اتوکد و کاربرد آن در عمران و شهرسازی

0

اتوکد برنامه ای است که به طور گسترده توسط مهندسان عمران و شهرسازی و سایر متخصصان در سراسر جهان استفاده می شود.قابلیت های این نرم افزار به یک طراح اجازه می دهد تا به راحتی تجزیه و تحلیل، طراحی و برنامه ریزی موثری داشته باشد. اگر در این زمینه حرفه ای هستید یا قصد طراحی شهری و عمرانی دارید، آموزش Autocad یکی از الزامات یادگیری شماست. در این مطلب درباره اتوکد و کاربرد ها و اهمیت آن در عمران بحث می کنیم

اتوکد و ویژگی های آن

اتوکد یک نرم افزار طراحی و پیش نویس به کمک کامپیوتر (CAD) است که توسط شرکت Autodesk ایجاد شده است. طیف وسیعی از متخصصان مانند معماران، برنامه ریزان شهری و طراحان گرافیک از آن استفاده می کنند. AutoCAD به یکی از پرکاربردترین برنامه های CAD در سراسر جهان تبدیل شده است؛ این نرم افزار به شما این امکان را می دهد که طرح های دو بعدی و سه بعدی را با کارایی بیشتری ترسیم و ویرایش کنید. هنگام کار روی یک نقشه عمرانی یا شهری بصورت دستی و فیزیکی، اصلاحات و ویرایش‌ها روی آن می‌تواند زمان‌بر و خسته کننده باشد در حالیکه با استفاده از اتوکد شما می توانید به راحتی در هر جایی به طرح ها دسترسی داشته باشید و اصلاحات لازمه را در سریع ترین زمان ممکن و با دقت بالایی انجام دهید چرا که این نرم افزارامکان یکپارچه سازی ابری را نیز فراهم می کند.

اتوکد در بسیاری از زبان های جهانی مانند انگلیسی، چینی، آلمانی، فرانسوی، ایتالیایی، ژاپنی، کره ای، اسپانیایی، لهستانی، مجارستانی و روسی در دسترس است بنابراین میتوان به گستردگی و کارایی عمومی آن پی برد. این برنامه از انواع افزونه ها و افزونه های متعددی که در فروشگاه برنامه موجود است پشتیبانی می کند. شرکت Autodesk همچنین برنامه هایی را نیز توسعه داده است که رشته های خاصی مانند معماری اتوکد، اتوکد الکتریکی، اتوکد مکانیک و فولاد را پشتیبانی میکند.

ویژگی ها و عملکردهای محبوب اتوکد Autodesk عبارتند از:

  • مدلسازی و ترسیم سه بعدی
  • رندر فوتورئالیستی
  • مدل سازی جامد، سطح و مش
  • نمای پایه، پیش بینی شده و بخش
  • سبک های بصری
  • ابعاد هوشمند
  • ساپورت و خروجی انواع فرمت فایلها از قبیل PDF و DGN و …
  • تنظیم های پارامتریک
  • اسکن سه بعدی و تولید ابر نقطه
  • طراحی دو بعدی، طراحی و حاشیه نویسی

اتوکد در مهندسی عمران

مهندسی عمران رشته شغلی وسیعی است که شامل مهندسی ساخت و ساز، مهندسی معماری، مهندسی هیدرولیک، مهندسی بزرگراه و مهندسی ژئوتکنیک میشود که بر ساخت زیرساخت های عمومی و خصوصی مانند ساختمان ها، خانه ها، سدها، جاده ها، پل ها، تونل ها و سیستم های فاضلاب برنامه ریزی، طراحی و نظارت می کند. مباحث تخصصی این رشته و سایر رشته های مهندسی در دوره آمادگی آزمون نظام مهندسی که یکی از بهترین دوره ها برای ورود به این زمینه است مورد بررسی قرار میگیرد. مهندسان عمران همچنین ممکن است در صنعت هوافضا، صنعت خودروسازی، صنعت کشتی سازی و صنعت تولید برق کار کنند. همچنین در فضای کاری آنها با متخصصان مختلفی مانند نقشه برداران، مدیران ساخت و ساز، معماران و برنامه ریزان شهری برای تکمیل موفقیت آمیز یک پروژه همکاری می کنند.

اتوکد در مهندسی عمران

مهندسان عمران ممکن است زمان قابل توجهی را برای ارائه پیشنهادات، انجام ارزیابی ها، محاسبه بودجه و راه حل های مهندسی صرف کنند برای این کار آنها ممکن است از انواع برنامه های نرم افزاری برای طراحی، برنامه ریزی و ایجاد مدل ها و نقشه ها قابل تحویل برای پروژه های خود استفاده کنند

اگرچه ابزارهای طراحی مهندسی متعددی در بازار موجود است، اما اتوکد برای مهندسین عمران به دلیل سادگی و کاربر پسند بودن آن محبوبیت بیشتری دارد. به طور معمول، تمام دانشجویان مهندسی عمران برای استفاده از نرم افزار اتوکد آموزش می بینند بطوریکه یک دوره مهندسی عمران یا برنامه درسی دانشگاه ممکن است شامل یک ماژول در مورد اتوکد و کاربردهای آن باشد. اگر دانشجویی آرزوی موفقیت در زمینه مهندسی عمران، طراحی یا جزئیات را دارد، اتوکد ابزاری ضروری برای یادگیری است چرا که اتوکد به اندازه کافی انعطاف پذیر بوده و تقریباً در تمام زمینه های مربوط به مهندسی عمران قابل استفاده است. علاوه بر ساخت مدل های سه بعدی، می توان از آن برای ایجاد اسناد، پیش نویس ها و نقشه های دو بعدی نیز استفاده کرد.

ترسیم در اجرای طراحی و توسعه هر پروژه کمک زیادی می کند. به عنوان یک مهندس عمران، اجرای صحیح طراحی و نقشه ها در پروژه در حال پیشرفت، نقش و مسئولیت اصلی یک مهندس عمران است. بنابراین، برای ارائه هر ایده و طرحی، باید دانش کاملی از نرم افزار اتوکد داشته باشید.

برای یک دانشجوی مهندسی عمران، این نرم افزار می تواند مهم ترین نرم افزار باشد زیرا اکثر شرکت ها اولویت را برای استخدام کارآموزانی که اتوکد می دانند را در نظر می گیرند. برخی از شرکت ها به دانشجو اجازه می دهند ابتدا طبق طرح ارائه شده توسط شرکت نقشه بکشد. زیرا به شرکت کمک می کند تا پس از دانش عملی، متقضیان را به انتخاب خود استخدام کند.

اتوکد در شهرسازی

علاوه بر ثابلیت های عمومی که برای اتوکد در بخش های قبلی ذکر شد این نرم افزار یکی از قوی ترین و دقیق ترین بزار ها برای تهیه نقشه های گرافیک شهری است. ترسیم CAD می تواند برای نشان دادن آنالیز و طرح های پیشنهادی یا تولید اطلاعات دقیق ساخت و ساز برای پروژه های عمومی و ساختمان استفاده شود چرا که ابزارهای اساسی ترسیم مورد نیاز برای تهیه نقشه های دو بعدی برای طراحی شهری را فراهم میکند.

با استفاده از این نرم افزار میتوان نمودار شکل-زمین figure-ground diagram ایجاد کرد. این دیاگرام یکی از ساده ترین و رایج ترین نمودارهایی که توسط مهندسین شهرسازی ساخته شده و استفاده می شود، که نشان می دهد کدام زمین توسط ساختمان ها پوشیده شده است و کدام نه.

دیاگرام ترسیمی شکل-زمین در اتوکد میتواند برای تجزیه و تحلیل یک مکان یا توضیح تاریخچه توسعه به روشی قانع کننده استفاده شود. این نمودارها روشی بسیار موثر برای نشان دادن الگوهای ساده ای هستند که در پس پیچیدگی شهری قرار دارند.

با استفاده از این قابلیت اتوکد می توان از ابزارهای اصلی ترسیم آن برای برقراری ارتباط پیشنهادات پیچیده شهری از جمله  مجموعه‌ای از نقشه‌های شهری دوبعدی شامل پلان مرزی سایت، پلان بافت، طرح توسعه سایت و نقشه اصلی استفاده کرد.

هیچ چیز در تجزیه و تحلیل یا طراحی یک مکان در شهرسازی مهمتر از درک چیدمان ساختمانها و فضاهای آن و نحوه حرکت مردم در منطقه نیست. نحوه ایجاد و ارائه برخی از نقشه ها و نقشه های اولیه مورد استفاده توسط متخصصان شهری توسط اتوکد انجام میگیرد.

نمودار مسیرها و فضاهای ترسیمی که به شما کمک می کند تا به این فکر کنید که مسیرهای اصلی کجا هستند، مسیر های عبوری ،جاده ها و پیاده رو ها کجا قرار میگیرند؟ آیا انتخاب خوبی از مسیرها وجود دارد؟ فضاها به خوبی به هم متصل هستند و به خوبی از آنها استفاده می شود یا خیر؟

مسیرها و فضاها و نمودارهای کاربری زمین دو مورد از ابزارهای اساسی مهندسان شهرسازی هستند. ترکیب این موارد در یک ارائه حرفه ای با عکاسی هوایی و چشم اندازهای خیابانی اولیه می تواند به سرعت یک بسته قدرتمند از اطلاعات با استفاده برابر در تجزیه و تحلیل و هنگام ارائه پیشنهادات برای تغییر ایجاد کند.

استفاده از اتوکد، ترسیم این نقشه ها و ارائه ی یک سند منسجم از طرح ها و نقشه های اساسی که متخصصان شهری باید از آنها استفاده کنند را میسر میسازد.

مزایای استفاده از اتوکد در مهندسی عمران و شهرسازی

برخی از مزایایی که استفاده از اتوکد در مهندسی عمران و شهرسازی فراهم میکند عبارتند از:

  • کاربر پسند

اتوکد نرم افزاری بسیار کاربرپسند یا یوزر فرندلی است که به افراد با درک اولیه از پیش نویس اجازه می دهد تا روی آن کار کنند. همچنین روشی موثر برای طراحی یک ساختمان، جاده، پل، فضای شهری و … است. پیمایش رابط کاربری آسان است، می‌توانید با اسکرول ماوس بزرگ‌نمایی و کوچک‌نمایی کنید، به راحتی به مناطق مختلف نقشه های بزرگ بروید و مقیاس را با توجه به نیازهای خاص خود تنظیم کنید. ابزارهای متعددی وجود دارد که به شما امکان می دهد نقشه های خود را از دیدگاه های مختلف و در سبک های مختلف مشاهده کنید. همه اینها می توانند هنگام کار بر روی نقشه های پیچیده با تعداد زیادی مؤلفه مفید باشند.

مزایای استفاده از اتوکد

  • دسترسی آسان:

نرم افزار اتوکد سازگار و انعطاف پذیر برای استفاده در بخش های مختلف است. این نرم افزار به راحتی در دسترس است و می توانید اشتراک ماهانه یا مادام العمر داشته باشید. به دلیل در دسترس بودن و سهولت استفاده، اتوکد یکی از پرکاربردترین نرم افزارها برای حرفه ای ها در زمینه های معماری و ساخت و ساز است.

  • ترسیم در مقیاس:

یکی از مزایای اصلی اتوکد این است که امکان ترسیم در مقیاس های مختلف را  می دهد. شما با انتخاب واحدهای اندازه گیری مناسب شروع می کنید. سپس می توانید مدل خود را در مقیاس 1:1 رسم کنید.

این قابلیت به شما این امکان را می دهد تا به راحتی اندازه واقعی نقشه ای را که طراحی میکنید تعیین کنید. همچنین می‌توانید مقیاس را تنظیم کنید تا ببینید در اندازه‌های مختلف چگونه به نظر می‌رسد بدون اینکه نیازی به تنظیم مجدد خود نقشه باشد.

  • طرح بندی و مشاهده آسان:

وقتی از اتوکد استفاده می‌کنید، بزرگ‌نمایی و کوچک‌نمایی و حرکت به قسمت‌های دیگر نقشه آسان است. این به ویژه زمانی مفید است که روی طرح های بزرگ یا پیچیده کار می کنید.

رابط کاربری آسان و ابزارهای مختلف به شما امکان می دهد نقشه خود را از فواصل و منظرهای مختلف مشاهده کنید.

  • رسم با دقت بالا:

اتوکد ترسیم دقیق اشیاء را با گزینه های مختلف برای تنظیم اندازه و تراز دقیق مورد نیاز آسان می کند. در هر نقشه و سند ایجاد شده یک شبکه درختی وجود دارد که می توان روی هر بازه ای در شبکه کلیک کرد و نقطه مورد نیاز خود را یافت. همچنین می توانید از صفحه کلید خود برای وارد کردن مختصات دقیق مکانی که می خواهید در آن شروع به طراحی کنید استفاده کنید.

ابزار snap به شما امکان می دهد به هر مکانی در نقشه خود کلیک کنید. این ایزار به طور خودکار نقاطی مانند مرکز یک دایره یا انتهای یا نقطه مرکزی یک خط را تعیین می کند. این به این معنی است که برای پیدا کردن این نقاط لازم نیست خودتان خطوط را اندازه بگیرید.

  • راحتی تغییرات و کاهش خطا:

در اتوکد، لازم نیست فقط برای تنظیم نقشه خود یک فرآیند طولانی را طی کنید؛ با استفاده از ابزارهای آسان نرم افزار برای تکمیل وظایف در کسری از زمانی که از طریق پیش نویس دستی طول می کشد، می توانید طرح ها را به سرعت و به راحتی ایجاد کنید.

همچنین ایجاد تغییرات و تنظیمات بسیار آسان است؛ هنگامی که در حال طراحی یک نقشه شهری یا عمرانی هستید، احتمالاً چندین پیش نویس یا مراحل را پشت سر خواهید گذاشت. این امر مستلزم آن است که به طور مداوم نقشه خود را تغییر دهید تا زمانی که نقشه مورد نظر را بدست آورید؛هر بار که تغییری ایجاد می کنید مجبور به ترسیم مجدد و اتلاف زمان زیادی میشوید اما با اتوکد این زمان به سریع ترین حالت ممکن میرسد. در واقع به‌جای رسم مجدد نقشه می‌توانید طرح اصلی را تنظیم کنید، و آن را مجدداً مشاهده کنید تا در هر مرحله از فرآیند طراحی یا ساخت و ساز تغییراتی ایجاد کنید.

ابزارهای مختلف ویرایش نرم افزار به این معنی است که اگر نمی خواهید هرگز مجبور نیستید یک شی را دوباره ترسیم کنید؛ در عوض می‌توانید آنچه را که قبلاً کشیده‌اید، کپی کنید، بکشید، برش دهید، بچرخانید، مقیاس‌بندی کنید و جابه‌جا کنید.

هنگامی که از این نرم افزار استفاده می کنید، حاشیه خطای شما بسیار کاهش می یابد. اگر اشتباه کردید تنها کاری که باید انجام دهید این است که روی دکمه «undo» کلیک کنید و دوباره شروع کنید.

رابط کاربری آسان برای پیمایش در نقشه احتمال خطا را کاهش می دهد. این امر حتی سرعت طراحی را نیز بیشتر می کند.

  • شناسایی مشکلات طراحی:

با CAD، می توانید یک تصویر سه بعدی از نقشه خود را ببینید؛ می‌توانید آن را بچرخانید تا آن را از همه زوایا بررسی کنید، همچنین رنگ‌ها و وزن خط را تغییر دهید تا ظاهر مورد نظر خود را به دست آورید.

تجسم نقشه به این روش به شما این امکان را می دهد تا قبل از شروع فاز عملیاتی ساخت و ساز، هر گونه مشکل در طراحی را شناسایی و حل کنید.

  • محاسبه مقادیر مواد برای ساخت و ساز:

هنگامی که طرحی را در اتوکد ترسیم می کنید، می توانید از یک ابزار اسکن برای اندازه گیری مقدار هر ماده ای که در ساخت مورد نیاز است را استفاده کنید .

علاوه بر این که از خطاهای دستی جلوگیری میشود شما می توانید فرآیند ساخت را راحت تر کنترل و مدیریت کنید؛ این به این معنی است که شما می توانید مشخصات دقیقی از آنچه نیاز دارید دریافت کنید و از آن برای محاسبه هزینه ساخت استفاده کنید.

  • ذخیره و انتقال داده ها به صورت ایمن:

اگر تیم طراحی بزرگی دارید، ممکن است نیاز داشته باشید که چندین نفر به طور همزمان روی یک پروژه یا فایل کار کنند؛ اتوکد این امکان را فراهم میکند.

این نرم افزار یک پایگاه داده از هر چیزی که ترسیم می کنید ایجاد می کند و تک تک تغییراتی که در هر نقشه ایجاد می شود را ردیابی می کند. همه چیز به طور ایمن ذخیره می شود، بنابراین لازم نیست نگران از دست دادن یا خراب شدن داده باشید.

می توانید فایل ها را به صورت آنلاین آپلود کرده و بین اعضای تیم طراحی به اشتراک بگذارید.

  • صرفه جویی در زمان و هزینه

همانطور که در عنوان های قبلی اشاره شد یکی از مزایای اصلی طراحی نقشه های شهری و عمرانی به کمک اتوکد سرعت و دقت بالای آن است. همه ی عوامل ذکر شده به یک فرآیند طراحی بسیار سریع و آسان کمک می کنند، این به شما  امکان می دهد تا پروژه را در سریع ترین زمان ممکن به پایان برسانید و در وقت و هزینه صرفه جویی کنید.

ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نمیشود