شما در هر زمان تعویض شدند، ممکن است اتصالات خاموش باشد.

پانل‌های خمیده: اگر کمپرسور در هر زمان دچار نیروی بی‌حرکتی شده باشد، ممکن است پانل‌ها در اثر ضربه دچار فرورفتگی شده باشند. این می تواند محفظه را کمی باز کند و باعث شود که بست ها در گوشه های خاصی باز شوند. انحنا و شل بودن را بررسی کنید و در صورت لزوم تعویض کنید.

زنگ زدگی: اگر پانل های محفظه زنگ زده شوند، رشد می تواند یکپارچگی آنها را از بین ببرد. زنگ زدگی می تواند باعث شکننده و ضعیف شدن فلز شود. اگر مشکل پیشرفت کند، ممکن است محفظه به درستی جا نگیرد. اگر محفظه روی کمپرسور هوا زنگ زده است، فورا آن را تعویض کنید.

محل قرارگیری ضعیف: محفظه می تواند در شکل کامل باشد اما ضعیف به کمپرسور متصل شود. اگر محفظه قبل از بستن کاملاً قرار نداشت، ممکن است برخی از پیچ‌ها در زوایای نامناسب اعمال شده باشند و تراز را نیمه باز کرده باشند. این مشکل را بررسی کنید و در صورت لزوم دوباره وصل کنید.

یک محفظه شل به راحتی می تواند باعث لرزش و حتی جغجغه کمپرسور شود، اما اگر به درستی شناسایی شود، مشکل به راحتی قابل حل است.

بلبرینگ

بلبرینگ‌ها به غلتک‌ها اجازه می‌دهند در داخل کمپرسور هوا بچرخند. اگر یاتاقان ها به هر طریقی مهار شوند، این می تواند برای قطعات نورد مشکل ایجاد کند و بر کل کمپرسور تأثیر منفی بگذارد. دو عارضه جانبی قابل توجه این مشکل، نویز و لرزش است. مشکلات بلبرینگ معمولاً از مسائل زیر ناشی می شود:

روانکاری ناکافی: بلبرینگ ها برای غلتش مناسب و جلوگیری از اصطکاک سطحی به روانکاری نیاز دارند. اگر بلبرینگ ها روغن کاری نشوند، اصطکاک بین یاتاقان ها و غلتک های داخلی ایجاد می شود و باعث ایجاد زنگ زدگی روی فلزات مختلف می شود. برای جلوگیری از این مشکلات، یاتاقان های خود را به صورت دوره ای روغن کاری کنید.

گریس بیش از حد: حتی اگر بلبرینگ ها به روغن کاری نیاز دارند، در صورت استفاده بیش از حد گریس ممکن است مشکلاتی ایجاد شود. یک مجموعه بیش از حد روغن کاری شده از یاتاقان ها می تواند حرکت را مهار کند و باعث ایجاد مشکلات بیشتر در مکانیسم های کمپرسور شود.

زنگ زدگی: اثرات زنگ زدگی می تواند در مجموعه ای از غلتک ها به دلیل حرکت مداوم مخرب باشد. زنگی که روی یک یاتاقان ایجاد می‌شود می‌تواند مانند دومینو به یاتاقان‌های دیگر سرایت کند و همچنین بر روی غلتک تأثیر بگذارد. اگر این اتفاق افتاد، بلبرینگ و غلتک باید تعویض شوند.

تنش: اگر غلتک ها به دلیل مشکلات اجزای مربوطه در کمپرسور استرس را تحمل کرده باشند، یاتاقان ها به راحتی آسیب می بینند.

تخلیه: اگر یک غلتک بلبرینگ کافی نداشته باشد، احتمالاً برای انجام درست کار خود دچار فشار می شود. این می تواند بر عملکرد کمپرسور تأثیر منفی بگذارد و باعث شود دستگاه در هنگام فعال شدن به صدا درآید.

کمپرسورها از قسمت های مختلف نورد و تراش تشکیل شده اند که یاتاقان ها از مهمترین آنها هستند.

 پایه های کمپرسور

هنگامی که ارتعاشات ادامه می یابد، یکی از بارزترین دلایل محتمل می تواند پایه های کمپرسور باشد. اگر کمپرسور شما روی چهار پایه قرار می گیرد، اگر یک یا چند پایه محکم و حتی با سطح زیرین تماس پیدا نکند، به راحتی می توانید با مشکل مواجه شوید. پایه های کمپرسور را برای علائم احتمالی زیر بررسی کنید:

ناهمواری: مانند میز و صندلی، پایه های کمپرسور باید کاملاً یکنواخت باشند تا کار خود را به درستی انجام دهند. اگر یک پا کمی شل، باز یا ناهموار با بقیه است، آن پا را تنظیم کنید یا در صورت لزوم آن را تعویض کنید.

خم شدن: اگر هر یک از پایه های کمپرسور شما خم شده یا به نوعی کج شده است، باید آنها را تعویض کنید. به طور کلی، هنگامی که یک پا را تعویض می کنید، باید همه آنها را تعویض کنید تا مطمئن شوید که پاها کاملاً با یکدیگر یکدست هستند.

بدون پشتیبانی: در برخی موارد، پاها ممکن است به دلیل یک سطح ناهموار تکان بخورند. این می تواند با یک دستگاه قابل حمل که فقط وقتی آن را روی میز قرار می دهید می لرزد، واضح باشد. اطمینان حاصل کنید که هر سطحی که استفاده می کنید کاملاً صاف، محکم و ایمن باشد.

آسیب دیده: اگر پایه های کمپرسور شما به هر طریقی آسیب دیده است، باید فوراً تعویض شوند. پاها با بالا بردن بدنه کمپرسور، که قرار نیست مستقیماً با زمین تماس داشته باشد، یک عملکرد اساسی را انجام می دهند. بنابراین، هر گونه آسیب به پاها به اندازه آسیب به تسمه، قرقره یا یاتاقان ها جدی است.

زنگ زدگی: اگر پاها زنگ زده باشند، در نهایت شروع به تسلیم شدن خواهند کرد. هنگامی که زنگ زدگی پابرجاست، باید قبل از اینکه مشکل به فلزات مجاور سرایت کند، قسمت آسیب دیده را تعویض کنید، در غیر این صورت ممکن است در ماه های آینده با مشکلات گران تری مواجه شوید.

برای جلوگیری از لرزش، مطمئن شوید که کمپرسور هوای شما دارای پایه های محکم و یکنواخت برای ایستادن باشد.

منابع خارجی

گاهی اوقات هنگامی که لرزش رخ می دهد، مشکل از عوامل خارجی ناشی می شود و نه خود کمپرسور. اگر کمپرسور هوای شما با وجود یک محفظه نصب شده، مجموعه ای از پایه ها و مجموعه کاملی از قطعات داخلی لرزش داشته باشد، این حرکت ممکن است از یکی از موارد زیر نشات بگیرد:

ماشین‌های همسایه: اگر کمپرسور هوای شما در کنار تجهیزات دیگری قرار دارد که می‌لرزند، این می‌تواند منبع مشکل باشد. هنگامی که دستگاه همسایه می لرزد، لرزش هایی ایجاد می شود که باعث می شود کمپرسور نیز به لرزه درآید. این محتمل ترین علت خواهد بود اگر هر دو دستگاه روی میز قرار گیرند.

اجزای متصل: هر قطعه ای که حرکت می کند می تواند لرزش را از طریق هر چیز متصل ارسال کند. بنابراین، اگر کمپرسور هوای شما به تجهیزات دیگر یا دستگاه های پنوماتیکی متصل باشد که لرزش دارند، لرزش ها به راحتی توسط خود کمپرسور احساس می شود.

سطح ناپایدار: کمپرسور هوا باید روی یک سطح جامد، یکنواخت، خالص و ساده قرار گیرد. اگر سطح به هر شکلی خمیده، کج یا ناهموار باشد، کمپرسور فاقد ثبات برای عملکرد بدون لرزش است، حتی اگر پاها یکنواخت باشند.

لرزش زمین: اگر عوامل خارجی باعث لرزش زمین شوند، کمپرسور هوای شما نیز می لرزد. برای مثال، اگر کمپرسور را روی یک کف چوبی قرار دهید که می‌شکند، احتمالاً لرزش‌های ظریفی وجود خواهد داشت که باعث لرزش دستگاه می‌شود.

حتی سالم‌ترین و قوی‌ترین کمپرسورهای هوا نیز عاری از ارتعاش نخواهند بود، مگر اینکه دستگاه را در فاصله ایمن از سطوح یا اجسامی که می‌لرزند، نگه دارید.

گاهی اوقات می‌توان ارتعاشات یک کمپرسور را تعمیر کرد، اما گاهی اوقات این لرزش‌ها به این معنی است که زمان تعویض دستگاه با یک مدل جدیدتر و بهتر فرا رسیده است.

آنالیز ارتعاش

برای تعیین اینکه آیا ارتعاش کمپرسور شما انتظار می رود یا خیر، باید برخی از آنالیز ارتعاشات را انجام دهید.

یک وسیله بسیار ابتدایی و ساده برای تحلیل ارتعاش این است که یک سکه نیکل ایالات متحده را روی لبه بالای کمپرسور خود قرار دهید. اگر غلت بزند، لرزش کمپرسور زیاد است. این آزمایش نیکل نامیده می شود و اگرچه گزارش شده است که برای برخی مفید است، یک رویکرد پیچیده تر آنالیز ارتعاش در ادامه در نظر گرفته شده است.

اکثر تحلیلگران ارتعاش و شرکت‌هایی که بر ارتعاش کمپرسور نظارت می‌کنند، ارتعاش را با ابزارهایی مانند شتاب‌سنج، کاوشگر لرزه‌ای و/یا کاوشگر مجاورت اندازه‌گیری می‌کنند. داده های این ابزارها با یک تستر/آنالایزر ارتعاش تجزیه و تحلیل می شوند. استفاده از یک تستر/آنالایزر ارتعاش که توانایی نمایش داده ها را در نمودارهای طیف و نمودارهای موج زمانی دارد، بینش ارزشمندی را در مورد عملکرد کمپرسور خود به کاربران می دهد.

نمودارهای طیف

نمودار طیفی دامنه ارتعاش در مقابل فرکانس را نشان می دهد. نمودار طیف نشان می دهد که ارتعاش در چه فرکانس هایی رخ می دهد، یعنی کمپرسور در چه فرکانس هایی ارتعاش می کند. علل ارتعاش کمپرسور دارای فرکانس های خاصی هستند که به آنها اجازه می دهد با نمودار طیف شناسایی شوند. نمودار طیف زیر لرزش یک موتور الکتریکی با خطای بلبرینگ را نشان می دهد.

نمودار طیف ارتعاش

یکی دیگر از راه‌های راحت برای نمایش فرکانس در نمودار طیف، سفارش‌ها است. Orders به سادگی فرکانس ارتعاش تقسیم بر فرکانس سرعت کار کمپرسور است. به عنوان مثال، اگر دامنه ارتعاش در 60 هرتز رخ دهد و سرعت کمپرسور 3600 دور در دقیقه (60 هرتز) باشد، ترتیبی که دامنه ارتعاش در آن رخ می دهد 1 یا 1X سرعت عملیاتی است. بسیاری از دلایل ارتعاش کمپرسور در فرکانس‌هایی رخ می‌دهد که به طور مستقیم با سرعت عملکرد کمپرسور متناسب است، بنابراین نمایش فرکانس به ترتیب در نمودارهای طیف می‌تواند بسیار سودمند باشد.

منابع:

https://roflocompressors.com/what-to-know-about-compressor-vibration/

ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نمیشود