آموزش معماری بدون حضور در دانشگاه

0

رشته و حرفه‌ی معماری در حقیقت ترکیبی از دو مهارت مهندسی و هنر می‌باشد، با فعالیت یا تحصیل در در رشته معماری شما می‌توانید ذوق هنری خود را با توانایی فنی مهندسی خود آمیخته کرده و به خلق آثار خارق العاده و منحصر به فرد بپردازید. دست شما برای خلاقیت در این رشته کاملا باز است و این امکان را دارید که از تمامی استعدادهایتان استفاده کنید. هدف نهایی در رشته معماری تربیت افرادی متخصص است که علاوه بر داشتن توانایی و مهارت بالا در موارد مرتبط با مهندسی، زیبایی را نیز بشناسند و هنر را به خوبی درک کنند؛ در نهایت نتیجه فعالیت حرفه ای شما با میزان ظرافت و زیبایی سنجش می‌شود که برای کارفرمایان مربوطه انجام داده اید.

احتمالا بسیاری از نزدیکان و افراد مختلف به شما گفته‌اند که رشته معماری از لحاظ بازار کار اصلا مناسب نیست؛ شاید راست می‌گویند! بازار کار معماری برای افرادی که به هیچ وجه از ذوق هنری بهره‌ای نبرده‌اند افتضاح است. این رشته در حقیقت عشق و کوشش می‌خواهد و تنها داشتن مهارت یا مدرک برای موفقیت در آن کافی نیست.

شرایط یک معمار مناسب

در اعصار گذشته داشتن مدرک امتیازی بسیار ویژه در جهت استخدام و کار در شرکت‌ها و سایر زمینه‌های مرتبط با مقوله کاریابی بود اما امروزه با تغییرات گسترده در متدهای مورد قبول در سراسر دنیا، داشتن مهارت کافی بسیار با اهمیت تر از داشتن مدرک می‌باشد؛ زیرا نخستین لازمه هر حرفه‌ای تخصص و مهارت در آن می‌باشد که این ویژگی را به هیچ وجه نمی‌توان تنها در پشت میز‌های دانشگاه فرا گرفت. رشته معماری نیز از این قاعده مستثنا نمی‌باشد و مهارت حرف اول در آن است.

از مهمترین نکات که در این مسئله نمایان می‌شود این است که در محیط دانشگاهی هیچ کدام از نرم افزارهای مهندسی مرتبط با رشته معماری که بسیار حیاتی و مهم می‌باشند آموزش داده نمی شود و فراگیری این مهارت‌ها از این طریق تقریبا غیر ممکن می‌باشد چه بسا که شرط اصلی معماری مهارت می‌باشد.

مهارت های معماری بدون مدرک

اهمیت مدرک تحصیلی در معماری

در زمان‌های گذشته و تا چند دهه پیش، دارا بودن مدرک معتبر دانشگاهی یک امتیاز ویژه و باارزش بالا بود که شرکت‌ها به صورت اصلی بر پایه‌ی آن نیروهای کار خود را جذب می‌کردند. اما امروزه نه تنها در رشته مورد بحث ما (معماری) بلکه در اکثریت رشته‌های مهندس و غیره مهارت داشتن و تجربه در کار مربوطه از اولویت‌های اغلب شرکت‌ها در استخدام و جذب نیرو شده است؛ زیرا تنها داشتن مدرک و نداشتن مهارت و تجربه کافی در آن رشته به هیچ وجه نمی‌تواند نیازهای یک شرکت را در آن مورد رفع کند و هدف اصلی از استخدام نیرو توسط ادارات و شرکت‌ها رفع نیازهای مربوطه در هر قسمت خاص  با بهره گیری از توانایی‌های نیروی کار می‌باشد.

برای ثبت نام و شرکت در دوره مهندسی عمران موسسه آموزش عالی آزاد نوین پارسیان کلیک کنید

در این پست ما قصد جسارت به شما عزیزان را نداریم و نمی‌گوییم که از طریق تحصیلات آکادمیک برای دریافت مدرک اقدام نکنید و یا اینکه ادامه تحصیل ندهید؛ بلکه سخن ما این است که در بدو ورود به دانشگاه و همزمان با تحصیلات آکادمیک بایستی در جهت کسب مهارت‌های لازم در زمینه رشته تحصیلی خاص خود اقدام کنید تا در هنگام اخذ مدرک رسمی از تجربه‌ها و مهارت‌های لازم در مقوله‌ی مرتبط با رشته‌ی خود برخوردار باشید و به راحتی هرچه بیشتر بتوانید در آن رشته به فعالیت حرفه‌ای خود ادامه دهید و با یک رزومه بسیار قوی به بازار کار رفته و مسیر پیشرفت را برای خود بسیار هموارتر کنید.

در رشته معماری، همانند اکثر رشته‌های مهندسی، داشتن مهارت مهمترین نکته می‌باشد و در واقع حرف اول را می‌زند و در صورتی که شما در این رشته تحصیل می‌کنید باید حتما از ابتدا در جهت کسب تجارب و مهارت‌های لازم فعالیت خود را به صورت اساسی شروع کنید و این موضوع در دو جنبه مختلف برای شما منفعت خواهد داشت. اول اینکه با کسب مهارت می‌توانید تحصیلات رشته‌ی خود را بهتر ادامه دهید و با علم و آگاهی بیشتر، مخصوصا در دروس اختصاصی نسبت به گذراندن و فراگیری آنها اقدام کنید و جنبه‌ی دوم اینکه پس از پایان تحصیل با رزومه بسیار خوبی می‌توانید جذب کار شوید.

علت اهمیت مهارت در رشته معماری

بگذارید این مسئله را با طرح یک مثال ساده توضیح دهیم. زمانی که فردی در دانشگاه و در رشته معماری پذیرفته می‌شود به علت های مختلفی که شما دانشجویان بیشتر از ما به آنها واقف هستید، هیچ کدام از نرم افزارهای مهم و کاربردی که در آینده در بازار کار به آنها نیازمند خواهید بود را به صورت حرفه‌ای و کامل (در حد نیاز صنعت و بازار کار) به شما آموزش نمی‌دهند؛ در حالی که آشنا بودن و تسلط کامل به این نرم افزار‌ها برای فعالیت در شرکت‌های معماری از ملزومات اساسی می‌باشد. این نرم افزار‌ها شامل تردی مکس، اتوکد، رویت، کرونا، وی ری، فتوشاپ و … می‌باشند که هر یک در بخش‌ها و موارد مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند و شما به عنوان یکی از طراحان خبره‌ی آینده بایستی به این نرم افزار‌ها تسلط کامل داشته باشید.

برای شرکت در دوره تخصصی آموزش AutoCAD نوین پارسیان کلیک کنید

در صورتی که شما قصد داشته باشید که در بخش اجرایی به فعالیت حرفه‌ای خود ادامه دهید باز بایستی با این نرم افزارها فعالیت داشته باشید و به طور کلی با همان‌ها سرو کار خواهید داشت و بایستی علاوه بر داشتن تسلط کافی بر نرم افزارهای مربوطه؛ از اصول اجرایی، قوانین، قواعد و ضوابط یک ساختمان از آغاز تا انتهای آن اطلاعات کافی را داشته باشید که تمامی این موارد مهم نیازمند یاد گیری در بازه‌های زمانی طولانی می‌باشد و ما به همین دلیل به شما توصیه می‌کنیم که از ابتدای شروع دروه‌ی تحصیلات خود در این رشته به یاد گیری این موارد نیز بپردازید.

راه موفقیت در رشته معماری

به صورت کلی ملاک مهم و اساسی در کار و زندگی نباید تنها به دست آوردن مدرک باشد بلکه شما بایستی در حین تحصیل به فکر فراگیری مهارت‌های تخصصی لازم در آن مقوله باشید و همین مسئله می‌تواند در حین تحصیل برای شما به عنوان یک منبع کسب درآمد باشد. مدرک می‌تواند یک گزینه مثبت و مهم در انتخاب افراد برای فعالیت در یک موقعیت شغلی باشد اما از همان ابتدای کار به میزان بهره وری و کارایی شما توجه ویژه می‌شود و داشتن آگاهی و دانش کافی در مواردی که به آن‌ها اشاره کردیم می‌تواند علاوه بر کسب درآمد بیشتر برای شما، یک حس برتری نیز در شما به وجود بیاورد و با روحیه‌ای قویتری به کسب مهارت‌های بیشتر و ترقی در آن رشته مخصوصا رشته معماری بپردازید.

معماری در خارج از کشور

معماری بدون مدرک در خارج از کشور

نحوه معمار شدن بدون مدرک در امریکا و انگلستان به این صورت می‌باشد که هیئت ملی اعتباربخشی معماری (NAAB) به طور مستقل برنامه‌های معماری را ارزیابی می‌کند با کسب مجوز، گواهینامه NCARB نشان دهنده این موضوع است که شما استانداردهای ملی را رعایت کرده اید و دارا بودن آن انعطاف پذیری بسیار بیشتری برای فعالیت حرفه‌ای و کار در سراسر کشور را فراهم می‌کند. در انگلستان برخلاف ایالات متحده، بدون داشتن مدرک، معماری مجاز نیست.

مسیر NCARB برای صدور گواهینامه بدین صورت می‌باشد که با مدرک چهار ساله مرتبط با معماری دریافت گواهینامه با یکسری برنامه ممکن می‌شود:

در وهله اول باید حداقل سه سال مجوز مستمر در سه سال اخیر متوالی در هر حوزه قضایی ایالات متحده بدون اقدامات انضباطی داشته باشید. در مرحله بعدی داشتن مدرک لیسانس که شامل دوره‌های قابل توجهی در معماری است (که توسط NCARB تعیین شده است).

شاید به مطلب “هر آنچه در مورد مهندسی عمران باید بدانید” علاقه داشته باشید

اعتبارسنجی برنامه‌های معماری

در سراسر ایالات متحده، هیئت ملی اعتباربخشی معماری (NAAB) به صورت مستقل برنامه‌های معماری را ارزیابی می‌کند تا از دانش کافی فارغ التحصیلان برای فعالیت حرفه‌ای در این حرفه اطمینان کافی حاصل شود. علاوه بر این، آنها یک لیست رسمی از برنامه‌های معتبر و مورد تایید را ارائه می‌دهند. طبیعی‌ست که فارغ التحصیلان مدارس غیر معتبر در آینده و در استخدام در محل کار و یا اخذ مجوز رسمی معماری یا گواهینامه با محدودیت‌هایی روبرو خواهند شد.

تفاوت مابین گواهینامه و مجوز

هیئت ملی اعتباربخشی معماری (NCARB) بیان می‌کند که در جهت ارائه خدمات معماری به صورت قانونی، بایستی مجوز یا گواهی دریافت کنید. هر کدام از ۵۰ هیئت صدور مجوز برای هر ایالت شرایط خود را برای کسب مجوز در آن منطقه تعیین می‌کند.

در مقابل، گواهینامه NCARB نشان می‌دهد که شما استانداردهای ملی را رعایت کرده اید و انعطاف پذیری بیشتری در کار در سراسر کشور فراهم می‌کند.

برای شرکت در دوره تخصصی آمادگی آزمون نظام مهندسی نوین پارسیان کلیک کنید

مهماری بدون مدرک در خارج از کشور

خلاصه روش‌های معمار شدن بدون مدرک در خارج از کشور

برخی ایالت‌ها مسیرها و روش‌هایی را در جهت اخذ مجوز معماری در حوزه قضایی تحت نظر خود بدون مدرک ارائه می‌دهند. نه تنها این، بلکه هیئت NCARB دو مسیر مختلف در جهت تبدیل شدن به یک معمار معتبر بدون مدرک معماری ارائه می‌دهد. در کانادا، شورای RAIC دارای برنامه درسی مخصوص برای افرادی است که تحصیلات آکادمیک معماری ندارند. متأسفانه، در جهت تبدیل شدن به یک معمار مجاز در انگلستان، بایستی یک برنامه آموزشی مشخص یا دوره RIBA را تکمیل کنید.

با این حال، ابزارهای یادگیری آنلاین رایگان بسیار فراوانی وجود دارد. در صورتی که به طراحی بدون اخذ مجوز مربوطه علاقمند هستید، نگران نباشید. هنوز می‌توانید به عنوان طراح ساختمان با معمار در کنار خود تمرین کنید.

نتیجه نهایی

شما می‌توانید خارج از دانشگاه و در آموزشگاه‌های خصوصی برای یاد گیری نرم افزارهای مربوطه اقدام فرمایید و زمان‌های خالی خود را به عنوان کارآموز در شرکت‌های معماری چه در زمینه طراحی و چه در زمینه اجرا، فعالیت خود را ادامه دهید و چه بسا بعد از گذراندن دوره کوتاهی در همان شرکت به عنوان نیروی کار جذب شدید و می‌توانید در حین تحصیل به فعالیت خود به صورت پاره وقت ادامه داده و ضمن کسب مهارت‌های لازم منبع در آمدی نیز داشته باشید و بعد از اتمام دوره تحصیل به عنوان یک نیروی کار ثابت استخدام شوید.

ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نمیشود